Soome ajakirja Siivet (e.k. Tiivad) ajakirjanikud käisid Norras F-35 baasi külastamas.
https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35an ... lmavoimat/Muuhulgas väitsid 3 kõrget ohvitseri, et F-35 lennutunni hind (kui võrrelda õunu õunadega) tuleb neil umbes sama mis F-16 puhul.
Originaaltsitaat:
Kolmen henkilön, esikuntapäällikön, koelennoista, taktiikasta ja koulutuksesta vastaavan päällikön sekä F-35:n ja F-16:n logistiikasta ja ylläpidosta vastaavan päällikön suulla F-35A:n nykyisen lentohinnan kerrottiin viimeisimmän laskelman mukaan nykyään olevan 110 000 Norjan kruunua tunnissa, joka on noin 11 000 euroa sisältäen henkilötyötunti-, huolto-, varaosa- ja polttoainekustannukset. Koska luku on matalin, jonka olimme koskaan kuulleet F-35:n kohdalla, herätti se meissä luonnollisesti ihmetystä. Siksi kysyin, miten sen lentotuntihinta vertautuu yhä käytössä olevaan F-16:een nähden. Vastaus oli yhtenevä: se on suunnilleen yhtä suuri.
Nyt on tietysti mahdollisuus epäillä, että meille valehdeltiin, mutta miksi niin tehtäisiin, koska
päätöksen Suomelle parhaiten soveltuvasta hävittäjäjärjestelmästä tekee Puolustusvoimat järjestelmien suorituskykyarvioinnin perusteella. Medialla ei ole siihen minkäänlaista vaikutusta.
jos tällaisella uutisella olisi ratkaiseva vaikutus esimerkiksi Suomen poliittiseen päätökseen, mitä etua olisi Norjan ilmavoimille tai ylipäätään Norjalle siitä, että me valitsisimme konetyypin, jota meillä ei sitten olisikaan varaa käyttää? Hehän tekisivät itselleen karhunpalveluksen, jos meidän puolustuksemme heikkenisi väärän päätöksen seurauksena!
Lentotuntihintaa mielekkäämpää on arvioida järjestelmän koko elinkaaren kustannuksia, mitä monissa maissa tehdäänkin Suomen HX-hanke mukaan lukien.
Google'i tõlge:
At the mouth of three people, the Chief of Staff, the Chief of Test Flight, Tactics and Training, and the Chief of Logistics and Maintenance of the F-35 and F-16, the current fare for the F-35A was reported to be NOK 110 000 per hour, which is currently is approximately EUR 11,000, including man-hours, maintenance, spare parts and fuel costs. Since the number is the Lowest we had ever heard on the F-35, it naturally amazed us. That’s why I asked how its hourly fare compares to the F-16 still in use. The answer was the same: it is about the same size.
Now, of course, there is an opportunity to suspect that we were lied to, but why would that be done because
The decision on the most suitable fighter system for Finland is made by the Finnish Defense Forces on the basis of an assessment of the performance of the systems. The media has no influence on that.
if such news had a decisive effect on Finland's political decision, for example, what would be the advantage for the Norwegian Air Force, or for Norway in general, that we would choose a type of aircraft that we could not afford to use? After all, they would do themselves a disservice if our defenses were weakened as a result of the wrong decision!
It makes more sense than the hourly cost to estimate the costs of the entire life cycle of the system, which is done in many countries, including the Finnish HX project.