Airiston Helmi afäär ja muud venelaste kinnistud Soomes

Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Illike kirjutas:Oot oot, jälle uued tegurid. Alles olid mingid väiksed grupid ja mõned uputatud laevad, nüüd juba raketid. Me räägime teemast, juhul kui on Ahvenamaa varustuskanal on kinni siis, on ka teisi varustuskanaleid. II maailmasõja ajal ei olnud Ahvenamaa kinni. Kas järgmiseks hüppab tank nurga tagant välja?
Soome varustuskanalid on mineviku sõdades välja kujunenud. Tänapäeval sisaldub sellele veel raske õhutransport, mis on kõige lihtsamalt läbi lõigatav ja lisaks pole soomlastel neid suuri transportereid ka võtta.
Soomlaste meretransport on Lõuna-Soome sadamatesse toiminud ainult siis, kui punalaevastik sakslaste poolt Leningradi ära blokeeriti (lisaks ehitati Naissaare ja Porkkala vahele 1943 allveelaevavõrk). Kui punalaevastik uitas Läänemerel vabalt, siis käis merevedu just sama Ahvenamaa varjus või kaugemal Põhjalahel. Teine kanal oli raudteevedu ümber Põhjalahe. Ei ole laevadest palju kindlam (mis juhtus raudteedega Valgevene metsades sakslaste tagalas nt 1944 operatsiooni Bagration eel?). Põhja-Jäämere äärde Soome territoorium enam ei ulatu ja lisaks tuleb arvestada võimalusega, et venelased lõikavad Soome territooriumi keskelt pooleks, selle juhtumine välistab igasugu raudteesõidu Rootsist ja põhjapoolsed sadamad.

Soomlased hoidsid WWII perioodil ja hoiavad ka täna arvestatavat osa oma laevastikujõududest Põhjalahel. Kellega nad seal sõdiksid? Rootsiga?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kriku »

Kapten Trumm kirjutas:mis juhtus raudteedega Valgevene metsades sakslaste tagalas nt 1944 operatsiooni Bagration eel?
Saboteeriti partisanide poolt. Palun teemasse jääda, suvalisi näiteid vältida.
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Martin Peeter »

Aga midagi need N Liidu ja Venemaa allveelaevad seal Rootsi ja küllap ka Soome vetes ju tuuseldavad. Mingeid süvavee pommegi neile loobitud ilmse sooviga mitte pihta saada.Kas ainult valmistumine mingiks globaalseks konfliktiks? Või ikka selle Läänemere sulgemine koos oma A2/AD tugevdamisega just Eesti-Läti suhtes? Eks venelased vaatavad Rootsit ja Soomet (viimast küll vähem) selles osas kahtlustavalt, et sealtkaudu võib Baltikumile abi tulla, mis võib isegi tõeks osutuda. Näiteks tolles kurikuulsas Randi uuringus oli ette nähtud õhutugi Rootsi lennuväljadelt. Või mingi meresõja spetsiifiline kaalutlus?
Dona nobis pacem!
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Siin on kättesaadaval vaba kasutusega merekaart http://map.openseamap.org/
Minge sellel kaardil sinna Turu saarestikku. Sadamasse läheb üksainus faarvaater ja viimane 60 km on totaalne labürint.
Oludelt analoogne sellega, mida Stockholmi laev läbib Rootsi vetes viimased 6-7 tundi.
Keegi võiks selle Airiston Helmi "tugikohad" ka panna samale kaardile, äkki joonistub juba muster välja, mida seal teha taheti. :D
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Illike »

Kas ma saan õigesti aru: pannes kinni Turu sadama, on Soome varustusteed läbi lõigatud?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

http://map.openseamap.org/

Kui pöörata tähelepanu värvilistele sümbolitele, mis tähistavad laevu, siis mereveod käivadki seal 2 sadama kaudu - Turu ja Helsinki.
Pori, Vaasa, Hamina, Kotka - no pole seal taolist liiklust. Helsinki jt Soome lahe sadamad on merelt suht avatud ja seetõttu olukorras, kuis Soome on üksi Vene vastu, lihtsalt blokeeritav.

Võiks küll nii öelda, sõjaolukorras ongi Turu Soome peamine järelveo sadam. On ka praktikas olnud - selleks on mitmeid põhjuseid. Tänapäeval võib sinna lisada veel võimaluse paigutada Põhjalahe suudmes olevale saarestikule rakettrelvastus (ÕT ja laevatõrje) ning sellega hoida kaubavedu "vihmavarju" all.

Soovitaks veelkorra vaadata kaarti ja kujutleda end selle järelveo kaubalaeva kaptenina, kumma sa valiksid, kas Ahvenamaa kaudu või mõne lageda mere otsa?
Ei maksa ka unustada, et soomlased valmistuvad sõjaks VF vastu üksi. St tõenäoliselt hakkavad Soome lahte ja Läänemere keskosa kontrollima vene sõjalaevad ja kaugmaa õhutõrje.
Soomlased topivad kitsad väinad miine täis, kuid lagedat merd päris ei mineeri.
Lisaks tuleb arvestada, et venelased võivad Soome territooriumi pooleks lõigata, sellega kaovad kohe raudteeühendused ümber Põhjalahe ja põhjapoolsed sadamad.
Vedada on vaja mitte ainult AMRAAMe, vaid ka kütust, toiduaineid jms, mida hästi lennukiga vedada ei saa.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Illike »

Kas küsimusele saab vastata jah ja ei. Ma saan aru, et Sinu vastus on jah, blokeerides Turu sadama on Soome varustusteed läbi lõigatud.
Sain ma õigesti aru?
Kirs
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 21 Jaan, 2009 10:50
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kirs »

Liiklus liikluseks, aga kas ei oma tähtsust, et mis tüüpi liiklus? Turku liikluses vast ülekaal reisi, kruiisi ja muudel lõbusõidulaevadel ja sellest ka see kaart värvilisem. Samas näiteks Kotka-Hamina kõikvõimalikele liikidele kaubavedudele spetsialiseerunud.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Illike kirjutas:Kas küsimusele saab vastata jah ja ei. Ma saan aru, et Sinu vastus on jah, blokeerides Turu sadama on Soome varustusteed läbi lõigatud.
Sain ma õigesti aru?
Vastates samas stiilis, koerarakendiga üle polaarjoone saab ka moona vedada, järelikult ei lõigata.
Soome logistika merel Talvesõja 105 päeva jooksul oli ca 400 kaubalaevatäit, millest punalaevastik suutis uputada üksikuid (ühekohaline %).
Kui natuke mõelda, kuidas võivad areneda sõjalised sündmused Soomes, suureneb arusaam Turu elutähtsusest veelgi.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 19913
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Lemet »

Samas näiteks Kotka-Hamina kõikvõimalikele liikidele kaubavedudele spetsialiseerunud.
Kotkast ja Haminast võimaliku sõjategevuse korral Venemaaga varustussadamat planeerida? Tõsiselt???
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Illike »

Tänan. Seega Sinu väide, et
1. et alustati sealt näitab piirkonna absoluutset kriitilist tähtsust Soome sõjavõimele.
ei ole tõsiseltvõetav. Nagu Sa isegi tunnistad, on olemas teisi alternatiive.
Ahvenamaa olulisus seisneb mitte Turu sadama blokeerimises, vaid nagu AKF Leo kirjutab:
Turu saarestik ja Turku ning Naantali sadamad ongi kriitilised sellepärast, et sealt on Rootsi suhteliselt kõige vähem maad, samuti Läänemerele. Kui Venemaa Ahvenamaa üle võtaks, siis oleks Soome laevade tee Läänemerele kinni ja kogu logistikat peaks korraldama juba läbi Rootsi ja Norra, kas üle mere (Venelased võivad põhjal lasta) või mööda maanteed autode-rongidega. seega sõltutakse otseselt nende riikide heatahtlikusest. Äkkrünnaku peamine kriteerium on see, et väikest üksust on kerge liigutada, kuid see suudab ainult loetud tunnid, äärmisel juhul mõned ööpäevad hakkama saada, enne kui padrunid ja toidupakid otsa saavad ning selleks ajaks peab abivägi kohal olema, muidu antakse alla.
Seega peaks sinna saatma suuremad üksused, mitte
mille eesmärk on Turu sadam kaheks nädalaks kasutuskõlbmatuks muuta (nt laevade uputamisega laevateede kitsaskohtadesse),
Suuremate üksuste sinnasaatmine toimub aga juba piki Soome rannikut, kus Soomlastel on võimalik Balti laevastikule tekitada korralikke kaotusi.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Suuremate üksuste sinnasaatmine toimub aga juba piki Soome rannikut, kus Soomlastel on võimalik Balti laevastikule tekitada korralikke kaotusi.
Loetleb nüüd need "suuremad üksused", mida sinna (st Ahvenamaale) saadetakse piki Soome lahte....?
Selliseks ülesandeks spetsialiseeritud üksus koos selle veoks mõeldud maabumislaevadega asub Kaliningradis ja tekib sinna Ahvenamaa ette suuresti soomlaste käeulatusest väljaspool.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Lemet kirjutas:
Samas näiteks Kotka-Hamina kõikvõimalikele liikidele kaubavedudele spetsialiseerunud.
Kotkast ja Haminast võimaliku sõjategevuse korral Venemaaga varustussadamat planeerida? Tõsiselt???
Soome lahe sadamate kasutamine (vähemalt stsenaariumis Soome vs VF) on vähetõenäoline. Küllap soomlased saavad isegi aru.
Jäävad sadamad Hankost põhja poole. Turu, Vaasa, Pori ja veel mõni väiksem. Need vedudeks siis ajaloolistel Põhjalahe laevateedel.
Venelaste sõjaline pingutus toimub kahel operatiivsuunal - Viiburi-Helsinki ja teisel suunal Laadogast põhja pool (Saimaa järvistust põhjas), millega lõigatakse territoorium pooleks.
Kahtlase väärtusega dilemma ette jäänud ja vähemuses soomlased keskenduvad erilise kahtluseta väheasustatud põhjaosa asemel elutähtsa Suur-Helsinki ruumi kaitsele.
Väed, mis jäävad Põhjalaheni jõudvatest venelastest põhja poole, jäävad omapäi, kuni nende võitlusvõime hääbub (või kui rootslased neid toetavad, siis võitlevad mõnda aega).
Peale territooriumi pooleks lõikamist lõigatakse läbi ka maismaa logistika Rootsist (mööda Põhjalahe kallast kulgeval raudteel nt).
Kaitstavasse ruumi kogemata kuulub ka sama Turu sadam. Kuulub ka Helsinki ja Hamina tõenäoliselt - AGA laevavedu sinna liigub suuresti venelaste pilgu all (venelased valdavad Soome lahte kontrollivaid saari, kuhu kindlasti ühte-teist tuuakse juurde. S-400, Bastion jne.

Laevatee Rootsist läbi Ahvenamaa Turusse on lihtsustatult öeldes nagu positsioonidele supitermost tassiv jalaväelane läbi metsa hiilimas. Raske märgata ja tappa.
Mereteed, mis sisaldavad 100+ km lagedat vett on nagu sama jalaväelane üle põllu minemas. Lihtne märgata ja võimalusi tappa kuipalju.
Ja selline pikk vorstina välja veninud territoorium lausa kutsub end tükeldama. Sellisel puhul vastane tükeldab selle osadeks ja tegeleb osadega ühekaupa.

Lisaks veel: selline saarte supp, mis seal on (piirkonnas on mitu tuhat saart), pakub häid võimalusi nõrgemal vastasel läbi lipsata. Kõige laiem lage vesi on Rootsi ranniku ja Ahvenamaa peasaare vahel, ca 30 km laevatatavat vett. Edasi tuleb kohalike olude tundjatele võimasi pakkuv kadalipp - kui saari kontrollivad omad, pakuvad need võimalused pakkuda kaubalaevadele teatud vihmavarju.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Illike »

Mina saan aru, et stsenaarium on järgmine: VF ründab põhjusel x Soomet. Millegi pärast ründab ta sama skeemi järgi mis oli neil juba 30-ndate lõpust? Lisab juurde vaid veel Ahvenamaa vallutuse. Hea küll. Kuigi ma ei saa aru miks nad peaksid seda tegema praeguses olukorras, kuid see on minu probleem.
Kas Sa selle peale ei ole mõelnud, et tulevad laevad Kaliningradist, neid on rohkem kui üks, siis soomlased ei saa eelhoiatust või on nad rumalad ja arvavad, et see konvoi läheb Piiterisse?
Muidugi ei näe soomlased ka seda kui aktiivselt hakkab toimuma raudteeliiklus järsku Peterburi-Murmanski liinil. Mingid toiduaine- ja kütusevagunid. Siis mingid presendiga kaetud platvormid ja veel mingid kaubavagunid. Samuti tiheneb autoliiklus kummalisel kombel samas suunas. Millegipärast on rongidel ja autodel kõigil ninad põhja poole.
Hea küll, löök toimub samaaegselt, nii maismarindel kui ka Ahvenamaal. Konvoi on peitunud uttu ja Soomlased ei märka neid, samuti ei häiri neid tihenev liiklusvoog põhja. Küllap see naaberriik teeb jälle mingit õppust või lihtsalt sõidavad põhja puhkama.
Ahvenamaa vallutatakse, pannakse raketid püsti. Saimaa tankivaenulikust maastikust tungivad kangelaslikud tankistid läbi ja Soome on keskelt pooleks lõigatud vastase tankikiilude poolt.
Miks aga eeldab akf, et soomlased lasevad sellisel plaanil läbi minna?
Mis edasi. Soome on kaheks jaotatud. Lõunapool võitleb ja põhjapoolsed hääbuvad. Huvitav miks? Vaat see on nüüd küll lops. Muidu on soomlased toredad ja tublid, kuid nüüd lihtsalt hääbuvad. Kuna ei saa lõuna poole eest võidelda? Või mis peaks see hea põhjus olema?
Aga tee mulle rumalale selgeks, miks nad ei võiks siis otse Helsingisse sõita ja Helsingit selle kiire äkkrünnakuga vallutada? Miks peab nii suure ringiga liikuma?
Hea küll läks nagu läks Soome on sõjas ning pooleks lõigatud. Ahvenamaa vallutatud ning Turku sadam kinni. Põhjapoolsed hääbuvad kuid lõuna paneb vastu kuid ei ole enam võimalik Rootsist midagi juurde tuua. Aga siis hakkavad laevad liikuma sellesama Kotka ja Kunda vahel. Ning siis kui mõni vale laev pihta saab on pahandust kui palju. Mõned päevad hiljem kui algab sõjategevus on läänemeres NATO laevu rohkem kui kalu vees. Või arvad, et NATO vaatab pealt ja arvab - las poisid müravad?
Kas akf ei arva, et sellele ei järgne ahelreaktsioon? Praegu ei ole enam see situatsioon mis oli 1940 aastal. Soome palub esimese asjana abi nii ülejäänud Põhjamaadelt kui ka NATO-lt. Miks Sa arvad, et ülejäänud maailm vaatab seda näpp suus pealt kuidas VF tungib Soome? Põhjamaid Georgia ning Ukrainaga ei ole mõtet võrrelda. Põhjamaade koostöö juured peituvad tunduvalt sügavamal kui me arvata oskame.
Nüüd kui ma selle lahti olen kirjutanud ei saa ma enam aru, mille kuradi pärast VF peaks veel mõne laevatee seal Ahvenamaal kinni panema, kui neil nagunii seal raketid ja palju turiste?

Ja kui Sind huvitab, siis Talvesõjast kirjutab A.Laaneots. Kui palju mudru läks vaja, et Soomele kallale tungida.
https://www.ksk.edu.ee/wp-content/uploa ... aneots.pdf
Leo
Liige
Postitusi: 3303
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Airiston Helmi afäär

Postitus Postitas Leo »

http://www.finnishports.fi/eng/statisti ... tatistics/ The biggest transit transport volumes go through the Ports of HaminaKotka, Kokkola, Hanko and Helsinki. Ehk siis ametlik statistika ütleb, et hetkel on suurim Hamina (20 km Vene piirist) ja Kotka (60 km piirist), seejärel Põhjalahe äärde jääv Kokkola (samas kandis asuv Rauma on suur konteinervedude sadam), Hanko on Helsingist kahuripaugu võrra edelasse. Kriisi korral paneksid soomlase peamise rõhu lääneranniku sadamatele, sest neid on kõige kaugemal. Ilmselt sellepärast Soome politsei nii vihaselt seda "majanduskuritegevust" likvideerima läks. Näiteks Kotka sadamat rünnati nii Talve- kui Jätkusõjas, sadama kõrvale suure graniitkalju peale on siiani jäetud mälestusmärgiks sõja ajal seal olnud 88 mm flak. Mereliikluse julgestamine on Mereväe peamine ülesanne, eks sellepärast on ka laevadevastastele rakettidele ja rannakaitsele panustatud, et venelased ei saaks segamatult purjetada. Soome poolekslõikamise kohta ei arva midagi, palju õnne üritama. Kui vaatate maastikku ja suuremate maanteede ja raudteede suundi, siis saab see päris vastik olema, eriti kui soomlased mõned suuremad sillad puruks lasevad. Mis saaks riigi poolekslõikamise korral põhjapoole jäävatest üksustest, seda saaks näha, ilmselt osa imbuks lõunasse tagasi, teised jätkaks kohapeal. Rootslased ilmse toetavad, isegi siis, kui ametlikult on neutraalsed, sest see on neile parem kui lasta Soome ära võtta ja sattuda ise Venemaa sissetungi ohvriks. Igatahes on need valdavalt teoreetilised arutelud, selge on see, et Soome-Vene konflikt ei ole midagi iseseisvat, vaid osa suuremast sõjast.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist