Ja nagu arvata oli, juba postimehe kommentaaridest figureerib Ubakivi, kes teab täpselt, et kõik lennukid jäävad alla nii hinnalt kui ka võimekuselt Su-35'ele
Nagu näha, isegi tema arust on selge, et õige valik on kindlasti rootslane. See kipub kaljukindel arvamus olema ka tavasoomlaste ja Soome meedia hulgas. Eks see ole F-35 meediakajastuse tõttu laiem fenomen igalpool, näiteks ka Kanadas või USAs endas.
Majanduslikult võib Gripen väga vabalt osutuda Soomele parimaks valikuks, võimalik et ainukeseks jõukohaseks, kui piirang on 10 miljardit € ja 64 lennukit absoluutne miinimum. Küll aga paneb imestama see avalikkuses levinud (ja ka meediast selgelt läbipaistev) arvamus, et Gripen on ka tehniliselt ja ajagraafikult F-35'est selgelt "kindlam ja parem valik".
Mind paneb imestama see, kuidas tõsimeeli usutakse, et
Lockheed Martin võitis Taanis ja Norras Gripenit ainult korruptsiooni ja sahkerdamisega, tehes dumpingut ja andes lubadusi kuidas "kohe kohe saab kiirelt valmis". Samas kui SAABi pakkumistes oli kirjas vaid puhas kuld, mis sellest, et lennuk hanke hetkel vaid paberil (F-35 hädad algasid ka alles pärast esmalende, paberil oli kõik ilus).
Kui lugeda rootslaste kaotuse põhjuseid, siis Norra väidetel oli justnimelt SAABi ajagraafik uskumatult optimistlik, ning rahalised numbrid kahtlased ja kõrge riskiga, kui just ostjaid metsikult juurde ei tule. Näiteks Gripen E'd lubati Norrale lendama lausa 2008. aastaks. Tasub vaadata ülalolevast postitusest, millal Rootsi enda omad kätte saab. Meedias tituleeriti see muidugi ilmselgelt ameeriklaste lobitööks

Norra hankes mainiti ära, et ei ole üldse selge kas SAAB lennuki 30. a. eluaea jooksul üldse hävitaja businessi jääb (mis varuosad võivad sel juhul teha, kujutab igaüks ise ette).
Ehk siis tõsimeeli usutakse, et Põhjamaad on sellised "korruptsioonipesad" kus saab nii hankeid althõlma mütsiga lüüa. Ameeriklased on seal loomulikult kõikvõimsad diilitajad, kuid vaestel rootslastel puudub igasugune võimekus "nihverdada" või poliitilist-, avalikku- või majanduslikku survet avaldada?
Seda eriti kontekstis, kus Gripen-E esmalend ja IOC on samuti aastaid edasi lükkunud (esimene lennuk tuleb küll 2021, aga
1. eskadrill saab lahinguküpseks 2023. a.) ning lennuk on läinud arenduse käigus
tonni jagu raskemaks (14%) algselt planeeritust. Siin on vanade brožüüriandmete järgi võrdlus F-16 Block 50ega:
Gripeni praegused andmed:
[PDF].
Juhiks tähelepanu tühimassile, mis on nüüd 8 tonni, samas kui mootor (F414) pole muutunud
Nüüd küsimus: Kas meedia on kuskil sellest midagi kõssanud? Kasvõi Rootsi siseselt?
Mõlemad faktid F-35 arenduse ajal (kaalukasv ja venimine) panid USA ajakirjanduse aastaid seda lennukit materdama kui maailma suurimat õnnetust. Selles pole ka midagi imestada. Tegu on suurima Pentagoni hangekega, arvata on, et see on ka paljudel hambus alates konkurentidest lõpetades kaitseelarve vähendamist soovijatega (POGO). SAABile konkurente ega alternatiive Rootsis pole, ja oma lennukitööstus on neile ju ainult kasulik ekspordi mõttes, seetõttu pole ka sarnaseid "vilepuhujaid".
Rääkides Gripeni "ilmselgest tehnilist üleolekust kõigest muust", mis tõsi, pole küll nii laialt levinud arvamus, aga mida levitavad mitmed suure suuga tehnika-blogid: Tasub vaadata lekkinud
Šveitsi 2008. aasta hanke hinnanguid vs Eurofighter ja Rafale. See miinimum-taseme kriips on Šveitsi praegused Hornetid, mida ei ületa Gripen-E sugugi mitte kõigis parameetrites (teksti lugeda eelviidatud lingilt):
Šveitsile
plaaniti pakkuda just Gripen-E'd. Tehniliselt jäi ta viimaseks (võitis Rafale), kuid valiti võitjaks lõpuks siiski hinna tõttu (mis on kahtelmata ka tema suurim eelis). Kogu saaga lõpetuseks otsustas aga rahvas 2014. a. referendumil, et pole üldse mingit uut hävitajat vaja, ja kogu projekt jäi soiku.
Kokkuvõte:
Kogu minu pika jahuva postituse mõte ei ole Gripen-E'd lootusetult maha teha.
Ainuüksi hinna ja paindlikuse tõttu võib, Gripen E vabalt osutuda parimaks valikuks ka Soomele. Rohkem oli mõte selles, et inimesed rakendaksid kerget skepsist ka SAABi väljastatud materjalide/PR lugemisel, ning äärmiselt suur skepsist igasugu lennunduses-kaugete inimeste blogide (bestfighter4canada) või kallutatud trollide (Pierre Spray, POGO) lugemisel. Viimased võib allikatena rahumeeli panna samale pulgale RT või Sputinkuga
Gripenil on palju eeliseid, aga kohe päris kindlasti ei ole see tehniliselt võimekaim lennuk selles hankes või "praktiliset sama hea" nagu kallima otsa hävitajad selles hankes. Osades asjades küll, samas saab koostada nõudeid kus ta jääb alla isegi soome praegustele Hornetitele (Šveitsi näide). Loomulikult elektroonika, EW jms on parem.