1853 Военный энциклопедический лексикон Том 3 andmetel:
1796-1797 loodi Venemaal sõjaväe peastaabi juures esimene topograafiaga tegelev institutsioon
1797 alustati Venemaal esimeste mastaapsete aerofoto pildistamistega
Aastaks 1826 oli üles pildistatud Soome, Eesti, osa Volõõniast, Podoliast ja Vilno kubermangust. Vilno kubermangu aeropildistamine oli see, mille järgi seoti looduses mõõdistatud triangulatsioonivõrk ning kõik tehtud aerofotod (n.ö. "fotode mõõtkavva viimine ja maastikuga sünkroniseerimne").
1834 anti Venemaa sõjaväetopograafia osakonna poolt välja viie verstaline kaart (5 versta ühes Inglise tollis e. 5 вёрст в 1 Английском дюйме) Peterburi kubermangu kohta, kokku 8 kaardilehte ning 1839 samas mõõtkavas 6 kaardilehte Liivimaa kubermangu kohta.
Ja, et "antud hetkel graveeritakse trükiplaate, et anda välja Venemaa lääne osa kohta kolmeverstalisi kaarte" (s.o. siis 1853a).
Lisaks mainitakse seal entsüklopeedias ära, et on välja antud ka suuremõõtkavalisi plaane linnade kohta.
P.S. Sõnavaras olid toona "kaardid" kuni mõõtkavani 1:4200 (või hiljem 1:5000). Kõik suurema mõõtkavaga nt. 1:2100 (hiljem 1:2000 ja 1:500 vms) olid "plaanid" või siis "topograafiline kaart" ja "topograafiline plaan".
https://books.google.ee/books?id=vmEIAw ... &q&f=false
Nüüd paar kopi/pastet oma vanast kirjutisest muutmata kujul siia vahele (nurksulgudesse panen siis praegused kommentaarid):
1808-1809 teostati Magnus Georg Pauckeri juhendamisel Emajõe mõõdistamine ja kaardistamine.
1809 alustas Carl Friedrich Tenner triangulatsioonivõrgu rajamist ja mõõdistamist Peterburgist Narvani, Narvast Tallinnani ja Tallinnast Tartuni.
1816a alustati F.G.W.Struve eestvedamisel Liivimaal astronoomilis- trigonomeetrilise võrgu ehitamist ja mõõdistamist. 1919 Liivimaa võrgu mõõdistustööd lõpetati. Samal ajal (1815-1822) teostas C.F.Tenner Venemaa Sõjaväe Topograafiaosakonna ülesandel Minski, Grodno, Vilniuse ja Kuramaa triangulatsioonivõrgu ehitus- ja mõõdistustöid. Enne seda tutvus Tenner põhjalikult prantsuse astronoomi ja õpetlase Jean-Baptiste Joseph Delambre teadusliku aruandega Prantsuse suure kraadimõõtmise kohta.
1820 alustati Vene Teaduste Akadeemia tellimusel kraadimõõtmist Doonaust Põhja-Jäämereni. Tööde eestvedajaks määrati F.G.W. Struve. Samal aastal esitas Struve Tartu Ülikoolile taotluse meridiaani- kaare ühe osa, mis kulges Suursaarest Jekabpilsini, triangulatsiooni- võrgu ehitamise ning mõõdistamise loa saamiseks. Samuti taotles ta ülikoolilt nende tööde finantseerimiseks ning vajalike instrumentide ostmiseks raha. Luba ja finantseerimine saadigi ning vajalikud sead- med osteti Saksamaalt. Kohe alustati sobilike triangulatsioonipunktide asukohtade otsimist Liivimaast kuni Soome laheni. Välja valiti 20 baaspunkti, 2 abipunkti ja üks baasjoone asukoht. Abipunktid rajati Viru-Nigulasse ja Rakkesse. Kõikidesse punktidesse ehitati signaalid.
1825-1827 anti erinevas trükis välja Venemaa Impeeriumi atlas, kus sees ka Eestimaa kubermangu kaart koos maakondade piiridega.
1831a anti välja Vene riigi ajaloo ja geograafia atlas.
1844a 8. jaanuaril moodustati Eestimaa ja Liivimaa kubermangudesse joonestuskojad. Joonestuskojad allusid kubermangu valitsusele ja alates 24.01.1870a Justiitsministeeriumi maamõõdu osakonnale.
[Nendes joonestuskodades toodeti kohalikke kaarte ja plaane, peamiselt kahemõõtmelisi ilma kõrgusandmeteta]
1846 annab Kolga-Jaanis sündinud ja surnud Carl Gottlieb Rücker (10.08.1778-31.05.1856) välja Liivi-, Eesti- ja Kuramaa üldkaardi mõõtkavas 1/605 000 (General-Karte der Russischen Ost-See Provinzen Liv-, Ehst- und Kurland, nach den vollständigen astronomisch-trigonometrischen Ortsbestimmungen u. den speciellen Landesvermessungen auf Grundlage der Specialkarten v. C. Neumann, C. G. Rücker und J. H. Schmidt herausgegeben von C. G. Rücker. Reval, 1846.)
1867 asutas Palmse mõisa omanik Alexander von der Pahlen Balti Raudtee Seltsi. 1868 läks lahti Paldiski-Tallinn-Gatšina raudteekoridori mõõdistamine ja mahamärkimine.
1869 koostati Eestimaa Kubermanguvalitsuse ringkiri, mis sätestas seoses Balti raudtee ehitusega maade võõrandamise ja kahjude hüvitamise korra. Sama aasta mais alustati Balti raudtee ehitamist Paldiskist Tallinna ja edasi Tapa-Narva-Peterburgi suunal. 24. oktoober 1870 avati Balti raudtee, 1876 valmis Tapa-Tartu raudtee, 1887 Tartu-valga raudtee, 1889 Valga-Võru-Pihkva raudtee. Samal aastal asutati esimesed põllumeeste seltsid. 1893 raudtee riigistati. 1895 alustati Viljandi- Mõisaküla raudtee mahamärkimist ja sihtide ajamist. 1898 alustati maamõõdu ja märkimistöid Viljandi-Tallinn raudtee ehituseks.
1879-1880 toimusid Tallinna linna maamõõtja Friedrich J. Eurichi juhendamisel Tallinna mõõdistamis- ja nivelleerimistööd mõõtkavas 1/840 ja 1/2100
[see tähendab, et väga suure tõenäosusega oli vähemalt Tallinna linna kohta alates 1880 olemas suuremõõtkavalised topograafilised plaanid koos kõrgusandmetega]
1892 alustati Soome geodeesiaameti juhataja Ilmari Bonsdorff`i juhtimisel Eestimaa Kubermangu triangulatsioonivõrgu rajamist.
[see võimaldas hakata välja andma täpsemaid topokaarte Eestimaa kubermangu kohta]
1900 aastate algul ilmus K.A.Raag kirjastuselt Tartus eestikeelne Eesti- Liivi- ja Kuramaa kaart. Kaardile on kantud põhimaanteed ja kõik uued raudteed.
Sajandivahetusel anti välja Vene Kindralstaabi nn. „ühe verstalised“ topograafilised kaardid mõõtkavas 1/4200 (1 sentimeeter kaardil võrdub 420 meetriga maastikul). Näiteks Rakvere maakonna verstaline kaart, mis on välja antud Venemaa sõjaväe topograafia korpuse poolt, on säilitamisel Eesti Maanteemuuseumis (EMM 56:2 A 49:2/1-73). Paralleelselt anti osade piirkondade kohta välja ka ½ vestaliseid kaarte (M: 1/2100)
Venemaa sõjaväe topograafia korpus teostas Eestis laiaulatuslikke topograafilisi töid ajavahemikul 1893-1913. Mõõdistustöid alustati Narvast ja liiguti Tallinna poole.
[Mul pole kirjas kahjuks andmeid, millises mõõtkavas mõõdistusi teostati ja ma ei mäleta, kas mul olid üldse olemas andmed selle kohta (kaheksa aastat on möödas)]
Paralleelselt venekeelsete kaartidega anti välja ka erinevaid saksakeelseid kaarte. Näiteks iga maakonna teedekaardid koos kihelkondade ja mõisate piiridega (Wegekarte des Kreise). Mustvalge kaart maksis 90 kopikat, värviline 1 rubla 50 kopikat.
1895a Topokaart
1900a topokaart