92. leht 95-st

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 17:26
Postitas Kriku
toomas tyrk kirjutas:Netopalgast arvestamisel saab muidugi ilusamad protsendid, aga inimesed ei saa seda raha kätte.
Oot, mida ei saa kätte?

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 17:28
Postitas toomas tyrk
Kriku kirjutas:
toomas tyrk kirjutas:Netopalgast arvestamisel saab muidugi ilusamad protsendid, aga inimesed ei saa seda raha kätte.
Oot, mida ei saa kätte?
oot, siin läks midagi nihu, aga see sinu viidatud tabel kas ei sisaldanud brutopalka, või näitas mingeid muid väärtusi valesti.

Kui vaatad 2018 aasta keskmist bruto palka ja keskmist pensioni - no ei ole nii ilusad need protsendid.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 17:39
Postitas Kriku
Minu poolt viidatud tabelis on prognoositud pensioni % keskmisest netopalgast, nagu seal kirjas on.

2017 oli keskmine netopalk üle Eesti 986 eurot, oletame, et 2018 oli 1000 (ma ei leia praegu, mis tegelikult oli, vist oli rohkem natuke). 2050. aastaks prognoositud 33% või 37% oleks siis praegu 330 või 370 eurot. Vähe küll, aga ma ei ütleks selle kohta
alla inimese esmavajaduste piiri

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 18:03
Postitas toomas tyrk
Kriku kirjutas:Minu poolt viidatud tabelis on prognoositud pensioni % keskmisest netopalgast, nagu seal kirjas on.

2017 oli keskmine netopalk üle Eesti 986 eurot, oletame, et 2018 oli 1000 (ma ei leia praegu, mis tegelikult oli, vist oli rohkem natuke). 2050. aastaks prognoositud 33% või 37% oleks siis praegu 330 või 370 eurot. Vähe küll, aga ma ei ütleks selle kohta
alla inimese esmavajaduste piiri
Kasutades palgakalkulaatorit tuleb netopalgaks 1310 bruto juures kas 1098.05 (kui maksad 2% pensioni 2. sambasse) või 1119.01 (kui ei maksa).

Siit arvestades keskmine vanaduspension 2018 aastal oli 440,7 eurot, ehk 40,1 % keskmisest netopalgast selle persooniga võrreldes, kes maksab oma 2%. Või 39,38% selle mehe netopalgast, kes ei maksa.

Sinu toodud tabelis oli veel 2015 43% netopalgast. Nii et trend on suht kiire alanemise suunas. Näib, et kiiremini kui see rahandusministeeriumi prognoos pakub.

Ja endiselt ma arvan, et õige oleks võrrelda ikka miinimumpalgaga. See peaks olema number millega 1 inimene üksikult peaks olema võimeline ära elama.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 18:18
Postitas toomas tyrk
Ja veel. Esimene selline pool-riiklik ja pool erainitsiatiivil kehtestatud pensionisüsteem tehti ära Preisimaal aastal 1889. Minister-president oli siis Otto /sotsialist/ von Bismarck.

Jah, siis seal seda 1. sammast ei olnud veel üldse.
Old Age and Disability Insurance Bill of 1889

The old age pension program, financed by a tax on workers, was designed to provide a pension annuity for workers who reached the age of 70. At the time, the life expectancy for the average Prussian was 45, although this reflects the high infant mortality of the era and retired workers could expect to live until 70 years. Unlike accident insurance and health insurance, this program covered industrial, agrarian, artisans and servants from the start. Unlike the other two programs, the principle that the federal government should also contribute a portion of the underwriting cost, with the other two portions prorated accordingly, was accepted without question. The disability insurance program was intended to be used by those permanently disabled. This time, the state supervised the programs directly.[8]
https://en.wikipedia.org/wiki/State_Soc ... ll_of_1889

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 18:53
Postitas Martin Peeter
See oli ikka pigem riikliku pensionikindlustuse mudel. Vahepeal on Saksa riik jõudnud käia revolutsioonis, rängas hüperinflatsioonis ja okupatsioonis. Pensionifondidest võime ikka rääkida USAs 19. saj. lõpust. Aga nende (ja teiste vaba maailma pensionifondide) järjepidevuse eelduse (nii palju, kui seda on olnud) võime me taas kokku võtta mõistega Pax Americana, mis saab kunagi ümber.
Kohustuslikud II sambad on rohkem selline 90-date fukuyamaliku maailmanägmise vili.
Lisaks võimalikele ohtudele maailmasõja vm globaalsetele kataklüsmide näol, oleme me juba näinud, kuidas valitsus Ungaris II samba lihtsalt ära võttis. Kes ütleb, et meil seda 40 aasta jooksul ei juhtu?

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 18:56
Postitas toomas tyrk
Martin Peeter kirjutas: Kes ütleb, et meil seda 40 aasta jooksul ei juhtu?
Sõltub sellest, keda me valime. Ja udujutte ei usu sealjuures.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 19:03
Postitas toomas tyrk
Martin Peeter kirjutas:See oli ikka pigem riikliku pensionikindlustuse mudel. Vahepeal on Saksa riik jõudnud käia revolutsioonis, rängas hüperinflatsioonis ja okupatsioonis.
Hm, Bismarcki aegset Saksamaad ei saa ikka kuidagi süüdistada revolutsioonis, rängas hüperinflatsioonis ega okupeerituses. Ma panin selle /sotsialist/ sinna kaldkriipsude vahele, aga oleks võinud panna ka "sotsialist" jutumärkide vahele.

Bismarck oli pragmaatik ning alustas palju sotsiaalseid reforme, mida ta ehk ideoloogiliselt ei oleks toetanud, aga pragmaatikuna sai aru et "nado, Fedja, nado". Tuleb ära teha, et võim sotsialistide kätte ei läheks.

Pensionikindlustus oli üks neist. mudel oli sama, mis meie II samba puhul. Kohustuslik omaosalus + siis riigi poolt veel boonus. Ainul et seda I sammast ei olnud sel ajal üldse.

See oli see sõnum, mis ma tahtsin kohale toimetada. Mitte pensionifondidest (konkreetselt) rääkides.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 19:08
Postitas Martin Peeter
Revolutsioon, hüperinflatsioon ja okupatsioon tulid pea Raudset kantslerit. Aga pensionisüsteem peaks olema ikka pikem ühe isiku ametiajast. Kuna kogu aeg tuleb liitujaid juurde peaks ta olema igavene, kuigi muutuma ajas.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 19:44
Postitas toomas tyrk
No Bismarcki süsteem kestis ikka kaua aega peale tema surma. Ilmselt ilmasõja järgne segadus nullis varasemad säästud, kuid kehtestatud kord elas vist sellegi üle. Kahjuks lihtne google ei paku lahendusi. Peaks vähe sügavamalt kaevama.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_retirement
In 1883, the German chancellor, Otto Von Bismarck, in a maneuver against Marxists who were burgeoning in power and popularity, announced that anyone over 65 years old would be forced to retire and that he would pay a pension to them.[1] It was the German Emperor, William I who, at the bidding of Bismarck in 1881, introduced the proposal for retirement in a letter to the Reichstag: "...those who are disabled from work by age and invalidity have a well-grounded claim to care from the state"[9] Just like President Roosevelt would be called a 'socialist' for introducing his New Deal welfare programs, Bismarck was also labelled a 'socialist' for introducing these government programs. To this, Bismarck replied, "Call it socialism or whatever you like. It is the same to me."[9] The German welfare program provided contributory retirement benefits and disability benefits. Participation in the retirement system was mandatory and contributions were taken from the employee, the employer and the government.[9]

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 19:55
Postitas nimetu
Kui ma nüüd varasemast õigesti mäletan, siis minu arvestuse järgi teenitakse 80% pensionfondi varast viimase 20 töötatud aasta jooksul ja vist ligikaudu pool viimase kümne aasta jooksul. Kui sellel ajal enam head teenistust pole (näiteks vanuse, oskuste või muude asjaolude tõttu ei ole enam tööturul konkurentsis), siis on selle fondiga suht hambad.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 20:13
Postitas Kriku
toomas tyrk kirjutas:
Kriku kirjutas:Minu poolt viidatud tabelis on prognoositud pensioni % keskmisest netopalgast, nagu seal kirjas on.

2017 oli keskmine netopalk üle Eesti 986 eurot, oletame, et 2018 oli 1000 (ma ei leia praegu, mis tegelikult oli, vist oli rohkem natuke). 2050. aastaks prognoositud 33% või 37% oleks siis praegu 330 või 370 eurot. Vähe küll, aga ma ei ütleks selle kohta
alla inimese esmavajaduste piiri
Kasutades palgakalkulaatorit tuleb netopalgaks 1310 bruto juures kas 1098.05 (kui maksad 2% pensioni 2. sambasse) või 1119.01 (kui ei maksa).

Siit arvestades keskmine vanaduspension 2018 aastal oli 440,7 eurot, ehk 40,1 % keskmisest netopalgast selle persooniga võrreldes, kes maksab oma 2%. Või 39,38% selle mehe netopalgast, kes ei maksa.

Sinu toodud tabelis oli veel 2015 43% netopalgast. Nii et trend on suht kiire alanemise suunas. Näib, et kiiremini kui see rahandusministeeriumi prognoos pakub.
Kas 2018. aasta keskmise netopalga tõus ei ole suurel määral tulumaksureformi tulemus?

Prognoos tehti ju ikka tolle hetke maksukeskkonnast lähtudes.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 20:36
Postitas toomas tyrk
Kriku kirjutas: Kas 2018. aasta keskmise netopalga tõus ei ole suurel määral tulumaksureformi tulemus?

Prognoos tehti ju ikka tolle hetke maksukeskkonnast lähtudes.
Väga võimlik. Pole veel ühtegi analüüsi ette jäänud.

Aga sellised palgatõusud, mis samal ajal ei kajastu pensionitõusudena (raha hulk sotsiaalmaksu fondis ja pensionifondides ei kasva samas proportsioonis) süvendavad keskmise palga ja keskmise pensioni ostujõu vahet. Inflatsioon kasvab pigem keskmise palga kui keskmise pensioni taktis.

Seda seni kuni pensionäre on rohkem kui palgasaajaid.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 21:04
Postitas Kriku
Pensioni kasv on indekseerimise kaudu seotud 80% ulatuses palgalt makstava sotsiaalmaksu ja 20% ulatuses tarbijahindade muutusega. Üldiselt suurt vahet pole, inflatsiooniga tuleb pension ka kaasa.

Re: Eesti poliitelu eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Mär, 2019 21:10
Postitas toomas tyrk
Kriku kirjutas:Pensioni kasv on indekseerimise kaudu seotud 80% ulatuses palgalt makstava sotsiaalmaksu ja 20% ulatuses tarbijahindade muutusega. Üldiselt suurt vahet pole, inflatsiooniga tuleb pension ka kaasa.
No on ikka küll. Inflatsiooni osa on vaid 20%. Seni on see ikkagi kaetud sotsiaalmaksu kasvu arvelt. Kui sotsiaalmaksu kasv peatub, siis tuleb pensionite kasv tagada muude riigieelarveliste vahenditega.

Ehk siis minnakse teiste maksude arvelt laekuvate summade kallale...