Piiririba omandamisel on tüüpselt tegemist maaomanike poolse väljapressimisega, mis on meie riigis levinud probleem praktiliselt iga asja ehitamisel.
Tegelikkuses on see "raieküps mets" soostunud väheväärtuslik padrik, kust saab küttepuid ja puiduhaket parimal juhul (kui keegi selle saasta sealt soost välja tarib). Tavaliselt mädanebki seal.
Kahjuks on meie seadusandlus siin hambutu ja tülikal maaomanikul on oma "õiguse" nõudmiseks rohkelt võimalusi loodud. Sestap makstaksegi.
Kui on tegemist vahetult piiril oleva metsaga, siis sellega nagunii väga vabalt majandada sa ei saa - seega selle väärtus on tegelikult null. Rääkimata sellest, et maa hinnad sealkandis ongi sümboolsed.
Lihtsalt kohalikud ossid on leidnud võimaluse raha teha.
Täpselt samamoodi hindavad maaomanikud oma maanteeäärseid maid überkalliks, kuigi tegelikult teekaitsevööndis (tükati 100 m) ilma teeomaniku kooskõlastuseta midagi eriti teha ei saagi.
No ei saa täiendav maa ost kuidagi olla isegi üks peamistest lisakulu allikatest. Isegi juhul, kui soo eest küpse metsa hinda maksta.
Pigem on tõene see, et suurem osa kulust läheb erinevate juurepääsuteede jms jaoks. Kui leppida aga "peab kogu ulatuses olema ligipääsetav jala ja ATV-ga", saaks teede pealt juba oluliselt kokku hoida. Sohu saab ATV-d kandva tee RMK laudteede eeskujul (lihtsalt pisut laiem) üpris odavalt. Pmst saaks samamoodi laudteele konstrueerida ka tara - poleks vaja väga mahukaid ja kulukaid maaparandustöid vms. Soost jändrike väljavedamist ei peaks nõudma, vaid lubada "ladustada" piiririba äärde (Eesti poolele). jne-jne.
Küllap nii ongi.
Kui rääkida teede ehitusest kruusatee tasemel, siis seda ei saa ju teha kuskile sohu kruusa puistamise teel, vaid see kõnts tuleb kõik välja kaevata ja kuskile vedada. Ja siis alles kruusa panna, kui kandev pinnas vastu tuleb. Arvestades, et sellises soometsas võib kõige peal olla 1,5 m pehmet sodi, siis elementaarne 4 m laiune kruusatee 1 jooksev meeter neelab 6 m3 ehk kolmeteljelise kalluri koorma. Ma just tellisin endale 216 tonni (130 m3) kruusa koos kalluriveoga karjäärist 10 km kaugusele, 2100 eurot pluss KM, pea 20 eurot m3, 1 meeter teed üksnes kruusale 120 eurot, 1 km 120 tuhat. Seda eeldusel, et karjäär on ligi (kui ei, siis m3 hind kasvab kolinal).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.