11. leht 16-st

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 02 Mai, 2024 16:15
Postitas ruger
Info Königsbergis(ja mujal tõenäoliselt) kasutatava GPS segaja kohta
Osechkin received information on the two systems Russia is using in occupied Kaliningrad to wage electronic warfare on Europe by jamming GPS signals. Leak includes costs and schematics of the military installations.
Complex for 14Ts227 (14Ц227) Tobol, built for $6.7 million.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 7530865101
Military complex for Pathfinder (Следопыт) system, built for $8.4 million, also in Kaliningrad.
Such systems are also being used to disrupt satellite communications over Ukraine. Russia already built 6-7 Tobol systems including in Moscow and Krasnodar regions.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 0390588605
Located at 54.94422331262832, 20.240585646404966

As far as I know this is the Russian aerospace forces 26th Measurement Point (Sazhen-TM quantum-optical station, Fazan command and measurement system).
https://twitter.com/johanlouwers/status ... 9437545721

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 02 Mai, 2024 23:01
Postitas slider
miks polnud lennukil kasvõi varuks käsi-gps seadet, mille abil altenratiivselt proovida lennuki ligikaudsetki kiirust määrata
See annab kiiruse maapinna suhtes, lennukit huvitab õhukiirus. Kiirus maapinna suhtes oli neil alati olemas... kui see läks sinna 90 sõlme kanti, vb oleks mingi kella pidanud käima lööma... no ei löönud... vist?

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 03 Mai, 2024 0:49
Postitas OLAVI
gooligan kirjutas: 02 Mai, 2024 12:33 ... Sellegi õnnetuse puhul on imestatud, et miks polnud lennukil kasvõi varuks käsi-gps seadet, mille abil altenratiivselt proovida lennuki ligikaudsetki kiirust määrata. AKF Kapten Trummi viidatud Garmini käsi-gps oleks heal juhul suutnud õnnetuse ära hoida.
...
Isegi autonavi või android telo näitab lennurežiimis kiirust ja asukohta kaardil, kui see salongis akna juurde panna ning eriseadet ei olekski vaja.

Vene-Ukraina sõda II osa

Postitatud: 03 Mai, 2024 12:54
Postitas kummikomm
ruger kirjutas: 30 Apr, 2024 17:22 Väidetavalt suudetakse orkide poolt GPS täpsusmoona Excalibur mõjutada väga tõsiselt.
Täppismoona segamise teema on juba vähemalt aasta vana. Artiklid sel teemal ilmusid 2023. aasta alguses. Viiteid jagasin siin ühes teises teemas.
Segamiskindluse tõstmisega kindlasti tegeletakse, aga mürskude puhul on see väga keeruline.

Vene-Ukraina sõda II osa

Postitatud: 03 Mai, 2024 18:28
Postitas Some
kummikomm kirjutas: 03 Mai, 2024 12:54
ruger kirjutas: 30 Apr, 2024 17:22 Väidetavalt suudetakse orkide poolt GPS täpsusmoona Excalibur mõjutada väga tõsiselt.
Täppismoona segamise teema on juba vähemalt aasta vana. Artiklid sel teemal ilmusid 2023. aasta alguses. Viiteid jagasin siin ühes teises teemas.
Segamiskindluse tõstmisega kindlasti tegeletakse, aga mürskude puhul on see väga keeruline.
Vabandust, sa liitusid meiega kaks kuud tagasi, millistest 2023a postitustest sa räägid?

Re: Vene-Ukraina sõda II osa

Postitatud: 03 Mai, 2024 19:50
Postitas mart2
Some kirjutas: 03 Mai, 2024 18:28 Vabandust, sa liitusid meiega kaks kuud tagasi, millistest 2023a postitustest sa räägid?
Nüüd pole muud, kui vaatad, keda 2-3 kuud tagasi bänniti ... :lol:

Re: Vene-Ukraina sõda II osa

Postitatud: 03 Mai, 2024 20:13
Postitas Soobel
Ee umm ma nagu loen, et kummikomm räägib siiski 2023. aasta artiklitest, mitte postitustest, seda, millal ja kuhu ta neid artikleid jagas, ei loe nagu välja.

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 03 Mai, 2024 20:42
Postitas Some
Soobel kirjutas: 03 Mai, 2024 20:13 Ee umm ma nagu loen, et kummikomm räägib siiski 2023. aasta artiklitest, mitte postitustest, seda, millal ja kuhu ta neid artikleid jagas, ei loe nagu välja.
Võib-olla ta mõtleb mõnda lamba-antsu postitust tuumasõja või droonide teemas?

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 04 Mai, 2024 12:54
Postitas smr

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 08 Mai, 2024 19:46
Postitas Zwyx
Ajakirjanduses väljas nupuke: https://maaleht.delfi.ee/artikkel/12029 ... mmu-tagasi. Pealkirja järgi jäi mulje, et nüüd pannakse küll pidulikult taas tööle raadiomajakad (NDB) UM ja U, mis 2022. aastal välja lülitati. Edaspidi läheneks Finnairi ATR-72 siis majakale UM raadiokompassi kõikuva näidu järgi, kuni ILS haardesse jõuab.
Artikli järgi siiski paistab, et proovitakse märtsis käiku läinud DME-DME süsteemi kasutada. Flightradar24 andmetel tiirutas eile Põltsamaa kohal ja Tartu lennuvälja ümber õhusõiduk Beech C90 King Air (tähisega OH-BCX). Seniste arusaamade kohaselt on tegu Soomest pärit navigatsioonisüsteemide kalibreerimis- ja kontrollilennukiga, mis kaks korda aastas (tavaliselt maikuus ning oktoobris) siinkandis käib ning kohalike ametlike lennujaamade lähenemised läbi lendab. Artikli alusel kontrolliti DME signaali kõrgustel 1200-3000 m (ehk siis allpool seda 10 000 jalga kõrgust,millest Finnair madalamale ei saanud aprilli lõpus laskuda). Ametlikult on uute DME-de tööraadius 160 NM (ehk 296 km) ülevalpool lennutasandit 95 (ehk ligikaudu 9500 jalga), seega katsetati signaali vastuvõttu allpool.
Väike lennumarsruudi kokkuvõte:
OH-BCX lend
OH-BCX lend
EETU_2024.png (436.21 KiB) Vaadatud 1577 korda
Kellele uudne DME süsteem huvi pakub, siis aprilli lõpus tuli välja värske VFR kaart (kättesaadav https://aim.eans.ee/et/vfr-kaart), kus ka värsked kaugusemõõtejaamad peal. Tartule lähimad on Kaareperes ning Sultsis. Õhusõiduki pardaarvuti leiab mõlemast kauguse ning ringjoonte ristumispunkt ongi see õige õhusõiduki asukoht.
Infonupu alusel toimub nüüd mõõtetulemuste analüüs, mille alusel siis Finnair saab lähenemisprotseduuri välja töötada ning sellele Soome lennuametilt heakskiidu võtta. Peale seda saaks ametlikult Tartus taas maanduda. Huvitav, kas tulemuseks on Finnairi privaatprotseduur firmasiseseks kasutamiseks või on tegemist tulevikus avaliku lähenemisega? Ilmselt sõltub, kes selle koostamise ning katsetamise kinni maksab.

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 09 Mai, 2024 9:00
Postitas Peeter
Zwyx kirjutas: 08 Mai, 2024 19:46Infonupu alusel toimub nüüd mõõtetulemuste analüüs, mille alusel siis Finnair saab lähenemisprotseduuri välja töötada ning sellele Soome lennuametilt heakskiidu võtta. Peale seda saaks ametlikult Tartus taas maanduda. Huvitav, kas tulemuseks on Finnairi privaatprotseduur firmasiseseks kasutamiseks või on tegemist tulevikus avaliku lähenemisega? Ilmselt sõltub, kes selle koostamise ning katsetamise kinni maksab.
Postimehes on selline lause:
«Valideerime maapealsete kaugusemõõtjate DME-DME protseduure madalamas õhuruumis, mis võimaldaks lennuinfo teenust osutada,» kommenteeris Lennuliiklusteeninduse ASi kommunikatsioonijuht Lotte-Triin Narusk.
Aga pelgalt selles lauses olevale küll -me vormis sõnale valideerime tuginedes ei sa siiski midagi konkreetset öelda, kes se meie on või kelle omaks see nüüdne DME-protseduuride valideerimise tulem saaks. Igatsugu asjapulgad on meil Eestis ennegi igatsugu asju -me vormis rääkinud, aga pärast on hoopis muud selgunud.
https://www.postimees.ee/8016509/finnai ... -ei-mojuta

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 09 Mai, 2024 13:13
Postitas Kapten Trumm
Kas keegi võtaks teoreetiliselt selgitada, mille poolest erineb sõjalise GPS signaal üldkättesaadavast tsiviil GPSi omast?
Mulle tehti see selgeks nii, et "Tartu juhtum" on nagu Icom käsijaama segamine, ameeriklaste endi GPS masina segamine on nagu Harris Falcon III segamine. Ehk siis viimane on oluliselt keerukam. Harrise jaamad seadistatakse teatud sagedushüppega töötama (koos töötavad jaamad "hüplevad" samamoodi) ja neid raadiohäiretega segada on väga keeruline, kuna segaja peab reaalajas jälgima sama sageduste hüplemist. Kuna GPS satelliidid asuvad üsna kaugel, siis kogu segamise idee on lihtsalt vajaliku sageduse üle karjumine, mistõttu hakkab signaali tarbija (nt vastuvõtja) jama näitama.

Küsimus on selles, kas need venelaste uued segamisjaamad suudavad segada ka sõjalist GPS-i või piirdub asi seni "lahtise" tsiviilsega?

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 09 Mai, 2024 14:35
Postitas Fucs
Siin 2016 viewtopic.php?p=476495#p476495 toodud lingid on osad "surnud", aga tänaseks on teema uuesti aktuaalseks tõusnud.

Kuna oma vanu poste siin enam uuta ei saa, siis värskendan allikaid uue postitusega.

10 GPS Vulnerabilities
by Lieutenant Colonel Thomas K. Adams, US Army, Retired
https://cdn.preterhuman.net/texts/gover ... /adams.htm

Mitigating the Threat of GPS Jamming Anti-Jam Technology
NovAtel White Paper – June 2012
https://www.lunitek.it/wp-content/uploa ... -Paper.pdf

U.S. Air Force Chief Warns against Over-Reliance on GPS
https://insidegnss.com/u-s-air-force-ch ... ce-on-gps/

GPS Spoofing Detection via Dual-Receiver Correlation of Military Signals
https://gps.mae.cornell.edu/psiaki_etal ... ec2011.pdf

BAE Integrated GPS Anti-jam System (IGAS)
https://www.baesystems.com/en-media/upl ... 955758.pdf

Ja siis uuemaid arenguid...

Ukraine’s GPS-Guided Bombs Work Even When You Jam Their GPS
The JDAM is a GPS-guided bomb. But it also has an inertial guidance system that determines the bomb’s location by knowing its initial location and tracking its movement from that starting point. If the bomb loses the GPS signal, it still can strike its target—albeit with less accuracy.
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2 ... their-gps/
Russia fields many advanced jamming capabilities, including some jammers that can block GPS signals at ranges of up to 15 miles.
https://www.defenseone.com/defense-syst ... ys/392707/
JDAM-ER Winged Bombs With Seekers That Home In On GPS Jammers Headed To Ukraine
https://www.twz.com/air/jdam-er-winged- ... to-ukraine
US to Provide Anti-GPS Jammer Sensors for Ukraine’s Precision-Guided Bombs
https://www.kyivpost.com/post/32163

*

Täpismoona tehnilised lahendused ja "hingeelu", ehk kuidas see töötab ja millised erinevad lahendused on olemas
http://ael.cbnu.ac.kr/ael/research/tech ... itions.htm
Sõnaseletusi:
IMU - Inertial Measurement Unit ehk inertsiaalnavigatsiooni andur/blokk
PGK - Precision Guidance Kit ehk moona "täppisjuhtimiskomplekt"
DOF correction - Degrees of freedom correction ehk parandus vastavalt lahendatud tundmatute arvule
nt. DOF-7 teeb parandusarvutusi korraga moona X, Y, Z koordinaatide väärtusi, rõhtpööret, kallet ja rullimist jälgides
Doppler shift ehk Doppleri efekt
Initialization ja cold või hot start sellest kirjutasin siin: viewtopic.php?p=520797#p520797
L1;L2;L5 kanalitest ja C/A; P/Y ning M koodidest kokkuvõtvalt kirjutasin siin: viewtopic.php?p=520393#p520393

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 09 Mai, 2024 14:52
Postitas Fucs
Küsimus on selles, kas need venelaste uued segamisjaamad suudavad segada ka sõjalist GPS-i või piirdub asi seni "lahtise" tsiviilsega?
Kuna vastav teave ei ole avalik, siis ilmselt keegi koos viidete ja tõestustega Sulle siin midagi väita ei saa.
Minul tekkis kohe neid Ukrainas toimunud täpismoona "jammimise" uudiseid lugedes küsimus, et kas USA on ukrainlastele andnud kõik "võimekused" ja koodid jms, mida nad ise kasutada saavad, või lasi UKR siiani tsiviil GNSS võimekuste "seljas" liugu...
Lisaks on "jamming" ja "spoofing" erinevad asjad ning mina pole kusagil konkreetselt saanud lugeda, kummaga (või kombineerituna?) siis ikkagi VF pool Ukrainas on edukalt hakkama saanud. Ajakirjandus kipub kõik GNSS segamised ja häirimised "jamming" alla toppima.

Eelmises minu postis ja viidetes on ära toodud põhiprobleemid GNSS segamistega ning ka osade probleemide lahendused, mis avalikest allikatest kättesaadavad on. Ja nagu sealt lisaks lugeda saab, on täpismoona versioone ja lahendusi (s.h. uuendused ja täiendused) väga erinevaid. Samas pole mul aimugi, millist konkreetset moona (uuenduse/täienduse versiooni) Ukrainale on siiani antud, aga sellest oleneb samuti üsna palju.

Re: GPS-i häkkimine

Postitatud: 09 Mai, 2024 18:47
Postitas Viiskümmend
See, et sagedushüppamine ja krüpteerimine kuidagi segamise vastu aitaks on ikkagi rohkem visa müüt ja müügijutt.