Nostalgiast sõna sekka...
Töötasin 85-86 kapitaalremondist värskelt tulnud Gaz 5204 peal poolteist aastat.
See Gaz51 mootorist aretatud uue karbussiga 52 mootor oli ikka üks tõeline ikaldus.
Pöördeid ei kannatanud absoluutselt ja jõukest oli ikka väga vähe.
Kui sõitsid pidevalt seal 60-65km/h siis veel enam-vähem kestis (meil oli üks vanem naisjuht, kes vedas Gaz52 spets sadulmasina ja poolhaagisega raudteekonteinereid ja kuna ta sõitis rangelt ainult 50km/h igal pool, siis tema masin oli ainuke "52 kiisu", mida ma mootorivahetuses ega mootoriremondis kordagi ei näinud).
Pidevalt (eriti koormaga) 70km/h või hoidku jumal üle 70km/h sõites oli kuu-poolteist ja mootorivahetus.
Kas lendasid klapid, või tõmbas saaled ringi. Gaz52 klapipesade lihvimine oli garaažis rutiin.
Kuna kärul jõukest polnud, siis tuli aga tihti nt mõnest orust koormaga läbi sõites langusel kiirendada sinna 80km/h kanti (ma sain ka korduvalt langusel 85-90km/h kätte) ja siis tihti oli näha kas orus või poolel tõusul seisvaid Gaz52-tesid (aga ka neid vanemaid Gaz52 mootoriga Tartu imesid - leivamasinad ja piimalaborid) millel kolin mootoris.
Põhiprobleemid minu kärul olid seesama tekstoliit hammasratas, kuhu pidevalt tekkisid mõrad sisse (tundus olevat tüüpviga, sest see lendas pidevalt ka tesitel), veepump (neid sai ikka vahetatud), lõdvikud ja radikas (tahtis pidevalt lekkima hakata ja radikas käis süsteemselt vasesepa juures jootmises), pidevalt lekkiv/uuesti lekkima hakkav tagasild, kojamehed (hoovastik), jagaja kontaktid ja eriti kondekas.
Käimakotti sai pooleteise aasta jooksul kolm korda vahetatud (käigud ei püsinud enam sees), plokikaane tihend (esimesel kahel kapimootoril) lendas mitu korda (võis olla ka plokikaane üle-, ala-, või ebaühtlase pingutamise tulem - karistas kiirelt kõik eksimused).
Kas teine või kolmas mootor oli teistsuguste küünaldega mingi X variant, kus kasutada võis ainult A76 bensu. Muidu sain ikka ja ainult A72 talonge. Siis hakati andma sellele A76 talonge, aga tihti parseldasid kolonniülemad või ekspediitorid (jagasid meil sõidulehti, bensutalonge ja määrasid maršruute) A76 bensu erasektorisse maha ja siis anti ikka A72 talonge (1985 sügisel sain Metsakombinaadi Tudu metsapunktist korra isegi A66 bensu

) ja selline vale bensuga uhamine ei mõjunud jällegi hästi mootorile ja eks osa jamasid tekkis ka selle pinnalt. Kui mälu mind ei peta, siis bensunorm oli tühisõidul mingi 18-20l/100km ja koormaga ~24l/100km.
Tegelik kulu oli tühjana sinna 22-24l/100km kanti ja koormaga olenes koormast, aga alla 27/100 ei tulnud nagu kuidagi välja. Siis sai kojameeste või salongisoojenduse mootori ja spets vahetükiga hoolega spidokat keritud. Või pädevamatel inseneridel käis spidokaklaas niimoodi maha, et plomm jäi terveks ja lükati nt. sukanõelaga vajalikud numbrid ette
Mootorid (aga ka terved "kiisud") käisid kapremondis Tartus. Kuna 52-tede mootorivahetus autobaasis oli nagu sokkide vahetus, siis oli meil terve suur ladu neid kapremonditud mootoreid täis. Peamiselt siis sõitsidki meil kõik 52-ed kapi mootoritega, sest tehase oma polnud kellelegi enam peale jäänud. Pool aastat enne äraminemist sain mootorilaost eksikombel tehases forsseeritud 52 mootori, mis oli mõeldud kas 52 "ralli" kärule, või bagile. Autobaas osales toona agaralt igasugustel meistrivõistlustel oma GAZ-ide ja bagidega, ning laos oli ka paar neile mõeldud tehase mootorit. Laomehe viga ja kaks korda taheti mult see uuesti tagasi võtta, aga kuna mul oli nii palju tööd, et ei saanud masinat seisma jätta, või kui oleks saanud, siis polnud garaažis kohta, siis nii see jäi...
Vot see mootor siis kestis tiba üle poole aasta kuni lõpuni (auto üleandmiseni) ja oli igati äkilisema minekuga. Mäletan, kuidas noorusuljuses sai tuldud koormaga Kiviõlist läbi Sonda Sämile 90km/h (omast-arust siis "katsetasin" uut vinget forsseeritud mootorit). Tee oli tegelikult toona seal nii kohutava kvaliteediga ja laines, et masin tahtis lendu tõusta, ning vibra oli ka kohutav, aga "kiisu" läks mis kolises
Sellised mälestused ja isiklikud kogemused siis.