Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1605
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Smith »

Me räägime siin peamiselt kuidas droone tõrjuda
aga see on nišš kus me võiks ikka natuke julgemalt mõelda.
Kas EKV peale ca 6 aasta taguse luuredroonide ostu on midagi veel soetanud (droone)?
Tanke pole, lennukeid pole, sõjalaevu pole kuid üks tige herilaseparv võiks ju tulevikus
jõukohane olla. Tagalal sügavust Eestil ju ei ole , kuidagi peaks saama
sibulaid kottida ka teispool rindejoont , kusjuures ilma inimkaotusteta.

https://thecorrespondent.com/832/how-tu ... 8-d67e839e
The drones would hover in the air for hours to pinpoint PKK fighters’ precise locations, after which an F-16 fighter jet would be sent in to launch an attack. But again and again, says Yüksel, by the time the F-16 had arrived at the site 20 minutes later, the target had already disappeared.

In 2006, Turkey ordered 10 unarmed Israeli drones. However, it took five years for Israel to deliver them, and they turned out not to work well. Moreover, they were operated by Israeli personnel. Turkish officials suspected that the images collected were being forwarded to the Israeli intelligence service.

There was only one thing for Turkey to do: get to work developing its own. The two main players were Turkish Aerospace Industries (TAI) and Baykar Makina.
Loomulikult kallis ja kõrgtehnoloogiline valdkond kui mina ei usu, et
ületamatu Eesti sugusele riigile - vaadakem kasvõi Milremi.

Sellised mõtted siis...
Pole nagu märganud, et EKV jaoks väga prioriteetne teema oleks.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4083
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Some »

Viimsis ju tehakse militaardroone. Threod Systems. Saadaval isegi kamikaze versioonis (loitering). Ma ei tea, mis suhted neil EKVga on ja kas neilt on midagi ka tellitud.
Mõelda tasuks swarming droonide peale, parve on ikka jube raske tavalise õhutõrjega tõrjuda. Isegi droonitapjadroonid jääksid parvega hätta.
Edit: paar viidet swarmingu hetkeolukorra kohta. Üks launcher suudab korraga 48 drooni välja lasta näiteks.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... on-a-truck
https://www.forbes.com/sites/davidhambl ... c3923ece8d
https://dronedj.com/2021/01/20/indian-a ... one-swarm/

Ehk siis, kui militaristid on harjunud tehnikat soetama aastakümneteks, siis tehnoloogia areng võib igal aastal midagi leiutada, mis kõik pea peale pöörab.
Kirs
Liige
Postitusi: 929
Liitunud: 21 Jaan, 2009 10:50
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kirs »

Walter2 kirjutas:Eile nägin Järvel Tammsaare teel valge tänavakoristuse puisturiga paaris töötavat roomikutel lumesahka - tundus et Milrem-i oma. Kas katsetati uudset lumekoristustehnikat?
Täpselt nii ongi. https://www.autoleht.ee/uudised/uudised.php?uid=63762
Turist 47
Liige
Postitusi: 4363
Liitunud: 08 Nov, 2014 18:30
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Turist 47 »

Smith kirjutas:.... üks tige herilaseparv võiks ju tulevikus
jõukohane olla...., kuidagi peaks saama
sibulaid kottida ka teispool rindejoont ...
See kõlab vajalikult, usutavalt, reaalselt. Ja see "herilaseparv" on vastasele probleem, peab olema. ( Ja soov oleks, et see oleks jõukohane Täna, Kohe. )
T.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36565
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Kln-ltn Raivo Tamm tsiviildrooninduse reguleerimisest: Õhk ei saa paksuks mitte ainult droonidest, vaid ka reeglitest.
Marek Strandberg, tehnoloogiatoimetaja
Õhk teeb vabaks – liikumisruumi on maa kohal rohkem kui teedel. Õhk ei vaja sellist hooldust nagu teed maa peal, aga õhuteede eest tuleb hea seista ometi. Eriti kui õhus liiklejaid on palju ja droonidest saab majanduse loomulik osa.

Millised võimalused ja ohud meid ees ootavad, milleks peame valmis olema, kui droonidest saavad meie igapäevased kaaslased, küsimegi Raivo Tammelt.

Mis seos on teil endal droonidega ja nende liikluse korraldamisega?


Töötan juba mõnda aega maailma ühes juhtivas lennujuhtimise ja drooniliikluse korraldamise tarkvara tootvas firmas Frequentis. Minu vastutusalas on ennekõike avaliku korra tagamisega ja sõjaväega seonduvad projektid. Olen firmasiseselt ka kaitsevaldkonda puudutavate droonide avastamise ja juhtimise projektide koordinaator.

Droonid on ühtpidi ju väga ahvatlevad: kui maanteed on sellised üsna ühemõõtmelised kulgemisteed, siis õhus on ruumi kõvasti. Teisalt, päris meelevaldselt ju tulevikus ka õhuruumis liikuda ei saa. Millised on need lahendused, mida drooniliikluse jaoks praegu luuakse?

Lühike vastus oleks, et turul pakutakse äppe, mille kaudu droonide operaatorid saavad informatsiooni aladest, kus võib ja kus ei või lennata. Hetkel on suuremaks probleemiks aga valdkonna väga napp reguleeritus, mis puudutab madalamas õhuruumis tegutsemist, kus suurem osa droonidest ringi askeldavad. Euroopa Liit on küll hakanud lennuliikluses tuntud põhimõtete eeskujul olukorda korrastama ja reguleerima droonidega seonduvat, kuid pikk tee on veel minna. Põgusalt tasub mainida valdkondi, mis vajavad esmalt reguleerimist. Alustaks suuremate droonide kohustuslikust äratundmise süsteemidega varustamisest, et oleks võimalik luua ühtne õhupilt.

Pikemas perspektiivis ootab suuremaid linnu ees spetsiaalsete radarite ülespanek ning jälgimissüsteemi väljaarendamine. Need peaksid avastama kõik droonid sõltumata sellest, kas nad on end nähtavaks teinud või mitte. Esmased drooniavastusradarid paigaldatakse ilmselt lennuväljadele, et inimestega lennumasinad saaksid ohutult lennata. Ka droonid vajavad kokkupõrgete hoiatuse ja vältimise süsteeme.

Kas maailmas on praegu olemas piisavalt reegleid ja põhimõtteid, millest drooniliikluses kinni pidada?

Vaja on kindlasti jõuda standarditeni, mis reguleeriksid droonide, nagu nüüd on kombeks öelda, ökosüsteeme. Näiteks reeglid, milliste funktsioonidega ja millistel kõrgustel droonid võivad lennata; kuhu lubatakse maanduda ja kuidas näiteks luua infosüsteem, mille järgi droonid orienteeruksid paki kohaletoimetamisel näiteks rõdule või majakatusele.

Ka Eestis on paratamatult vaja varsti sätestada, kui kõrgel võivad lennata linnades kauba kohaletoimetamisega tegelevad droonid või siis haiglate vahel vereproove või doonorelundeid transportivad droonid.

Mehitamata õhusõidukite juhtimissüsteemid (UTM –​ Unmanned Traffic Management) peavad leidma koha ka Eestis. Kuidas muidu?

Kui on olemas hea, siis on alat olemas ka kuri pool. Kuidas on lood droonidega?

Paraku kui tekib droonimajandus, tekib ka selle kõrvale droonikuritegevus. Ründed privaatsuse vastu, piiriülene salakaubandus, droonide kaaperdamine… kuni otseste julgeolekuga seotud ohtudeni välja.

Ega me täna ei teagi, kelle pärusmaaks on tegelikult nii järelevalve kui ohutuse tagamine. Lennuliiklusteeninduse AS? Politsei- ja piirivalveamet? Aga äkki on kaitsevägi otsene vastutaja õhuruumi julgeoleku eest? Droonimajandus koputab uksele ja me oleme oma õigusloomega ses osas veel algusjärgus. Reegleid on vaja ka selleks, kuidas näiteks õhurobotitega koos tegutseda – seda puhkudel, kui otsitakse näiteks kadunud inimesi.

Teedel on liiklusmärgid – kuidas märgitakse radasid õhuruumis? Kuidas hakkab toimuma drooniliikluse lennukontroll?

See on hetkel väga põletav küsimus. Nagu juba kirjeldasin, siis olukordi, kus uusi liiklusreegleid vajatakse, on üksjagu. Suur osa drooniliikluskontrollist saab olema automaatne. Eurooa Liidus on reeglid, mis sätestavad, millise suurusega droonide operaatorid peavad läbima erikoolituse, kuidas ja mis juhtudel tuleb eelnevalt registreerida lennuplaan, ning ka seda, millised droonid on vabakasutuses. Üsna sarnane sellega, mida näeme tänavaliikluseski.

Nii nagu sõiduteel peavad liiklusmärgid olema nähtavad, peavad nähtavad olema ka õhus liiklemise reeglid. Selleks on loodud nutitelefonidesse allalaetavad rakendused, mille kaudu saab droonide lende registreerida, näha teiste droonide registreeritud lennuplaane, keelutsoone, hoiatusi jne. Sarnaselt tsiviillennundusega hakkab ka droonide liikluse reguleerimise teenus olema ilmselt samuti pigem tasuline. Tõsi, palju-palju kordi odavam kui lennukitel, aga siiski. Sellest kujuneb riiklikele lennuliikluse juhtimise eest vastutavatele asutustele üks teenimisvõimalusi, mis samas toetab vajaliku infrastruktuuri väljaarendamist.

Mingid reeglid on ju ometi olemas praegugi?

Otse loomulikult – siin on oma aga. Kui küsida, paljud meist teavad, kui lähedale Tallinna lennuväljale või riigipiirile tohib või ei tohi drooniga lennata ja millised on droonide lennutamise piirangud Ämari lennubaasi ümbruses, kust stardivad õhuturbe hävitajad, siis vastuseks saame enamikul juhtudel ilmselt õlakehituse. Igaüks meist võib soetada endale päris suure drooni, kuid ilma erialase koolituseta ja infosüsteemita pole tavakodanikul aimugi, milliseid reegleid või piiranguid tuleb tal jälgida drooni opereerimiseks erinevates kohtades.

Operatiivne reageerimine ja ilma lennuplaanita tegevus, mida vajavad pääste, korrakaitse ja kaitsevägi, toob kaasa keerukamate tarkvaralahenduste kasutamise koos kulukamate radarite ning droonivastaste vahenditega.

Droonivastaste vahendite teema on omakorda valdkond, kus juttu jätkub vägagi kauaks.

Mis saab siis, kui linna kohal askeldava drooni energiaallikas otsa saab? Kui tegu on kaupa vedava drooniga? Kui tegu on inimest vedava drooniga?

See on puhas ohutuse küsimus. Täna on sarnased probleemid politseil ja oluliste objektide valve eest vastutajatel, kus vaenuliku drooni kõrvaldamiseks pole aktsepteeritav selle allalaskmine või hävitamine, vaid tuleb kasutada nn püüdurdroone. Sellised süsteemid eksisteerivad enamasti veel prototüübi kujul. Kuidas hakkavad välja nägema ohutusnõuded, mis välistaks droonide allakukkumise ja tagaks ohutuse, on taas kord seaduseandjate ja tootjate vahelise regulatsiooni loomise küsimus. Siin oleme alles ideede tasandil.
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2089
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Viiskümmend »

Veits uhuu jutt. Radar on tõenäoliselt üks kehvemaid tuvastusvahendeid droonide puhul, loogiline oleks hoopis droonidel kohustuslike transponderite kasutamine, väike ja lihtne seade ning ei maksa midagi.
Kui EUs tekib üleüldine 5G võrk siis võib selle baasvõrgu piires ju tsiviildrooniga lennata Ivangorodist-Ateenasse või Pärnust-Londonisse, lihtsalt on piisavalt kütust vaja.
Ma usun, et enne kui see salakaubanduse uus megaressurss avatakse, muudetakse vähemalt transpondrid droonidel kohustuslikeks ja hiinlaste turuosa globaalses droonitootmises on üle 95%, on need ikka turvalised ja kindlad?!
Viimati muutis Viiskümmend, 10 Veebr, 2021 11:59, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36565
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Nojah, aga kui ka kehtestada kohustuslikud transponderid, siis kuidagi peab ju seda kontrollima, st. tuvastama transponderita lendajad.
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2089
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Viiskümmend »

Kui selleks radarit kasutada siis pead tuvastama lisaks veel ka linnud ja õhupallid ning need omakorda võimalikest droonidest eristama. Suur töö igatahes.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36565
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Jah, karta on, et kontroll on võimalik vaid mingist suurusest alates. Ohtu aga kujutavad endast nii suured kui väikesed. :|
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2089
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Viiskümmend »

Lihtsalt valepositiivsete tuvastuste arv oleks kohutavalt suur ja kui sa saadad sellele valetuvastatud kurele veel mingid killerdroonid peale siis ega linnukaitsjad ja rohelised sinu poolt vist ei hääletaks üldse. :roll:
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36565
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Olukord on võrreldav sellega, kui kokkupõrge kassi, siili või ka hiirega võiks auto kraavi ajada.
klm
Liige
Postitusi: 124
Liitunud: 29 Apr, 2008 8:56
Asukoht: Wesenbergh
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas klm »

Tehniliselt pole drooni tuvastamiseks igale droonile saatja paigaldamises midagi rasket, AGA
Saatan peitub nagu ikka detailides, väikese võimsusega saatjad töötavad hästi ainult otsenähtavuse korral. Pole mingit probleemi võtta vastu ühe vatise saatja mõne mikrosekundi pikkust signaali, mis asub 10 km kõrgusel ja 100 km kaugusel (nagu töötab lennukite tuvastus), samas selline süsteem metsatuka või maja taha ei näe. Aga väidetavalt ohustavad droonid just madalal lendavaid objekte (teised droonid, madallennul hävitajad, võsalendurid, rallist ülekannet tegevad või haigeid transportivad kopterid).
Samuti peab süsteem olema raskelt turvatud, muidu võib signaali saatja igasugu sigadusi teha - valetab signaalis sisalduvat asukohta või näiteks imiteerib vanglale lähenevat tuhandepealist drooniparve.
Sama nagu ka relvade käsitlemise üle reguleerimisega - kurjategijatele need reeglid ei mõju.
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2089
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Viiskümmend »

Radarid ja kaamerad on ju ka otsenägemisega ja metsatuka ning maja taha ei näita?! :roll:

Näiteks DJI müüb täna u. 80-90% kõikidest EUs ostetud tsiviildroonidest. Lisaks droonidele müüb ta politseile ka seadet, millega neid droone jälgida ja seda samuti drooni poolt saadetava signaali baasil. Seega ühe käega külvab ta turu droone täis ja tekitab drooniohu, teisega müüb politseile seadet nende jälgimiseks, mille litsentsi on vaja kogu aeg uuendada ja küsitavad summad on jõhkrad.

Loogiline oleks, et EU ei lubaks üldse oma majandusvööndis müüa tsiviildroone, mille jälgimisseadmete pealt veel sama tootja miljardeid teenib, vaid see drooni poolt saadetav jälgimissignaal peaks olema sisejulgeolekule standardne ja tasuta. Lennuliiklusteenistused ei maksa ju Boeingule või Airbusile selle eest, et need transponderite signaali tuvastamise ja lugemise jaoks võtmeid müüksid?! :roll:
Leo
Liige
Postitusi: 3322
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Leo »

Viiskümmend kirjutas:Radarid ja kaamerad on ju ka otsenägemisega ja metsatuka ning maja taha ei näita?! :roll:

Näiteks DJI müüb täna u. 80-90% kõikidest EUs ostetud tsiviildroonidest. Lisaks droonidele müüb ta politseile ka seadet, millega neid droone jälgida ja seda samuti drooni poolt saadetava signaali baasil. Seega ühe käega külvab ta turu droone täis ja tekitab drooniohu, teisega müüb politseile seadet nende jälgimiseks, mille litsentsi on vaja kogu aeg uuendada ja küsitavad summad on jõhkrad. :roll:
See on ikkagi väga hea äri, kui kõigepealt müüakse taevas surisevaid droone täis ja siis lüpstakse raha nende tuvastamise seadmete müügiga ametiasutustele! Ma arvan, et varsti näeme seadusemuudatust, kus see pood kinni pannakse!
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas nimetu »

Aga mida teha hobidroonidega, mille inimesed ise valmistavad?
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline