Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

Tervitus kõigile :D

Orbitaallaev Buran

Pilt

Kosmonautika koidikust saadik on olnud valuliseks teemaks transpordisüteemi "Maa-kosmos-Maa" loomine. Ja täiesti rahuldavalt pole seda probleemi siiani lahendatud.
Süsteemi «Энергия-Буран» (11Ф36) loomine oli nõukogude kosmonautika kõige mastaapsem ja ressursinõudlikum programm. Süsteemi kuulus orbitaallaev «Буран» (11Ф35ОК) kanderaketiga «Энергия» (11К25).
18 aasta jooksul oli projektiga hõivatud üle miljoni inimese 1286-st ettevõttest 86-e erineva ministeeriumi alluvuses. Projektile oli 1992 aasta seisuga kulutatud 16,4 miljardit nõukogude rubla.
Mootorisektsiooniga hakkasid tegelema teadusinstiduudid Molnija ja Energia. Teadusinstituut Piljugini ja Lapogini juhtimisel nuputasid juhtimissüsteemi kallal. Mjashisevi nimeline eksperimentaalinstituut Novikovi juhtimisel konstrueeris kabiini, ellujäämissüsteemi ja leidis lahendused soojusjaotusele. Konstrueerimisbüroo Saljut Poljuhini eestvedamisel koos Hrunitsevi nimelise tehasega valmistasid abiseadmed ja kogu sisustuses olevad aparatuurid. Barmini konstrueerimisbüroo töötas välja stardi- ja maandumissüsteemid, teadusinstituut Jurjevitsi ja Lapota juhtimisel tegid valmis pardamanipulaatori.
Buran loodi kui sõjaline süsteem vastuseks ameeriklaste 1972.aastal käivitatud Space Shuttle programmile, mis nägi ette nelja süstikuga 60 lendu aastas. Üks ameeriklaste süstik võis maalähedasele orbiidile viia 29,5 tonni kasulikku kraami ja tagasi Maale tuua 14,5 tonni. Aastane ülesviidav kogus planeeriti 1800 tonni ja allatoodav 820 tonni. Selle ajani suutis USA orbiidile viia vaid 150 tonni kasulikku koormust aastas. Kuigi ameeriklased nimetasid programmi moe pärast tsiviilotstarbeliseks, võtsid venelased seda ilmselgelt sõjalise ohuna, eriti peale seda kui üks süstik demonstratiivselt üle Punase Väljaku kulges. Üha enam hakati rääkima kiirgusrelvade ja võimsate laserite loomisest, millede abil oleks teoreetiliselt võimalik vastase raketid juba tuhandete kilomeetrite kauguselt kahjutuks teha. Sellise süsteemi osana nägigi Nõukogude Liit Space Shuttle programmi. Kardeti, et USA omab nüüd ka suutlikust orbiidilt tulistada mistahes punkti NLiidu territooriumil.
Niisiis saigi 1976. aastal Burani tellijaks NLiidu Kaitseministeerium, kes esitas projektile järgmised nõuded:
- vastase sõjalisele tegevusele orbiidil kompleksete vastumeetmete võimaldamine.
- sõjaliste, teaduslike ja rahvamajanduslkike ülesannete lahendamine.
- läbi viia sõjalisi uurimusi olemasolevate relvasüsteemide täiustamiseks ning uute väljatöötamiseks.
- kosmonautide, kosmilise aparatuuri ja kauba orbiidile toimetamine ja tagasitoomine (see punkt oli nimekirjas viimane!!!).
1974. aastal peatati Poliitbüroo otsusega Glushko konstrueerimisbüroo töö kandraketiga H-1 ning loodi selle baasil teadusühendus Energia. Orbitaallaeva (just nii kutsusid venelased oma Burani) peakonstruktoriks sai Sadovski. Teaduskollektiiv Molnia asust tööle 1976.aastal hakates tegelema laeva planeeriva lennuga, pardasüsteemidega ning soojuskaitsega. Molniat juhtis Losino-Losinski. Plaaneri valmistamine tehti ülesandeks Tushinski masinaehitustehasele. Molnia pakkus välja kaks orbitaallaeva varianti. Projekt 305-1 põhines neli korda suurendatud orbitaallennukil Spiral, mida hakati välja töötama 1964.aastal ja tegi oma esmalennu 1977.aastal.

Pilt
«Спираль»

Projekt 305-2 aga tekkis Savodski eestvedamisel, kes leidis, et pole mõtet jalgratast leiutama hakata ning võttis eeskujuks ameeriklaste süstiku kuju. Aerohüdrodünaamilise peainstituudi teadlased pidasid Spirali kuju paremaks ning toetasid aktiivselt esimest projekti. Üsna pea saavutas algselt teaduslik diskussioon Sadovski ja Losino-Losinski vahel hoopis võimuküsimuse: kumb neist pealik on. Lõpuks anti küsimus lahendada Peakonstruktorite Nõukogule, mis otsustas mitte riskida ja minna ameeriklaste poolt kontrollitud teed pidi. Rohelise tule sai niisiis projekt 305-2. Loobuti turboventilaatormootoritest atmosfääris lendamiseks. Laev sai hapnik-petrooliumil töötavad jõuallikad.
Orbitaallaeva Buran töötati välja üle kümne aasta. Selle aja jooksul viidi läbi mahukad tööd orbitaallaeva aerodünaamilistes, soojusfüüsikalistes ja vastupidavuslikes arendustes. Töötati välja uued soojuskaitse materjalid mida katsetati eksperimentaalaparaatidel БОР-4 ja БОР-5. Kõigi süsteemide väljatöötamisel loodi ligi sada eksperimentaalseadet, viis taismõõdus orbitaallaeva maketti ( räägitakse, et makette oli koguni 8 aga üks neist oli mastaabis 1:2, tehtud puust ning kujutas Burani lennukanaloogi БТС-002, kaks maketi olid osalised erinevate sõlmede proovstendid ). Automaatse maandumissüsteemi väljatöötamiseks kasutati kahte lendavat laborit TU-154 baasil.

Pilt
TU-154

Orbitaallaev oli mõeldud sajaks lennuks mida ta pidi suutma sooritada nii piloteeritavana kui ka automaatreziimis. Meeskonna suurus oli kuni 10 inimest, kellest 4 oli ekipaaz ning ülejaanud 6 teadlased. 105-e tonnise stardimassiga laev pidi suutma orbiidile toimetada 30 tonni ning Maale tooma 20 tonni kasulikku koormust. Buran on 35,4m pikk, 16,5m kõrge (väljalastud telikuga), tiiva siruulatusega 24m ning tiivapindalaga 250 ruutmeetrit. Kaubasektsioon võimaldab mahutada eset gabariitides 17m pikk, diameetriga kuni 4,5m. Tööorbiidi kõrgus oli ette nähtud vahemikus 200-1000 km kaldega 51-110 kraadi. Lennuaeg 7-30 päeva.
Buran loodi madalalasetsevate tiibadega aerodünaamilise skeemi "Sabatu" («бесхвостка») järgi. Ninaosas asetsev 73 kuupmeetrine kabiin on hermeetiline, ülejaanud laev aga mitte. Keskosa võttis enda alla üles avanevate luukidega kaubaruum. Seal paiknes ka laadimis- ja montaazitöödeks ettenähtud manipulaator. Laadimisruumi all asetsesid energia- ning soojuskaitsesüsteemid. Sabaosas mootorid ja kütusepaagid. Et tagada orbiidilt naasmisel kaitset aerodünaamilise kuumenemise vastu oli laev kaetud mitmekordselt kasutatavate soojuskaitseplaatidega. Laeva ülaosa, mis pidi taluma suuremat kuumust, kaeti painduvate soojuskaitsetega. Soojuskaitse plaadid valmistati kvartsniitidest vastupidavusega temperatuurile kuni 1300 kraadi. Ninaoas ning tiibade esiosad kaeti süsinik-süsinik komposiitplaatidega temperatuuritaluvusega kuni 1600 kraadi. Kogu laeva kattis 39 000 plaati mis tagasid, et lennu lõpuks ei kuumenenud Burani konstruktsioonid üle 160 kraadi.
Juhtimissüsteemi töötas valja teadusühendus АП, mis koosnes pardaarvutuskompleksist ja hüdrostabiliseerimiskompleksist. Gromovi raadioinstituut konstrueeris raadiotehnilise süsteemi «Вымпел», mis oli ette nähtud ülitapsete navigatsiooniparameetrite mõõtmiseks, mis tagasid laeva automaatse juhtimise.
Mootoriplokk kindlustab laeva viimise lõpporbiidile, orbitaalkorrektsiooni, täpse manööverdamise teenindatavate orbitaaljaamade lähedudes, laeva stabiliseerimise ning pidurdamise orbiidilt lahkumiseks.Mootoriplokk koosneb:
- kaks mootorit, mis töötavad vedelhapnikul ja sünteetilisel süsivesinikul (süntiin) ning arendavad jõudu 8800kg.
- 38 juhtmootorit jõuga 400kg. 8 täppisorientatsioonimootorit jõuga 20kg. Mootorid on koondatud kolme plokki: üks ninas ja kaks sabas.
- hapniku reservuaar ning kütesepaagid koos tankurseadetega. Maksimaalne kütusevaru on 14 tonni.
Orbiidile viis Burani kaheastmeline kanderakett Energia mille keskosale kinnitus laev pürolukkudega. 1. ja 2. astme mootorid käivitusid praktiliselt üheaegselt ning arendasid jõudu 3550 tonni. Stardimass koos Buraniga 2400t, millest 90% moodustas kütus. Kanderakett viis 250km orbiidile laeva millel oli kasulikku koormust 30t ja kütusevaru 8t. Kanderaketi avarii korral orbitaallaev kas siirdus ettenähtust madalamale orbiidile või naasis kohe ühele varulennuväljadest. Kui kõik sujus normaalselt langes kanderaketi 2.aste mööda ballistilist trajektoori Vaiksesse Ookeani.
Orbiidilt lahkus Buran "saba ees" ning arvutussüsteem arvutas vajaliku pidurdusimpulsi. Minnes üle laskumistrajektoorile pöördus laev taas "õigetpidi" ning sisenes atmosfääri suure nurga all. Kuni kõrguseni 20 km juhiti laeva samaaegselt mootoriploki ja aerodünaamiliste elementidega. Sealt edasi kasutati ainult viimaseid. Buran omab piisavalt kõrgeid aerodünaamilisi näitajaid, et sooritada lend kuni 2000 km. Maandumiskiirus on kuni 360 km/h. Maandusmisraja pikkus 1100-1900m. Pidurdamiseks kasutati langevarju. Maandumisväljakuid oli ette nähtud kolm: 12 km kaugusel kosmodroomist, idas Primorje krais Horolis ning läänes Simferoopolis. (Ise ma teenisin Savitinskis Kaug-Idas ning sealset lennuvälja loeti üheks Burani avariimaandumisväljaks).

Pilt
ок-м

Esimene orbitaallaeva makett OK-M oli ette nähtud peale tugevuskatsetusi "uputada" kosmonautikakeskuse basseini, et teda saaks kasutada trenazöörina.

Pilt
ок-мл-1

Makett ОК-МЛ-1 oli ette nähtud erinevate süsteemide katsetusteks nii autonoomselt kui koos kanderaketiga. Polügonile viidi makett 1983.aasta detsembris.

Pilt
ок-кс

1983. aasta augustis loodi kompleksstend ОК-КС, mis oli ette nähtud elektrisüsteemide ja arvutustäpsuste testimiseks. Stend pandi tööle märtsis 1984 ning töötas järjest ilma pausideta 1600 päeva kuni Burani stardipäevani.

Pilt
ок-мт

Makettlaev ОК-МТ toodi polügonile augustis 1984. Eesmärk oli testida pardasüsteemide ühilduvust maapealsetega, mehhaaniliste sõlmede kontroll, stardieelsete ja maandumisjärgsete toimingute väljatöötamine ning tankimisprotseduuride juurutamine. Katsetused sujusid plaanipäraselt ilma suuremate märkusteta.

Pilt

Horisontaallennu katsetusteks loodi laev ОК-ГЛИ (БТС-002), mis oli varustatud maandumisprotseduuriks vajaminevate seadmetega. Iseseisvaks stardiks ja lennuks atmosfääris oli makett varustatud nelja turboreaktiivmootoriga, mis arendasid jõudu kuni 10 tonni. Testiti nii automaat kui piloteeritavat maandumist, lennutehnilisi näitajaid allahelikiirusresiimil, vastupidavust ja juhitavust.Katsetused toimusid vahemikus 10.november 1985-aprilli lõpuni 1988 Shukovski nimelises Katselennuinstituudis. Kokku sooritati 24 lendu, milledest 17 täisautomaatresiimil kuni täieliku peatumiseni maandumisrajal. Esimene laeva juhtinud katsepiloot oli I.Volk, kes juhtis ka Burani kosmonaudikandidaatide gruppi. Kaks lendavat laborit TU-154 baasil sooritasid erinevate Burani sõlmedega 140 katselendu.

Pilt


Kuna Burani suured gabariidid tegid tema maa peal transportimise vaevaliseks kasutati selleks eesmärgiks Mjashisevi konstrueerimisbüroo pommitajat 3М-Т «Атлант» ning kuna ka sel juhul suutis pommitaja kanda vaid 50 tonni siis oli Buran platsile jõudes seadmetest puhtaks tehtud ning ilma kabiinita, mis kõik transporditi tagantjärgi kohale. Tushinski masinaehitustehasest viidi laev mööda Moskva jõge kuni Shukovskini kus ta laaditi juba pommitajale, mis viis ta Baikonuri kosmodroomi polügonile. Seal pandi laevale rattad alla ning veeti juba stardiplatsile, kus kõik puuduolevad viled ja kellad külge monteeriti.

Pilt

Samuti toodi õhuteed pidi stardiplatsile kanderakett Energia osad lennukiga 3-МТ. Loodeti, et kui valmib maailma suurim ja muidugi analooge mitte omav transpordilennuk Ан-225 «Мрия» siis võtab see omale ülesandeks süsteemi Energia-Buran komponentide transpordi. Paraku selleks ajaks kui Ан-225 «Мрия» teenistusse asus oli Burani projekt juba sulgemisel...

Pilt

Esimese kolme stardi jaoks tõi kila-kola stardiplatsile transpotlennuk 3М-Т, mis sooritas selleks 150 lendu. «Мрии» osaks jäi vaid Burani viimine Pariisi lennundusnäitusele mais 1989 ja näidislend Baikonuril 12.aprillil 1991 toimunud lennundusparaadil.

Pilt
Pilt

Esimene täiskomplektne Buran tehasemärgiga Nr.1.01 saabus Baikonurile detsembris 1985. Venisid kohapealsed teenendavate hoonete ehitused. Angaari (saal 104) kasutatigi lõpuks ainult laoruumina kuhu mahutati ule 3000 kasti Burani komponentiga, milledest igaüks kaalus üle tonni. Takerdusid pea kõik stardiplatsiga seotud tööd kuniks sekkus Partei ja viis läbi omad kasvatuslikud korrektsioonid vastutavate töötajate ridades.
Kuigi Burani esimeseks lennuks oli koostatud palju erinevate süsteemide proovimisi siis lõpuks jäädi vaid stardi- ja maandumisparameetrite jälgimise juurde, kuna paljude sõlmede katsetamised venisid üle aja.

Pilt

Burani esimene start määrati 29.oktoobrile 1988 kell 6 ja 23 minutit Moskva aja järgi. Stardieelsed protseduurid läbiti edukalt, meteotingimused olid head. Kuid 51 sekundit enne starti katkestas laeva avariisüsteem automaatselt kogu protseduuri. Läbi oli põlenud üks navigatsioonisüsteemi skeemidest. Peale vigade parandamist määrati uueks stardiajaks 15. november 1988 kell 6 Moskva aja järgi. Seekord alustati stardi ettevalmistamisega juba 11 tundi varem. Meteotingimused olid halvad. Tund enne starti oli tuuletugevus tõusnud 20m/s. Lubatav piir oli 15m/s. Koguneti välknõupidamisele. Otsus sõltus kolmest peakonstruktorist: Semenovist, Losino-Losinskovost ja Lapoginist. Starti otsustati jätkata ning see toimuski 15.novembril 1988 kell 06.00:02 Moskva aja järgi.

Pilt

476 sekundiga viis Energia laeva 150 km kõrgusele. Esimene Energia aste eraldus 146-ndal sekundil kõrgusel 52 km. Peale teise astme töö lõpetamist saavutas laev esimese kosmilise kiiruse ning läks Maa ringorbiidile kõrgusel 260,2 km 51,6 kraadise nurga all. Ringi ümber Maa sooritas laev 89,5 minutiga. Laeva optimaalsemaks soojuskaitseks käänduti vasaku tiivaga Maa poole jättes "kõhualuse" Päikese poole. Kõik süsteemid töötasid normaalselt. Teise ringi 67. minutil alustati orbiidilt lahkumise protseduuri. 7:31:50 pardaarvuti aja järgi alustati kütuse ümberpumpamist esipaakidest tagapaakidesse, et saavutada pidurdamiseks vajalik raskuskese. Kell 8:17 ruleerisid stardirajale kaks MIG-25, et saata atmosfääri sisenevat Burani. Kell 8:20 Vaikse ookeani kohal 20000 km kaugusel maandumiskompleksist lülitus sisse orbitaal-manööverdusmootor, mille tulemusena tõusis laeva nina 37 kraadi. Atmosfääri siseneti 38 kraadise nurga all kiirusega 27330 km/h. Lennuväljal ilmastikuolud samal ajal halvenesid. Kell 8:53 kõrgusel 90 km kaotati laeva ümber tekkinud plasmakihi tõttu 18 minutiks side. Kell 9:06 jõuti kõrguseni 65km, kiirus oli langenud 20000 km/h. Temperatuur tiiva otstes oli tõusnud 924 kraadini. 50 km kõrgusel side taastus ning Buran võttis automaatselt ühendust maandumiskompleksiga. Sellel momendil ületas laeva kiirus kümne kordselt helikiirust. 30 km kõrgusel oli kiirus kahanenud juba 3 Machini. 20 km kõrgusel lülitus välja mootoriplokk ning edasi langes Buran juba plaanerina. Selle ajani sujus kõik plaanipäraselt. Siis aga sooritas laev kõiki shokkeeriva 45 kraadise manöövri paremal tiival. Lennujuhil oli enesehävituse käivitamiseks vaid loetud sekundid otsustamaks, kas laev kaotas tõesti juhitavuse. Olukorra päästis Molnia peakonstruktori asetäitja Mikojan, kes nõudis, et lend jätkuks. Kõrgusel 15300m vähenes kiirus alla helikiiruse.

Pilt

8km kõrgusel asusid Burani saatma hävitajad MIG-25. Välisvaatluse järgi kandsid piloodid ette, et ehki laev paistab üsna "kõrbenud" siis vigastusi kuskil ei paista. Kõrgusel 6200m võttis Burani juhtimise üle maapealne maandamissüsteem «Вымпел-Н». Süsteem tegi vajalikud kursikorrektiivid ning kõrgusel 4km alustas laev maandumist. Lennuvälja kaameratest paistis nagu Buran kukuks läbi madalate pilvede langemiskiirusega 60m/s. Siis aga väljus telik ning laev tõstis kiiruse vähendamiseks järsult nina. Langemiskiirus vähenes 10 sekundit enne raja puutumist 8-le m/s ja sekund enne raja puutumist ühele meetrile sekundis. Kell 09:24:42, ennetades graafikut vaid ühe sekundiga, puudutas kiirusel 263km/h Buran maandumisrada. Pidurdusteekond oli 1620m. Kogu lennuaeg 260 minutit.

Pilt

Peale lendu läks laev põhjalikule ülevaatusele. Kaotatud oli 8 jäika soojusplaati ja 2 painduvat. Kuna üks kaotatud plaatidest oli tiivalt siis kannatas kaitseta koht tugevalt ning katastroofi hoidis ära vaid plasma lühiajaline mõju. Tiiva sisekonstruktsioonid olid tugevalt sulanud. Üle saja plaadi oli saanud väiksemaid mehhaanilisi kahjustusi.
Algselt oli plaanis ehitada kolm orbitaallaeva ning sellele lisati 1983 veel kaks aga tellimusteks need vaid jäidki. Teise laeva stardiks oli planeeritud 7 ööpäevane programm. Kolmandat laeva valmistati ette piloteeritavaks lennuks.
Sellest, et teine lend 1992. aastal ka aset leidis ei teadnud peale kitsa ringi inimeste enne 2000. aastat keegi. Laeva nimeks oli Baikal. Järgnevatele laevadele olid reserveeritud nimed Uragan ja Taifun.

Pilt

Seitsme ööpäevase Baikali lennu programmis oli ette nähtud põkkumine orbitaaljaama MIR-ga. MIRi personal pidi peale pökkumist sisenema Baikalisse ja viima läbi süsteemide kontrolli. Plaanis oli ka katsetada esimest korda kosmoses kuni 30 kW elektrokeemilist (vesinik-hapnik) energiaallikat. Sooviti proovida elutagamissüsteemi, mida esimesele laevale ei paigaldatud.
Baikali start toimus täpselt ettenähtud ajal. Kogu kompleksi stardimass oli 2390 tonni. Baikal kaalus 85226 kg. Kuni 38. sekundini kulges lend normaalselt, siis registreeris telemeetria järsu temperatuuritõusu peamootoris РД-140. Mootor lülitati välja. 40.sekundil käivitus tagasinaasmis protseduur. Teise laeva lend kestis vaid 22 minutit ja 12 sekundit.
NLiidu lagunemine andis kogu projektile surmahoobi. 1991. aastal anti programm Kaitseministeeriumi alluvusest üle Rahvamajandusele. Finantsid kuivasid kokku. 1992. aastal võttis Vene Kosmoseagentuur vastu otsuse projekti konserveerimiseks, kuigi selleks ajaks oli pooleldi valminud juba täiustatud laeva kolmas eksemplar. Projekt oli praktiliselt sulgunud. Mis aga sai valmistehtud eksemplaridest?

Pilt

Esimene lendav ekemplar paiknes koos Energia maketiga Baikonuril platsil 112A ning peale NLiidu lagunemist läks üle Kashastanile. 12.mail 2002 hävis angaari katuse sissevarisemise tagajärjel.
Teine asub siiani Baikonuril platsil 112A ja on vene-kasahhi ühiskompanii Aelita omandus.
Kolmas asus 2004.aastani Tushinski masinaehitustehases. Valmis oli ta 50% ulatuses.Oktoobris 2004 sikutati poolvalmis laev Himkinski veehoidla kaldale ja seal seisab ta siiani.
Neljas lammutati Tushinski masinaehitustehases juba 90-ndte algul juppideks.
Viiendat ei hakatutki kokku panema ja kogu tema jaoks valmis meisterdatud kraam hävitati koos neljanda eksemplariga.

Pilt

Makett ОК-М НПО «Молния» töötas veel 1995.aastal Moskava Gorki nimelises pargis aktraktsioonina. Siinkirjutaja tema edasist saatust ei tea.
Teine lendav makett ОК-ГЛИ või БТС-002 omab kõige pikemat teenistuskarjääri ning kriminaatset tausta. Peale Burani sulgemist asus see eksemplar konserveerituna Shukovskis ja mõned korrad esitleti teda aviashoul MAKS. 1999.aastal liisiti ta 9 aastaks austraalia kompaniile Buran Space Corporation. 2000. aastal, kui Austraalias toimusid Olümpiamängud, transporditi laev 700 000$ eest Sidneysse. Kohe peale Olümpiamänge läks kompanii pankrotti, jõudes lubatud 600 000$ asemel ära maksta vaid 150 000$. Kahtlustati, et bankrott oli kunstlik aga tõestada seda ei suudetud. Finantsraskuste tõttu jäi БТС-002 Austraaliasse. Pooleteist aastaga kasvasid hoidmiskulud 11281 dollarini ning 5.juunil 2002 müüs Energia laeva kompaniile Space Shuttle World Tour. 12.aprillil 2008 sai laeva omanikuks suurim Euroopa eratehnikamuuseum Technik MUSEUM SPEYER Saksamaal. Seal lõppes selle isendi teekond.
Kolmas makett seisab siiani Energia katsejaamas Koroljovis kus temaga ei osata midagi peale hakata sest raha ka utiliseerimiseks ei eraldata.
Baikonuris lageda taeva all platsil N254 seisab veel üks makett: ОК-МЛ1. Tema saatus oli eriti nutune. Kohalikud õllesõbrad kasutasid vrakki istumiskohana. 2007.aastal suudeti leida siiski vahendid valvatavale hoiuplatsile transportimiseks Saraatovisse.
Vot selline oligi kurb lugu projektist, millele algselt pandi suuri lootusi ja eesmärke ning kindlasti kehtib siin venelaste endi ütlus: taheti paremini aga läks nagu tavaliselt...

Loodan, et natuke lugemist oli :write:
Viimati muutis Laiakas, 07 Okt, 2011 6:39, muudetud 21 korda kokku.
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2699
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Castellum »

Aitäh, lugemist ikka oli...mõned vormilised märkused, mis hakkavad tasapisi lugemist segama (sisu kohta ei oska ma väga palju kaasa rääkida):
- vene nimede kirjutamine nagu juhtub - kord lausa slaavi tähtedega, siis jumal teab kust transkibeerituna - nt lennukikonstruktori nimi on transkriptsioonis ikkagi 'Mjassištšev', transliteratsioonis 'Mjasiščev';
- venekeelne täiend tõlgitakse eesti keelde ikkagi nimetava käände alusel - õige on Himka veehoidla, Tušino masinatehas jne
- Sydney ei ole Austraalia pealinn, see on Canberra;
- 'tagasinaasma' on eesti keeles värdvorm (tagasi tagasi tulema), õige on 'naasma';

jne

Pole vahet, kas kirjutad seda ise kokku või tõlgid, võta endale natuke aega, et kirjutatut toimetada...ja seda võiks mainida, kustkohast teave on pärit...aga tänud lugemise eest ja jõudu!
Kindlusarhitektuur on osa meie elukeskkonnast
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

Ise tõlgin ja kindlasti pole ma proffesionaal niiet palun armu ja halastust kõige karmimatelt :)
allatah
Liige
Postitusi: 1068
Liitunud: 15 Veebr, 2006 17:04
Asukoht: Tallinn/Tartu/Võrumaa
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas allatah »

Äitüma. Sain teada palju uut, näiteks et see asi on ka teist korda lennanud.

Üks tähelepanek oli see, et kui teine start lükati 15 novembril tuule tõttu edasi, siis uueks kuupäevaks ilmselt ikkagi 15. novembrit ei määratud?

Ja küsimus veel selle kohta, et lennuki kiirus maandumisel... Need 8m/s ja 1m/s olid siis langemiskiirused ilmselt jah?

Igastahes tubli töö. Mitte et ma tahaks lugusid tellida või nii, aga täitsa huvitav oleks selist põhjalikku juttu lugeda millgi legendaarse ja ainulaadse, näiteks LADA kohta :lol:
Riigi kaitse on liiga tähtis asi, et seda teistele usaldada.
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

allatah
Märkused arvesse võetud. Uurisin, starti ikka ei lükatudki edasi, selle ka kuupäev sama. Tänud terava silma eest :) Tekst on pikk ja eks ikka lipsab näpukaid sisse :wall:
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10281
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Kilo Tango »

Raketikütus, millest juttu ei ole mitte sintiin vaid süntiin. Tegemist ei ole mitte sünteetilise süsiniku, vaid sünteetilise süsivesiniku ühendiga valemiga C10H16: http://en.wikipedia.org/wiki/Syntin

Änksa kraam raketikütuseks aga kole kallis.
John
Liige
Postitusi: 506
Liitunud: 17 Juun, 2006 19:57
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas John »

Iseenesest kahju Buranlaste saatusest. Kas siis tõesti ei jätkunud suurel Venemaal laoruumi, kuhu need ainueksemplarid vedada ja katte alla jätta kuniks nad kuhugi muuseumieksponaadiks saavad? Pigem kardan, et siin oli tegemist tüüpilise vene pohhuismiga+ mugavad vabandused, et näe sattusid välismaale peale NSVL lagunemist.
Inter arma enim silent leges (sõja aegadel on seadused vaiksed) Cicero
polzunov
Liige
Postitusi: 89
Liitunud: 11 Juul, 2009 15:09
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas polzunov »

Google Earth`i koordinaadid 61 32´50,55`´ N ja 40 19´06,01`´E
annavad väidetava süstiku maandumisraja asukoha.
150 km põhja pool on Plessetski kosmodroom.
Kas keegi oskab kommenteerida?
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

Ma sirvisin korra sinu mainitud Plesetzki katsekosmodroomi (loodud 1960 sõjalise raketibaasina, kosmosega hakkasid tegelema 1966) kodukat ja nende endi andmetel nad Buraniga tegelenud ei ole : http://www.plesetzk.ru/about


Ракеты-носители, эксплуатирующиеся на космодроме "Плесецк"

Ракеты-носители, эксплуатирующиеся на космодроме "Плесецк":
Наименование РН Первый пуск Прошедший пуск Количество пусков Примечание
Восток-2 / Восток-2М 17 марта 1966 КА "Космос-112") 28 октября 1983(КА "Метеор-290 эксплуатация прекращена
Восход 6 апреля 1966(КА "Космос-114") 16 июня 1976(КА "Космос-833") 177 эксплуатация прекращена
Космос-2 16 марта 1967(КА "Космос-148") 18 июня 1977(КА "Космос-919") 91 эксплуатация прекращена
Космос-3 15 мая 1967(КА "Космос-158") 21 июля 2009(КА "Космос-2454", КА "Стерх" №1) 423 данные на 21.07.2009
Молния-М 19 февраля 1970(КА "Молния-1") 2 декабря 2008(КА "Космос-2446") 233 данные на 14.07.2009
Рокот 16 мая 2000 (эквиваленты полезного груза SimSat-1, SimSat-2) 6 июля 2009
(КА "Космос-2451", "Космос-2452", "Космос-2453") 11 данные на 14.07.2009
Русь / Союз-2 8 ноября 2004(макет полезного груза) 22 мая 2009(КА "Меридиан №2") 4 данные на 14.07.2009
Союз-М 27 декабря 1971(КА "Космос-470") 31 марта 1976(КА "Космос-811") 8 эксплуатация прекращена
Союз-У 18 мая 1973(КА "Космос-470") 29 апреля 2009(КА "Космос-2450") 450 данные на 14.07.2009
Циклон-3 24 июня 1977(КА "Космос-921") 30 января 2009(КА "Коронас-Фотон") 122 эксплуатация прекращена

Pilt

Tegelt jääb Plesetzk ka Buraani lennutrajektoorist üsna palju põhja poole. Võimalik, et sinu märgitud maandumisrada oli reservnimekirjas avariiväljana, mingi erandolukorra puhuks. Tõenäoliselt oli paberi peal selliseid üle Venemaa kümneid.

Pilt
Viimati muutis Laiakas, 05 Okt, 2011 16:40, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

Teine lendav makett ОК-ГЛИ või БТС-002. Seesama mis tiiru Austraalias ära käis ja lõpuks omale kodu Saksamaal leidis. Ka piltidelt ise näed, et tal ei ole orbitaallaeva mootorid taga vaid neli turboreaktiivi, et iseseisvalt õhku tõusta ja lennata. Atmosfääris siiski vaid :)


Pilt
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas denis23 »

tegelikult, jah, Burani saaga näitab Nõukogude Liidu poliitilise juhtkonna totaalset ebakompetentsust.

Asuti pimesi jälgima ameeriklasi, samal ajal kui polnud üldse selge, milline on Space Shuttle otstarve ning kuidas see võib ohustada strateegilist tasakaalu.

Samal ajal tuleb tunnistada, et 10 aastat hiljem ilmunud Buran oli vaid Shuttle ebaõnnestunud poolkoopia, kus paljude põhjuste koosmõjul ei suudetud süsteemi teha täiesti mitmekordseks, erinevalt ameeriklasest.

Kahjuks, selliste projektide arv hilises Nõukogude Liidus oli päris palju - korraga 12-15 tüüpi erinevaid tuumaallvelaevu, s.h. ülikallid projektid Taifun, Antei (ehk n.n. Kursk), "titaani"-laevad,
see sama Energia-Buran, paralleelselt toodetavad kolm tankitüübi, s.h. ülikallis T-80U gaasiturbiiniga tank, "kerge" rindehävitaja MIG-29, paralleelselt ühe indeksi S-300 toodetavad absoluutselt erinevad õhutõrjekompleksid, Moskva linna raketitõrje süsteem, raketitõrje maailma suuremad Kirovi-tüüpi riistlejad ja palju, palju muud...lisaks ka Afganistaani sõda, "kulupõhine" põllumajandus jne jne.


Kõik on millegi teise arvelt, ning tulemus on teada...
Ostan kokku kõik võimalikud E.Savisaare kuju, nime, autogrammiga esemed (trükimaterjalid, aktifotod, raamatud, pastapliiatsid, toiduainepakendid) jne.
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Laiakas »

Eks neid üksteise pealt mahaviksimisi oli mõlemalt poolelt. Ei maksa unustada, et NLiidu tase oli siiski väga kõrge tehnoloogiates, eriti mis puudutasid militaariat ja kosmonautikat. Niipalju kui ma asjale pihta olen saanud siis ainuke asi mis Shuttle pealt maha viksiti oli kuju ja komponentide paigutus ja sedagi vaid orbitaallaeva enda puhul. Tahkekütuskiirendite asemel kasutati ju kanderakett Energiat. Ja igasugune juurdekuuluv pudi-padi pidi ikka kõik ise välja nuputama. Samamoodi oli ka ameeriklastel kümneid superprojekte korraga käsil. Teisele pidi ju igal alal ja igast asendist ära panema :D
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas denis23 »

Kui analüüsida NLiidu õnnestunud "superprojektid" - olgu see siis industrialiseerumine, uudismaa, elektrifitseerumine, tuumapommi-, raketiprogramm, siis kõik need üldiselt, õnnestusid, ning tehnoloogiline mahajaamine ei olnud kunagi probleem - eks ütles V.I.Lenin õieti, et kapitalistid rõõmsalt müüvad meile selle nööri, millel meie need üles poome.
Kui tehnoloogiatest jäi puudu - osteti need Läänes. Või varastati. Või võeti üle koos kogu riigiga.

Küll mida need superprojektid nõudsid, seda tohutut jõude kontsentreerumist. Mis on võimalik ainult totalitaarse reziimi puhul. Et siis ühelt poolt sul inimesed surevad nälga, ning paralleelselt tohutud summasid lähevad "projektide" peal.

80-ndatel enam see ei olnud võimalik. Sellega, hakkas fookus kaduma. Ühelt poolt, läksid untsu vedama nii militaar superprojektid (ohh kui palju neid oli - raketitõrje, Energia-Buran, 4 põlvkonna lennukid jne jne), nii ka tsiviilelu. Liiga suur laialivalgumine. Riigi majandus ei suutnud enam seda koorma kanda. Ning reservid olid juba ammendunud.
Ostan kokku kõik võimalikud E.Savisaare kuju, nime, autogrammiga esemed (trükimaterjalid, aktifotod, raamatud, pastapliiatsid, toiduainepakendid) jne.
Lemet
Liige
Postitusi: 20821
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Buran - sündinud kärbitud tiibadega...

Postitus Postitas Lemet »

olgu see siis industrialiseerumine, uudismaa, elektrifitseerumine, tuumapommi-, raketiprogramm, siis kõik need üldiselt, õnnestusid,
Kindlasti, kui selline pisiasi nagu ürituse hind tähelepanuta jätta...Phyrrose nimi tuleb loodetavasti tuttav ette? Liiatigi on väga küsitav, kuivõrd selliseid asju nagu raketi- ja tuumarelva programm ikka Nõukogude Liidu enda saavutuseks lugeda saab.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist