Sõjalennukite stardiprotseduurid

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
manjabes
Liige
Postitusi: 401
Liitunud: 17 Jaan, 2006 21:05
Kontakt:

Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas manjabes »

Aastaid tagasi tekkis mul mingi Lääne hävitaja kohta küsimus, et kui lühikeseks annab kärpida lennukisse sisseistumisest rataste maast lahti saamiseni kuluvat (peamiselt stardieelsete kontrollide peale kuluvat) aega. Mingis väljamaises foorumis ma selle küsimuse tookord ka tõstatasin, ning siis tõestati mulle kollektiivselt ja intensiivselt, et kogu stardieelne protseduur on pilootidesse nii oksendamiseni sisse drillitud, et on täiesti mõeldamatu, et ükski piloot otsustaks õhku minna seda osaliselt mitte teostades.
Nüüd, selle mitmes teemas läbi käinud intervjuu kontekstis
The Ukrainian pilots and their ground crews now operate in bare-bones conditions, living in ad hoc, secret bases established after the war began — their families don’t know where they’re located, and communication between units is kept at a minimum. Even so, Ukrainian pilots are never able to fully escape the threat of Russian missile strikes and airstrikes, which have spared no corner of Ukraine’s territory.

tahaks küsida uuesti, et... huvitav kui lühikeseks annab tegelikult lennuki maa peal oleku aega kärpida? Võtaks kasvõi hüpoteetiliselt sama stsenaariumi, et ollakse oma tiivulistega kuskile maanteeäärsesse võpsikusse pargitud ja tuleb raketihäire - vastane on Iskanderi teie poole teele pannud, aega saabumiseni ca 3 minutit - kas sellisel juhul tõesti saab drill võitu ja on vaja (teataval määral utreeritult) üle kontrollida, "kas gabariiditulede lüliti ikka toimib?"
rainer.k
Liige
Postitusi: 171
Liitunud: 23 Mär, 2022 0:48
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas rainer.k »

Küsisin tuttava lenduri käest kes küll Afgaani sõja aegu viimati lendas et kui kiirelt saab maast lahti ja kõik eelkontrolli nagu raadio, kõrgusmõõtja häälestus ja kõiksugu mõõteriistade, relvastuse kontrolli arvelt enne mootori käivitust saab võitu.
Mootori käivitus võtab ikka oma aja ja teoorias olla võimalik ka külma mootoriga startida, kuid ilma soojendamata mootoriga start lühendab mootori eluiga ja on omamoodi riskantne kus kütus võib halvasti põleda ja mootor veojõu kaotada.
Võimalik on ka turbiinilabade purunemine sest pilud labade ja korpuse vahel on väiksed ning kui kohe koormata on oht, et kuumad labad paisuvad ja puutuvad seisvaid osi.
Samuti õli võib laagritest välja joosta.

Kolbmootoriga on aga selline asi peaks olema kategooriliselt keelatud sest kolvid kuumenevad enne silindrit ja paisuvad kinni.
Crispy
Liige
Postitusi: 858
Liitunud: 03 Veebr, 2016 14:53
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Crispy »

3 minuti korral panustaks mina pigem kiiretesse jalgadesse või mõne maismaasõiduki "stardiprotseduuri" õnnestumisse.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mootori käivitus võtab ikka oma aja ja teoorias olla võimalik ka külma mootoriga startida, kuid ilma soojendamata mootoriga start lühendab mootori eluiga ja on omamoodi riskantne kus kütus võib halvasti põleda ja mootor veojõu kaotada.


Rahuaja QRA valmiduses (15 min õhus, tegelikult oluliselt kiiremini) keegi küll mootoreid eraldi ei soojenda, see aeg, mis kulub seisupaigast stardirajale ruleerimiseks, jõuab mootor ise üles soojeneda. Teema tekib ilmselt siis, kui seisupaik on otse stardiraja alguses või starti oodatakse juba rajal. Iisraeli lennuväes pidi olema ka mingi 1,5 minutine valmisolek, kuidagi nad seda siis ikkagi teevad. Nt F-16 mootori käivitamiseks ja ruleerimiseks stardirajale pidi kuluma 500 liitrit kütust, soojus mis selle aja jooksul tekib, on ikka koletu.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Walter2 »

Juutidel keset Negevi kõrbe vast eeldused paremad mootori kiiremaks soojendamiseks kui rootsudel kuskil põhjapolaarjoonetagusel maanteel.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mootori kriitiliste osade temperatuuri arvestades pole vast suurt vahet, kas algtemperatuur on -30 või +40 kraadi :oops:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3321
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Madis Reivik »

Ei ole hävituslendur, kuid tegelikult on ikka vahe

- tolerantsid - kogu see krempel koosneb ju erinevatest sulamitest ja igasugu pilud jms jama sõltub temperatuurist.
- metallide külmarabedus - omadused võivad alla 0 järsult muutuda
- kõige tähtsam - ÕLID !
slider
Liige
Postitusi: 467
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas slider »

Tehniliselt muidugi õige aga turbiinmootorite käivitamisel on kõrge temperatuur alati suurem probleem kui miinuskraadid. Kui kompressori madalatel pööretel kütust peale anda pole jahutus efektiivne ja vigastad põlemiskambrit ning labasi. Leidub mootoreid nagu nt Walter M601 mida pead peale seisma jätmist vähemalt 15 minutit jahutama enne kui uuesti käivitad kuigi jah, see on rohkem turboproppide ja kopterite teema
frantzus
Liige
Postitusi: 810
Liitunud: 26 Jaan, 2015 21:42
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas frantzus »

õhkutõusmisest ei tea, aga peale maandumist Nilki aerodroomil ruleerisid lennukid oma seisupaika ja seal nad ulgusid veel ca 20minutit tühikäigul enne kui rubilniku välja tõmbasid. kopterid seal ei baseerunud, lendasid kohale ja mingil hetkel uuesti minema; ootehetkel mootorid käisid koguaeg. sama ka Termezi tsiviillennuväljal kuhu haavatuid tassiti; helikopteri mootorit seisma ei jäetud kuigi oldi vahest isegi ca tund aega rattad maas. keegi lennundusest pädevam oskab ehk kommenteerida. tolerantsid töötemperatuuril on muidugi loogiline seletus tehnikaga vähegi kursis olevale inimesele.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Sõjalennukite stardiprotseduurid

Postitus Postitas Walter2 »

Turbiinid jooksevad kinni kui nad kuumas olekus kohe seisata. Sujuv mahajahutus koos jätkuva õlitusega vajalik nagu ka turbomootoriga autodel, millel peale paarutamist ei tohi kohe mootorit seisata. Piltlikult öeldes 100000 pööret tegev paarituhande kraadine turbiin pole naljaasi kui ilma õlituseta jääb.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist