Laevandusfirma Raduga Shippingu töötajad: "Meie tööandja, eesotsas omaniku Deniss Turõginiga, on rikkunud süstemaatiliselt Euroopa Liidu sanktsioonirežiimi, toimetades Venemaale keelatud kaupa. Tegemist on läbimõeldud skeemiga, mille abil on toimetatud Soome tootja Ruduse graniidikillustikku Inkoo sadamast Kaliningradi oblastisse. Raduga laevadele laaditakse killustik Soomes peale ja algseks sihtpunktiks seatakse Tallinna või Bekkeri sadam, ent reisi käigus muudetakse dokumente ja marsruuti. Näiteks Raduga Electroni 2025. aasta jaanuari reis: laev laadis killustiku peale Inkoos, muutis kursiks Tallinna asemel Bekkeri sadama, suundus sealt edasi Ventspilsi ja jõudis lõpuks Kaliningradi, kus kaup maha laaditi. Kaliningradi sadamasse sisenemise ettekäändeks toovad Raduga laevad pisiremondi ning punkerdamise. 2025. aasta veebruaris ja märtsis toimusid sarnased reisid Raduga Altairi ja Raduga Siriusega koos pargastega Quanta ja Carbon. Kõiki neid operatsioone koordineerib ettevõtte omanik Turõgin. Kaup jõuab lõpuks (sanktsioonide all) Venemaa ettevõtteni АО VAD (üks suurimaid Venemaa teedeehitusettevõtteid)."
Turõgin: "Minu töötajad ei saanud seda öelda, sest me ei tee midagi sellist. See on täielik jama. Me ei toimeta, me transpordime. Teeme kõike kehtivate seaduste alusel. Kes on väidete allikas? Kui keegi seda väidab, siis ma esitan politseile avalduse ja algatan kriminaalasja. Kui teie ajakirjanikuna seda levitate, kutsutakse ka teid politseisse. Tegemist on laimuga. Kavatsen kasutada kõiki võimalusi, et kaitsta oma nime ja ettevõtet. See (laevade dokumentides sihtsadamate korduvalt muutmine) on tavaline praktika. Laev läks esialgu bunkerdamiseks, hiljem muudeti sihtkohta, kaupa laaditi ümber või müüdi edasi. Raduga Shipping ei ole kunagi midagi VAD-ile tarninud ega nendega kontaktis olnud. Viimane, väga kaudne kontakt selle ettevõttega pärineb veel 2014. aastast. Ma tean, et nad on sanktsioonide all. Ma tean neid inimesi varasemast ja nad on mulle inimestena vastumeelsed. Raduga Shipping tegutseb seaduslikult ja läbipaistvalt. Meie laevad sõidavad ainult Läänemerel, mistõttu toimub osa vedudest, näiteks Kasahstani kivisöe transiit, paratamatult läbi Venemaa. Kogu meie tegevus on jälgitav. MarineTrafficust näeb täpselt, kuhu me sõidame. Sanktsioonide rikkumine ei tule kõne allagi. Kogu see jutt, et meie töötajad midagi sellist rääkisid, on vale või provokatsioon."
Vandeadvokaat Tõnis Loorits Triniti advokaadibüroost: "Esindan Deniss Turõginit. Soovin, et saadaksite kõik küsimused minu edastatavale e-posti aadressile, et klient saaks neile kirjalikult vastata."
Delfi: "Miks seda vaja on, arvestades, et Turõgin just äsja kõigile küsimustele suuliselt juba vastas?"
Loorits: "Saatke küsimused. Me soovime vastata kirjalikult. See on vajalik selleks, et me ei peaks hiljem kohtus asju klaarima."
Delfi: "Mis võiks olla aluseks Delfi või ajakirjanike kohtusse kaebamisele?"
Loorits: "Saatke küsimused."
Delfi: "Kas teil endal või Turõginil on infot, millega artikli sisu võiks täpsustada või ümber lükata?".
Loorits: "Palun esitage küsimused kirjalikult.".
Delfi: "Turõgin juba vastas kõikidele küsimustele telefoni teel."
Loorits: "Soovime neilesamadele küsimustele veel kord vastata, seekord kirjalikult."
Kui kätte on jõudnud vestluse viies ring, katkestab Delfi kõne. Mõne aja pärast saabubki telefonile SMS: Loorits saadab meiliaadressi.
Merendusekspert Arvo Veskimets: "Raduga Shipping on rahvusvaheliselt tegutsev ettevõte, mille laevastikus on seitse puksiiri ja seitse pargast. Alused kannavad peamiselt Saint Kitts ja Nevise, Küprose või Portugali lippu. Eesti lipu all sõidab pargas Silur, mille omanik on Barge Silur OÜ. Raduga Shippingu tegevust juhitakse ametlikult Küproselt, kuid ettevõttel on endiselt seoseid Eestiga. Minu hinnangul ei ole kaubanduslike merevedude puhul haruldane, et tooraine – näiteks naftasaadused – müüakse reisi ajal ja muudetakse lasti sihtsadamat. Naftasaaduste veol võib seda juhtuda isegi mitu korda ühe reisi jooksul. Sihtsadama muutmisest teavitatakse vastavaid ametiasutusi ja aruanded esitatakse Euroopa Liidu instantsidele. Kuid killustikulasti puhul on sihtsadama muutmine pigem erandlik. Eesti ametivõimud saavad kontrollida laevade esitatud deklaratsioonide ja dokumentide seaduslikkust, teha järelevalvet Eesti territoriaalmerel ja majandusvööndis ning kontrollida Eesti lipu all seilavaid laevu välisriikide sadamates. Kui on tuvastatud rikkumine, selgitatakse välja vastutajad. Kuid olukorda, kus laev väljub Soome sadamast ja deklareerib sihtkohaks Eesti, kuid muudab marsruuti hiljem, ei ole Eesti ametkondadel võimalik ennetada. Kui Eesti lipu all sõitvad laevad või Eestiga seotud merendusettevõtted osalevad Euroopa Liidu määruste rikkumises, kahjustab see otseselt Eesti kui EL-i liikmesriigi ja mereriigi mainet. Minu hinnangul on Raduga Shippingu töötajate väited võimalikust sanktsioonirežiimi rikkumisest tõsised ja neid on vaja uurida. Et olla kindel rikkumises, tuleks pöörduda Soome ametiasutuste – näiteks tolli ja Supo – poole ning selgitada välja, milliste laevade ja lastidega tegemist oli. Kui kahtluse alla sattunud ettevõte on seotud Eestiga, vastutab ta selle eest, et ei kontrollinud piisavalt, millist kaupa ja kuhu tema alused vedasid."
https://forte.delfi.ee/artikkel/1204089 ... -advokaadi