2korda2 kirjutas:
PS. Ma pean südamest vabandama, et siin paar lehte tagasi viimase EY aruande pehmete tulude poolt peast meenutades nii rängalt eksisin. Need pehmed tulud pole mitte tühides sajad miljonid vaid ikka miljardid:
6,3 miljardit sellest summast moodustab näiteks saaste vähenemine ja globaalse kliimamuutuse leevendamine, 5,2 miljardit tuleb kauba- ja reisijateveo kiirenemisest, 900 miljonit õnnetuste vähenemisest ning 800 miljonit müra vähendamisest.
Mis metoodikaga need numbrid saadud on

"globaalsete kliimamuutuste leevendamine" kõlab näiteks mulle samamoodi kui "rahapesu"
Raivo Vare jutu kuulasin ära ja eestikeelset analüüsi lugesin. Inglisekeelseid ei lubanud haridus sügavuti mõista.
Eestikeelene analüüs oli 2007 aastast ja algas umbes, et Baltikumis toimub kiire majanduskasv... sealtmaalt edasi suhtusin kirjatükki teatud koefitsendiga. Ta on ajale jalgu jäänud.
Raivo Vare ajas minumeelest mõistlikku juttu ja olulisemad puntid mis kõrva jäid:
- asi on mõeldud eelkõige reisijateveoks ja kaubavedu on täiesti teisejärguline. Kui, siis võib-olla sellised pakikesed, mida praegult veavad kullerfirmad. Kaubaveoga ei jõua projekt eluilmas kasumisse. Müüdid fosforiidi ja muude muude mahukaupade vedamisest on lihtsalt jaburad.
- see ei ole Tallinn-Berliin otseliin vaid midagi sarnast nagu on praegult autodele kiirtee. Kiirteelt ei saa samuti igas külas maha keerata vaid sõidetaks vajalikku sõlmpunkti ja sealt mööda aeglasemat teed vajaliku ukse ette.
Omalt poolt veel, et ma ikkagi eelistaks Soome öörongi sarnast asja ja võimalust oma auto kaasa võtta. Kes on pidanud sõiduautoga Tallinnast Berliini sõitma teab, et praktikas on see võimalik 16-18 tunniga kuid see on siis ilge iseenda tapmine. Normaalne tee algab alles Varssavist ja läheb sealt sirgelt lääne poole. Ca 25 EUR tuli selle kiirtee kasutamise eest viimane kord raha maksta aga pigem see kui vana teeb pealt traktoritest mööda põigelda. Kui raudtee 12 tunniga Varssavissegi viiks, oleks kahe käega Rail Balticu poolt. Eesti maksuameti aktsepteeritav hind sõiduauto+ juht on sellisel teekonnal ca 330 EUR (0,3 EUR km kompensatsioon) Kui autos sõitjaid rohkem , siis loomulikult odavam. Tallinnast Riiga sõidaks praegustel tingimustel oma autoga, olenemeta sellest kas Rail Baltic on või pole. Leetu ilmselt juba rongiga.
Ilma autota reisijatele - Rail Balticu idee järgi ühendatakse sõlmjaamad lennujaamadega ja muidu kohaliku transpordiga. Tallinna jaam peaks kava järgi Ülemistele, lennuvälja lähedale tulema ja esimene peatus vist Pärnu kui mitte Riia. Igas teivasjaamas peatumine muudaks kogu ajavõidu nulliks.
Ma mäletan kui Tallinn-Narva maanteed Tallinna poolt neljarealiseks ehitati ja külamehed ajalehes protestisid, et tee alt läbisaamiseks peab siis mitmekilomeetrise ringi tegema?? No peab jah, aga pikemat maad sõitjatel on jälle risti vastupidine arusaam.
Soomlaste Euroopasse vedamise koha pealt omadest kogemustest, et Helsinkist võttes tuleks praegult kõigepealt 2 tundi laevas sõita, natuke enne väljumist oleks viisakas sadamas olla ja kuni laevast maha saab ongi 3 tundi kokku. See hüperloop, mida soomlased Turu ja Stockholmi vahele tahavad tähendaks, et sellesama 3 tunniga oleks juba Stockholmis. Kusjuures Rail Baltic ja Turu-Stockholmi ühendus võivad üheaegselt valmis saada, sest minumeelest lõid soomlased proovijupi ehitamiseks juba kopa maasse. Siis vist oleks Stockholmi kaudu edulisem kui just parasjagu Soomes ei streigita ega Rootsis ei mässata.
Aga kõikidesse majanduse õitselepuhkemise stsenaariumitesse suhtun ma küll skeptiliselt. Ennist tõin näite Saaremaa süvasadamast, mida umbes samade argumentidega ehitati. Ükskord jäi silma, et kruiisilaev olla tulnud ja memmekesed olid hea mitu paari omakootud käpikuid saanud maha müüa kuid kas on see projekt ka mastaapsemaid rahavooge liikuma pannud? Mina satun Saaremaale üliharva, aga kui keegi asjaga kursis olev foorumlane oskaks valgust heita - loeks huviga.
Üldeüldiselt tundub Rail Balticu ehitamine olema midagi sarnast nagu omal ajal piibli tõlkimine eesti keelde - saaks nagu ilma ka hakkama ja saksakeelne käiks kah kui köster juurde seletab kuid kultuurrahval võiks ikka omakeelne olla.