Üks suur brigaadi linnak on kindlasti ka lahendus. Kes mäletab, siis aastatuhande vahetuse paiku oligi uhke plaan koondada praktiliselt kogu kaitsevägi Tapale.
http://www.epl.ee/artikkel/127838
http://www.epl.ee/artikkel/139753
Plaanid olid huvitavad, kuid reaalselt õnnestus siis läbi pika ja rohkem või vähem vaevalise protsessi tulemina kaotada Kalevi pataljon, Tartu pataljon ja lõpuks ka Pärnu pataljon. Tallinnast toodi ära kõik õhutõrjujad (osa oli juba enne Tapal) ning juurde formeeriti pioneeriüksus.
Rolli mängis operatsiooni juures kindlasti asjaolu, et NATO vaimustuses poliitikud ja ministeeriumlased üritasid osade ohvitseride kaasanoogutamisel vahepeal lihtsalt kaitseväge vähendada ja Tapal pommiaugus teenimisest polnud keegi eriti huvitet.
Lõpuks tehti lahingutoetuse õppekeskus, kus on koos eri relvaliigid, mis peaksid peamiselt koostööd tegema mitte omavahel, vaid nende üksustega, mis just ei asu Tapal.
Suured linnakud on küll head, aga lisaks majanduslikule optimerimisele tuleks mõelda ka sõjalise arengu ja efektiivsuse aspektist. Saksamaal oli näiteks asi mitmel pool lahendatud nii, et ühes linnakus oli just 1 kompleknte pataljon. Eesmärk on, et RA struktuur ja protseduurid oleksid võimalikult sarnased SA omale. Pataljoni koosseisus on ju oma tagala- ja juhtimisalüksused, mis võivad korraldada tegevust nii linnakus, kui ka maastikul. Lihtsalt linnakus istutakse kabinetis, maastikul konteineris või soomukis. Linnakus jagatakse toitu elektrikatlast taldrikutele, maastikul välikatlast katelokkidesse. Tsiviilpersonali on ametnike ja tööliste näol vaja kaadrile lisaks ehk mingi 10% ja nende põhiülesandeks linnaku infra haldus.
Päris täpselt ei tea, aga mulle tundub, et meil on linnakutes palgalistest pea pooled tsivilistid. Kogu süsteem on igatahes üles ehitatud mingi riigiasutuse/õppeasutuse vaimus ehk võimalikult ebamilitaarselt. Lisaks bürokraatia.
Üksused-allüksused peaksid tegelikult olema üles ehitatud nii, et nad toimiksid ka RA sellise süsteemi ja struktuuriga, kui SA. Ajateenija ei ole mingi sunnismaine kutsekooliõpilane, vaid samaaegselt osa armee toimimisest. Näiteks pataljoni remondirühm parandab ühtlasi pataljoni tehnikat, toitlustusrühm teeb sööklas süüa, staabirühm vms majandab väljaõppega paralleelselt staabihoonet, varustusallüksus majandab ladusid.
Kuidas käib aga asi meie nn "Kaitseväes"?
Üles on ehitatud 2 osaliselt dubleerivat erinevat süsteemi-gruppi. Ajateenijate õppeks ja välitegevusteks on õppegrupeering, mis koosneb vormikandjatest ja lisaks on veel teine väeosagrupeering, mis sebib peamiselt igapäevaste väeosategevustega, mis on valdkonniti tegelikult praktiliselt samastatavad väljaõppes olevate allüksuste võimetega. Samas ei suuda oluline osa sellest väeosamajandamisgrupeeringust tegutseda välitingimustes, aga õppegrupeering ei suuda üksi ka tegutseda maastikul jätkusuutlikult ilma väeosagrupeeringu abita.
Kokkuvõttes on meil kaitseväes ports välitegevuskõlbmatuid ja väljaõppeprotsessis ebareaalselt, ebaloogiliselt ning ebaökonoomselt toimivaid pataljoni nimelisi asutusi.
Lisandub tuntud kurioosne asjaolu, et meil pole tagatipuks linnakutes väljaõppes ühtegi komplektset jalaväeüksust, mistõttu kannatab koostööõpe ja relvaliigi areng. Kevadtorm paar nädalat aastas on reaalse kogemuse omandamiseks sedavõrd marginaalne, et igasugu jalaväepataljoni taseme tegevust puudutavad juhendid (kui neid üldse eriti on) võiks liigitada ka ilukirjanduse valdkonda.
