Sellest kohast mida ma silmas pidasin - Auveres Eesti Elektrijaama juurest mingi operatsiooni "Koiduvalgus" käigus tankikiiluga küll vist üle tulla ei saa. Jõgi on lai ja laisa vooluga. See on juba veehoidla algus ja jõgi on üles paisutatud ning kaldad sooks muutunud. Maastik on 1944 aastaga võrreldes oluliselt muutunud ja seda karjääride ning Narva veehoidla tõttu. Elektrijaama juures on eestipoolne kallas täiesti kasutatav - olen seal sõiduautoga ratastega otse jõevette sõitnud. Seevastu vene pool tundub olema sooks muutunud mets ja mingit erilist inimtegevust seal ei paista. Muidugi võib juba aegsasti hakata ehitama betoonplaatidest sihte läbi soo nagu Tjumeni naftapuurijad kuid siis tekib igaühel õigustatud küsimus, et nahhujaa???
Kui, siis juba Kauksi rannas, ilus männimets ja liivaluited kuid see pealetung upuks Alutaguse mädasohu.
Eestipoolne kallas on heas korras elektrijaama ja karjääri tõttu - killustikku teede ehitamiseks on lõputult käes ja tranzeedest pumbatakse vett pidevalt ära. Minumeelest on karjäär jõepinnast allpool ja kui pumbad välja lülitada, saab mõne aja pärast kunstliku veetõkke. Karjäär ise on nagu noored Alpid -tranzeed vahelduvad puistangumägedega ja nende vahel on teed, mis ei jää alla Tallinn-Narva maanteele ning mõnes osas (laiuse poolest) isegi ületavad seda

Jällegi oma kogemustest - tavalise sõiduautoga (tumehall-metallik-diisel-passat) saab seal sõita 90 km tunnikiirusega ning kõige suurem oht on mõne vastutuleva Belazi peal Gastello kangelastegu korrata. Kui vaenlane suudab selle ala läänepiiri enda kätte haarata, on teda sealt juba keeruline välja ajada. Läänepiir ongi enam-vähem Auvere-Sillamäe joon. Järgmine töölisasula Sillamäe poolt minna on Oru oma kuulsate turbaväljadega. Kui keegi üritab Jõhvist tulles sealtkaudu Sillamäed lõuna poolt ümbar haarata, on ta liikumine mägede otsast hästi jälgitav, tümitatav ning karjäärielanikud saavad oma jõude kordades kiiremini ümber paisata kui rabas ukerdajad.
Idanaaber armastab viimasel ajal asju segasemaks ajada kui nad tegelikult on ja sellepärast ongi minumeelest kõige kahtlasemad asjad need elektrijaamad ning karjäär.
Neid valvavad samasugused inimesed, kes passivad, et toidupoes pirukat ei näpataks. ESS ja USS vaheldumisi, oleneb, kes vähempakkumise võitis. Nende sisekontroll on küll juba helgemad pead, kuid venelaste hübriidkallaletungi puhul see ei päästaks.
Järgmisele konkursile võib registreeruda mõni x-nimeline turvafirma, kes loomulikult ei kvalifitseeruks jne. Mingi aja pärast avastakseid hallivuntsilised töölised turbiinitsehhist vilavate silmadega vennikese koos seljakotitäie trotüüliga. Järgmisena vahetatakse valvemeeskond välja - mitte ametlikult, vaid, need kes tulevad on tõsisemad ja tugevamad. Täpselt samamoodi valvatakse, vähemalt formaalselt Narva karjääri. Reaaalselt jällegi - suurusjärgus kolm tõkkepuuga ametlikku sissesõiduväravat ning ülejäänu teevad ära kaamerad ning metsateedele kallatud kruusahunnikud või kraavid. Uued mehed võivad karjääri läänepiiri korralikult kinni panna ja omada relvi, mis kannatavad võrdlust Eesti Kaitseväega . Välismaailma jaoks on see segane värk, sest turvafirmasid on ju igasuguseid - laevakaitsjad ja Blackwater ja miks siis Eesti oma olulisi objekte vähe hoolikamalt valvata ei võiks?
Kogu see värk oleks tunni-kahega täiesti reaalselt teostatav. Kui samal ajal algaks Sillamäel mingi miiting, siis tõenäoliselt esimesena liikuma hakkavad politseijõud tõdeks, et sillad on ära lõhutud. Väga lõuna poolt ka tulla ei saa, sest seal on tõsised mehed vastas kes raiuvad nagu rauda, et nemad kaitsevad strateegilist objekti , tagavad Eesti energiavarustust ja kust nemad teavad, kes siin politseimundrites ja Eesti digilaikudes üle põllu rühivad. Võib-olla bandiidid, kes mundri Kroonu Aidast on ostnud.
Sellisel juhul teeksid venelased kõik, et elektrijaamad jätkaks tööd tavapärases reziimis ja "rahvusvaheline üldsus" kratsiks ilmselt nõutult kukalt. NATO ilmselt samuti ei suvatseks sekkuda - lahendage oma vaidlusi tsiviilkohtus ja üldse on kõik sellised siserahutused puhtalt politsei rida. Võib-olla suhtun ma NATO rolli liiga pessimistlikult kuid minumeelest on nad sõna otseses mõttes heidutus ja vähemalt Euroopas tehakse kõik, et neid vägesid konflikti mitte kaasata.
Niimoodi tekitatud reaalsus oleks siis selline, et venelaste kontrolli alla on Auverest ja Sillamäest ida poole jääv ruum, suurt osa sellest valvatakse poolametlikult ja üle Narva tammi käiakse nagu omas kodus. Igasugused üritused tammi kangutada oleks siis jah, nagu Kriku eespool kirjutas - tõlgendatavad kui katse saboteerida Sosnovoi Bori tuumajaama tööd ja kui seda piisavalt osavalt ajakirjandusele ette sööta on terve Skandinaavia näost valge ning venelaste poolt.
Tammi kaitseks tuleks sisse tuua piiratud väekoondis ja üleüldiselt - ajutine kontrolljoon (riigipiiri Eesti ja Venemaa vahel mäletatavasti polegi) tuleks nihutada sinnamaale, kust eestlased oma suurtükisüsteemidega tammini enam ei ulataks.
Siis on aega natuke mõelda ja vaadata, mis maailm selle peale ütleb.
Muidugi, kui täispanga peale minna ja kohe soomusega sisse sõita, siis Auvere dessandi asemel oleks ilmselt edulisem peatumatult üle riigipiiri tuleb rong Vaivarasse. Elroni porgandil läheb sõiduplaani järgi selleks 18 minutit. Ennemuiste said vähemalt tankid ilma mingi ettevalmistuseta raudteevagunitelt lahingusse hüpata, ratasmasinate mahalaadimine võttis rohkem aega.