Lahinguvõimeline merekaitse ju ongi eesmärk. See lihtsalt ei ole ei fiskaalselt ja teadmiste poolest saavutatav üleöö, et lahed ja ostad ja siis kohe ongi. Olen seda juba korduvalt siin kirjutanud, tuleb vältida arenguvõimetuid ’kummipaate’ ja Skrundasid. Ehk et loodetavasti 20 aasta pärast (see on pool laevakere elukaarest) oleme oluliselt rikkamad ja targemad, et jõuda kõva pauguni.
Ma ei saa aru, kust tuleb müüt, et politsei võiks/saaks täita KV ülesandeid. Põhimõtteliselt võib KV ülesanded, s.o riigi sõjaline kaitsmine, anda ka põllumajandusministeeriumi allasutusele? Eestile on kombeks üks president korraga, ütles laulusalm ja NATOs on kombeks üks sõjavägi korraga, mis kuulub kaitseministeeriumi haldusalasse. Mitte, et NATO praktika siin kuidagi oluline oleks, aga nii talupoja kui kaluri loogika ütleb, et põllumehed tegelevad põllumajandusega, sõjaväelased riigi kaitsmise ja politseinikud korra tagamisega. Ei ole ju liiga keeruline?
Merejulgeoleku uuringu järeldus ei olnud, et anname PPA mereosa VA-le, vaid et ülesanded jagatakse jõudu kasutava (k.a. jõuga ähvardava) ja jõudu mittekasutava organisatsiooni vahel. Ülaltoodud lihtsale loogikale ja rahvusvahelisele humanitaarõigusele tuginedes on esimeseks sõjavägi, meil asutus nimega Kaitsevägi. Kas pehmeid ülesandeid täidab PPA või VA, on poliitikakujundamise küsimus. Kusjuures välja tuli, et peidetud dubleerimine ja tegelik kokkuhoiukoht on just nimelt PPA ja VA tegevuse üle vaatamine.
Ülal-esitatud küsimustele on vastused lihtsad:
Kes peaks hakkama tegelema nt paadijuhtide joobekontrolliga? – kuna see ei sisalda jõu kasutamist, siis tsiviilasutus. Kuna vastav nõue tuleb meresõiduohutuse seadusest, mille vastutajaks on VA, on see vaid juriidiline problem.
Kuidas pääsetakse Aegnale kaklust lahutama? – Kuna Aegna on maismaa, siis teeb seda politseiametnik, kes viiakse kohale kiireima võimaliku vahendiga – vabatahtlike merepäästjate kaatrist, sõjalaeva või lennuvahendini. Umbes nii toimub see ju ka täna, ka nt meditsiiniliste vedude korral.
Kes ja kuidas kontrollib riiki sisenejaid? Seda teeb PPA ja teeb seda piiripunktides, mis asuvad kaldal. Kuna piiri valvamine kohapeal, st merel, eeldab jõu näitamist või sellega hoiatamist, siis teeb seda jõudu kasutav asutus, sest PPA teenistuspüstol või ‘teenistuskuulipilduja’ ei ole merel kasutatav relv. Pigem on selleks ‘teenistussuurtükk’, ‘teenistustorpeedo’ ja ‘teenistuspealveetõrjerakett’. Ehk saate irooniast nüüd ise aru.
Kes tagab korda merelistel üritustel? – PPA nagu ta just täna seda tegi Baltic Protector 2019 dessantdemol Kolga lahes.
Kuidas kordineerida kadunud inimese otsinguid? – seda teeb täna j aka tulevikus JRCC, kogu merepääste korraldus on vastavalt SAR konventsioonile jai gal merel viibival kaptenil (k.a. sõjalaeva komandöril) on SOLASe kohustus osaleda päästeoperatsioonidel. Ehk siis see ei ole lahendamist vajav küsimus.
Kes kellele allub millistel operatsioonidel? – See on oluline ja kohati määrav. Meie tung tekitada juhtimisalast segadust luues palju ja erinevaid organisatsiooni võib meile tõepoolest saatuslikuks saada.
Et päris lappama ei läheks, siis natuke mereolukorrateadlikkusest (MSA – maritime situational awareness Euroopas või MDA – maritime domain awreness IMOs ja USAs).
MSA on tegelik arusaam kõigest merekeskkonnas toimuvast, mis võib mõjutada riigi julgeolekut, meresõiduohutust, majandust ja keskkonda [1]. See koosneb kihtidest: füüsiline keskkond (hüdrograafia), keskkond (kalastuskontroll jms), sisejulgeolek (salakaubandus, terrorism jms), riigikaitse jne. Sellist arusaamist Eestis täna ei ole. Kusjuures arusaamine ei ole sünonüümne andmekoguga. Ehk kui vanaema vaatab RMPd ei pruugi tal tekkida sama arusaama, mis nt mereväeohvitseril, kui teemaks on riigikaitse, või sama arusaama, mis politseiametnikul, kui teemaks on salakaubavedajate püüdmine.
Üldine loogika riigi mereliste ülesannete täitmisel on see, et kõrgema eskalatsiooni jaoks loodud võimetega on üldjuhul võimalik täita ülesandeid ka madalamas eskalatsiooniastmes, vastupidi aga mitte. Ehk siis sõjalaev võib oma patrulli käigus seirata ka kalalaevu, keskkonnainspektsiooni paat aga sõjalaevu isegi mitte ei seira. [2]
Kas PPA saab täita KV ülesandeid, vt ülal. Kas PPA laevastik saab asendada KV oma – sõltub ohutajust. Kui suurimaks merel esinevaks ohuks loeme merereostuse või SAR juhtumi, siis jah. Kui me siiski tunnistame, mis iganes kujul, Vene lähedust, siis ei.
Hübriidsõjapidamisest mere lei jõua hetkel kribada, aga see on erinev samast asjast maismaal, sest ‘war amongst the people’ pole merel võimalik (inimene ei ole kala). Soovitan teemaga kurssi viimiseks lugeda USNI Prociidings (
https://www.usni.org/magazines/proceedings) väljaandes ilmunud admiralide Stavridise ja Foggo kirjutisi, ka USNWC Review’s (
https://digital-commons.usnwc.edu/nwc-review/) on ilmunud artikleid isegi hübriidohtudest Läänemerel.
1.
https://dnnlgwick.blob.core.windows.net ... iLbwKkA%3D
2. Huvitatutel soovitan lugeda Ken Boothi klassikat Navies and Foreign Policy (1977) ja selle alusel tehtud uuringuid.