Mitme teema vahel valides tundus see kõikse sobivam olevat ...
Ants Laaneots: Łukašenkal olid suured plaanid, aga Putin tõmbas neile vee peale
http://arvamus.postimees.ee/4217089/ant ... quote]Miks Valgevene ja Venemaa on geopoliitiliselt nii seotud ja mis rolli mängib see kahe riigi tänavuses ühises, palju kõmu tekitanud sõjalises õppuses Zapad 2017, kirjutab erukindral ja riigikogu liige Ants Laaneots (Reformierakond) esimeses osas sarjast «Valgevene keerulised ajad».
Pärast Nõukogude Liidu lagunemist 1991. aasta detsembris ja Sõltumatute Riikide Ühenduse loomist 1992. aastal algas Venemaa ja Valgevene vahel kiiresti laienev kahepoolsete sidemete tugevnemise protsess.
Erilise hoo sai see sisse, kui 1994. aastal valiti Valgevene presidendiks noor ja energiline Alaksandr Łukašenka. Kõvakäeline mees lõi riigis lühikese ajaga «korra majja», taastati rahulik ja stabiilne olukord. Kuid seda endise ehk sotsialistliku riigisüsteemi jätkamise hinnaga.
Veel kümmekond aastat tagasi võisid Valgevene teedel sõitvad inimesed näha teeviitu «Kolhoos Zavetõ Iljitša» (mõeldud oli Leninit), «Kolhoos Punane partisan» ja nii edasi. Minski elanikud naljatavad: «Batka (vene keeles «isake») juhib Valgevenet nagu oma kolhoosi, kuid see ongi tegelikult kolhoos.» Linnade keskväljakutel seisavad Lenini monumendid. Sotsialism on Valgevenes jõus siiani, 70 protsenti riigi majandusest on riigi omandis.
Jälgides Venemaa 1990ndate aastate juhtimisprobleeme ja majanduslikku kaost, püüdis Łukašenka igati vältida naaberriigis tehtavaid vigu ja tagada oma riigis rahu. Valgevene muutus suurele naaberrahvale peagi positiivseks eeskujuks ja lähimaks liitlaseks.
Peale kahe slaavi rahva sarnase mentaliteedi on Minskil Venemaaga ka pikad ajaloolised ja väga tihedad majanduslikud sidemed. Riik on täielikult sõltuv Venemaa energiakandjatest – odavast naftast ja tema saadustest, gaasist ning ka naaberriigi hiigelturust.
President Łukašenkal olid Venemaaga seotud ka suured isiklikud ambitsioonid. Arvestades president Boris Jeltsini suutmatust tagada suurriigis kord, tekkis Valgevene riigipeal idee – miks mitte ühendada kaks vennasrahvast üheks riigiks ja saada ise selle juhiks, ehk presidendiks.
Ta asuski 1996. aastal oma plaani ellu viima, esitades Kremlile ettepaneku luua Venemaa ja Valgevene Liitriik, mis tema arvates võis olla isegi «pehme föderatsiooni» kujuline. Peaaegu samaaegselt Łukašenkaga käis sarnase idee välja ka Kazahstani president Nursultan Nazarbajev, kes aga nägi tulevast liitriiki mitte föderatsiooni, vaid maksimaalselt konföderatsioonina. Tema ettepanek ei sobinud Venemaa juhtkonnale ja Moskvas jäädi Łukašenka esitatud projekti juurde.
2. aprillil 1997 kirjutasid presidendid Łukašenka ja Jeltsin alla Venemaa Föderatsiooni ja Valgevene Liidu kokkuleppele. Kohe algas ka liidu täitevorganite loomine. Järgmisel aastal kinnitasid riigipea deklaratsiooni Venemaa ja Valgevene edasise ühendamise kohta.
Integratsiooniprotsess jätkus suure hooga. 8. detsembril 1999 allkirjastasid kaks presidenti Venemaa ja Valgevene Liitriigi loomise kohta lepingu, mis kehtib siiani. Samas kinnitati ka selle lepingu elluviimise tegevusprogramm.
Liitriigi leping määratles selle kõrgeimaks juhtimisorganiks kõrgeima riikliku nõukogu, mille koosseisu kuulusid ja kuuluvad siiani liikmesriikide presidendid, valitsuste juhid ning riikide parlamentide komisjonide juhid. Liitriigi seadusandlikuks ja esindusorganiks on selle parlament. See koosneb mõlemast liikmesriigist võrdsel arvul, ehk iga parlamendi poolt delegeeritud kolmekümne kuuest esindajast. Liitriigi täitevorganiks on ministrite nõukogu. Selle koosseisu moodustavad ministrite nõukogu esimees, nii Venemaa kui ka Valgevene peaminister, välisminister, majandus- ja rahandusminister, liitriigi riigisekretär (Ministrite Nõukogu aseesimehe õigustes), liitriigi tähtsamate juhtimisorganite ja tegevusvaldkondade juhid.
Lepingu järgi kuuluvad liitriigi pädevusse: ühine välispoliitika, julgeolek ja riigikaitse, ühine eelarve, finants- ja maksusüsteem, tollimajandus, energeetika, side ja transport. Selles on ka märgitud, et iga liikmesriik säilitab suveräänsuse, territoriaalse terviklikkuse, relvajõud. Leping jõustus 26. jaanuaril 2000.
Enne aastatuhande vahetust hakati nii Minskis kui ka Moskvas rääkima Łukašenkast kui liitriigi võimalikust tulevasest juhist. Kuid Valgevene presidendile ootamatult astus haige Jeltsin 31. detsembril 1999 ametist tagasi ja määras riigi presidendi kohusetäitjaks hoopis teise mehe.
Venemaad asus juhtima ülimalt ambitsioonikas, impeeriumi vähemalt Nõukogude Liidu piires taastada püüdev mees – endine riikliku julgeoleku komitee (KGB) alampolkovnik Vladimir Putin. See purustas Łukašenka suured lootused. Kokku said kaks auahnet ja võimukat meest. Järgnevad aastad näitasid, et vanasõna «kaks kõva kivi head jahu ei jahvata» on vägagi õige. Kahe riigipea vahel tekkisid suured ja püsivad pinged.[/quote]
Ants Laaneots: kaks diktaatorit mängivad kassi ja hiire mängu
http://arvamus.postimees.ee/4219255/ant ... ]Valgevene presidendi Aleksandr Łukašenka ja tema Venemaa kolleegi Vladimir Putini vahel valitsevad pinged, lausa sellised, et esimest ähvardab Kremli poolt troonilt tõukamine, kirjutab erukindral ja riigikogu liige Ants Laaneots (Reformierakond) teises osas sarjast «Valgevene keerulised ajad».
Łukašenka ja Putini suhted hakkasid järsult halvenema pärast Venemaa kallaletungi Gruusiale 2008. aastal ja hiljem Ukrainale, eriti aga 2014. aasta suvel, kui Krimmi veretust annekteerimisest eufooriasse sattunud Kreml arutas tõemeeli, kas mitte võtta Kasahstanilt ära venelastega tihedalt asustatud alad ja liita nad endise emamaaga. Olgu siinkohal märgitud, et Valgevene riigipea on toetanud lõunanaabri territooriumi terviklikkust, olnud vastu selle idaosa okupeerimisele ja talle kuuluva poolsaare liitmisele.
Moskvas hakati valjusti rääkima isegi Alaska tagasinõudmisest Ameerika Ühendriikidelt. Selle olevat Vene tsaar Aleksander II 1867. aastal ebaseaduslikult müünud ameeriklastele 7,2 miljoni dollari (tänapäevases väärtuses 104 miljonit eurot) eest. Moodustati isegi juristide töögrupp, kes pidi leidma juriidilise aluse sellele nõudele.
Valgevene president ja tema Kasahstani kolleeg Nursultan Nazarbajev said aru, et Putinile pole püha ükski rahvusvaheline liit, seadus ega kokkulepe. Kreml talitab nii, nagu heaks arvab, kõhklemata jõu kasutamisest ka oma Sõltumatu Rahvaste Ühenduse liitlaste vastu.
Mõlemad riigipead keeldusid 2014. aastal ühinemast Putini grandioosse föderatsiooni, õigemini hingusele läinud Nõukogude Liitu meenutava Euraasia Liidu loomise plaaniga. Venemaast suure majandusliku sõltuvuse tõttu piirdusid mõlemad riigid sunnitult vaid Euraasia Majandusliiduga.
Majanduslikult väga sõltuv
Kahe diktaatori suhted on viimasel ajal läinud lausa nii halvaks, et Łukašenka keeldus vaatamata Putini tungivatele nõuetele andmast luba Valgevenes Vene õhujõudude baasi loomiseks ega osalenud sel aastal esmakordselt ka 9. mail võidupüha pidustustel ja paraadil Moskvas.
Veidi hiljem keeldus Valgevene president sõitmast Venemaale, Euraasia Majandusliidu liikmesriikide tippkohtumisele, tekitades suure segaduse. Tänavu juulis ei toetanud Valgevene ka Moskva katseid võtta OSCE Parlamentaarse Assamblee päevakorrast maha Ukraina suveräänsuse ja territoriaalse terviklikkuse taastamise resolutsioon.
Valgevenes toimuv ei olnud Kremlile vastuvõetav, selle arvates oli vasall hakanud mässama. Moskvas hakati valjusti rääkima naaberriigist kui olematust maast. Tsiteerin Venemaa strateegiliste uuringute instituudi direktori Leonid Rešetnikovi sõnu: «Sõltumatut riiki Valgevene Vabariik ei tohi olla maailma kaardil. See on Venemaa osa.» Enamik Vene eliidist peabki valgevenelasi vene rahva üheks loomulikuks osaks, kes räägib omapärast murrakut.
Moskva hakkas peagi ahistama naabrit majanduslikult. 2017. aasta jaanuaris taastas Putin tollikontrolli Vene-Valgevene piiril, piirates järsult naaberriigist Venemaale tulevate kaupade hulka, ehkki Euraasia Majandusliidu lepe näeb ette tollivaba kaubavahetuse liikmesriikide vahel.
Poole aasta pärast järgnes Vene piirivalvurite saabumine kahe riigi piirile ja piirikontrolli kehtestamine. Venemaa kontrolli all olev Euraasia pank keeldus andmast Minskile krediiti, mida too hädasti vajas. Seejärel kinnitas Putin dekreedi, mis keelas mitme miljoni tonni nafta andmise Valgevene kahele olemasolevale naftatöötlemistehasele. Riigi majandus sattus suurtesse raskustesse.
Valgevene on majanduslikult niivõrd seotud ja sõltuv Venemaast, et möödunud sügisel alanud president Łukašenka jõupingutused pöörata riigi välispoliitiline vektor lääne suunas ning aktiviseerida majandussuhted Saksamaa ja teiste Euroopa riikidega vaevalt et vilja kannavad ja et võimaldavad tal kaelast ära saada ränkraske Vene majandussilmuse.
Riigi sisemajanduse kogutoodang (SKT) langes 2016. aastal 48,1 miljardi dollarini (umbes 41 miljardi euroni), 2015. aastal oli see 54,6 miljardit dollarit (46 miljardit eurot).
Kreml on otsustanud vabaneda ebamugavast partnerist
Viimastel aastatel on Valgevene president teinud küllaltki palju ka selleks, et eraldada oma eriteenistused ja relvajõud Vene omadest, kasutades selleks seadusandlikke akte ja üsna omapärast liitriigi lepete täitmist – suure rõhuga iseseisvusele.
Tänavu juunis Minskit külastanud Eesti riigikogu riigikaitse komisjoni liikmetele kinnitasid nii Valgevene parlamendiliikmed kui ka kaitseministeeriumi tippametnikud üksmeelselt, et Valgevene ei soovi näha oma territooriumil alaliselt paiknevaid Vene vägesid ja ka pärast õppusi Zapad 2017 ei jää Valgevenesse ühtki Vene sõdurit.
Sellist suhtumist tajutakse ja vastavalt «hinnatakse» Moskvas. Paljud sõltumatud eksperdid ei välista ka Venemaa-poolset sõjalist ohtu Valgevenele ja tema juhile. Mitmest Venemaa infoallikast on tulnud infot, et Kreml on otsustanud vabaneda ebamugavast, sõnakuulmatust, pidevalt probleeme tekitavast partnerist.
Valgevene poliitiku Dmitri Bondarenko sõnul sai Łukašenka möödunud detsembris teada, et Kreml kavandab Valgevenes riigipööret, mis viiakse ilmselt läbi hübriidsõja strateegia reeglite kohaselt, nagu see toimus Krimmis.
Arvatakse, et Moskva seisukohalt on seda kõige lihtsam teha just suurõppuste ajal, kasutades vajadusel ära selleks Valgevenesse saadetud Vene üksused. Eelnesid ju vahetult kallaletungile Gruusiale Vene relvajõudude suurõppused Kavkaz 2008. Nende käigus mängiti läbi eelseisva operatsiooni plaan ja paigutati selles osalevad üksused lähtepositsioonidele. Sarnane stsenaarium leidis aset ka 2014. aasta algul enne kallaletungi Ukrainale ja Krimmi annekteerimist, kui Vene kaitseministeerium ja massmeedia leierdasid Rostovi oblastis, naaberriigi piiri vahetus läheduses läbiviidavast suurõppusest.
Putin on ilmselt otsustanud Valgevene majanduslikult niivõrd ära kägistada, et riigis tekkiks sisepoliitiline kriis ja rahva rahulolematus võimuga ning Łukašenka oleks kas sunnitud ise vabatahtlikult ametist lahkuma või toimuks see mingil muul, näiteks vägivaldsel moel. Valgevenesse aga paigutatakse Vene sõjaväebaasid, et riigist saaks üks sõnakuulelik Venemaa osa.
Kremli ettekäänded selliseks tegevuseks võivad olla standardsed: näiteks NATO ohustab vennalikku liitlast ja vene Kaliningradi enklaavi oma vägede paigutamisega allianssi idapoolsete partnerite territooriumile ning valmistub agressiooniks Venemaa vastu. Või näiteks tunnetab Valgevene agressiooni ohtu riigi läänepiiri lähedusse paigutatud NATO üksuste poolt ja Minsk palub abi oma julgeoleku tagamiseks. September toob kõiges selguse.[/quote]