Täna on PPAl puudu Ida-Virumaal ca 200 meest/naist (kusjuures sealkandis on kõrgem palgakoefitsent). Suures organisatsioonis sees on võimalik ressurssi erinevate ülesannete vahel tõhusamalt jagada. Nii teevad piirivalvurid piiriäärsetes külades tihti piirkonnapolitseiniku/konstaablitööd ja vastupidi politseiametnikud on abis piirivalvamisel ja kurjategijate püüdmisel. Eraldiseisvatena kukuks pikali nii politsei kui piirivalve - oleme taastanud kaks ühel jalal seisvat organisatsiooni.
Minuteada siseministeeriumi/PA/PVA juhtkonnal ei hoidnud keegi püstolitoru kuklas kui võeti vastu otsus minna üle 100% kutselisele personalimudelile.
Täna võib selle tulemuseks hakata vaikselt "FAIL" kirjutama.
Kui täna on PPA-s tõesti olukord, kus iga uurija laual on 100+ "asja" ja faktiliselt uuritakse ainult "kõrgenenud õiglustunde puutumusega" asju, on juba päris kehvasti.
Või nagu Elmar Vaher tunnistas Kohvri loo järel - 5-st piiririkkujast tabatakse 2-3 (st paremini ettevalmistatud ja ohtlikum osa jääbki leidmata, sest ajaks, kui patrull nende jäljed avastab, on nad juba kaugel. Täiskutseline personalimudel asutuses, millel on selged sõjalised/SA ülesanded, on väikeriigis täielik hiirelõks, esmapilgul isuäratava juustutükiga, kuid selle hammustamisel laksab valusalt.
Mehhanism, miks probleemid (sh see 200 meest puudu) on järgnev:
1. minnakse üle kutselisele personalile, esiti on kõik hästi - tase tõuseb, juhtumeid menetletakse kiiresti, kaob mingi ajateenijate jama jne.
2. on asi natuke aega töötanud ja midagi saavutanud, tekivad ootused - kõrgem palk, tipptasemel varustus jne. Selleks aga napib raha, sest enamus läheb..palkadeks.
3. raha eriti juurde ei anta, sest riigiametnike palgad pole kunagi kuigi ahvatlev häälte allikas
3. selleks et ootusi vähegi täita, algab optimeerimine - vähem personali, multifunktsionaalsus, keerukam töö - mis omakorda suurendab nõudeid personalile
4. kõrgemad nõuded personalile keeravad veel palgatõususoovile vinti peale.
5. vint muudkui keerab ja keerab, kuni jõuame
SELGE JAMANI: piir on võsas ja patrullitav 1 kord ööpäevas (ehk sisulise valveta), politseiuurijad jõuavad avalduste peale saata vaid vastuskirju" kriminaalasja ei algatata, kuna süüdlast pole võimalik leida", liiklusjärelevalve samahea kui puudub (vaadake kasvõi linnas tumedaks toonitud esimeste küljeklaaside levikut), juhtimiskeskus patrulli mingi vähemtähtsama asja peale kohale ei saada (sest polegi kedagi saata).
6. pidevalt kasvav töökoormus ja töö keerukus süvendavad rahulolematust, mis viib lõpuks lahkumiseni (kaua ikka neid lubadusi kuulad).
7. kogu teemale keerab veel vinti juurde näiteks väliskeskkond - idanaabri tegemised jne.
Seda, et Eestis pole inimesi, keda ei saa aastakeseks riikliku sunni teel panna üht või teist tegema, pole mõtet rääkida. Pooled mehed kaitseväkke ei jõua ja naistest 99% pole üldse mingisuguseid kohustusi. Oleme ise valinud tee, ja jõudnud tupiku ligidale. Tupik jõuab kätte siis, kui idanaaber paar vinti juurde keerab (seni pole õnneks keeranud). Riiklik julgeolek aga ei saa põhineda õnnel või vedamisel, vaid ikka riskide selgel tunnistamisel ja aukudega väsimatul võitlemisel.
Kas piirivalve peaks olema lahingvõimeline võtmaks vastu esimest lööki piiril nt Pihvka dessantnikute vastu?
Nüüd sa natuke utreerid ju. Piirivalve peaks olema aga võimeline toime tulema olukorraga, kui kümned rohemehikesed hakkavad Eestisse imbuma. Kas muidu enamvähem varustusega seltskond, keda on umbes rühma jagu 30 km piirilõigu kohta suudab tõkestada täna nt roheliste meeste sisseimbumist üle maismaapiiri? Kes neid tõkestama hakkab? Soome piirivalvega on pilt selge - kui asjad tõotavad kõrbelõhna, siis mobiliseerib PV vaikselt oma reservid (keda iga aasta ajateenistuses õpetatakse ja kordusõppes täiendkoolitatakse) ja sellega kasvab PV arvukus tunduvalt.
PS: ma ei arva, et peaks piirivalveameti taastama, liigne adminstruktuur ja lisakulu. Küll aga tuleks panna PV-le selged sõjalised ülesanded, sest see nõuab mõtlemist senisest RA kontekstist kaugemale ja ehk jõuab siis lõplikus tões veendunud PPA juhtkonnani ka arusaam, et sedasi võib-olla ei saagi edasi. Sõjalised ülesanded: võime tulla toime piirikaitsega "hallil ajal".