Kapten Trumm kirjutas:Läänes oli/on nii , et lõppprodukti tootjad disainivad ja sisuliselt kokkuostetud detailidest panevad masina kokku. Üldjuhul ainult väga olulised detailid tehakse ise. Mistõttu ei pea jalgratast leiutama iga asjaga ning käed on vabamad ja muudatusi on kiirem ja lihtsam sisse viia.
Kes on kursis Mercedese hingeeluga, teab hästi, mida sellise loogika peale minek tõi kaasa autode kvaliteedis 1990ndate keskpaigas.
W124 ja W201 puhul tootis Mercedes 80% osi ise ja 20% tegid allhankijad, W202 ja W210 puhul oli see vastupidi.
See on liiga lihtsustatud arvamus ja suurest pildist välja rebitud kild.
1) Mercedes põhjused üha rohkem ja rohkem kasutada all hanget oli toote omahinna alandamine ning uute mudelite välja töötamise kiirendamine. Pealegi Mersu sihtgrupp ei olnud ostjaskond kelle jaoks oli odav remont argument.
90-2000 toimus oluliselt rohkem muudatusi ja uuendusi(turvavarustus , elektroonika , juhiabid , heitgaasi normid , ökonoomsus jne) kui eelnevatel aastakümnetel kokku ja seetõttu polnud enam otstarbekas ise kõike leiutama hakata. (Ma nüüd mälu järgi vabas vormis kirjutan) - 90 paiku hakkasid pead tõstma ka igasugused Läänemaailma katsed ühtlustada ohutusvarustust ning elektroonika poole diagnostikat. Liiga palju oli ebastandartsust ning iga tootja ajas oma rida.
2) Põhjus miks kvaliteet käis alla oli lihtsalt selles , et Mercedes hakkas tellima vähendatud nõudmistega kaupa. Ehk siis teadlikult telliti ja saadi mida sooviti. Vajadusel oleks saanud tellida ka igikestvaid detaile - aga hind pani asja paika. Kui tellitud kaup poleks vastanud Mersu tehase nõudmistele siis oleks partiid tagasi lükatud koos leppe trahvidega.
Ehk siis kokkuvõtteks allhankijate peale tootmise ülesse ehitamine oli ainult üks sammas suures säästu poliitikas , mille käigus lõdvendati kvaliteeti kõikvõimalikes kohtades.
Ka maailma mõneti kõige kvaliteetsemad ning rangemate nõuetega transpordi vahendid nagu reisilennukid pannakse kokku allhankijate detailidest. Kontroll ja kvaliteet(kooskõlas hinnaga) on oluline mitte aga kes teeb.
-------------
Minnes tagasi Nõuka aega oli olukord teistsugune. Olude sunnil hakkasid lõppprodukti tehased kõike põlveotsas leiutama ning tootma.
Ma usun , et tehas mis on spetsialiseerunud näiteks hammasrataste tootmise peale suudab palju odavamalt ja paremini teha seda kuna : on olemas vastavad seadmed , inimesed , oskusteave ja tehniline areng oma kitsas valdkonnas. Pidevad ja suured tellimused tähendavad , et kõike kasutatakse efektiivselt ära ning suudetakse ajaga kaasas käia.
Talleksi puhul oli nii , et väike seeria jaoks pidi hankima eraldi pingipargi , ehitama ruumid ning koolitama töötajad. Seejärel nuputama ning alustama nullist kõike katsetades. Kui aga tellimus sai täidetud siis protsess katkes. Tööpingid jäid tolmu korjama ning töölised suunati muudesse kohtadesse. Järgmine kord alustati jälle sisuliselt nullist - tehnoloogia ka ju arenes vahepeal. Ajaga kaasas käia ning omahinda alla viia väga keeruline. Kvaliteedi tagamine tähendas kõrget omahinda ja aeglast tootmist - käsi juhtimisega tööpingi kvaliteet olenes 99% töölisest ning iga üksiku toote järel ajamahukast järelmõõtmisest. Automaat pinkide ja rakiste ning muude abivahendite jaoks polnud jällegi piisavalt töömahtu. Nokk kinni , saba lahti.
Aga ekskavaatorite/maaparandus masinate jaoks on sul vaja kõike: hammasrattad , võllid , mutrid , poldid , ketid , laagrid , kummidetailid , valudetailid , teraskonstruktsioonid , hüdraulika komponendid , sisepõlemismootorid , sidurid , tihendid jne. Tehas pidi arendama : koostamist , värvimist , keevitamist , mehhaanilist töötlemist , metalli valu , toote katsetamist/arendamist , määrdeained jne . Samuti pidi läbi lukuaugu pugema , et hankida materjale ning komponente(mida oli võimalik sisse osta).
Kogu eelnev võttis kole palju auru ära oma põhitöö juurest. Memuaaride järgi tundus , et sisuliselt elati tehases ja 12h tööpäev oli mitteametlik norm - muidu polnud võimalik. Kaudsete probleemidega tegelemine oli suur mure.
Eks muidugi lõpptooted , mis oli 5-10 aastat peaaegu muutumatul kujul tootmises omandasid normaalse viimistluse/kvaliteedi/omahinna/efektiivsuse. Tootmise korraldus , Moskvast eraldatud materjalid(ja nende omadused) ning planeeritud toodangu arv kooskõlas reaalse suutlikusega - kõik jõudis paika loksuga. Siis juba piisavalt suur tootemaht tingis selle , et isegi kui pidid lihtlabase klambri või kruvi leiutama tasus ära. Samamoodi nagu hüdrosilindrite tootmisüksus Talleksis - sisuliselt nullist hakati nendega pihta ja õnneks oli piisavalt kasutust sellele.
Aga plaanimajanduse ja nõuka aegse üldise tööstuse potentsiaali suurim nõrkus oli muudatused(uued lahendused , väike seeriad jms) kuna kunstlikult loodud inerts oli kohutavalt suur.