Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas kalle »

Mitmed väiksed asjaolud on mind kallutanud.
Kallutanud tegema seda, mis alguses plaanis polnud. Seda teemat polnud üldse plaanis teha nimelt. Ja kui keegi küsib miks, siis mul polegi vastust. Vastust küsimusele, et miks sellest ehitamisest lugu ei pidanud tulema ja miks üldse neid lugusi viimasel ajal nii vähe on tulnud. Aga ega siin polegi mingeid suuri vastuseid ja stoorit ja keda see peaks niiväga huvitamagi.
Lihtsalt jäi vahepeal soiku see lugude tegemine, tekkisid muud asjad vahele, vedru käis maha või kõik asjad kokku. Igatahes hästi on see, et mudeldamine ise pole lõppenud ja igasugu segajate kõrvalt on laua taga ikka niipalju saanud istuda, et endal väga kurvaks pole läinud. Olen nüüd viimastel aegadel pikalt hoogu võtnud, et teha siia väike tagasitulek. Ja kui väga veab, siis mõned lood veel takkajärgi ka.
Aga alustan siis kõige suuremast. Selle lõigu lõpetuseks peab siiski tõdema, et ilmselt on selle loo kiirenduseks saanud Meelise vägev I-400 teema:) Aga jätkakem.

Tänaseks on see ehitamine põhjalikult segi paisanud mu pikemad plaanid ja kavatsused, mis enne seda olid üana paigas. No need plaanid, et mida ja mis järjekorras võiks oma vaikselt paisuvast karpide riiulist ette võtta ja valmis mudeliks vormistada. Kogu see saaga on tekitanud igasugu seoseid ja vibratsioone, millest mõned ka siia ridadele jõuavad.

Igal lool on aga algus ja selle loo alguseks ja omamoodi sädemeks oli Levar. No oli tal vaja Suurele Auhinnale oma 1:400 Orzel teha!. Sellest võidutööst sai minu hing riivatud. Mitte sellest, et ta võitis, hea töö peabki võitma! Mind võlus see laev ise.. mitte niiväga see mõõtkava, aga just see laev. Levar oli selle töö vormistanud nii pagana hästi, et see sõitis tugevalt sisse ja tundsin, et tahan ka..sellist tahan endale ka. Aga oma 1/72 mõõtkavas. Ja siit see tuleb..minu Orzeli lugu.

Pole mingit kahtlust, et me ei pääse siinkohal pikemast loost selle laeva ümber. See on nimelt üks värvikamaid lugusi WWII perioodist, mis ühe allveelaevaga seotud ja selle valguses on saanud Eesti üsna palju tuntust ja mainitud.

Alustame aga kohe 10 veebruarist 1939, mil täiesti uus laev suure rahvahulga ette, Gdanski sadamasse jõuab. Tegu on tõelise rahvuse uhkusega, sest see olgugi Hollandis De Schelde tehases tehtud on siiski Poola inseneride oma disain. Ja see ei ole mingi väike ja hädine laev! Tegu oli väga suure, võimsa ja mis peamine, väga moodsa laevaga. Kiiruseks veepeal 20 sõlme, relvastuses 20 torpeedot, 105mm pardakahur ja topelt 40m õhutõrjekahur tornis.
Orzelil oli ka kaksikõde nimega Sep. See laev elas sõja üle Rootsis ja naasis peale seda, kus oli relvastuses kuni 1969 aastani. Fakt, mis ehk räägib mõndagi selle laeva moodsusest omal ajal.

Aga Orzeli lugu hakkab hoogu kerima üsna varsti peale juubeldavale rahvale esmaesitlust. Augustis kui sõja oht oli juba väga reaalne, oli Poolal relvastuses 5 allveelaeva ja kui sõda algas, anti kõigile neile käsk sõita välja patrullidele, et kaitsta Poolat merelt. Operatsiooni nimeks sai Worek.
Orzeli lugu on kirja pandud üsna täpselt ja selles kirjelduses koorub üsna alguses välja detail, mis edasises väga oluliseks saab. Nimelt laeva kapten ja esimene abi ei saanud kuigi hästi läbi. Kapteniks oli poolakate kõige kogenum allveelaeva kapten 37 aastane Henryk Kloczkowski (edaspidi Klocz). Karm ja otsekohene mees, keda meeskond väga austas.

Nö teine mees pardal oli aga 32 aastane Jan Grudzinski (easpidi Grudz)
Grudz oli Orzelil teeninud kolm kuud ja oli üsna vähese kogemusega. Mingil põhjusel kapten ei usaldanud, ega sallinud teda ja kuna meeskond pidas kaptenist väga lugu, siis hoidsid ka nemad pigem kapteni poole.

Hommikul, mil laev pidi väljuma, kapten aga hilines ja Grudz, harjunud sõjaväe dissipliiniga oli marus. Klocz saabus tund hiljem ja hommikul 06.35 väljus Orzel Gdanskist merele, pardal 63 meest. Esialgu pidi patrulli piirkond olemagi Gdanski lähedal, mida aga loeti üheks ohtlikumaks alaks, kuna oht Saksa lennukitelt oli pidevalt suur. Mitmed järgnenud päevad tegutseti ettevaatlikult ja seega ei leitud ka vastase laevu. See tekitas kohe alguses meeskonnas pingelise õhustiku, sest kõiki teadsid, et Poola olukord on väga kehva. Seega lootis meeskond täita endal lasuvat kohustust ka väikese koguse allveelaevade juures midagi ära teha. Paaril korral sattus Orzel kohe Saksa lennukite rünnakute alla, aga ei saanud suuremaid vigastusi. Orzel kohtus merel ka teiste Poola laevadega ja neilt saadud uudised sõja olukorra ja kulgemise kohta muutsid kapteni veelgi ettevaatlikumaks ja pessimistlikumaks, mis tekitas meeskonnas järjest suuremat meelehärmi. Suhteid pingestas ka olukord, kus kapten vastupidi ohvitseride arvamusele andis päevasel ajal käsu tõusta pinnale, kus sattus kohe taas sakslaste rünnaku alla, millest küll taaskord pääseti sügavale sukeldudes.
Olukord halvenes veelgi, kui kapten otsustas ootamatult muuta patrulli piirkonda, sellest peamaja teavitamata ja luba saamata.
Seitsmendal sõjapäeval olles just läbinud taas sakslaste miinitõkked annab kapten Klocz teada, et ei tunne end hästi ja Grudz uurib milles on probleem. Kapten teatab, et on tõsiselt haigeks jäämas, aga Grudz ei usu teda ja väidab, et kapten kardab sõdida.
Järgmistel päevadel nõuab Grudz, et ta saaks peamajaga ühendust võtta, et laeva juhtimine enda kätte saada, aga kapten keeldus. Läks veel päevi ja 10.septembril annab kapten loa võtta baasiga ühendus ja selgitada olukorda.
Selleks ajaks oli viimasest kontaktist baasiga möödas 6 päeva ja seal kardeti, et Orzel on uppunud. Saanud olukorrast ülevaate, anti peamajast valida, kas viia haige kapten lähimasse neutraalsesse sadamasse ja anda juhtimine Grudzinskile üle, või naasta koos baasi ja võtta peale uus kapten. Otsuse tegemiseni läks aga veel päevi ja kuna saksleste laevad polnud lähedal ei suudetud endiselt leida tegevust. Lisaks veel mõned vaidlused kapteni ja ohvitseride vahel periskoobis nähtud laevade päritolu üle ja pingeline olukord aina süvenes. Ja just siis tekkis veel Orzeli hüdraulika süsteemi rike.
13.septembrit teatab kapten, et tema tervis halveneb ja ta on otsustanud valida neutraalse sadama kasuks. Kohe näidatakse kätte ka lähimad valikud, milleks olid sel hetkel Rootsi ja Läti sadamad. Klocz aga keeldub ja teatab, et tema soov on suunduda Tallinnasse. Kõik on väga üllatunud, sest teavad, et Eesti on küll neutraalne, aga arvatud sõbralikes suhetes sakslastega. Kapten jääb aga endale kindlaks, jättes kõigile mulje, et põhjus võiks olla tema isiklikes sidemets Tallinnaga. Suuremat vaidlust siiski seekord ei teki ja Orzel võtabki suuna Tallinnale.

Siinkohal teen selles järjejutus pausi. On läinud pikemalt, kui algselt arvasin, kuigi olen refereeritavat materjali kõvasti kärpinud. See sissejuhatus on aga huvitav ja vajalik mõistmaks kuidas see saatuslik laev üldse Tallinnasse jõudis.
Lugu järgneb.

Pilt
Pilt

kK
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas Joss Metsast »

Ühe asja parandan ära. Sel aasta võitis suure auhinna ikka Kristjan FT -17-ga , see oli igati supertöö mida siiski keegi kõigutada ei suutnud :) Orzel naasis ikka lohutus või eriauhinnaga, seda nüüd ei mäletagi.

1:72 tuleb Orzel oluliselt majesteetlikum ja põhjalikum, siis ei ole mingit kahtluseussigi.
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas fossiil »

Veel üks allveelaev - kuigi juba varem kokkutulekutel nähtud, aga nii põhjalik ülevaade pani süvenemisega lugema. Millal järjejutu järgmine osa tuleb?
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas kalle »

Nonii..nagu näha, siis esimese hooga ei tulnud välja. Aga eks mul see ikka siin vahepeal kipitanud ka korralikut. Nüüd sattusime aga FB grupis mõtteid vahetama ja sai lubatud, et edendan ikka foorumi asja ka. Suure Rakvere sündmuse taustal võtan end nüüd veidi kokku.

Aga teeme nüüd nii, et nii pikalt, kui plaanis, ma täna selle looga ei jätka. Teen seda kindlasti nagu mul plaanis oli, aga see tekst ilmub hiljem. Nüüd aga kiirendame tempot mudeli suunas.

Ütleme siia nii, et Orzel jõudis Tallinnasse, Aga kuna Eesti oli siis neutraale riik, läks lahti suurem seaduse väänamine, kuna sadamas oli ka Saksa laev. Lugu lõppes Orzeli interneerimisega ja alustati relvade maha laadimist. See jäi pooleli ja osad torpeedod jäidki laeva. Küll aga võeti ära kõik kaardid jm navi värgid. Poolakad aga polnud sellise jamaga nõus ja otsustasid koos laevaga jalga lasta. Tunnimehed vangistati, võeti kaasa ja öösel tehtigi sääred. Eestlased lasid igasugu torudest aupauke järgi, aga ilmselt väga täpselt ei tahetud lasta ka, poolakad ju norm vennad või nii:)
Pärast muidugi venelasd tulid jutuga, et lasite poolakad minema, juu siis ei saa te omadega hakkama ja sellest sai üks ettekääne siia laiama tulla. Poleks põgenenud, oleks leitud muu põhjus..jne ja tagasi ja ülejäänu on ajalugu

Aga Orzel istus peale põgenemist veidi peidus ja siis eksles Gotlandi poole minema. Kuna kaarte jm polnud, sooritati navigeerimise imesi, hoides silma majakatel ja usaldades kõhutunnet. Vahepeal pandi meie poisid Gotlandil maha, anti neile korralik raha ja veits muudki kaasa ja saadeti kodu poole. Kuna vahepeal olid venelased ja sakslased üksteise võidu karjuma pistnud ja väitnud, et eestlased on tapetud, siis oli kaptenil poistele kaasa öelda legendaarsed sõnad, mis võiks kõlada u nii. " Need kes tulevad tagasi allmaailmast, peavad koju sõitma ainult esimeses klassis"
Orzel ise seikles edasi ja jõudis kõigi jahtijate ja miinitõkete kiuste Inglismaale, kus see suure imestusega vastu võeti ja üsna ruttu liitlaste kasuks merele saadeti. Laev jõudis mõnedki patrullid teha kuniks läks kaduma ja on müstiliselt kadunud tänase päevani. Poolakad on püüdnud oma rahvuslikku uhkust leida mitme ekspeditsiooniga, aga seni pole vrakki leitud. Arvatakse, et Orzel hukkus miinil.


Mudel:

Nüüd läheb alles keeruliseks. Jah, mudelitööstusel on pakkuda see 1/400 plastik, aga see oli minu jaoks nii vale mõõtkava, et sinna see jäi. Ühel päeval netis sobrades avastasin aga müstilise firma, kes pakkus paberist mudeleid. Igasugu laevu ja lennukeid ja üsna igasugu mõõtkavas. Ja seal oli ka Orzel. Vähe sellest, seda mudelit oleks olnud võimalik saada möödus 1/144-1/18. Või oli see mingi muu müstiline suurus, igatahes teatas müüja tulima näoga, et kõige suurem mudel on kokku panduna üle 4m pikk..nagu päriselt..paberist mudel? Ok, mind rahuldas nende pakutud number 1/72 ja pikemalt mõtlemata panin rahad teele. Et no pärast vaatame mis tuleb. Väga kallis ka polnud. Tuli kohale ka kenasti korralik A3 mapp, paberit täis. Pakist vaatas vastu selline pilt:

Pilt

Kõik oli nagu kena ja hakkasin siis mõtteid veeretama, mis krdi moodi ma sellest hunnikust midagi valmis saan. Paberiga kogemus null, aga tahtmist nagu oli. Siis tekkiski mõte, et konventeerin paberi vineeriks ja puiduks. Raam vineerist ja ülejäänu juba vaatab. Jooniseid uurides imestasin, et Hiinast tulnud mudelil on Poola keeles jutud paeal. Pikk jutt lühikeseks ja selguski, et ei midagi uut ja tegu on taas ühe julma piraatimisega. Kuna mul polnud paberiga varem kokkupuudet, siis polnud mul ka aimu, mis firma on Modelarz. Edasi selgski üsna pea, et minu usin Hiina müüja oli lihtsalt tuimalt suurendanud mainitud firma kunagi 1/100 välja antud mudelit ja nüüd müüb seda netis nagu õige mees. kuni 4m pikana eks. Veits olin pattunud küll, et niimoodi nüüd piraatlust sai toidetud, aga päris ahju ka ei raatsind visata. Küll aga jätan siin ja edaspidi mainimata selle Hiina tootja nime ja ei jaga ka muul viisil andmeid ega infot selle kohta, kuigi tootja materjalid jäid mulle ju kõik alles.

Ja algaski paberi vineerile kandmine, lõikamine ja sobitamine:

Pilt

Edasi juba raami koostamine ja külgede kujundamine:
Pilt

Pilt

Raami kaarte järgi sai siis sisse sobitatud klotsid ja need õige kujuga järgi lihvitud:

Pilt

Pilt

Easi paljundasin välised osad pehmele paberile, liimisin lihvitud kerele. Nende järgi lõikasin 300g paberist välja paneelid, mis liimisin ohtra PVAga omakorda sinna peale, tekitades mulje, et ja liitekohad

Pilt

Vahepeal kostitasin paberit värviga, et ühtlasest valgest massist aimu saada ja pinna tugevust suurendada:

Pilt

Vahepeal unustasin pilte teha, aga allpool o nüüd näha järgmine etapp. Torni osa mudisin paberist valmis ja valasin epo sisse. Jääle voltimist ja valamist, käsikäes netis piltide tuhnimisega. Üha rohkem sai selgeks, et algmaterjal on olnud üsna korralikult lihtsustatud ja palju tuli piltide järgi püüda sobivamaks sättida:

Pilt

Vahepeal jälle värvi selga:

Pilt

Jätkub:

Kk
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas Kriku »

Pilte ei ole näha.
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas kalle »

Vahepeal ja pärast tuli teha igasugu juppe, mis paberist teha ei saanud. Enams neist fotode järgi. Ja see siis sedasi, et plastiliinist master, mis kerele sai sobitatud ja vormitud sügavkülmas kõvaks ja kloonitud:

Pilt

Edasi siis silikooni, epot ja valmis kloon juba külje. Nii valmisid siin näha olevad kumerused:

Pilt

Vahepeal sai fotode järgi avastatud, et minu hoolega alumiiniumist välja freesitud (ok ise ei freesinud) teki plaadid on poolakate originaalis pehmelt öeldes mööda tehtud. Suure innuga paika saadud asjad tuli nüüd kuidagi õigemaks petta, sest uute tegemine oleks tähendanud liigselt lammutamist, mis käis mulle üle närvimahu lihtsalt. Nö laudis on evergreen ja selle sobitamisega ja susserdamisega võis midagi saavutada

Pilt

Enne seda sai luukide pesad sisse puuritud ja kaevud tekitatud. Suurused fotode järgi:

https://emmk.ee/kalle/models/orzel/PORZV17.jpg

Igasugu detaile sai järgi aidatud, mida algne materjal liialt ette ei näinud. Taas fotode järgi:
Pilt

See osa siin on nüüd üsna kaudse ehituse järgu foto järgi tehtud. Kuna kõik hilisemad fotod seda ala mõistagi ei näita:

Pilt

Millalgi avastasin, et ahtri kuju on poolakate mudelil lootusetult liiga kitsas. Minu koopia muidugi jäljendas seda. Egas muud, kui juurde kasvatama. Üles paksem plaat peale ja küljed igasugu sogaga järgi aidata:

Pilt

Pilt

Mõnedki tunnid ja vandesõnad hiljem:

Pilt

Pilt

Vahepeal sai vööris stüreeniga hullatud. Detailid taas fotode järgi:

Pilt

Pilt

Üks suurem piin pole fotodele taas jäänud, aga selle seeliku plekist kasvatamine, liimimine, pahtel ja kõik need vandesõnad, ning hiljem hakkas midagi kujunema:

Pilt

Igasugu detaile vasest:

Pilt

Pilt

Siis avastasin jälle ühe poolakate muganduse, mille olin kopinud ja mida tuli juurde kasvatama hakata. Milliput in action:

Pilt

Selliseid värv peale, värv maha etappe oli ikka üsna mitu:

Pilt

Hetkel olen nagu kuhugi kaotanud pilte veel üksjagu vaskpleki väänamisest ja lõikamisest, lisaks muud pisitööd detailidega mida algselt polnud. Seega hetkel lähengi värvimise kallale:

Pilt

Pilt

Ja siia hetkel viimaseks pilt sellisena, nagu see üsna viimasel minutil Suure Auhinna näitusele läks. Siia peab lisama mõned pildid valmis tööst ja lähemalt.
Pilt

Lõpptulemusega on nii, et vahetult peale lõppu olin ikka üsna oimetu sellest ehitamisest. Samas on see fotodega võrreldes üllatavalt sarnane reaaliga ja muidu võib tegelt piisavalt rahule jääda. Suurel Auhinnal lohutusauhinnani küll ei küündinud, aga äkki äkki järgmine kord. Seekord olid omad joped ikka kõvemate töödega siis väljas. Samas enda üks eesmärke, teha veidi parem tulemus kui Lennusadamas olev Bars klassi laeva mudel, mul enda hinnangul siiski õnnestus.

Teema saab millalgi veidi täiendust, seniks uute kohtumisteni,
Kk
Kasutaja avatar
Seersant Steiner
Liige
Postitusi: 1098
Liitunud: 05 Nov, 2005 12:59
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas Seersant Steiner »

ilus ma oleks esimese auhinna andnud
Kasutaja avatar
vaoinas
Liige
Postitusi: 2105
Liitunud: 21 Apr, 2006 1:42
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas vaoinas »

Jaa, mäletan, kui Kalle hakkas mingist hetkest alates igakuistel kokkutulekutel kummalise poolteisemeetrise malakaga käima, mis seejärel kord korralt aiva rohkem allveelaeva kuju hakkas võtma.

Väga vahva projekt igal juhul, eriti et tegu on tervenisti scratch'i territooriumile ulatuva asjaga.
Ülimalt põnev on näha nüüd ka piltidelt, kuidas selline asi tegelikult on valminud ja millist leidlikkust nõudnud.

Lõpptulemus Suurel Võistlusel oli minu arvates igati muljetavaldav nii oma mõõtmete, aga ka teostuse poolest
ja oleks auhinda väärinud küll. Aga no omad joped tegid puhta töö ja sellega läks nagu teadagi...


Allveelaevad ei ole meie foorumis väga levinud ja seda enam mulle meeldib, et Kalle sihukese asja ikkagi ette võttis ja ära tegi.


Kristjan
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas Soobel »

Teie ühendus ei ole täielikult turvaline
See sait kasutab vananenud turvaseadistust, mis võib paljastada teie teabe (näiteks paroolid, sõnumid või krediitkaardid), kui see saadetakse sellele saidile.
NET::ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION


Tahaks kah pilte näha.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas kalle »

See fotode nägemise probleemiga ei saa ma kahjuks midagi teha. See server, kus pilte hoian pole vist kõige uuem ja osadele lehitsejatele tekitab mingit sorti paanikat. Ala Mozillaga näeb ja Chromiga ei näe.

Kk
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas Joss Metsast »

Jep, julgen kinnitada et opera veebisirvija näeb pilte kenasti. Nii windoosa kui ka ubuntu all, solarise all pole vaadanud :)

Hull töö on olnud, heas mõttes.
Kasutaja avatar
calico
Liige
Postitusi: 1209
Liitunud: 08 Apr, 2009 23:12
Asukoht: Laisholm - Jõgewa
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. ORP Orzeł

Postitus Postitas calico »

Täiesti uskumatu töö! :shock:
Meie asutuses töötamiseks ei pea te olema hull, kuid see tuleb kasuks...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist