70. leht 96-st

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 16 Dets, 2011 21:46
Postitas Lemet
Tea, kas nüüd just kurioosum, aga midagi huvitavat ja ebatavalist, mis suurte tootmisnumbriteni ei jõudnud, kindlasti...

Lendav lahingulaev.“Objekt G-52“


Pilt
“Objekt G-52“


Vaadake tähelepanelikult teie ees oleva pommitaja TB-3 tiiva pilti. Just, 1927 aasta 76-mm välisuurtükk, keres aga, kus ruumi rohkem, paiknes samuti 76 mm, kuid õhutõrjesuurtükk, 1931 aasta mudel. Kolme suurtükiga varustatud „lendav lahingulaev“ oli ette nähtud üliraske hävitaja rolli ning pommitajate eskaadri juhtlennukiks. Võis muidugi töötada ka ründelennukina. Nimetati seda imet „Objekt G-52“.

Pilt
1927. aasta suurtükiga varustatud tiivaseade.


1934 aastal riputas Gorohovski konstrueerimisbüroo polgu suurtüki TB-3 kere alla ning asus seda maa peal ja õhus katsetama. Seda üpris lootustandvate tulemustega.Suurtükk kinnitus lennuki külge 10 toruhoidiku abil, mis moodustasid fermi. Ruumiline torukonstruktsioon võimaldas lasu hetkel tekkiva energia ühtlaselt lennuki konstruktsioonielementide vahel ära jagada. Katsetused toimusid 1934 aasta 15-18. detsembrini ning laskmise ajaks paigutati meeskonnaliikmete istmetesse koerad. Hiljem aga, kui veenduti kahjulike mõjude puudumises, siis ka lendurid.
Katsetused näitasid: Relva kinnitamise ruumiline torukonstruktsioon talub tagasilööki normaalselt. Samas põhjustavad torust väljuvad gaasid kohati kerekatte neetide rebenemist ja väikeste lõhede teket. Defekt kõrvaldati raua suudmeosa piirkonda täiendava tugevduse paigutamise abil.
1934 aasta 17 detsembril katsetati lennukile paigutatud suurtükki õhus. Ekipaaži kamandas Gorohovski ise. Lennukit piloteerisid lendurid Holobajev ja Afanasjev, tüürimeheks oli Šchmidt, suurtükiväelase rollis esines aga Šamirov. Lask sooritati 500 m kõrgusel lennukiirusel 150 km/h Noginski polügooni suunas. Peale maandumist mingeid vigastusi lennukil ei avastatud. Katsetuste järeldustes märgiti, et kuni 76-mm välisuurtükkidest tulistamine lennuki pardalt on võimalik.
Edust tiivustatud konstruktorid saatsid 1935 aastal õhku juba terve lendava patarei- kolme suurtükiga varustatud masina. „Objekt-52“ nimetatud masinat katsetati juba 1935 aasta keskel.
Mootoritega M-17F varustatud seerialennukile TB-3 paigaldati kolm suurekaliibrilist maavägede suurtükki, mis olid küll lafettidelt maha võetud, kuid millel oli säilitatud tagasilööki neelavad seadmed koos alusega, millel raud lasuhetkel liikus. Pärast mitmete variantide kaalumist paigaldati keresse 1931 aasta 76-mm pika toruga õhutõrjesuurtükk. Siiski tuli selleks kere ninaosa lõigata, kusjuures läks kaotsi ka tüürimehe kabiin. Suurtükk paigaldati kere keskossa, toru paiknes kahe piloodiistme vahel ning ulatus 250 mm mahalõigatud ninamiku kontuurist välja. Suurtükk ise kinnitus tiiva keskosa lonžeronide ülemiste ja alumiste tugede külge reguleeritavate varraste süsteemi abil. Ninas asuva ava ja pilootide ees asuva vaheseina vahel asuv toru kaeti silindrilise kattega, mis vähendas püssirohugaaside sattumist lendurite kabiini.
Kaks teist suurtükki paigaldati tiivakonsoolidesse mootoritest ning propelleri pöörlemisulatusest väljapoole. Arvestades piiratud ruumi, paigaldati tiibadesse lühikesetorulised 1927 aasta 76-mm polgusuurtükid. Toruraam suurtükkide kinnitamiseks valmistati terastorudest mõõtmetega 34x22 mm. Tiiba tugevdati suurtükkide paigutamise piirkonnas nii alt kui ülalt nelja pealepandava duralumiiniumist profiiliga, tiiva sees aga toruraamiga.
Sihtureid relvad ei vajanud, küll aga oli iga suurtüki juures laadur ja laskemoonavaru. Tiivasuurtükkidele 12 lasku, keres asuvale aga 20-nd. Tõsi küll, päästikusüsteem oli läbi mõtlemata- laadijate nina all olid signaallambikesed, mida sai lennuki komandöri juurest spetsiaalse lüliti abil süüdata, kui too arvas, et on õige hetk laskmiseks. Loomulikult polnud sellise süsteemi juures sünkroonsusest mingit juttu ning kui keskmisest suurtükist oli veel võimalik sihikuliselt viisakale kaugusele tulistada, siis kogupauk tiivasuurtükkidest oli vaid pooleldi efektiivne- teine mürsk lendas garanteeritult mujale, kuna asümmeetriline tulistamine pööras lennuki kursilt kõrvale(üldiselt oli küll nii, et kui esimesena jõudis tulistada lennuki pikiteljel asuv seniitsuurtükk, siis lendasid sihtmärgi suunas kaks mürsku, kui aga tiivasuurtükk, siis üks kolmest). Mõeldi küll trossikeste süsteemile, millest pidi tõmbama keskmine suurtükiväelane (tal oli vähemalt oma koht, kust seda teha, teised kaks istusid tiiva sees küürakil seljaga lennusuunas), kuid millegipärast see tross-süsteem tõrkus. Globaalselt arutledes polnud aga idee iseenesest üldsegi halb. Kogupauk šarpnellidega kolmest suurtükist oli täiesti suuteline hävitajate lüli taevast minema pühkima- ning tööd programmeeritava sütiku automaadi loomise kallal erikiiruseliste mürskude üheaegseks õhkimiseks juba toimusid Sõbralike kogupaukudega vaenlase aerostaatide allatulistamine ahelkartetši abil oleks samuti jumalale meelepärane asi. Maapealsete sihtmärkide pihta oli ninas paiknev õhutõrjesuurtükk suuteline tulistama ligi 18 km kauguselt, kaugel väljaspool PVO ulatust.
Pilt

Lendava lahingulaeva projektsioon

Huvitav oli ka PVO hävitaja variant, millise puhul šarpnellide ja õhutõrjemürskude kogupaugud pidid tabama ning purustama vaenlase pommitajate lahingurivistust kaugelt väljaspool nende kuulipildujatule ulatust. Toimusid tööd süsteemi kallal, mille põhjal pidi lennukile paigaldatama kolm õhutõrjesuurtükki, mõeldi ka lahingukomplekti suurendamise peale, seades pommisektsioonis sisse laskemoonakeldri(esmases variandis pidi lennuk suutma kaasa võtta ka tonni pomme, mis suurtükimürskudesse ümberarvestatuna oleks mitte vähem kui poolsada unitaarlaengut). Olid isegi plaanid 1935 aastal eelseeria tootmiseks 12 masinast G-52, kuid…
Kahjuks oli masin juba hilinenud- ilmusid reaktiivmürsud, mis suutsid teha sama tööd, kuid mida oli võimalik suvalise hävitaja alla riputada. Ning olgem ausad, ka sihtida oli neljamootorilise pommitajaga siiski pisut ebamugav. Seesama reaktiivmürskudega varustatud hävitaja suutis rünnata igast asendist ja niimitu korda järjest kui pähe tuli, G-52 kordusrünnak sai toimuda aga minimaalselt alles paari minuti pärast. Ja kui veel arvestada, et isegi kõige nobedamate suurtükiväelaste puhul sai kogupauk toimuda mitte sagedamini kui 12-15 sekundi järel, mille kestel lennuk läbis 700-900 meetrit, siis oli lendava lahingulaeva kasutegur suht küsitav…
G-52 tiraaž oli täpipealt üks masin…
http://strangernn.livejournal.com/498784.html

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 16 Dets, 2011 23:47
Postitas EOD
Selle idee juurde - kasutada lennukitel üle 30 mm suurtükke - on ju ikka ja jälle tagasi tuldud.
Voisin Type 5, 'Avion Cannon', 37mm kahuriga.
Pilt
Siis veel:
Farman F.1010 33 mm kahuriga.
Me-262A-1/u4 50 mm tankitõrjekahuriga.
AC-130 gunship erinevate kahuritega...

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 17 Dets, 2011 1:13
Postitas vk1
EOD kirjutas:Selle idee juurde - kasutada lennukitel üle 30 mm suurtükke - on ju ikka ja jälle tagasi tuldud.
Voisin Type 5, 'Avion Cannon', 37mm kahuriga.
Pilt
Siis veel:
Farman F.1010 33 mm kahuriga.
Me-262A-1/u4 50 mm tankitõrjekahuriga.
AC-130 gunship erinevate kahuritega...
B-25 75mm. kahuriga oli vist laevade vastu eriti tõhus

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 17 Dets, 2011 3:53
Postitas Manurhin
Venelased üritasid isegi meresuurtükke lennuki peale panna. Lennuk ise on kah pehmelt öeldes muljetavaldav...
Kalinin K-7
Pilt
Ja selle "edasiarendus". Kas selline paljumootoriline elukas omal ajal tõepoolest kusagil paberil seisis või on tegu puhtalt nüüdisaegse fantaasiaga, kes teab :scratch:.
Pilt
Pilt
http://englishrussia.com/2009/01/25/rus ... ortresses/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kalinin_K-7

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 18 Dets, 2011 19:46
Postitas EOD
Veel veidi sarnasel teemal.
Pilt
"Lendav tank". Walter Christie idee venelaste teostuses. BT-2 kinnitatuna plaanerile. Oli ka versioon, kus masin maandus oma roomikutele.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 18 Dets, 2011 20:35
Postitas Lemet
Lugupeetud kaasfoorumlase EOD pildil on Rafaeljantsi looming. Olid ka teised katsetajad- Kamov(hilisem helikopterite autor), Dobrovolski Samsonoviga ja Antonov
http://alternathistory.org.ua/letayushc ... faelyantsa

Selle lennumasina projekti autor oli Antonov(hilisem suurte ja raskete transportlennukite looja) ning konkreetne mark oli An-40

Pilt
http://www.airwar.ru/enc/glider/a40kt.html
Oli ka teisi analoogseid kombinatsioone tankist ja tiibadest...

Pilt

Üldse olid kolmekümnendad Venemaa ja ka muu maailma lennunduses üks ütlemata huvitav aeg.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 19 Dets, 2011 16:24
Postitas onu juulius
See venelaste "objekt G-52" kvalifitseerub vist küll kurioosumiks, aga idee kui selline on leidnud ka kaasaegsemaid väljundeid.
http://www.aviationtrivia.info/Lockheed ... unship.php

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 21 Dets, 2011 23:46
Postitas andrus
hulk friigimasinaid väidetavalt Venemaa kaitseministeeriumi arhiivist: http://yuripasholok.livejournal.com/tag ... 0%BE%D0%B5

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 22 Dets, 2011 15:38
Postitas Manurhin
Taevast jälle maa peale tulles, saage tuttavaks! Lercker pistol. Arvatavasti maailma väikseim täisautomaatne relv.
Pilt
Rohkem lugemist siin: http://en.wikipedia.org/wiki/Lercker_pistol
Ja siin: http://talks.guns.ru/forum/36/523792.html

Lühidalt kokku võttes, tegemist siis 1950. aastal Itaalias tootmisse läinud 6,35mm kaliibriga automaatpüstoliga. Salve mahub 20 padrunit, laskekiirus 1200 lasku minutis. Valmistada jõuti kõigest 150 tk, siis Itaalia valitsus keelas tootmise, kuna nende arvates oli relv tulejõult ligilähedane püstolkuulipildujale, samas oma väiksuse tõttu on seda väga lihtne varjatult kanda. Kõrvalmärkusena, Iisraeli salateenistusele Mossad olevat .25 ACP kaliibriga automaatpüstolid väga meeldinud. Võimalik, et meeldivad siiamaani.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 22 Dets, 2011 23:07
Postitas allatah
Ma ei ole küll kunagi püstolkuulipildujatega kokku puutunud ja ei tea nende kasutamisest suurt miskit. Aga 1200lasku minutis=salv tühjaks 1 sekundiga??? Annab sellega üldse paari padrunit lasta? Et no okei, kahe sihtmärgiga saad hakkama. Esimese pihta suurem osa laskudest ja teise pihta see mis alles jääb, aga kolme ei suunda vist ei lase? Olen üldse nende kiirestilaskjatega vähe kursis. Kõige rahulikum on siiski LASK-TÕRGE-LASK...ei põhjusta liiga suurt moonakulu :D

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 23 Dets, 2011 8:39
Postitas Würger 190G
Minu teada räägitakse siin teoreetilisest (mis kehtib siis , kui toimub moona pidev etteandmine, ehk siis ei mingit laadimist vahepeal) laskekiirusest, praktiline on midagi muud.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 23 Dets, 2011 9:02
Postitas EOD
See on tuletempo (cyclic rate või rate of fire). Näitab, mitu täistsüklit automaatrežiimis relv ajaühikus teeb.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 23 Dets, 2011 15:31
Postitas allatah
No seda teoreetlist ma silmas peangi, kui ma ütlen, et salv läheb tal sekundiga. Iseasi on muidugi see, et kas see on teoreetiline max kiirus ja kas seda on võimalik millegi reguleerimise või relva puhastamatajätmisega vähendada? On see praktiline ühe salve tühjakslaskmine oluliselt aeglasem?
Ma lihtsalt ei mõista, mis kasu on 20 kuulist, mis lähevad ühte inimesse, kui sama töö teeb ära ka kaks-kolm tükki. Aga no ju seepärast (koos liigse tulejõu põhjusega) see relv ongi kurioosumite rubriigis.

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 23 Dets, 2011 15:39
Postitas Lemet
Ma lihtsalt ei mõista, mis kasu on 20 kuulist, mis lähevad ühte inimesse, kui sama töö teeb ära ka kaks-kolm tükki.
Pea sõna-sõnalt korratud kindralite arvamust, kes esialgu Maximi kuulipilduja perspektiivituks leiutiseks kuulutasid. Legendi kohaselt kõlas see kuidagi niimoodi, et "tegu oleks suurepärase relvaga, kui üht ja sama inimest oleks vaja mitu korda tappa..." :wink:

Re: Militaartehnilised kurioosumid...

Postitatud: 23 Dets, 2011 19:11
Postitas Manurhin
Kahe-kolme tabamuse korral võib inimene mõnikord ka ellu jääda. Aga kui ikka sekundiga, raksti, 20 kuuli korraga kellelegi selga saata, no siis vist enam erilisi šansse pole. Või, mida teha, kui vastaseks oleks hoopis nii 7-8 liikmeline kamp? Jällegi, üksainus valang tõmbaks ilmselt kogu gängi siruli. Ja eks siis oleks juba piisavalt aega uus salv sisse pista, relv üksiklaskudele seada ja need, kes veel liigutavad, ükshaaval "ära lõpetada".