1. Boforside efektiivusest Talvesõjas:
Bofors 40-mm was the gun with which Finnish soldiers were very happy. It had good accuracy, enough range, firepower and very good reliability. During Winter War Finnish 40-mm Bofors guns shot down 128 planes while spending only 392 shots per downed aircraft. This made 40-mm Bofors even more important weapon for Finnish air-defence during late part of Continuation War. In Finnish use 40-mm Bofors antiaircraft-guns downed over 500 enemy aircraft during World War 2. Wartime use included also being used as direct-fire support weapon and (however very rarely) also in antitank use.
2. Boforside hanked Talvesõja jooksul (idee: kui vähe neid tegelikkuses konfliki alguses oli ja kui klühikese aja jooksul saadi oluline hulk AAA võite, seega nö kaalutud ühe B40mm toru efektiivus tuleb samasse klassi soome lennukitega):
Siit kirjutas:
Spring of 1939 9 Bofors (Sweden)
October of 1939 20 Sweden
December 1939 24 Sweden With 100,000 shells
October - December 1939 24 MAVAG (Hungary) Part of 42 guns ordered from MAVAG
February - March 1940 48 Sweden Loaned from Swedish Army
3. Nüüd hinnast AAA vs lennukid
Saa ära arenda keskerakondlikku demagoogiat ja ära muuda teemat, vaid pane siia lauale 40 mm patarei komplekti maksumus ja siis räägime edasi. Ma sügavalt kahtlen, et see 75 mm-st kordades odavam on. Igal juhul seni pole veenvalt tõestatud su väide, et hävitajate hinna eest oleks arvestatava koguse õhutõrjekahureid saanud.. Käepärast raamaturiiulis mul seda hinda võtta pole.
Demagoogiaga tegeled siin sina ise nii oma algses postituses kui ka vastuses võttes lennukid vs AAA hinna võrdluse aluseks 75mm AAA + ülikalli tulejuhtimisseadme hinna. Otseseid numbreid ei leidnud aga kaudne otsing andis sellised tulemused: 1945 maksis P-51 mustang ca 52000 USD (Arvatavasti 1940 oli sellise klassi lennuki hind kõrgem, sest masstootmine tavaliselt vähendab relvastuse tükihinda. Muude USA lennukite tükihinnad, mida suutsin leida on olulises langustrendis aastatel 1940-1945) ning samal ajal 1940 maksis Boforsi 40mm kahur laevale paigutatuna koos sellega seonduva tulejuhtimissüsteemidega (millest arvatavasti suurem osa on selle laeva tulejuhtimissüsteemi hind) 20 000 USD per toru. Seega MINIMAALNE suhe 2,5 Bofors 40mm'i 1- lennuki kohta.
Teine kaudne võimalus võrrelda AAA vs lennukite hinda on näiteks kõrvutada sakslaste WW II aegse ühe kalleima 8.8cm FLAK 18-36 (33 600RM) hinda samal ajal teenistuses olnud kergehävitaja Bf109 hinnaga (42 900 RM). Ma kaldun arvama, et Bofors 40mm klassi AAA oli tunduvalt odavam kui 8,8cm FLAK 18-36 klassi relv.
EDIT: Leidsin
allikaBoforsi 40mm hinnast, mis väidab järgmist:
By the end of 1943, Chrysler had sent 28,892 guns to both Army and Navy; for 1943 itself, the total cost was $46 million. In August 1943, Chrylser claimed to be making 4½ times the number of guns originally scheduled.
Seega hind per Bofors 40mm toru oli ca 1500 USD, samal ajal kui P-51 maksis üle 50 000 USD. Võrdluseks 1939a Eestlastega tehtud Spitfirede diili hind per lennuk oli 63 000 USD (
valuutakursid 1939 siit). Oletame, et USA suutis 5x odavamalt Boforsi 40mm toota kui ungarlased või rootsalsed- isegi siis saaksime 1 Spitfire eest 8 Bofors 40mm. Seega 12 lennuki asemel oleksime saanud sama palju 40mm ÕT relvi kui oli neid kasutada soomlastel alles Talvesõja lõpuks (96 tk)- arv, millest piisas 128 lennuki alla toomiseks. Sama efektiivuse saamiseks oleks 1 Spitfire pidanud alla tooma 10 punavägede lennukit. Arvestades seda kui kasulikusk osutusid AAA relvad 1944 Sinimägedes oleks arvatavasti Boforsi sarnaselt soomlastele kasutada saanud ka üldiseks tuletoetuseks. Vaevalt Spitfire oleks saadud tuletoetuse peale raisata.
Kuskohast hankisid soomlased Fokkeritele (Holland vallutatud), Morane'idele (Prantsusma vallutati), Brewsteritele (USAst ei saanud enam) ja veelgi enam - soomlaste eskadrillile, mis kasutas vene trofeelennukeid? Kõik need lennukid lendasid ja kauem kui 3 kuud. Õige vastus- otsisid kust said ja ise tegid.
Kuidas see väide minu algse väite ümber lükkab- varuosade ja hooldusvälpade küsimus segas tunduvalt vanemate ja vähem keeruliste relvadega opereerivaid ja samal ajal eestist suurema tööstusbaasiga soomlasi. Mis paneb Teid arvama, et eestlased oleks saanud edukamalt hakkama tunduvalt keerulisema tehnikaga Spitfire töös hoidmisega eriti veel olukorras, kus relvasüsteemi alles oleks hakatud juurutama. Britidki jamasid Spitfire RR Merlini mootorite hambumisprobleemidega veel 1940 Prantsusmaa pärast peetud lahingutes.