nimetu kirjutas: ↑04 Jaan, 2023 12:45
Kas õhutakistus mängib nii suurt rolli tanki torni lennul?
Olenevalt objekti algkiirusest ja takistustegurist võib vahe olla vägagi märkimisväärne.
Lihtsalt näiteks:
http://www.motiongenesis.com/MGWebSite/ ... XYFeet.png
Kui õhutakistusjõud on arvestatava suurusega, siis alla tuleku aeg on kindlasti pikem kui ülesse lendamise aeg.
Ei, sest õhutakistus on sama ülesse minnes, mis alla tulles.
Teeme siis puust ette ja punaseks:
Kõige pealt leiame tanki torni terminal velocity. Ei oska eesti keelde tõlkida, aga terminal velocity on siis maksimaalne kiirus mille atmosfääris vabalt langev keha saab saavutada (ehk kui raskusjõud ja õhutakistusjõud saavad võrdseks).
Kuna, kui tanki torni algkiirus on väiksem kui terminal velocity, siis on ülesse mineku ja alla tuleku aeg, samad, sest siis on ülesse minekul ja alla tulekul õhutakistuse poolt tekitatud jõud samad.
Õnneks on selleks meil selline super kalkulaator:
https://www.gigacalculator.com/calculat ... ulator.php
Algandmed siis:
Tanki torni mass - ei guugledanud, aga keegi eelmises teemas mainis, et 17 tonni.
Tanki torni ristlõike pindala - leidsin mingi sellise viite
https://1.bp.blogspot.com/-BAFMjjxijxM/ ... scheme.png mille järgi siis ristlõike pindala ~2,5m x 2,5 m= 6,25 m2.
Hõõrdekoefitsent - täpset ei tea, aga üldistame, et tankitorn on kuup ehk 1,05.
Õhutihedus - keskmine õhutihedus maapinnal on 1,225 kg/m3.
Raskuskiirendus - 1 g .
Nii kõik asjad ilusti kalukaatorisse lüües, saame vastuseks 203 m/s.
Ehk tanki torni algkiirus peab olema suurem kui 203 m/s, et üles mineku aeg ei oleks sama mis alla tulemise aeg.
Kuna siin lennud kestavad 8 sekundit, siis on algkiirus ~39 m/s. Ehk võib arvesse võtta ainult raskusjõu mõju.
(Ja 8 sekundilise lennu puhul lendab tanki torn 78 m kõrgusele)
Kui keegi tahab väita, et algkiirus on kõvasti suurem, aga õhutakistus pidurdab nelja sekundiga 17 tonnise tanki torni lennu, siis paluks arvutusi.