Re: Jõelaevad Emajõel
Postitatud: 29 Jaan, 2020 20:24
Lubage kahelda.paadikapten kirjutas:Tartu kraana nool ja pealisehitus lammutati. Pontooni kasutati ekskavaatori alusena, kui Atlantise ja Võidu silla vahel jõepõhja songiti.
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://www.militaar.net/phpBB2/
Lubage kahelda.paadikapten kirjutas:Tartu kraana nool ja pealisehitus lammutati. Pontooni kasutati ekskavaatori alusena, kui Atlantise ja Võidu silla vahel jõepõhja songiti.
Seal Küttekontori aia taga oli 60te teisel poolel vana sõjaaegne saksa? praam .Saunik kirjutas:Aastatel 1983-86 sai ikka käidud emajõe ääres kalal, üks koht kus sai hästi ka lühema õngega jõele ligi oli praegusest Turusillast 50-100 meetrit ülesvoolu olnud vrakk(Annelinna poolsel kaldal). Esiots oli tal kaldal, tagumine ots jões vee all. Mõõtmeid on hetkel küll raske juba meenutada, mäletan ainult, et veidi oli säilinud paksemaid planke ja üks jäme vints. Ei tea kas tegemist oli laevaga või hoopis mingi ujuvsilla detailiga? Maaameti fotolaost leidsin ainult 1948 aasta foto, aga sellel olevad alused on vist liiga suured selle kohta mida ma mäletan.
Siin paar vaadet slipile 1991.a. suvest https://www.muis.ee/museaalview/2709858 https://www.muis.ee/museaalview/2709871 Vankrid toimetasid elektri jõul. Niipalju olen lugenud, et laeva paigutamine veest pukkidele võttis ca tunni jagu aega.paadikapten kirjutas:Huvitav oleks teada, kuidas seal laevu vankritelt pukkidele ja vastupidi ümber paigutati?
Kui suur selle vintskraana tõstevõime oli? Mingi allikas rääkis 50 tonnist. Ilmselt oli sel mingi ballastisüsteem? Tagumine ots istus vees mõnikord rohkem, mõnikord vähem. Ise see vist ei liikunud, ainult puksiiri abil? Miskipärast ei sattunud ma kordagi jõe äärde ajal, mil see kraana tegevuses oli.
Suur kraana osales Turusilla ehitusel, aitas ajutisi tugiposte paigaldada.
Scanpix.ee-st tuli vastavaid fotosid välja.Üks neist 2003.a. oli nool veel täitsa omal kohal.paadikapten kirjutas:Tartu kraana nool ja pealisehitus lammutati. Pontooni kasutati ekskavaatori alusena, kui Atlantise ja Võidu silla vahel jõepõhja songiti.
Scanpix.ee andis välja lõpuks selle 200 tonnise praami pildi, mida siis sodiveoks kasutati. Fotol, tõsi küll on ta aastal 2000 ja selles õppusstseenis mängitakse kauba- ja reisilaeva kokkupõrget.paadikapten kirjutas:Üks suurem sonkimine oli varem ja vist enne seda, kui Atlantise ette lõbusõidulaevade jaoks kai rajati. Tolles aktsioonis oli kasutusel see kraanapontoon ekskavaatoriga, vist tehti seal midagi ka ujuva pinnasepumbaga. Sodi viidi ära suure liivapraamiga, mida lükkas üks toonane suurem puksiir.
Saunik kirjutas:Aastatel 1983-86 sai ikka käidud emajõe ääres kalal, üks koht kus sai hästi ka lühema õngega jõele ligi oli praegusest Turusillast 50-100 meetrit ülesvoolu olnud vrakk(Annelinna poolsel kaldal). Esiots oli tal kaldal, tagumine ots jões vee all. Mõõtmeid on hetkel küll raske juba meenutada, mäletan ainult, et veidi oli säilinud paksemaid planke ja üks jäme vints. Ei tea kas tegemist oli laevaga või hoopis mingi ujuvsilla detailiga? Maaameti fotolaost leidsin ainult 1948 aasta foto, aga sellel olevad alused on vist liiga suured selle kohta mida ma mäletan.
Saksa praami (MAL) vare lammutati lõplikult 1967 sügisel. Ei oska öelda, kas ja kui kauaks mingeid põhjariismeid sinna jäi. 80-tel küll miskit enam näha polnud, 70-d... no ei mäleta seal midagi eriliselt silmatorkavat olevat.retti kirjutas: Seal Küttekontori aia taga oli 60te teisel poolel vana sõjaaegne saksa? praam .
Makulatuuri toel olen Tartu laevaehitusest nüüdseks mõnesuguse pildi ette saanud. Kaptenite meenutused (seal oli märgitud, et tükid toodi Tartusse ja terved viidi suurele kodumaale laiali) ei taha kirjasõnaga kokku minna. Eestist läksid välja ainult pihkvalastele ehitatud laevad ja neid oli kokku neli- vähemalt sellise numbri on tagantjärgi nuhkimine andnud. Kaks suurt kalatranspordilaeva pandi 60-te keskel tõesti kokku kohaletoodud detailidest, ülejäänud kaks alust, mis olid palju väiksemad, ehitati 50-te II poolel. Esimese juures kasutati ära üht vana laevakeret ja teine tehti siis eelmist eeskujuks võttes täiesti ise (sellel fotol https://www.muis.ee/museaalview/121533)aurik kirjutas: Oli vist Rainer Napitsa baka töös, mis sisaldas mh vanadelt kaptenitelt kuuldut, märgitud, et selliseid puksiire pandi Tartus kokku 7 tükki. Üks neist, „Baikal“, jäi siia, ülejäänud viidi kusagile minema ja tõenäoline, et üks neist liikus Pihkvasse.
Tamme karjäär läkski 1976 lahti, nii et aasta varem oli veel Kabina.aurik kirjutas: Mul oli endal tihe suhe Kabinaga, nimelt olin 1970-76 pea igal aastal ühe vahetuse sealasuvas laagris. Seega saan vaid kinnitada, et 1970.a. oli juba korralik auk jõe pool olemas. Veel 1974.a seal kibe töö käis. 1975 ei viska ette, aga 1976 oli ta (ajutiselt) maha jäetud ja müdistati juba veidi maad linna pool Tammel.
Praami lammutamise ajaga on asi täitsa selge.retti kirjutas:aurik
See MAL praam oli täpselt seal kohas mis fotol jääb vasakul kaadrist välja.Enne 1967 aastat seda kindlasti ei lammutatud mõne hilisema aasta jooksul see sealt ära kadus.Aga - oled sa kindel et MAL ei viidud Praagale? Taolisi on seal rohkem kui üks.
Kaitseliidule antud laev oli Baikaliga võrreldes rohkem suur kaater kui laev - ehk samaväike kui Ost.See millest mina räägin oli Sarakustes ühes kraavis,samas oli aastaid ka see Ц -4 mille pildi ma olen eespool postitanud.Selle laevaga ei olnud aga Kaitseliidul midagi tegemist.
see on siis ikka see tagumine, millele juba ksf Saunik osutas. Minu mälust on ta ära pühitudSoobel kirjutas:Mina mäletan pooluppunud praami raibet Emajõe põhjakaldalt veel 80-ndate keskpaigust. Aga minu meelest polnud see seal, kus see MAL neil fotodel, vaid allavoolu, kuskil Anne kanali lääneotsaga kohakuti. Ilmselgelt räägitakse erinevatest vrakkidest. Oli muidu samasuur, kui need liivapraamid, mis seal ringi seilasid, ent kui mälu ei peta, olid otsad kitsamad ja mingeid märgatavaid erinevusi oli veel.
Ahhaa, mina vaatasin Sarakuste teist otsa, kus see Jaroslavets on, Sarakuste ja Mäksa piiril.retti kirjutas:See Praaga kuulus minu teada Evald Kõiv´ule.Ka nn saladusliku Ц -2 ostis tema ära(laev oli aastaid müügis) ja vedas ta kaldale kuskil enne Kavastut/Praagat. Lisan pildi Sarakustest kus oli nn kodusadam nii Ц -2 le kui kaitseliidule kuulunud laevale mis peaks pildil olema vasakult esimene.Kui vaadata maaameti varasemaid aerofotosid samast kohast siis ühel on Ц -2 enne Kõivule müümist kaldaleveetuna kanalist veidi paremal jöekaldal.
1965 fotol on MAL väga peenelt jõetrammide taga peidus. Ja see "Pioneeriga" foto on mul täitsa olemas, aga attatšiga saab üles panna korraga vaid kolm, seetõttu eelistasin vana "Koidulat" kui seni eksponeerimata laeva.retti kirjutas:Mal praamist - 1965 aasta ? pildil kus on Raketa ning Koidula & Kreutzwald peaks ju see näha olema või tõesti jääb praam jõetrammide taha vaiade otsa ? Sain isa käest korduvalt peapesu kui jälle olin praamis sees kolanud - ta hoiatas mind lõhkekehade eest ja sealt need leitigi.Praam oli seal pooluppununa ahtriosa vett täis.
Jäi sul Aurik leidmata üks pilt Pioneeri seeriast kus MAL´i vrakk kõige paremini näha. Aga - see MAL peaks näha olema ka 65 aasta pildil...täpselt seal kus vaiaderivi lõpeb...