kuidas seda nüüd ütelda - ei oleks ootanud,et sa laevadel vahet ei tee.

Sinu viimasel pildil Piirissaare sadamast on VANEMUINE mitte Lermontov.

See läheb juba päris kentsakaks kätte
Vot, loen teemat ikka ja jälle, see lõik jäi kogu aeg 2 silma vahele. Aga oleks huvitav teada, kus seal sild oli. Vorbuse külje alt tuleb jõe äärde üks kõrgem muldvall. Selle jõepoolne ots asub Ranna teega kohakuti. Kas võis see olla sillale minev teetamm?
Sild oli Ranna tee jätkuna Vorbusele.paadikapten kirjutas: ↑01 Veebr, 2023 6:15Vot, loen teemat ikka ja jälle, see lõik jäi kogu aeg 2 silma vahele. Aga oleks huvitav teada, kus seal sild oli. Vorbuse külje alt tuleb jõe äärde üks kõrgem muldvall. Selle jõepoolne ots asub Ranna teega kohakuti. Kas võis see olla sillale minev teetamm?
Teemasse tulles: Lodjakojal on jälle probleeme. Väidetavalt on seltskond ära läbustanud oma ehitusplatsi Kvissentalis.
https://tartu.postimees.ee/7699790/lodj ... srikkumisi
https://tartu.postimees.ee/7703017/prii ... vastutuult
Kas te võiksite täpsustada, missuguse info põhjal kirjutate silla olemasolust ja mis ajal oli nt kasutuses?
Nõus
Raskeid veokeid (mida siis polnudki) ta vast ei kandnuks, aga jala- ning ratsavägi, moonavoor ja välikahurid pääsesid kenasti üle.aurik kirjutas: ↑25 Jaan, 2018 18:48 Jänese puusild, ehitati I maailmasõja ajal vene sõjaväe poolt, võimaldamaks vägedel ladusamat liikumist, ilma et nad peaks läbi linna tunglema. Asus täpselt Maramaalt Emajõe poole suunduva Ranna tee otsas.
Kui ca 15 aastat tagasi tekitati Jänese rada, siis oli Tartumaa turismi kodukal üks kaart legendiga, mida raja ääres näha võib. (loomulikult kaarti enam kusagil rippumas pole) Ranna tee vastas Vorbuse pool oli märgitud vana silla jäänused. Siis ma ei teadnud sellest sillast loomulikult midagi ja mõtlesin, et turismirahvas on lolliks läinud. Omal ajal Ranna vahet sõites oli laevalt seal näha küll vees mingeid mügaraid, aga siis ei osanud seda tundmatu objektiga kuidagi seostada.
EW ajal ei tahtnud silda keegi justkui omaks tunnistada ja hakkas (eriti kevadiste jääminekute mõjul) lagunema. Erilist vajadust tema järele polnud ja remondikavatsused jäid realiseerimata. 20-te keskel oli sillast ülekäimine juba eluohtlik ja leiti, et kõige otstarbekam on üldse likvideerida. Loomulikult tekkis hääli, mis nõudsid kordategemist, väites, kui kenasti sild edendab Tartust ülesvoolu asunduste läbikäimist. Lõpuks võeti asi lihtsalt ette ja 1926/27 vahetusel lammutati ära.
Sild oli tehtud päris korraliku kõrgusega, need alused , mis Laia tänava otsa puusilla alt läbi said, läksid ka siit ludinal.
Nende ridade allikaks oli järgmine tekst. Internetiavarustest korjatuna oli ta mõni aasta tagasi avalik, nüüd sellele vaba ligipääsu enam pole.
Panin kunstiajalooga puusse. Tegemist on Louis Höflingeri litoga albumist „Tartu ja selle ümbruse vaated”, välja antud 1860.aastal. Nii et pildil olev laev pole mingil juhul „Concordia”, vaid siiski „Nanny”. Vaade ise peaks olema veel aasta varasemast. Ehkki „Nanny” sõitude kohta on infot väga napilt, on siiski olemas kirjalik teave, et ta 1860.a. ei liikunud. Jääb veel püsti küsimus, miks tema allalastavaid maste näha pole, aga juhul, kui tal oli järjest mitmeid ülesvoolu sõite ees, võidi mastid kui segajad lihtsalt ära koristada.aurik kirjutas: ↑05 Juul, 2021 10:41......Panen lõpuks selle 1860-te aastate pildi ühe Tartu aurulaevaga välja. Ilmselt on seal “Concordia”, mitte “Nanny”. Vastab kirjeldusele paremini. Ahtriosas oli tal reisijateruum ning eespool korstent rooli-ja meeskonnaruumid. Ka “Nanny” sai sildade alt läbi, aga temal olid allalastavad mastid. Sellel pildil neid märgata pole. conc.jpg
Siit pärit. https://www.muis.ee/museaalview/2230564 Märgitud dateering 1860 peaks olema siiski ligikaudne.
Et pilt on kustunud, siis viide uuesti https://www.muis.ee/museaalview/121533aurik kirjutas: ↑17 Aug, 2014 17:30.............Järgnev pilt peaks olema 50-test või 60-te algusest. Muidu poleks seda üles torganud, aga seaolev pihkvalaste laevuke "Iskra" on ehitatud Tartus.
Ja täiesti võimalik, et kõrvalolev küna on samuti Tartu toode. Et lotjasid pärast II MS oli Peipsile jäänud väga vähe, siis valmistati Tartus mõnda aega 40-tonnise kandejõuga puust praame. ..............
Tegelikult lõigati pooleks väiksem praam. Alguses ei vaadanud praamide transiitnumbreid. Suurema kandevõime oli enne Tartusse toomist paberite järgi 260 tonni, väiksemal 200 tonni. Pärast remonti jäi ühes tükis säilinud laevale kandevõimeks 180-185 tonni. Ei tulnud selle peale, et suuremalt nii palju kärbitiaurik kirjutas: ↑03 Veebr, 2023 11:30 ...............Suurem veetav praam lõigati Tartus pooleks ja temast tehti kaks väiksemat. Sellel ka lõimes juba aastaid rippuval fotol https://www.muis.ee/museaalview/1073592 on näha natuke ühe sakslase ninaosa. See on poolekslõigatu esitükk st originaal..................
Leidsin mõni aeg tagasi, et tulekahju "Tasuja" ümberehituse motivaatorina oli sotsiaalmeedias iseseisvat elu hakanud elama...
Info algallikas on üks Narva kapten, kellelt pärit andmed reeglina väga usaldusväärsed... aga keegi pole päris eksimatu. Narva jõesadam likvideeriti 1965.a., kuid „M-258” oli Ivangorodi sadamal olemas juba hiljemalt 1960.a. Et andmed on katkendlikud, pole võimatu, et ta 1963-64 töötas paarsada km ida pool ja siis toodi tagasi, aga see pole eriti usutav.
Pihkvas sõitnud sõsarad- mõnedel andmetel oli neid koguni kolm, ei olnud Tartus ehitatud, vaid Lenska tehasest pärit. Aga siin viide ühe Tartus tehtud traalpaadi fotole. https://www.muis.ee/museaalview/2603384aurik kirjutas: ↑18 Veebr, 2020 10:32.......... Omal ajal ettejäänud nupp, et „Baikal” ristiti „Vaikeks” ja anti (90-tel) Kaitseliidule, on vist infomüra? Siin fotol on küll vana nimesilt rõõmsalt püsti. Ja veel üks klaarimine, lk 63Makulatuuri toel olen Tartu laevaehitusest nüüdseks mõnesuguse pildi ette saanud. Kaptenite meenutused (seal oli märgitud, et tükid toodi Tartusse ja terved viidi suurele kodumaale laiali) ei taha kirjasõnaga kokku minna. Eestist läksid välja ainult pihkvalastele ehitatud laevad ja neid oli kokku neli- vähemalt sellise numbri on tagantjärgi nuhkimine andnud. Kaks suurt kalatranspordilaeva pandi 60-te keskel tõesti kokku kohaletoodud detailidest, ülejäänud kaks alust, mis olid palju väiksemad, ehitati 50-te II poolel. Esimese juures kasutati ära üht vana laevakeret ja teine tehti siis eelmist eeskujuks võttes täiesti ise (sellel fotol https://www.muis.ee/museaalview/121533)aurik kirjutas: Oli vist Rainer Napitsa baka töös, mis sisaldas mh vanadelt kaptenitelt kuuldut, märgitud, et selliseid puksiire pandi Tartus kokku 7 tükki. Üks neist, „Baikal“, jäi siia, ülejäänud viidi kusagile minema ja tõenäoline, et üks neist liikus Pihkvasse.
„Baikali” ehitamisest on paaris kohas ajalehtedes juttu ja kusagil pole märgitud, et ta keevitati siiaveetud juppidest kokku. Väiksevõitu ( mõõdud 15,8 X 4,05m) laeva oli võimalik ühes tükis vedada. Ilmselt ikka saadi lihtsalt projekti 433 dokumentatsioon ja tehti kohapeal ära.
Aga 6 laeva? Tegelikult oli veel üks kahtlane kategooria. Umbes niipalju tehti 60-te keskel ja II poolel valmis Lääne- Eesti kaluritele traalpaate. Nende projekti aluseks pidi olema väike, aga konstruktsioonilt tugev 150 hj järvepuksiir, mille sisemisi vaheseinu muutes andis tekitada korraliku lastiruumi. Kirjeldus vastaks „Baikalile” küll. Neid ei andnud ka jupiti siia kohale tuua, sest vastav projekt oli aastaid tootmisest maas. On siis selle prototüübiga kuidas on, Tartus tehti ise kered valmis ja viidi need Lääne-Eestisse, kus siis pealisehitised külge monteeriti.......
Võtan omaks, et vett mööda kohale jõudmine oli minu lisandus. Arvasin, et kui ta vette tõsteti, siis Omutil vigasaanud tiibade kiuste ta ikka kohale koperdas. Aga mitte. Narvas ta treileri peale lõpuks pandi.aurik kirjutas: ↑01 Juul, 2017 10:14......... Aga selle „R-2“ vett mööda Tartusse tuleku infoga on nii, et kas oli kirjas mõnes 1967.a. Edasi lehes, kui laev Tartusse saabus. Kunagi ammu sattus kaust vanade ajalehtedega ette. Või hoopis sügaval stagnaajal täiesti juhuslikult kuuldud väikeses raadiointervjuus, kus vestles „Tuuslari“ kapten..........
218
Iseenesest enam-vähem õige. Õnnetuse kohta on akt olemas (dotti mainimata), aga natuke sadamameest mälu pettis. Laevaliinid Narva jõel 5 nädala pärast küll taastusid, aga sõitma läks hoopis „Zarja-2”. „Z-1” pääses vette järgmisel kevadel. Ja kuigi mees oli küll varem „Z-1” peal töötanud, oli ta juhtumiaastal tegelikult „Koidula” madrus. Ta tõesti ei maininud, et oli ise tol korral laeva peal. Aga et ta oli looga väga hästi kursis, võis selline mulje jääda.aurik kirjutas: ↑26 Mai, 2020 9:30.................Narva jõel, siis kui meeskonnal seal sõitmiseks veel vähe kogemusi oli, pani „Zarja-1” veehoidlal täie hooga üle vee alla jäänud doti ja rebis põhja pikalt lõhki. Aga ei miskit, tehti kärmelt korda ja oli peagi jälle sõidus.(info saadud tollaselt „Z-1” meeskonnaliikmelt).........
Tegelikult seisis kaks järjestikust hooaega. Lahendamata oli laeva tankimise küsimus. Looduskaiteorganitega oli selle koha pealt maadlemist.
Täiesti võimalik, et hakkas Pihkvas sõitma juba 1976. Omal ajal salvestus mällu järjekord, et enne liikus „Zarja-2” ja millalgi pärast tema töölehakkamist uus pihkvalane. Võis olla tõesti ühel ja samal aastal, lihtsalt Pihkva laev sattus silma alla tunduvalt hiljem (seda enam, et olin sel aastal juunis- juulis Tartust ära)aurik kirjutas: ↑11 Veebr, 2022 11:42..........Laeva lõplik saatus on justkui selgunud. Lammutati 1990.a. ja ilmsesti Arhangelskis. Ei taha hästi uskuda, et teda Põhja-Venemaa ja Pihkva vahel niimoodi solgutati, pigem tuli Rjazanist otse Peipsile ja siit liikus lõpuks Dvinaale. Pigem näib, et erinevate laevanduste vahelise tehingu juures jäi mõnel uurijal midagi kahe silma vahele. Aga mine tea, Venemaa puhul on kõik võimalik.
Arvatavasti oligi „Valvur”. Pärast kordategemist oli ta seisukoht Tartus väga avalikus kohas.
See läks osaliselt pange. Kirjade järgi oli Tartus ehitatud hoopis väiksem, 200 tonnise kandejõuga tõugatav praam.aurik kirjutas: ↑31 Juul, 2017 12:19...........Ja oligi nii, varasemat praami loeti Tartus ehitatuks, hilisem toodi tõesti Pihkvast, kusjuures on ehitusajalt varem Tartus olnust kümmekond aastat vanem. ..........aurik kirjutas: Toomas Sein siis annab teada, et Tartu sadama tõugatavad praamid on hävitatud. Kolm tükki neid oli. Kaks neist siinsete vete jaoks päris suured, selline projekt http://fleetphoto.ru/projects/450/ See, et ühe ehituskohaks on märgitud laevaregistri järgi Tartu, on võtnud mind kukalt kratsima. Üks neist saabus 80-te lõpus juppidena ja keevitati seal, kus praegu Veeteede Ameti kai, kokku, Teine tekkis Emajõele juba uue vabariigi ajal, aga mis valemiga, on minu jaoks mõistatus. Kahju, et praeguses laevaregistris, kus nad alles, ei ole ehitamise aastat. Äkki ongi nii, et seda vanemat peetaksegi Tartus ehitatuks ja teine hangiti hiljem hoopis Pihkvast! Seal ka selliseid kasutati. Palju neid seal kokku oli, mina ei tea.
Juba 1989 saadi 3-ga algav number kätte. 332,7 tuhat tonni. Arhiivist oli võimalik leida Tartu jõesadama peamised reisi-ja kaubaveo ning parvetamise näitajad vahemikus 1945-91 pea kõigi aastate kohtaaurik kirjutas: ↑21 Mai, 2017 12:12.........Tartu jõesadama veomahtudest nüüd linnulennult. Loomulikult pole mul kusagilt võtta aastakaupa ülevaadet, aga siit-sealt on aja jooksul midagi ette jäänud.
Esimesel aastal, seega siis 1960 ei ulatunud kaubaveo mahunumber isegi 50 tuh. tonnini. Aga hakkas kohe kasvama, ületades kümnendi keskel 100 000 piiri , olles 1970.aastaks juba üle 160 tuh. ja viis aastat hiljem üle 190 tuh. tonni. Edasi mõned aastad stabiilsust ja 1980.a. järgmine hüpe, juba 220 tuh tonni. 80-tel suurendati mahtu tasahilju veelgi . Kümnendi keskel oli 250 000 ületatud. Ja siis 1990.a. viimane kõrgus. Sain selle aasta numbrit siiski täpsustada. Oli 360 000 tonni. ..........
Kaatrid, mida lapsena Pärnus nägin, polnud Tartust pärit. Ja üleüldse polnud need „Volgad” vaid hoopis „Nevkad”. Viimased on „Volgadest” ca 2,5 meetrit pikemad, pisut laiemad ja 14 reisijakohaga.
Oli tõesti täis https://www.muis.ee/museaalview/3890812Castellum kirjutas: ↑12 Aug, 2014 17:36Püha müristus küll...siis pidi jõgi seda laeva olema täis......sammal.habe kirjutas:samas, Kajakas Kirbu jõel oma elupäevad ka lõpetas.
seega kuidagi ta sinna ikkagi kohale laevatati.Castellum kirjutas:See peaks olema Sauga jõe paremal kaldal. Kirbu (Audru) jõgi ei ole selliste alustega ka üldsegi laevatatav.
See läks ka vähe viltu. 1990.a.lugesin kusagilt, et Pärnusse toodi Mustalt merelt koledasti roostes rannasõidulaev, remonditi põhjalikult ära ja pandi nime all „West” sõitma. Hiljem tekkis mul arvamus, et sama projekti järgne „Vesta” oligi ümbernimetatud „West”. Tõsi küll, hiljem avastasin, et „Vesta” olla tulnud paar aastat hiljem ja suht sõidukorras laevana. See võttis pisut kukalt kratsima, aga leidsin siis, et ju ma mäletasin midagi valesti.aurik kirjutas: ↑09 Nov, 2012 14:05 Natuke edukatest taastamistest.
Praegu vudib Prangli vahet korralikult korda tehtud Vesta. Tema ajalugu Eestis on järgmine. Eestisse toodi ta vist 80-te lõpus suht roostes ja aastaid seisnud vrakina kusagilt Ukrainast. Tehti Pärnus mõne aasta jooksul korda ja hakkas sealkandis sõitma. Paar aastat tagasi remonditi teda väga põhjalikult ja on igati kobe..........
Ma lootsin, et oled oma elamise probleemid vahepealsete aastate jooksul ära lahendanud, aga oh ei. Ma ei viitsi isegi siia panna pildistatud arhiividokumente, millal esimesed Volgad Tartusse saabusid. (november 1964 ja jaanuar 1965)
aurik kirjutas: ↑28 Juun, 2021 13:04 * Veel üks lõik HR artiklist
1903. aastal asutati Tartus Liivimaa aurulaevasõidu selts. Sellele kuulusid aurikud Dorpat, Maria, Nikolai, Karl Gustav, Graf Krichbach ja Olga ning kaks suurt mootorpaati. Maailmasõja ajal said nendest sõjalaevad, millest paljud korduvalt põhja lasti ja siis taas põhjast üles tõsteti.
See lõik on viksitud siit https://moma.biz/files/%28Mobiilsuslahe ... 5el%29.pdf lk 19. Viimane omakorda on ärakirjutus ühel sajandivahetusel toimunud Tartu sadama promoüritusel esitletud ettekandest. Märgime siinkohal siis, et loodud selts polnud midagi muud kui senise vendade Brockide firma ümbernimetamine. Esimesed neli aurulaeva on täiesti õiged, “Graf Kirchbach” on aga tollase Venemaa teedeministeeriumi käsunduslaeva “Jurjew” (laeva foto on HR ja SP artiklis Pihkva kremliga pildil- tõenäoliselt 1903.a.) nimi 1918.a., kui ta oli sakslaste käes. Brockidega tekkis tal küll korraks seos, sakslased müüsid 1918.a.sügisel Tartust lahkudes laeva neile, kuid kolme kuu pärast EW valitsus tühistas tehingu ja võttis laeva endale, temast sai EW s/l “Tartu”. Brockide all ei teinud ta ühtegi sõitu. “Olga” oli küll Tartus olemas, kuid kuulus teisele omanikule. Ilmselt on “Olga” all mõeldud reisilaeva “Hansa”, mis pärast mobiliseerimist 1915.a. saigi naisenime. Hilisem EW suurtükilaev “Ahti”.
“Karl Gustaw” osales küll abilaevana Vabadussõjas, kuid kolm esimest jäid Aurulaeva seltsile ja sõitsid ka sõdade ajal tavaliste reisilaevadena. Ning vähemasti I ilmasõjas neist kuuest küll keegi kuhugi põhja ei läinud, näib, et see täiendus on artikli autori isiklik panus.
aurik kirjutas: ↑28 Juun, 2021 13:04 * Lk 71 https://militaar.net/phpBB2/viewtopic.p ... start=1050 allosas on ühel vanal fotol näha väikest, ent soliidse ahtrikajutiga laevukest. See oli tõenäoliselt “Stern”, mis 19.sajandi viimase kümnendi alguses sõitis Narva jõel Kulgult ülesvoolu ning kümnendi keskel toodi Tartusse. Aga pööre on selles, et hoopis temast sai EW alguses reisilaev “Linda” Nii et Wiiralt Kütteweo firma aktsiakavandeid joonistades https://militaar.net/phpBB2/viewtopic.p ... lt#p386107 püüdis pildile ikka Kütteweo laeva, mitte mõne suvalise.
Siiski paistab, et „556” makett kuulus 1947.a. paraadi juurde. See, et laevaga toimetas sel aastal Pihkva, ei oma erilist tähendust, kuna Pihkva sadam kuulus veel Jõetranspordi Valitsuse koosseisu. Pealegi sõitis laev saladuseks jäänud graafikuga sel aastal Pihkva- Tartu reisiliini.aurik kirjutas: ↑27 Sept, 2021 16:43 Üks maiparaad, siit pärit. https://www.ra.ee/fotis/index.php/et/ph ... 1823d2ecb7
Laeva maketil näha nime “556”. Samas 1948.a. paraadi kirjeldav ajaleht räägib laeva “Võit” maketist. https://www.etera.ee/zoom/28973/view?pa ... 8,1980,739
Tõsi, ka 1947.a. paraadi käsitlev leht mainib aurikut,https://www.etera.ee/zoom/82082/view?pa ... 0,2145,831 aga teada on see, et “556” oli algul suunatud Pihkva sadamasse. Sellest lk 65 https://militaar.net/phpBB2/viewtopic.p ... &start=960 Temaga seoses on foorumis veel paar mõtterännakut.
Ja 1948. aasta muudes lehtedes on laeva mainides kasutatud eraldi mõlemat nimekuju. Aga see on hea tõmmekas, võib-olla tahetigi alust niimoodi ristida, aga mõeldi ümber. Et “556” haihtus ja soliidne reisiaurik “Pobeda” olla järgmisel kümnendil liikunud Pihkvas, võis järeldada, et tagasi sinna läks. Aga ei mitte. Ja üleüldse oli makett stiliseering, millel originaaliga vaid mõningane sarnasus.
Hea, et sulgudes märkus sai juurde lisatud, muidu oleks vähe lolli valgusesse jäänud
Üks nendest siis siinkohal 'Mahutasin ühele pildile kaks eri aegadel kinni püütud artiklit. Üks neist on võltsing.
Kasutajad foorumit lugemas: parkija ja 2 külalist