92. leht 93-st

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 29 Apr, 2025 8:39
Postitas mart2
Kuna kogu lepingu teksti ja sisu me ei tea, siis on võimalusi mitmeid. :scratch:

Esimene, ja ilmselt (isiklik arvamus!) silmas peetu on maakeeli sellinne -
"Uhendriikide Valitsus jätab endale õiguse erakorralises olukorras, kui seda nõuavad Ühendriikide rahvuslikud huvid, igal hetkel tühistada või piirata antud teenust (müük / valmis toodangu üleandmine - minu märkus!) kas osaliselt või kogumahus."

Tegemist on sageli esineva klausliga militaartehnika müügil. (no ei saanud ka Eesti Vabariik ennem IIMS kõike tellitut kätte...)
Mõningatel juhtudel on veel lisatud, et tarneid ei tehta siis, kui vastuvõttev riik on sõjas.

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 29 Apr, 2025 8:44
Postitas Erureamees
Nojah, ajakirjanike jaoks, keda need lepingud varem üldse ei huvitanud võivad mõned punktid uudsed ja huvitavad tunduda.

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 14 Mai, 2025 11:33
Postitas JimLaheyUnlimited
https://www.twz.com/air/f-35-had-to-man ... s-official
“In those first 30 days, the Houthis shot down seven American MQ-9 drones (around $30 million each), hampering Central Command’s ability to track and strike the militant group,” the publication reported on Monday. “Several American F-16s and an F-35 fighter jet were nearly struck by Houthi air defences, making real the possibility of American casualties, multiple U.S. officials said.”
Huvitav kas mindi hurraaga peale ja mõeldi, et mis need Houthid ikka teevad ning peaaaegu saadi vastu pükse

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 23 Mai, 2025 11:44
Postitas gooligan
JimLaheyUnlimited kirjutas: 14 Mai, 2025 11:33 https://www.twz.com/air/f-35-had-to-man ... s-official
“In those first 30 days, the Houthis shot down seven American MQ-9 drones (around $30 million each), hampering Central Command’s ability to track and strike the militant group,” the publication reported on Monday. “Several American F-16s and an F-35 fighter jet were nearly struck by Houthi air defences, making real the possibility of American casualties, multiple U.S. officials said.”
Huvitav kas mindi hurraaga peale ja mõeldi, et mis need Houthid ikka teevad ning peaaaegu saadi vastu pükse
See tundub olema selline "naised saunas rääkisid" tasemel artikkel. Väga huvitav oleks teada, millega suutsid houthid need F-35 ikka sihikule võtta, milliselt radarilt info tuli jne.
MQ-9 droonide allalaskimine peaks olema lihtne ülesanne ka suht primitiivsele õhutõrjele ning võime neid alla tuua ei ütle midagi võimekusele 5nda generatsiooni lennukeid ohustada.

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 02 Juun, 2025 19:11
Postitas ruger
F-35 tulevikust ja tellimustest loobumistest. Praeguse hinnagu järgi on kogu projekt maksma minemas nende kasutajatele kokku 2 triljonit dollarit
"The F-35 Lightning II aircraft (F-35) is the Department of Defense's (DOD) most ambitious and costly weapon system and its most advanced fighter aircraft," according to an April 2024 report from the Government Accountability Office (GAO). "However, DOD's projected costs for sustaining the F-35 continue to increase while planned use of the aircraft declines." While the DOD plans to keep the jet in service through 2088, it estimates the cost to do so at $2 trillion.
https://reason.com/2025/03/17/allies-ca ... -trillion/

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 25 Juun, 2025 18:57
Postitas ruger
Türgil võimalik F-35 saada
Turkish President Erdogan:

We discussed the F-35 issue. We made payment of $1.3B-$1.4B for F-35s, and we saw that Trump was well-intentioned about delivering them.
https://x.com/clashreport/status/1937906656849072361

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 26 Juun, 2025 18:49
Postitas ruger
Soome F-35'd valmimas
Here is Finland's first F-35A multi-role fighter, aircraft JF-501, on Lockheed Martin's production line in Fort Worth. In total, the first three 🇫🇮 F-35 fighters are in final assembly.
Pilt
https://x.com/FinnishAirForce/status/19 ... 6332297231

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 03 Juul, 2025 18:39
Postitas ruger
Peruu ja Kolumbia hangivad Gripeneid.
Peru has decided to buy 24 JAS 39 Gripen E/F fighter jets from Sweden for $3.5 billion instead of F-16 from the U.S. or Rafale from France

They will replace Peru’s ageing fleet of MiG-29s & Mirage 2000s. Colombia is likely to also buy around 20 Gripens in a few weeks
https://x.com/visegrad24/status/1940742689609453755
Peru’s Gripen deal includes technology transfer, enabling local assembly and maintenance at SEMAN Perú, similar to Brazil’s Embraer-led Gripen program.
If Colombia buys ~20 Gripens, the three nations could create a regional maintenance and training hub, cutting costs and boosting South American defense cooperation, potentially reducing U.S. and European influence.
https://x.com/ProvokedGoat/status/1940743664914907474

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 10 Juul, 2025 9:03
Postitas TT69
Ameerika kaitsetööstusettevõte Northrop Grumman on teatanud, et maailma ühe täiuslikema hävituslennuki tootmisprotsessi saab märgatavalt kiirendada. Ettevõte kasutab F-35 Lightning II varghävitaja korpuste keskosade loomiseks kõrgtehnoloogilisi tootmisvõtteid. Kõigi kolme F-35 variandi korpuste keskosi toodetakse Northrop Grummani integreeritud montaažiliinil (Integrated Assembly Line ehk IAL) Palmdale’is, Californias. Tänu uuendatud tehnoloogiale suudetakse montaažiliinil ühe F-35 kere keskosa kokku panna 30 tunniga. Arvatakse, et sellest peaks piisama selle lennuki suhtes tekkinud kasvanud nõudluse katmiseks.

https://tehnika.postimees.ee/8280939/f3 ... ere-valmib

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 07 Aug, 2025 10:17
Postitas gooligan
Hispaania on otsustanud oma F-35 programmi lõpetada ja jätsid sõelale kaks Euroopa enda projekti - Eurofighter ja FCAS.
Artiklis pole põhjuseid välja toodud ja jätab lahtiseks kas põhjuseks oli hind või poliitika või kombinatsioon mõlemast.

https://www.reuters.com/business/aerosp ... 025-08-06/

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 07 Aug, 2025 16:14
Postitas ruger
Šveits hangib F-35-d
Swiss President:

We have pointed out that we were buying F-35 jets and we are keeping to that.
https://x.com/clashreport/status/1953454703624225081

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 27 Aug, 2025 11:53
Postitas taavi013
Väike kurioosum:

F35 piloot oli lennukist 50-minutilises konverentsikõnes Lockheed Martini inseneridega enne kui olukord tunnistati lootusetuks ning piloot katapulteerus. Hiljem peale lennukivraki uurimist tuli välja, et 1/3 hüdraulikavedelikust telikutes oli vesi.

Allikas: https://edition.cnn.com/2025/08/27/us/a ... ort-hnk-ml

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 27 Aug, 2025 17:45
Postitas davidsoniharald
Maapealse tehnilise toega suhtlemine lennu ajal ei ole midagi erakordset lennunduses.

Probleemiks oli, et pärast õhkutõusu ei õnnestunud telikut sisse tõmmata, kuna ninaratas oli jäänud nurga alla. Probleemi üritati lahendada kaks korda rattaid rajale maha pannes ilma maandumata aga lõppes see sellega, et lennuk "arvas" et on nüüd maa peal ja muutus kontrollimatuks, ning tuli hüljata.
Probleemi põhjustas telikus oleva hüdrovedeliku saastumine veega. Ca 1/3 ulatuses oli seal vesi. Vaadates originaalraportit ( siit näeb: https://www.pacaf.af.mil/Portals/6/docu ... 6zeA%3d%3d ) siis mul on tunne, et vesi sattus õlivaati ja siis vaadist hoolduskärusse ja sealt juba lennukisse. Õlivaat on piltide peal ilusti roostes ja raporti järgi puudus vaadile korgi avasse keerataval pumbal tihend. Jäi vaat mõneks ajaks õue vihma kätte ja nii ta läks. Ühesõnaga 200 milli tuleb sisse nõuda laomehelt :D

Seletuseks kõrvale, pea iga lennukis olev süsteem saab sisendi, kas lennuk on maa peal või õhus ja nende süsteemide töö muutub vastavalt sellele.

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 28 Aug, 2025 7:25
Postitas Walter2
Küsimus miks peab alati katapulteeruma - kas lennukiga kõhu peale mahatulek mis võiks lennukist rohkem säästa poleks alternatiiviks? Või satub piloot sellega suuremasse ohtu? Kas katapulteerumine üldes õnnestub/ei õnnestu maa peal - iste vist ei suuda pilooti sobivasse kõrgusesse paisata et langevari toimiks?

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitatud: 28 Aug, 2025 8:33
Postitas rockrapdude
Walter2 kirjutas: 28 Aug, 2025 7:25 ...Kas katapulteerumine üldes õnnestub/ei õnnestu maa peal - iste vist ei suuda pilooti sobivasse kõrgusesse paisata et langevari toimiks?
Otseselt nõue pole, aga ma olen aru saanud, et tänapäeval siiski tavapärane praktika kasutada null-null istmeid.

F-35-l peaks selline iste olema:

https://martin-baker.com/ejection-seats/us16e/

Null-null (zero-zero) iste tähendab seda, et null kõrgusel ja null kiirusel tagab langevarju avamise ja eeldatavasti piloodi saabumise maapinnale ilma suuremate vigastusteta (iseasi kui ta kukub kellegi peale või millegi sisse).