Vennad Wrightid

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
iFly
Liige
Postitusi: 103
Liitunud: 14 Mai, 2012 20:52
Kontakt:

Vennad Wrightid

Postitus Postitas iFly »

Üks näide palun ullikesest kes leiutas midagi põhjapanevalt uut
Ma küll ei nimetaks neid ullikesteks, ent palun - vennad Wrightid oma lennumasinaga - tollase "teadusliku arusaama", kohaselt oli (fikseeritud tiivaga) õhust raskem lennuaparaat võimatu, seega tõsised inimesed selliste lollustega ei tegelenud.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3321
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Nutt ja hala

Postitus Postitas Madis Reivik »

See on linnalegend stiilis et "Tesla suri vaesuses ja tema leiutised salati maha". Tuulelohe oli ammu teada asi juba..
Turist 47
Liige
Postitusi: 4321
Liitunud: 08 Nov, 2014 18:30
Kontakt:

Re: Nutt ja hala

Postitus Postitas Turist 47 »

Vennad Wrightid , jalgrattapoe mehaaniku kogemusega, lõpetamata keskharidusega, oskasid näha võimalusi lendamiseks , koos lennuki kontrollitud juhtimisega, kordan-kontrollitud.
Leidsid, et jalgrattaga sõit ja lennuki juhtimine "oluliselt ei erine" ja katsetuste järel, oligi nö. asi tehtud.
Enda kaasaegsete jaoks olid vennad "tõelised ullikesed".
Hea näide.
T.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3304
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: Nutt ja hala

Postitus Postitas Dr.Sci »

Turist 47 kirjutas:Vennad Wrightid , jalgrattapoe mehaaniku kogemusega, lõpetamata keskharidusega, oskasid näha võimalusi lendamiseks , koos lennuki kontrollitud juhtimisega, kordan-kontrollitud.
Leidsid, et jalgrattaga sõit ja lennuki juhtimine "oluliselt ei erine" ja katsetuste järel, oligi nö. asi tehtud.
Enda kaasaegsete jaoks olid vennad "tõelised ullikesed".
Hea näide.
T.
Halb näide. Kui Otto Lilienthal poleks õnnetult surma saanud purilennu käigus oleks ilmselt tema olnud esimene - oli oma arengus Wrightidest tugevasti ees. Ja Wrightid alustasid samamoodi purilennuga.
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Nutt ja hala

Postitus Postitas häh »

Kas polnud mitte nii, et Lilienthali lahendus oli tupik ja ei skaleerunud? Ma arvan mäletavat kaht momenti- juhtimissüsteem (vendade printsiipi kasutatakse siiamaani) ja telik. Eeee ja seal oli vist veel momente, meenub midagi tuulekanali kohta, mootori ehitamine jne. Jalgratastega tegelemine oli vist ka boonuseks.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas toomas tyrk »

Wrightide juhtimissüsteemi ei kasutata enam. Wrightide esimesel biplaanil kasutati lennuki juhtimiseks tiivaotste väänamist. Tänapäeva lennukeil poleks tehniliselt võimalikki.

esimesel lennukil puudus ka telik. Oli puidust raam, start toimus samuti mööda puitrelsse. Maandumine ei olnud väga pehme. Väikese kiiruse tõttu talutav.

Ja sel ajal ei loetud enam õhust raskemat lennuaparaati võimatuks. Selles valdkonnas toimus päris aktiivne rabelemine. Lihtsalt Wright'is olid esimesed. Ei jäänud oma esimese edu juures peatuma, vaid arendasid seda edasi. Ja kui oli töötav mudel ja rahuldav tulemus - suutsid sellest ka mõningast ärilist kasumit saada.
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas häh »

Pidasin silmas printsiipi. Lilienthali plaanerit juhiti raskuskeskme muutmisega ja telikuks olid jalad.

Wikipedia väidab, et (Flyer'ist rääkiv artikkel):

The Wrights' original concept of simultaneous coordinated roll and yaw control (rear rudder deflection), which they discovered in 1902, perfected in 1903–1905, and patented in 1906, represents the solution to controlled flight and is used today on virtually every fixed-wing aircraft.

Ma olen seda mujalt lugenud, lihtsalt see viide oli käepärast.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas toomas tyrk »

Point oli - tegu ei olnud ullikestega. Tegemist oli väga ratsionaalselt käitunud leiutajatega. Flyer I ei omanud veel suurt mingit juhtimissüsteemi. Nagu mainisin - tiivaotsi väänati. Lihtsalt peale esimest lendu ei jäänud vennad loorberitele puhkama vaid arendasid lennukit edasi. Lisades ka juba päris teliku, arendasid mootorit, täiustasid juhtimissüsteemi jne.

Kuni leidsid, et võib juba tootega turule minna.
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas häh »

Kõik õige, ma viitasin lihtsalt sellele, et Lilienthal poleks saanud esimene olla, kuna tema lahendus ei skaleerunud- üksinda Flyeri mootor kaalus 80 kg ja see oli parim, mis sel hetkel maailmas reaalselt olemas oli.
Wrightid olid sobilike võimete ja oskustega mehed õigel hetkel, kes oskasid teha mõistlikke kompromisse. Kindlasti head ärimehed.

On see ok? :)
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas toomas tyrk »

No neid mehi, kes ehitasid purilennukeid, oli ka palju rohkem kui vaid Lilienthal.

Samuti oli palju rohkem neid mehi, kes üritasid mootorlennukit ehitada, kui ainult vennad Wright'id.

Geograafiliselt kõige lähemal neile (ja ka vast kõige lähemal päris lennule) Samuel Langley.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Langley

Edit: ja ka peale Wright'e oli päris palju neid mehi, kes täiesti iseseisvalt oma esimese lennuki valmis ehitasid ja lendasid.
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas häh »

Absoluutselt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Claims_to ... red_flight

Wikis on pikk jutt mootorlennunduse alguse kohta eraldi https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_ ... ioneer_era

Aerodrome kohta- https://en.wikipedia.org/wiki/Langley_Aerodrome
Mudelid tal lendasidki, täismõõdus aparaat aga enam mitte ja niipalju kui aru saan, siis probleem oligi juhtimises. Teine moment, et õnnestunud lend oleks tähendanud lihtsalt veidi kaugemal jõkke kukkumist.

Minu arust on suisa dokk olemas Langley vs Wright bros jaurust. 1914 aastal modifitseeriti Aerodrome'i oluliselt ning saadi lendama ja Smithsoniani instituut väitis selle siis olevat "esimese lennata suutva masina".
Zwyx
Liige
Postitusi: 110
Liitunud: 29 Dets, 2017 13:13
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas Zwyx »

Kusagilt loetlust/kuuldust on meelde jäänud, et vennad Wrightid olid enam-vähem esimesed, kes probleemi teaduslikult-metoodiliselt lahendasid.
Esimene sammuna tellisid kohale kõikvõimaliku kirjanduse ja uurisid senitehtut. Siis katsetasid lohesid, siis rajasid tuuletunneli järgmisteks eksperimentideks. Peale seda katsetasid järgmisi lohesid, siis uurisid värskeid ideesid taas tuuletunnelis. Samm-sammult saidki kokku juhitava õhust raskema õhusõiduki.
Samas allikas väideti, et varem või hiljem oleks keegi teinegi juhitava lennuga hakkama saanud. Aga vendade lähenemine kitsaskohtadele olevat tolle aja kohta väga eeskujulik olnud.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas Soobel »

Oh see, kuidas lennuk õhus püsib ja kuidas tiib tõstejõu tekitab, oli 19. sajandi lõpuks teada. Lisaks arendajate ritta ka Sinclair Pilcheri ja Octave Chanute. Chanute oligi vist kõvemaid konstrueerijaid, jagas palju näpunäiteid ka Wrightidele. Ise ta ei lennanud, lendasid teised katselendurid, aga tema konstrueeris lauglennukeid. Pilcher oli kah mootorlennuki loomisele lähedal, aga sai ühel purilennul surma, kui lennukil üks pingutusköis katkes. Vennad olid lihtsalt esimesed, kelle käes ületati sisepõlemismootori kaalu ja võimsuse suhte see piir, kustmaalt see mootor koos tiibadega püsivalt lendu sai tõusta.
(Ma moodsal ajal palju ise uurinud ei ole, teadmised pärinevad peamiselt raamatust "Õhusõidu ajalugu Ikarosest tänapäevani." :)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas mart2 »

Pisike ekskurs vasakule ...

Absoluutselt kõikide leiutiste autorite juurde võib panna ühe või teise inimese lisaks. Kahjuks ajalukku läheb ikkagi "valmistoote" esitaja.
Küsimuseks on pigem erinevad arusaamad sellest, mida see "valmis" tähendab? Tänapäeval üritatakse seda reguleerida patentidega.

See on nagu lapsetegu - katsetajaid võib olla paljud, kuid isana läheb kirja ikka ainult üks. :scratch:

Kõrvalekalde lõpp.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Tux
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 30 Okt, 2005 21:13
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Vennad Wrightid

Postitus Postitas Tux »

On üks "pisiasi" mida enamik inimesi ei tea. Vennad Wrightid tegid ühe asja oluliselt õigemini kui nende konkurendid ja see andis neile mitmeaastase edumaa. Nad said aru kuidas tuleb propellerit disainida!
See on tegelikult mitmeosaline seeria, mis läheb teise ilmasõja lõppu välja. Vaadake ja te ei kahetse.

https://www.youtube.com/watch?v=SgoPPg8oVt8

https://www.youtube.com/watch?v=MJKDvNKWZwk

https://www.youtube.com/watch?v=EKR-Obdq8_E
Tagantjärele tarkus on täppisteadus!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Amazon [Bot] ja 12 külalist