
Meil kasutusel olevad "plastmasspaadid" on oma ehituselt ja olemuselt äärmiselt spetsiifilised (nishi) laevad. Briti mereväes omal ajal koosnes miinitõrjeüksus 1. miinitraaleritest (Hunt-klass - sellised on äkki Leedul?) ja 2. miinijahtijatest (Sandown class) nagu on meil.
Kasutusloogika on lihtne - Hunt-klassi traalerid on mõeldud massiliste miinitõkete vastu (stiilis Juminda 1941) ja Sandown on mõeldud 1. Hunt-klassi "järelnoppimiseks" ehk vahele jäänud miinide hävitamiseks 2. nn häirivate miiniväljade vastu, kus vastane, lootuses blokeerida laevaliiklust, viskab kõigi nähes 10 miini nt Tallinna lahte. Või Pakri saarte külje alla. Selline stsenaarium on ka "külmkapid Tallinna lahel". Maaväega paralleele tõmmates: traaler on nagu miinitraaliga tank, jahtija on nagu kaks pioneeri kõhuli maas, pussnoaga maapinda sondeerimas.
Miinijahtija on mõeldud tegutsemiseks seega oludes, kus miine on suhteliselt vähe ja ajaliselt on võimalik nendega jahmerdada ühe-kahe kaupa.
Juminda-stiilis miinisõja kontekstis suhteliselt kasutu alus (pole lihtsalt aega selleks).
Kuna miinijahtija töö eeldab miinide ümber ukerdamist, ilma nende otsa õhku lendamata, siis on ka tegemist suhteliselt (Sandowni puhul vägagi) spetsiaalse konstruktsiooniga alusega, mille põhilne eesmärk on ülihea manööverdusvõime (Sandown suudab sõita ka külg ees) koos minimaalsete jõuväljadega, mis miine lõhkema panevad (akustiline müra, veesurve, magnetväli). Seepärast on need valmistatud klaasplastikust ja neil puuduvad sootuks tavapärased ajamid. Miinijahtijate klassis on Sandown täna minuarust parim alus, mis kasutusel (umbes sama tase nagu IFV-de klassis on CV90).
Paraku aga see paremus miinide ümber ukerdamiseks muutub probleemiks muu kasutuse puhul.
1. Kasutatav Voyd-Schneideri ajam tähendab suurt süvist ja haavatavust kivide poolt - madalvette pole asja!
2. aeglaseks kiiruseks optimeeritud ehitus (kiirus on ühtlasi ka müra) tähendab, et suuri kiirusi arendada pole võimalik
3. magnetmiinide jaoks raskesti avastatav plastikust kere tähendab probleeme jääs ja muidu ekspluatatsioonis võrreldes teraskerega.
4. väiksed mõõdud (jõuväljad kasvavad koos aluse mõõduga) tähendavad väikest siseruumi ja tekipinda - muud relvasüsteemid lihtsalt ei mahu.
Seega ma ka kahtlen nt Taani valiku õiguses - mingid modulaatrsed alused on nagu Leathermani tööriist - hädaga teeb kõige, aga maja te sellega ei ehita ja isegi leiba lõikab sitasti. Muude relvasüsteemide pealepanek, sõidukiiruse kasvatamine jne tähendab vältimatult magnetsignatuuri kasvu, müra kasvu ja koos sellega riski kasvu, et mõni märkamata jäänud miin selle laeva läheduses ka lõhkeb. Üldiselt merelahinguvõimelise sõjalaeva tunnus on suur sõidukiirus (nt 30 sõlme). See tähendab üldiselt kas sõukruvide või veepaiskuriga (Soome Hamina klass) käiturit. Need annavad korralikku müra (erinevalt Voyd-Schneideri käiturist). Pealeveelaevade relvasüsteemid tähendavad peale müra veel lisa metalli (magnetväljad).