75. leht 92-st

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 11 Mär, 2024 17:35
Postitas isonts
Ma ei tea kas Ämaris elades hakkaksid nad närvi ajama, aga niisama ülelennates on päris vägev vaadata. Sama asi tuulikutega. Minu arust kaunistavad nad loodusliku vaadet.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 11 Mär, 2024 18:29
Postitas Roamless
Inimesed on erinevad. Oma maja või mitte. Müra ei peaks segama normaalset elu ka siis, kui oma kodu aias istud. Vbl ma eksin, aga oluline selle asja juures on, et lärmi saad tõsta alles siis kui müra ületab kehtivaid piirnorme.
Hävituslennuki müra kindlasti ületab ülelennu ajal mürale kehtestatud piirnorme (RT-st saad ka müranormid), aga lapsepõlves polnud Ämarist kuigi kaugel suvila, mäletan, kuidas MIG-21-d madalalt üle maja lendasid, paar korda olid formatsioonid, et kõigepealt üks, siis kaks, kolm ja siis neli korraga. Väga räige ja häiriv müra oli, klaasid klirisesid, on siiani meeles, kuigi oli polnud nagu eelhäälestust negatiivne olla, ajasid räigelt närvi. Eks siis oli neil ka poogen tsiviilidest ja lennukõrgus oli raiskadel ülimadalalt. Tänapäeval NATO lennukid ikka poole vaiksemad, klaasid ei taha eest ära kukkuda, kui mööda lendavad. Jah, müra on tõesti, aga kas nii räige, et elada ei lase, siis kahjuks pole vist paljudel MIG-21 ülelennu kogemust :D

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 11 Mär, 2024 20:12
Postitas klemm
Roamless kirjutas: 11 Mär, 2024 18:29
Inimesed on erinevad. Oma maja või mitte. Müra ei peaks segama normaalset elu ka siis, kui oma kodu aias istud. Vbl ma eksin, aga oluline selle asja juures on, et lärmi saad tõsta alles siis kui müra ületab kehtivaid piirnorme.
Hävituslennuki müra kindlasti ületab ülelennu ajal mürale kehtestatud piirnorme (RT-st saad ka müranormid), aga lapsepõlves polnud Ämarist kuigi kaugel suvila, mäletan, kuidas MIG-21-d madalalt üle maja lendasid, paar korda olid formatsioonid, et kõigepealt üks, siis kaks, kolm ja siis neli korraga. Väga räige ja häiriv müra oli, klaasid klirisesid, on siiani meeles, kuigi oli polnud nagu eelhäälestust negatiivne olla, ajasid räigelt närvi. Eks siis oli neil ka poogen tsiviilidest ja lennukõrgus oli raiskadel ülimadalalt. Tänapäeval NATO lennukid ikka poole vaiksemad, klaasid ei taha eest ära kukkuda, kui mööda lendavad. Jah, müra on tõesti, aga kas nii räige, et elada ei lase, siis kahjuks pole vist paljudel MIG-21 ülelennu kogemust :D
Terve elu lennuväljade kõrval elanud. Minuarust pole mingit vahet kas veneaeg või praegu, müra ikka kõva.
Kui ülelennu ajal telefoniga rääkida, tuleb öelda, et oota nats. Ja oleks sellised vanaaegsed kolisevate klaasidega aknad siis kl need ka kliriseks.
Venelastel oli aint rohkem kütet ja lennud tihedamalt, praegu pigem harva lendavad.
Aga üldiselt jh hea õllekõrvale vaadata kes tuleb, kes läheb.
Klooga pläristamist on ka kuulda. Mingi 5 km äkki on polügonist. See ka elu ei häiri.
Maal on igasugu muid häirivaid hääli veel.
Lammas määgib, kukk kireb ja naabritüdrukule on järjekordne naga külla tulnud kes üritab näidata,
et tal on kõvem pemm kui eelmisel.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 11 Mär, 2024 22:10
Postitas smr
Kapten Trumm kirjutas: 11 Mär, 2024 13:17 Ei suuda probleemi näha.
Empaatiavõimet pole tõesti kõigile antud. Selle puudumisega foorumis edvistamine samas on juba kasvatuse küsimus

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 1:30
Postitas mongol
Kapten Trumm kirjutas: 11 Mär, 2024 13:17 Mina elan kogemata Klooga harjutusvälja selle 2 km mürakaitsevööndi piiri sees. Kõige kangem, mida seal lastakse, on vist kustid (mingi TT asi on).
Kamooon, sinu levelit foorumi põhjal teades - kuidas sa ei tee vahet CG ja C-90 vahel? 40mm jms on lahjemad, võivad tunduda ka kui suured paugud, aga Kloogal ei saa õiget värki lasta.
Ma varsti lähen Spikesid sinna laskma, vaata väljaõppe infokirja, millal, ja tee märkmeid, kui kõva pauk käib.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 4:11
Postitas Lemet
smr kirjutas: 11 Mär, 2024 22:10
Kapten Trumm kirjutas: 11 Mär, 2024 13:17 Ei suuda probleemi näha.
Empaatiavõimet pole tõesti kõigile antud. Selle puudumisega foorumis edvistamine samas on juba kasvatuse küsimus
Paarkümmend aastat Tondil otse maandumisglissaadi all elanuna ja siiani seal töötavana ei suuda ka mina probleemi näha. Nagu tuhanded teised tallinnlasedki, kes igapäevaselt lennukite starti ja maandumist taluma peavad.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 6:39
Postitas Roamless
Sai lapsepõlves elatud Tallinna Lennujaama kõrval, kui Tu-d ja Jakid startisid, siis oli müra nii kõrvulukustav, et elada ei saanud, tänapäevaseid reisilennukeid ei pane tähelegi :D

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 9:26
Postitas Kapten Trumm
Roamless kirjutas: 12 Mär, 2024 6:39 Sai lapsepõlves elatud Tallinna Lennujaama kõrval, kui Tu-d ja Jakid startisid, siis oli müra nii kõrvulukustav, et elada ei saanud, tänapäevaseid reisilennukeid ei pane tähelegi :D
Tänapäeva hävitajad kasutavad turboventilaatormootoreid (turbofan) (ka vene omad), mis on reisilennundusest pärit tehnoloogia - selle üks tundemärke ongi väiksem müra. Eestis kasutatud NSVL sõjalennukid olid veel turboreaktiivmootoritega (turbjet), millele on omane madal efektiivsus väikestel koormustel - seal tuleb rohkeb takka pressida.

Vene reisilennukid kasutasid ka mingist hetkest alates turboventilaatoreid (low bypass* tüüpi) nagu kasutavad hävitajad. Näiteks Tu-135/154 peal kasutatud Solovjovi D-30 mootor on kasutusel ka MiG-31 peal, lihtsalt lisati järelpõleti. Kui mäletate, siis Tu-de mootorid olid suht peenikesed - see ongi low bypass tundemärk. Tänapäeval kasutavad low bypass mootoreid hävitajad, high bypass mootoritega on tsiviil- ja transpordilennukid. Seepärast mootorid ongi "jämedad".

Ehk siis pika jutu kokkuvõte - F-16 lendab tunduvalt vaiksemalt kui MiG-23 (olen neid madallende küllalt lähedalt näinud). Lisaks on 4 gen hävitajatel (võrreldes Eestis asunud NSVL omadega) võrreldes tunduvalt parem energiavarustus (loe veojõu ja kaalu suhe), mistõttu näiteks F-16 ilma lisapaakideta stardib ilma järelpõletita ja Eurofighter peaks ka lisapaakidega ilma hakkama saama (Euroopa müraprobleemide pärast tehtud). MiG-23 lendab umbes selline mürinaga nagu lendab F-4.

Ülikooli ajal sai käidud ka ühel ekskursioonil Tallinna lennujaamas ja seal küsisin staazikalt kaptenilt (kes vanasti lendas Tu-dega), et kumb siis ka paremini edasi läheb, siis vastus tuli kiiresti - Boeing 737 (jutt oli nendest Estonian Airi omadest) ei vajagi normaalkaalus startides üldse täisgaasi ja õhku tõuseb uhke varuga, Tu-154-l aga tuli põhimõtteliselt kõik välja pigistada ja siis oli lendutõus ka üsna Tartu mnt ligidalt.
Hävituslennuki müra kindlasti ületab ülelennu ajal mürale kehtestatud piirnorme (RT-st saad ka müranormid), aga lapsepõlves polnud Ämarist kuigi kaugel suvila, mäletan, kuidas MIG-21-d madalalt üle maja lendasid, paar korda olid formatsioonid, et kõigepealt üks, siis kaks, kolm ja siis neli korraga. Väga räige ja häiriv müra oli,
Kui jutt on Ämarist, siis need olid Su-7'd, millised asusid seal umbes 1984. aastani. Sealt edasi tulid Su-24d. MiG-21 pole minuteada Eestis kunagi olnud. PVO läks siin MiG-19 pealt üle Su-9-le (näeb välja MiG-21 sarnane, aga suurem) ja sealt mindi juba MiG-23 peale. Aga teemas see eriti ei tähenda, sest mõlemad on põhimõtteliselt 1950ndate tehnoloogia, palju kära ja vähe villa.

*- bypass tähendab, et osa mootorisse sisenevat (ja ventilaatorit läbivat) õhku suunatakse turbiinist mööda ja see seguneb alles põlemisgaasidega.
Turboreaktiivmootoril läheb kõik läbi turbiini. Bypass suurendab mootori läbimõõtu, seepärast hävitaja mootor on "low bypass", et oleks peenem. Üks kaasnev hüve pidi olema väiksem müra.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 9:40
Postitas Kapten Trumm
Klooga pläristamist on ka kuulda. Mingi 5 km äkki on polügonist. See ka elu ei häiri.
Maal on igasugu muid häirivaid hääli veel.
Lammas määgib, kukk kireb ja naabritüdrukule on järjekordne naga külla tulnud kes üritab näidata,
et tal on kõvem pemm kui eelmisel.
Meie lähedal metsas elutseb kaelustuvi, see on väga jõhkra häälega lind. Ma pole mingi linnuekspert, aga kahtlustan, et see sama elukas (mis on umbes selline linnatuvi suurune) on küla koertelt õppinud haukumise ära ja laseb mõnikord öö läbi. Seejuures vaheldumisi, vahepeal huikab nagu öökull ja siis haugub. :dont_know:

Minu jaoks müra häiring palju suurem kui 2 km kaugusel laskmine.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 10:08
Postitas davidsoniharald
Kapten Trumm kirjutas: 12 Mär, 2024 9:26 ... mistõttu näiteks F-16 ilma lisapaakideta stardib ilma järelpõletita...
Ühe Eesti lennufirma piloodikabiin. Kapten, endine F-16 piloot, kaaspiloot noor eestlane.

"Kas F-16 kasutab mingit "vähendatud võimsusega õhtkutõusu režiimi", nagu meie CRJ?" küsis kaaspiloot.

"No, full afterburner only." kõlas kapteni vastus.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 10:47
Postitas Kapten Trumm
Seda, et F-16 läheb ilma paakideta ("without bags") lendu AB kasutamata, ütles lt-commander C "Mover" Lemoine, kel oli F-16l 1000 lennutundi ja kelle kanalit ma Youtubes regulaarselt jälgin. Lihtsalt kiirendus pole nii raju ja raja kasutus on pikem. "Suure mootoriga" F-16C kiirendus on nii räme, et kui peale lendutõusu õigel ajal AB välja ei võta, siis kipub kõrgusevõtul helibarjääri ületama (mis asulate lähedal ei pruugi akendele meeldida) :D

Ühesõnaga, see ei pruugi olla standardprotseduur (ja F16l on meil üldiselt paagid all ka), aga tehniliselt on masin võimeline lendu minema ka ilma AB-ta.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 16:40
Postitas Lemet
Tallinna lennuväljalt olen aegade jooksul täheldanud F-16 ülesminekut nii järelpõletitega kui ilma. Vahe on hoomatav.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 19:05
Postitas Roamless
Kui jutt on Ämarist, siis need olid Su-7'd
Võis tõesti olla Su-7, kuna olin umbes vanusevahemikus 7-9 aastat ja omasin MIG-21 1/72 mudelit, mille järgi, siis tollal üle lennanud lennukid "kindlaks tegin".
F-16 lendab tunduvalt vaiksemalt kui MiG-23 (olen neid madallende küllalt lähedalt näinud)
Täna 17.00 ajal läks kaks F-16 madalalt üle Sõpruse pst Rimi, no ei olnud "rõve häiriv müra". :D

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 12 Mär, 2024 20:36
Postitas diesel
ämarist starditakse üle maja. klooga pole kaugel. ämm elab keskpolügoni kõrval. no ei ole kuskil mingit mürateemat.
eila käisin nursipalu taga. pererahva mure oli kehvad teed tümal ajal, mitte müra. eks ta "probleemiks" on vaid neile, kelle business on kaeblemisele üles ehitatud.

Re: Nursipalust, Keskpolügoonist jm KV harjutusväljadest

Postitatud: 13 Mär, 2024 6:57
Postitas Ghostship
Kapten Trumm kirjutas: 12 Mär, 2024 9:40
Klooga pläristamist on ka kuulda. Mingi 5 km äkki on polügonist. See ka elu ei häiri.
Maal on igasugu muid häirivaid hääli veel.
Lammas määgib, kukk kireb ja naabritüdrukule on järjekordne naga külla tulnud kes üritab näidata,
et tal on kõvem pemm kui eelmisel.
Meie lähedal metsas elutseb kaelustuvi, see on väga jõhkra häälega lind. Ma pole mingi linnuekspert, aga kahtlustan, et see sama elukas (mis on umbes selline linnatuvi suurune) on küla koertelt õppinud haukumise ära ja laseb mõnikord öö läbi. Seejuures vaheldumisi, vahepeal huikab nagu öökull ja siis haugub. :dont_know:

Minu jaoks müra häiring palju suurem kui 2 km kaugusel laskmine.
Kaelustuvi see kindlasti ei ole. Tuvid ei oska matkida võõrast repertuaari, öösel pealegi tuvi magab.