Küsimustega plaani mõistlikuse osas saab küll vist vaid nõustuda. Samas tunduvad mõned artiklis välja toodud probleemikohad selgelt ülepaisutatud, või ei ole intervjueeritavad tõesti juba ka tootmises olevate või peatselt juurutatavate (s.t. juba välja arendatud) tehnoloogiatega.
Toon näiteid:
Niisugune hulk elektriautosid nõuab maailmas liitiumi, koobalti, vase ja veel muude komponentmetallide tootmise kümnekordistamist.
Ehk siis suurt osa neist akudest annab kindlasti toota ka ilma koobaltita ja liitiumita (tõenäoliselt toodetaksegi). Ei ole midagi ületamatut ka vase- ja nikli sisalduse vähendamises kui selle hind liiga ülesse kerkib.
Rosin tunnistas, et elektriautode hinda on võimalik langetada, näiteks uute salvestustehnoloogiatega. "Aga palju odavamaks nad ikkagi ei muutu, pigem hakatakse maksustama sisepõlemismootoritega sõidukite ostu ja kasutamist. Seega jooksvate kulude mõttes muutub seeläbi elektriauto kasutamine võrreldes bensiinimootoriga autodega odavamaks," kinnitas Rosin.
Elektriautode odavnemine on olnud väga aeglane. "Kuus aastat tagasi loodeti, et kui 2021 hakkab kehtima esimene nii-öelda elektriautot turule suruv Euroopa norm, siis sellel hetkel on hinnad peaaegu võrdsustunud samade tehniliste näitajate juures. Tegelikkus on aga 2021 teistsugune," tõi Sillat näite
Kunagiste 6+ aasta taguste plaanide juures eeldati, et siis kõvasti "ökosärki rebinud" Saksa tootjad astuvad ka reaalseid samme elektriautode tootmiseks. BMW isegi projitseeris mingil I8 üritusel kuhugi majaseinale, et "tulevik on elektriline".
Tegelikult lohistati enamik aega sellest lihtsalt jalgu. Asjad võeti tõsisemalt kätte alles millalgi 2019 - 2020, kui Tesla teatas et ehitab
7 miljardilise tehase otse Berliini küljealla., Branderurgi.
Minumeelest on kummaline väita et autod ei saa absoluutselt odavamaks minna, kui tehaseid ja koosteliine alles sätitakse ülesse ja esimesed natukenegi relevantsed tootmimahud hakkavad alles nüüdseks tulema.
VAG grupp näiteks kahekordistas tootmise 2. kvartalis) ja ütles et see kasv jätkub veel õige mitme kvartali jooksul. See tähendab järgmise aasta alguseks juba seal poole miljoni auto kandis kvartalis.
Võrdluseks 2020. a toodeti kokku vaid 200 000 elektrikat ja 2019. a vaid 74 000.
Võib-olla siiski tuleb läbimurre tehnoloogias, avaldas Sillat lootust. Sellisel juhul on elektriautod odavad ja see küsimus on täiesti päevakorrast läinud.
See tundub siiski praegu pigem tõenäoline. Lisaks eelmainitud juba tootmises (olevatele või juurutavatele) patareidele on ka tahkepatareid on arenduse lõpusirgel:
Tahkepatareid võimaldaks igasugu edasisi arenguid: mahutada autosse sama kaalu juures ka näiteks 2x rohkem akut, nad ei oleks tuleohtlikud, neid saaks laadida kordades kiiremini ohutult jms ...
Kokkuvõte2019. a oleks ma kogu selle skeptitsismiga palju rohkem nõus olnud. Praeguseks on minumeelest juba kaunis selge, et lähiaastatel hakkab pihta metsik võidujooks akude osas. See on asi mida on siin viimased 10-20 aastat lubatud. Vahe on aga selles, et praeguseks on arendustöö viimaks suuresti ära tehtud ja asi pigem tootmise käimapanemises. Ei ole see asi nii lootusetu, tehnilisi lahendusi ja avenüüsid nende kitsaskohtade ületamiseks tegelikult on.