8. leht 16-st
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 27 Apr, 2024 16:05
Postitas Runkel
Vastastikune signaalide segamine. Võimalik, et praeguse lennujuhtimisega Tartu lennujaam edasi tegutseda ei saa.
https://www.err.ee/1609326405/kukemelk- ... ga-jatkata
Kui Tartus oleks sama olukord mis enne 2022. aastat ehk mitte irdtorn, vaid lennujuhtimine ja tänaseni töökorras ILS-majakas saaks toimida, siis meil täna seda probleemi ei oleks," lausus ta [lennundusekspert Sven Kukemelk].
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 27 Apr, 2024 16:15
Postitas smr
Runkel kirjutas: ↑27 Apr, 2024 16:05
Vastastikune signaalide segamine. Võimalik, et praeguse lennujuhtimisega Tartu lennujaam edasi tegutseda ei saa.
https://www.err.ee/1609326405/kukemelk- ... ga-jatkata
Kui Tartus oleks sama olukord mis enne 2022. aastat ehk mitte irdtorn, vaid lennujuhtimine ja tänaseni töökorras ILS-majakas saaks toimida, siis meil täna seda probleemi ei oleks," lausus ta [lennundusekspert Sven Kukemelk].
Hunnik alusetuid väiteid sellelt ekseperdilt ju

Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 27 Apr, 2024 17:06
Postitas Viiskümmend
Tundub, et see Kukemelk pigem viitab, et Eesti kasutab kaugseireks radartehnoloogiat ja teine pool häirib segamisega (mõlemad on klassikalised EW valdkonna tegevused) ja koos on see vastastikune luuremäng ning tsiviillennundus on selles kannataja. Et mõlemad pooled segavad tundub ajakirjaniku laiendus. Lennujuhtimise irdtorn on muidu Eesti enda arendus ja edulugu, neid peaks interneti andmetel meil kokku neljal lennuväljal olema.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 10:24
Postitas Zwyx
Hr. Kukemelk on ennekõige lennunduse äripoole ekspert, seega mõningad tehnilised pisiasjad kipuvad tal veidi segamini minema. Tartu lennuväljal peaksid ILS ja DME endiselt kenasti olemas olema (viide
https://eaip.eans.ee/2024-04-18/html/eA ... TU-AD-2.18), aga nagu ametlikud lähenemiskaardid näitavad, on GNSS (ehk GPS) ka ILS või LOC lähenemise alustamiseks vajalik. Artiklis mainitud DME-radar kõlab huvitavalt, aga vist tegelikus elus sellist süsteemi pole, DME (ehk kaugusemõõtja) laseb õhusõidukil mõõta kaugust raadiomajakast.
Irdtorni on Eestis arendatud juba tükk aega (ehk sai alguse 2016?), esimene katseeksemplar oli Tartu lennujaamas. Kui asi hakkas kaela kandma, siis ehitati (muidugi) Tallinnas Lennuliiklusteeninduses üks nõupidamisruum ümber tähtsa nimega irdtornikeskuseks ning 2023 aprill läks Tartu lennuinfoteenus üle kaugjuhtimisele. Kuressaare lennuvälja irdtorni testimine ning üleminek toimus 04.12.2023-20.03.2024 ning alates 21.03 peaks ka Kuressaare olema irdtorniga kaetud. Pärnu ning Kärdlaga läheb vist veel aega.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 11:00
Postitas krizz
Huvitav, et lendureid ei õpetata enam ilma GPS-ita lendama. Varem, kui GPS-i olemaski ei olnud, osata lennata nii et vähe pole. Nüüd on kohe piiks.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 12:34
Postitas Kriku
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 15:07
Postitas mart2
Olen viimasel ajal Põlvamaal palju jooksnud ja rattaga sõitnud - GPS on töös ning erinevusi näiteks talvega samadel distantsidel ei ole...

Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 15:10
Postitas Runkel
krizz kirjutas: ↑28 Apr, 2024 11:00
Huvitav, et lendureid ei õpetata enam ilma GPS-ita lendama. Varem, kui GPS-i olemaski ei olnud, osata lennata nii et vähe pole. Nüüd on kohe piiks.
Küllap too liinilennuk on vajadusel võimeline maanduma ka Tartu lennujaamast 4km kaugusel lennundusmuuseumi põllulennuväljal. Küsimus on Finnairi poliitikas ka kinni, milliseid riske on nad valmis reisijate veol aktsepteerima. Huvitav, mis varustuses on Põhja-Soome lennuväljad, mille õhuruumi GPSi venelane aeg-ajalt samuti häirib?
Teema on minu teadmistest kõrgelt-kõrgelt üle pea, aga ma loodan küll, et kaitsevägi ja vastavad tsiviilametid mitte ainult ei jälgi ja ei registreeri Vene segamist, vaid ka tõrjub aktiivselt KV EW vahenditega nende häirerünnakut. Jah, kardetavasti tsiivillennukile on taoline õhuruum ebasõbralik ja riskantne, mis võib päädida ajutise liinilennu katkestusega. Mingi punktivõit võib tulla tiblunnidele. Kuid VF peab teadma ja tundma, et me paneme vastu. Välisministeeriumi ja kaitseministeeriumi diplomaatiline töö on kahtlemata vajalik, kuid ega venelane protestidest suurt pea.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 15:21
Postitas smr
mart2 kirjutas: ↑28 Apr, 2024 15:07
Olen viimasel ajal Põlvamaal palju jooksnud ja rattaga sõitnud - GPS on töös ning erinevusi näiteks talvega samadel distantsidel ei ole...
Sa jooksed arvatavasti maapinnal, Tartu lennuk oli ütleme 6km kõrgusel. Sealt ka see vahe.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 19:11
Postitas mart2
smr kirjutas: ↑28 Apr, 2024 15:21
mart2 kirjutas: ↑28 Apr, 2024 15:07
Olen viimasel ajal Põlvamaal palju jooksnud ja rattaga sõitnud - GPS on töös ning erinevusi näiteks talvega samadel distantsidel ei ole...
Sa jooksed arvatavasti maapinnal, Tartu lennuk oli ütleme 6km kõrgusel. Sealt ka see vahe.
Vist midagi muud ka, sest kõrgusgraafikud joonistab korduvalt päris ühte auku - piirkonnad - Otepää, Kanepi, Antsla, Saverna ...
Kuid Tartu ümbruses paar aastat tagasi, kui esimesed teated tulid, oli samal ajal Garminil küll jama nii vahemaade kui kõrgusnäitudega!
Siis oli FR935, nüüd FR955.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 19:37
Postitas retti
Runkel kirjutas: ↑28 Apr, 2024 15:10
krizz kirjutas: ↑28 Apr, 2024 11:00
Huvitav, et lendureid ei õpetata enam ilma GPS-ita lendama. Varem, kui GPS-i olemaski ei olnud, osata lennata nii et vähe pole. Nüüd on kohe piiks.
Küllap too liinilennuk on vajadusel võimeline maanduma ka Tartu lennujaamast 4km kaugusel lennundusmuuseumi põllulennuväljal. Küsimus on Finnairi poliitikas ka kinni, milliseid riske on nad valmis reisijate veol aktsepteerima. Huvitav, mis varustuses on Põhja-Soome lennuväljad, mille õhuruumi GPSi venelane aeg-ajalt samuti häirib?
Riia lennuväli on Tartust täpselt sama kaugel kui Helsinki lennuväli Vantaal.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 20:52
Postitas Viiskümmend
Eesti saab vastuse anda küberrünnakuga, see on samuti hübriidsõja võitluskunst. Eesti välisminister peaks Soome kolleegi poole pöördma ja sõlmima mingisuguse irdtornide tunnustaamise tehnilise kokkuleppe siis tuleks Finnair Tartus maha?
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 28 Apr, 2024 21:49
Postitas Zwyx
Huvitav, et lendureid ei õpetata enam ilma GPS-ita lendama. Varem, kui GPS-i olemaski ei olnud, osata lennata nii et vähe pole. Nüüd on kohe piiks.
Varem olid kasutusel teistsugused raadionavigatsioonivahendid, iga endast lugupidav Eesti lennujaam oli varustatud NDB raadiomajakaga ning üks paiknes lisaks veel lennumarsuutide keskpunktis (ehk Võhmas) ning Tallinnas oli süsteem RSBN saatja. Mingist 1995. aasta artiklist pildike Eesti lennuruumi kohta enne VOR/DME-de kasutuselevõttu (vabandan tagasihoidliku kvaliteedi pärast):
Pildilt on võimalik leida 7 raadiomajakat NDB ning liikuda sai eri NDB vahelisi ühendusjooni. Kuna aga NDB erilise täpsusega silma ei paistnud, siis järgnevatel aastakümmnetel neist tasapisi loobuti, veidi hiljem kadusid kasutusest VOR-id ning hetkeks on järgi jäänud lähenemiseks ILS+DME- Tartus, Tallinnas ja Kuressaares. Õhusõiduki asukoha täpsustamiseks kõrgemas õhuruumis on 7 DME-d ning üldnavigatsiooniks peaks olema seega GPS. Vaatasin eri lennujaamade lähenemiskaarte, nii Kuressaare kui Tartu puhul on ILS lähenemise alustamiseks vajalik GPS, ainult Tallinna ILS08 või ILS26 vastav nõue puudub.
Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 29 Apr, 2024 9:22
Postitas mart2
mart2 kirjutas: ↑28 Apr, 2024 19:11
...
Vist midagi muud ka, sest kõrgusgraafikud joonistab korduvalt päris ühte auku - piirkonnad - Otepää, Kanepi, Antsla, Saverna ...
Kuid Tartu ümbruses paar aastat tagasi, kui esimesed teated tulid, oli samal ajal Garminil küll jama nii vahemaade kui kõrgusnäitudega!
Siis oli FR935, nüüd FR955.
Vabandan ja võtan oma arutelu tagasi - vaatasin järgi, minu kellal on tehaseseades Nii GPS, Galileo kui ka GLONASS korraga taga ja valib ise automaatselt parima kombinatsiooni.
Seega ainult GPS/SATNAV-i segamine ei ole teemaks.
Peace!

Re: GPS-i häkkimine
Postitatud: 29 Apr, 2024 9:38
Postitas smr
mart2 kirjutas: ↑29 Apr, 2024 9:22
Seega ainult GPS/SATNAV-i segamine ei ole teemaks.
See näitab ka selle sündmuse kajastamise kvaliteeti (või meie ajakirjanduse/ülduse kvaliteeti üldisemalt): pole kordagi juttu olnud, millist GNSSi lennuk kasutas, mida segati jne