Re: Viktoriin
Postitatud: 26 Dets, 2016 15:01
OK.
Tunnistan, et küsimus on liiga spetsiifiline ja seetõttu ka raske... kuigi pädev guugeldamine oleks ilmselt aidanud edasi
Ma vastan selle ise ära ja esitan parem rohkem laiema spetsiifikaga küsimuse.
See ametimees oli hasplimees ja tema tööülesandeks oli lugeda mõõdunöörilt õige kaugusmõõt, ning see siis hüüda geodeedile/kartograafile. Täpset kaugusmõõtu peeti aga ülitähtsaks ja seal eksida ei tohtinud. Seepärast ei usaldatud seda näiteks jooksupoisile, sest praktikas oli jooksupoiss meeskonnas kõige noorem ja vähemkogenum. Jooksupoisist sai ametiredelil järgmisena latipoiss, latipoisist hasplimees ja hasplimehest geodeet/kartograaf.

Juuresoleval pildil on hasplimees kõige ees osutades käega punktile, kuhumaani mõõdetud on ja kustmaalt kaugus loeti (see oli selline ametialane liigutus, mida pidi alati üldjuhul tegema enne kauguse hõikamist). Taamal kõige kaugemal on jooksupoiss, temast paremal seisab latiga latipoiss, teodoliidi kõrval seisab geodeet/kartograaf ja toolil istub kirjutaja.
Pilt pärineb aastast 1923 kui mõõdunööri asemel kasutati osati juba ka metallist mõõdulinti.
Pildil tegelikult ei toimu mõõtmine elik töö tegemine, vaid asjamehed on oma kohad sisse võtnud demonstratiivselt, fotograafi jaoks poseerides.
********************************************************************************
Hokkei.
Lihtsam küsimus siis ka.
Hoburakendite ja hobuveokite laialdase kasutamise aegu kasutati tihti pikkadel distantsidel, või raskemate veoste puhul lisahobuseid. Aisade vahel rakkes oli tavaliselt traavel või veohobune ja selle kõrvale pandi abiks vedama kas üks või kaks hobust. Venemaalt on kõigile tuntud nn "Troika"

Kuidas nimetati seda hobust või hobuseid, kes jooksid peamise veohobuse kõrval ?
P.S.
Minu teada kasutati sama nimetust ka hobuste kohta, kes olid rakendatud lihtsalt kas rakendi kõrvale mittevedavana, või ka jooksis rakendi/vankri/saani/hobuveose taga n.ö. "tühja" ja keda kasutati vahetushobusena samuti lihtsalt ülipikkadel distantsidel, kus puudus võimalus vahepeal hobujaamas vms kohas hobust vahetada ja/või raskete veoste vedamisel pikema maa taha.
Tunnistan, et küsimus on liiga spetsiifiline ja seetõttu ka raske... kuigi pädev guugeldamine oleks ilmselt aidanud edasi

Ma vastan selle ise ära ja esitan parem rohkem laiema spetsiifikaga küsimuse.
See ametimees oli hasplimees ja tema tööülesandeks oli lugeda mõõdunöörilt õige kaugusmõõt, ning see siis hüüda geodeedile/kartograafile. Täpset kaugusmõõtu peeti aga ülitähtsaks ja seal eksida ei tohtinud. Seepärast ei usaldatud seda näiteks jooksupoisile, sest praktikas oli jooksupoiss meeskonnas kõige noorem ja vähemkogenum. Jooksupoisist sai ametiredelil järgmisena latipoiss, latipoisist hasplimees ja hasplimehest geodeet/kartograaf.

Juuresoleval pildil on hasplimees kõige ees osutades käega punktile, kuhumaani mõõdetud on ja kustmaalt kaugus loeti (see oli selline ametialane liigutus, mida pidi alati üldjuhul tegema enne kauguse hõikamist). Taamal kõige kaugemal on jooksupoiss, temast paremal seisab latiga latipoiss, teodoliidi kõrval seisab geodeet/kartograaf ja toolil istub kirjutaja.
Pilt pärineb aastast 1923 kui mõõdunööri asemel kasutati osati juba ka metallist mõõdulinti.
Pildil tegelikult ei toimu mõõtmine elik töö tegemine, vaid asjamehed on oma kohad sisse võtnud demonstratiivselt, fotograafi jaoks poseerides.
********************************************************************************
Hokkei.
Lihtsam küsimus siis ka.
Hoburakendite ja hobuveokite laialdase kasutamise aegu kasutati tihti pikkadel distantsidel, või raskemate veoste puhul lisahobuseid. Aisade vahel rakkes oli tavaliselt traavel või veohobune ja selle kõrvale pandi abiks vedama kas üks või kaks hobust. Venemaalt on kõigile tuntud nn "Troika"

Kuidas nimetati seda hobust või hobuseid, kes jooksid peamise veohobuse kõrval ?
P.S.
Minu teada kasutati sama nimetust ka hobuste kohta, kes olid rakendatud lihtsalt kas rakendi kõrvale mittevedavana, või ka jooksis rakendi/vankri/saani/hobuveose taga n.ö. "tühja" ja keda kasutati vahetushobusena samuti lihtsalt ülipikkadel distantsidel, kus puudus võimalus vahepeal hobujaamas vms kohas hobust vahetada ja/või raskete veoste vedamisel pikema maa taha.