Tänane Hesari lk A20, netis olev lugu on tegelikult palju pikem ja põhjalikum.
Armeija tilasi kotimaisia panssaroituja Misuja testikäyttöön – ”Ratkaisevan tärkeä kynnys on ylitetty”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005490686.html
Valmistajan mukaan neljän kappaleen kokeiluerä on ratkaiseva uudenlaisen miinasuojatun maastoajoneuvon jatkokehittämiselle.
PUOLUSTUSVOIMAT tilaa kokeilukäyttöä varten uudenlaisia suomalaisia miina-, sirpale- ja luotisuojattuja Misu-maastoajoneuvoja. Tilaus sisältää neljä PMPV 6x6 -ajoneuvoa. Oston veroton kokonaisarvo on neljä miljoonaa euroa. Puolustusministeriön hankintapäätöksestä ilmenee, että tilaus sisältää yhden esisarja-ajoneuvon, kolme sarja-ajoneuvoa, käyttö- ja huoltokoulutuksen, dokumentaation sekä kahden vuoden kulutusvaraosat. Hankintapäätöksessä kerrotaan myös, että keskeinen peruste nimenomaan kotimaisten Misujen hankintaan ja testaamiseen on huoltovarmuus poikkeusolojen aikana. PMPV tulee englanninkielisistä sanoista ”protected multipurpose vehicle” eli suojattu monikäyttöajoneuvo. Suomenkielinen lyhenne Misu tulee sanasta ”miinasuojattu”. Misun rakentaja on kotimainen suunnittelu- ja insinööritoimisto Protolab. Ajoneuvon kehitystyö alkoi jo vuonna 2009. Tarkoituksena oli kehittää yksinkertainen mutta monikäyttöinen ja vahvasti panssaroitu maastoajoneuvo, joka perustuisi perinteiseen teknologiaan. Näin se olisi myös helpommin korjattavissa kenttäolosuhteissa. Misun ensimmäisellä prototyypillä on ajettu yli 18 000 kilometriä. HS kävi koeajamassa Misun ensimmäisen prototyypin marraskuussa 2015. PROTOLAB on tällä viikolla saanut valmiiksi prototyypistä edelleen kehitetyn sarjatuotantoprototyypin. ”Uusi on vielä täysin ajamaton. Se käynnistetään ensimmäisen kerran tänään [torstaina] tai huomenna”, kertoo Protolabin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen. Sarjatuotantoprototyypissä on kaikki ne piirteet, jotka tulevat olemaan myös lopullisessa sarjatuotantoajoneuvossa. Se muistuttaa hyvin pitkälti mitoiltaan ja perusominaisuuksiltaan ensimmäistä prototyyppiä. Muutoksia on tullut lähinnä sisustukseen liittyviin asioihin kuten äänieristykseen, verhoiluun, kamerajärjestelmään sekä esimerkiksi takaseinän asentoon.
PROTOLABIN tuotekehitystilat ovat Vantaalla. Sarjatuotantoon tulevat Misut on tarkoitus rakentaa Akaassa. Kemppaisen mukaan Puolustusvoimien tilaus on yhtiölle erittäin tärkeä. Sen jälkeen Misua on helpompi tarjota myös ulkomaille. ”Ratkaisevan tärkeä kynnys on ylitetty. Jos Puolustusvoimat olisi jättänyt ne kokonaan hankkimatta, en tiedä, mitä olisi tehty seuraavaksi.” Puolustusvoimat tekee Misuille kenttätestejä vuosina 2018–2020. Protolab osallistuu testien tekemiseen. Tiedossa on muun muassa räjäytystestejä.
PUOLUSTUSVOIMILLA ei ole Misun tyyppistä suojattua ajoneuvoa ennestään, vaikka Misu tietyllä tavalla vastaa mittasuhteiltaan perinteistä Pasi-ajoneuvoa. ”Tässä on ominaisuuksia, kuten suojausrakenteita, jotka ovat tietyllä tavalla uusia. Ajoneuvon konfiguraatio mahdollistaa muunneltavuuden ohjaamon jälkeiselle osalle”, sanoo everstiluutnantti Juhana Skyttä Maavoimien esikunnasta. Skytän mukaan Puolustusvoimat hakeekin ennen kaikkea monikäyttöisiä ajoneuvoperheitä. ”Tämä ei ole sellainen ajoneuvo, joka korvaisi jotain meillä käytössä olevaa kalustoa, joka on tehty puhtaasti taistelutehtäviin.” Skyttä sanoo, että havaitsemiseen ja tiedusteluun liittyvä teknologia on kehittynyt niin paljon, että joukkojen suojan merkitys tulee lisääntymään. ”Joukot tarvitsevat sirpale- ja miinasuojaa sekä suojaa suora-ammuntatulelta.”
Fakta
Misu on panssaroitu monikäyttöajoneuvo
6,7 litran kuusisylinterinen Cummins-rivimoottori
teho 285 hevosvoimaa
huippunopeus 110 kilometriä tunnissa
massa 14 tonnia
ajoneuvossa on kuusi vetävää pyörää
kyytiin mahtuu kymmenkunta sotilasta tai kymmenen tonnia tavaraa
Soome KJ tellis 4 milj € 4 MiSu soomusveokit kaheaastasteks testideks, 1 auto on 2015 a kasutusel olnud prototüüp, millega on läbi sõidetud 18000 km, ja 3 täiesti uued seeriatoodanguversioonid. Armee esindaja räägib, et neile on vaja kildude ja juhuslike kuulide eest kaitstud kodumaist veokit, mis kasutaks võimalikult palju tavaliste veokite osasid, sest see tagab ka hoolduskindluse kriisiolukorras. Mis otsustatakse, selgub siis 2 a pärast, kuid on päris tõenäoline, et neid ostetakse, just sellepärast, et on suhteliselt odav klassikalise APCga võrreldes, hind pidavat poole miljoni kanti jääma ja selle masina baasil on võimalik hulgaliselt erineva sisustusega veokeid ehitada. Mõned pildid ka juurde.