80. leht 96-st

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Apr, 2020 8:57
Postitas Kapten Trumm
RAFi probleem oli ühtlasi ka nigel läbivus libedaga, sellega koos seostaks seda spinnimist liiga kerge tagaosaga, mis igal pöördel "alt läks". Rattad hakkasid veojõu all kergelt spinnima ja kui samal ajal oli pööre, keeras tagaots ette. Probleemi süvendas veel aeglane rooliülekanne ja juhi ebaergonoomiline asend, mis ei lubanud piisavalt kiiresti vastu roolida.

Mul oli lapsepõlvesõbra isa RAFi juht, talvel oli seal tagaotsas kaks tänava äärekivi põranda külge kinni seotud, et sellega üldse sõita saaks. Oleme seda maja juures küllalt lükkamas käinud :)

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Apr, 2020 8:58
Postitas Kapten Trumm
Oh, mida kõike peavad ka mu vanad silmad nägema
Tuleb midagi sisulist kah?

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Apr, 2020 9:16
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas:
Oh, mida kõike peavad ka mu vanad silmad nägema
Tuleb midagi sisulist kah?
Kas su väitel on ka mingisugustki füüsikalist põhjendust?

Eriti hea tõestus sinu teooriale on muidugi väide, et ka keskmootoriga autod spinnivad vihmamärjal. Oled sa vahest mõelnud, et kuna keskmootoriga autod on sportautod, siis nad on: a) võimsamad, kui tavaautod; b) kergemad kui tavaautod ja c) nendega sõidetakse reeglina ka kiiremini kui tavaautoga.
See väide pädeks ainult sellisel juhul kui võrreldakse sarnastes tingimustes sarnase kaaluga ja sarnase võimsusega esimootoriga tagaveolist ja keskmootoriga tagaveolist.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Apr, 2020 15:14
Postitas Kapten Trumm
Eriti hea tõestus sinu teooriale on muidugi väide, et ka keskmootoriga autod spinnivad vihmamärjal. Oled sa vahest mõelnud, et kuna keskmootoriga autod on sportautod, siis nad on: a) võimsamad, kui tavaautod; b) kergemad kui tavaautod ja c) nendega sõidetakse reeglina ka kiiremini kui tavaautoga.
Hoopis rohkem on kallitest eksootidest keskmootoriga autosid, mille võimsusnäit on pigem tagasihoidlik - nt Pontiac Fiero, Fiat X1/9, Toyota MR2, mis kuskil vihmamärjal teel kurvitades nõuavad hulga kindlamat kätt kui ükskõik milline "tavaline" auto.

On olnud võimalus lennuväljal korralikult piitsutada esimeste aastate Pontiac Fiero 2,5, mil võimsust oli mingi hädine 90 hobujõudu ja oli lausa imekspandav, kui kergesti sel pind jalge alt kadus. Näiteks mõnevõrra võimsam 5ne BMW hoiatas ikka pikalt ette, et kisub libedaks, aga too keskmootoriga aparaat kaotas seda haardumist väga äkki ja polnud väga arusaadav, kumb ots seekord alt läheb.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Apr, 2020 16:48
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas:...

On olnud võimalus lennuväljal korralikult piitsutada esimeste aastate Pontiac Fiero 2,5, ....
Fiero on üks erakordselt äpardunud veermikuga auto (tollase GM-i lao odavama otsa juppidest kokku lapatud). Keskmootor tegi selle kõik veel hullemaks. Samas kurvis võis esineda nii tugev ala- kui ülejuhitavus.

Selge on see et mida suurem osa sõiduki massist on sõiduki keskel, seda kergemini sõiduk suunda muudab. Küll aga on see vaid osa valemist, mida ilmestab asjaolu, et vana tuntud lesetegija 911 on tänapäeval üsna neutraalse juhitavusega. Kaugelt parem kui kekmootoriga Fiero.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 27 Apr, 2020 8:36
Postitas Kapten Trumm
Toyota MR2 pidi samasuguseid trikke tegema, ehk siis tavapärase, sisseehitatud stabiilsusega autoga harjunule lausa ohtlikult kipakas. Sellise paigutusega auto nõuab lihtsalt täpseid juhtimisvõtteid ja kindlat kätt, et realiseerida massijaotuse eeliseid, kui oskad sõita, siis igasugu suunamuutusi on sellega väga kerge teha ja sellega ei kaasne "haamripea" efekti, mis on omane enamikule tavalistele autodele, mille jõuagregaat istub esisillast eespool ja kaalujaotus on parimal juhul 60/40. Näiteks esisillaveoga Audi või VW, millel tolgendab raske mootor ja pool käigukastist esisillast eespool ja kaalujaotus on mingi 65/35, on talvel libedal tavasõidus uskumatult stabiilne, kuid antud konstrui sporti teha väga ei armasta, järsul roolipöördel tahab kõigepealt raske autonina otse liikumist jätkata (massiivne alajuhitavus) ja kui väga viselda rooliga, siis ühel hetkel hakkab ka kerge taguots oma elu elama.

Fiero "kvaliteet" ei ole niipalju kerge esi- ja tagaosa, vaid tundevaba roolimine ja laialivalguv juhitavus (kokkuviskamine mitte eriti võimekate seeriautode juppidest annab tunda).

Sõja-asjandusest oleks vaste vist "range piloteerimistehnikaga lennuk" - oskaja teeb sellega imesid, aga keskpärane kasutaja lõpetab hunnikus. Eriti kui seal on ka kõva kW/kg suhe ka. Vähemalt lennunduses arvatakse, et kahemootoriline propellerlennuk ei manööverda eales võrdselt ühemootorilisega, lihtsalt teisel juhul on mootori massikeskmed viidud liiga kaugele lennuki massikeskmest ja see tekitab inertsi - manöövri alustamine läheb aeglaselt ja vastumeelselt, sest rasked mootorid üritavad oma senist liikumissuunda säilitada.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 16:49
Postitas Lemet
maksipoiss kirjutas:Soomes reanimobiiliks ehitatud RAF oli omalajal ikka jube kõva sõna, väikesel minul kukkus ikka karp korralikult lahti kui isa seda tutvustas :D .
RAF ei olnud reanimobiil, vaid laibakas. Reanimobiili varustust poleks see õnnetu kere paaris vedrustusega välja kandnud. Reanimobiilid tulid meile Mersud, üks Kilulinna ja teine Tartusse. Tartu oma oskas Väints kummuli keerata ja see kanti maha ning vahetati välja

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 17:31
Postitas AMvA
No mingid peenemad RAFid olid kah, mis olid Soomes tehtud. Ära võis neid tunda sellest, et kui tavaline kiirabi auto värv oli valge punane, siis need olid kollased punasega.

Mudelina: https://www.osta.ee/raf-tamro-reanimobi ... 10020.html

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 17:56
Postitas Lemet
Ei olnud mingeid peenemaid RAFe, üksainus laibakas tuligi. Ja sõitis sellel hilisem Tallinna vangla direktor Allika Raivo koos paarimehega. Värvid olid jah nagu mudelil, aga kogu "peensus" oli needitud metallkonku, mis algas juhi selja tagant ja külmutusagregaat.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 18:08
Postitas AMvA
Ja laibakas telliti Soomest? Ei tahaks väga uskuda, ning lisaks olen ma sellist näinud kunagi oma kodu juures toimunud liiklusõnnetuse juures, seisis seal tulede vilkudes ligi tund aega. Tavaline laibaka käitumine sinu järgi?

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 18:31
Postitas maksipoiss
AMvA kirjutas:No mingid peenemad RAFid olid kah, mis olid Soomes tehtud. Ära võis neid tunda sellest, et kui tavaline kiirabi auto värv oli valge punane, siis need olid kollased punasega.

Mudelina: https://www.osta.ee/raf-tamro-reanimobi ... 10020.html
Täpselt, Lemetil on mingid vigased andmed. Ja minu isa sõitis sellisega Pärnus .Kiirabijuht on siiani ,staazi nüüdseks 45 aastat ja ise 70+ juba.

Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 19:15
Postitas Lemet
maksipoiss kirjutas:
AMvA kirjutas:No mingid peenemad RAFid olid kah, mis olid Soomes tehtud. Ära võis neid tunda sellest, et kui tavaline kiirabi auto värv oli valge punane, siis need olid kollased punasega.

Mudelina: https://www.osta.ee/raf-tamro-reanimobi ... 10020.html
Täpselt, Lemetil on mingid vigased andmed. Ja minu isa sõitis sellisega Pärnus .Kiirabijuht on siiani ,staazi nüüdseks 45 aastat ja ise 70+ juba.
See vigaste andmetega Lemet töötas nende autode kõrval 15 aastat ja peaks vast üht-teist siiski teadma...

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 19:18
Postitas Dzinn

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 19:31
Postitas Lemet
AMvA kirjutas:Ja laibakas telliti Soomest? Ei tahaks väga uskuda, ning lisaks olen ma sellist näinud kunagi oma kodu juures toimunud liiklusõnnetuse juures, seisis seal tulede vilkudes ligi tund aega. Tavaline laibaka käitumine sinu järgi?
Täpselt, Soomest tellitigi. Ja juba ainuüksi laibaka jaoks oli see kere üpris ikaldunud- vaatamata suht-koht vähesele ruunamisele võrreldes tavaliste kiirabidega jõudis peagi kereremonti.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 03 Mai, 2020 19:58
Postitas AMvA
Ja laibakale tehti kõrge katus ja pandi Soomes ka tuled ja viled külge, samas kui tavalised kiirabiautod olid madala katusega?
N Liidus tehti igasugu lollusi, aga kallist valuutat osati siiski lugeda.