Kena, et akf Andrus pisut sõjaajatühikut täitis, minul pole olnud mahti vahemikuga 1941-44 eriti tegeleda. Sellest nimekirjast on tundmatumad praamid 1,2 ja 3. Tegemist võib olla nii Kreenholmi manufaktuurile kuulunud pea 18 m pikkuste ja 7-8 meetrit laiade alustega kui ka Vasknarvas jõe süvendustöödel kasutuses olnud praamidega. Numeratsioon oli sama, Kreenholmi omadel oli numbri ees lisaks KM.
Kui juba praamid teemaks, siis liigub nendega edasi. Praaga praamivaredest on varem korduvalt juttu olnud. Head inimesed saatsid mulle sügise algul üsna värske Praagal tehtud foto ja sealt hakkasin edasi nokkima. (Seda fotot ma üles ei pane, järsku on autoriõigused) . Küll aga riputan uuesti terve rodu vanemaid. Nende allikaviiteid ei hakka enam panema, varasemast enamuses olemas.

Mõni lk tagasi oli juttu saksa reparatsioonipraamist, millest tekitati kaks väiksemat. Praagal olev on siis üks neist. Teine jäi Tartusse ja on ammu likvideeritud. Et Praaga praami ninaosa mõnevõrra erineb sellest originaalsaksaninast

, siis on ilmselt nii, et nr 204 jäi lõpuks Praagale. Ahtriosa ei ole esmapilgul küll saksapärane,
aga näib, et seda on pärast põhitööga lõpetamist tugevasti töödeldud.
Ülesvõte 1962.aastast. Peakski olema 204.
Pidin vasakut ülanurka töötlema, sest teine foto segas.
Pärast nende praamide nimekirjast kadumist tekkisid asemele tiiburite nö. laod- naftapütid.
Siin üks neist, kahjuks ei ole selge kumb, aktsioonis „R-1” ja „Narva” vahel.

Võetud muidu siit.
https://www.muis.ee/museaalview/2726579 . Pildiallkiri promob „Narva” asemel millegipärast „Turisti”. Ja õige dateering on 1972 sügis või äärmisel juhul 1971.a. oktoober.
Teine vare.

Pärast II maailmasõda oli Tartu sadamal kaks korraliku suurusega põhjaluukidega süvenduspraami. Kasutusel olid nad mitmel otstarbel, kusjuures vajadusel miskite ujuvate platvormidena. 60-tel aastatel nad Tartu sadama aluste nimekirjast kadusid, aga asemele ilmusid eri suuruses laadimisestakaadid. Väga võimalik, et mõni neist oligi.
Ehitatud on nad Tartus (arvatavasti „Teguri” töökodades) igal juhul enne 1928.a. EW aeg on jäädvustanud neid tegevuses.
„4037” Emajõel toimetamas.
https://ekspress.delfi.ee/artikkel/7180 ... kk-emajoel
Vasknarva motiiv

Neist kahest „4035” ja „4036”, mis fotol on Vasknarvas tegevad, oli peale sõda Tartus üks ja tema peakski Praagal olema. Nõukaaegne „Šalanda-1” on pigem „4037”

. Ainult kolm neid omal ajal ehitatigi.
paar klaarimist
* „Juliane Clementine”
https://www.muis.ee/museaalview/146958
Ma polnud selle jäädvustusega eriti rahul
aurik kirjutas: ↑28 Juun, 2021 13:04 Pildi enda juures on aga midagi kummalist- sõuratas puutub vaevu vett ja tüürilaba on liiga pikalt veest väljas, seetõttu on esmamulje, et laeva on joonistatud pea tühjana, kalda ääres seistes, aga… puudu on ka lahtine komandosild ühes roolirattaga, mis peaks asuma sõurataste kohal tekikajuti peal. Seetõttu näib hoopis, et pilt on joonistatud talveks kaldaletõmmatud laevast (puust kere ja jäätundlike sõurataste puhul üsna obligatoorne) ja kunstnik on hiljem lisanud vee, tossu ja mõned inimfiguurid, unustades aga roolimehe.
„JC” on pisut trüginud veel ühe pildi peale
https://www.muis.ee/museaalview/763164 aga mulle tundub, et korsten ja tagumine mast on laeva keskosale tublisti lähemal, kui profiilipildil. Ümberehitus on võimalik küll, aga pigem on üks kunstnikest lasknud oma fantaasial natuke lennata.
Aga ühe eksituse tekitasin, tegelikult oli „JC” ahtris oleva roolirattaga. Kas ka eraldi komandosild olemas oli... no ehk ikka oli. (Väiksematel "Karlil" ja "Nannyl" ei olnud komandosilda). Roolimees on igal juhul kadunud.
Kahjuks on ettesattunud pildimaterjal vahemikust 1860-80 täielik null ja järgmised tosinkond aastat ülinapp. Aga selle vähesegi põhjal võib arvata, et kõik kuni 1870-teni Peipsi vesikonnas sõitma hakanud aurulaevad olid ahtris oleva rooliga ja nendele, mis veel XX saj.alguses liikumas, sätiti kusagil 90-te jooksul rooliratas komandosillale. „Alexandri” kordusfoto (kahjuks dateerimata, aga peaks olema 1890-te I pool) annab selle hästi edasi. Komandosild olemas ja rool ahtris.

Sajandivahetuse fotodel on ta igal juhul juba eespool korstnat oleva rooliga.
Sellel fotol „Alexander” esimene ning järel „Dorpat” . Taga paistab natuke „Peipust”.
----
aurik kirjutas: ↑25 Juul, 2023 10:21 * Dori paatidest
Sovetiaja reisilaevade nimekirja võib tinglikult kanda ka „K-1” ja „K-2”. Narva veehoidlal alustati nendega 1958.a. suvel lihtsaid huvireise. Paistab et need kukkusid kolinaga läbi (kes see ikka viitsis suht raskesti ligipääsetava ja kauge Kulguni kõmpida, selleks, et igavavõitu veekogul natuke ringi tiirutada). „K-2” toodi siis Tartusse seisma ja viidi järgmisel aastal Pärnusse. „K-1” jäi kirjade järgi veopaadiks. Palju teda kasutati, on iseküsimus.
Info kahest sõiduvalmis reisikaatrist tunnisteks tiirudeks Narva veehoidlal on pärit ajakirjandusest. Samas mainib Narva sadama 1958.a. tegevusaruanne vaid ühte. Paistab olema vastuolu, kuid sellest saab üle. „K-2” ei teinud ühtegi reisi. „K-1” sõidutas viie nädala jooksul tervelt .....41 inimest, siis lõpetati see mõttetus ära.
----
Et Raketade ülevaade on ammu olemas, siis täiendav minijutt lisaks eelmisel lk olevale ka väike-”raketade” kohta, vähemalt sellest ajast, mil nad olid Tartu jõesadama omanduses.
aurik kirjutas: ↑25 Juul, 2023 10:21 Tartu kaatrite Pärnusse viimine polnud siiski päris lambist. Muude foorumite jms juttudes on mitu korda meenutatud „Volga” olemasolu Pärnus, kahjuks on aeg jäänud täpsemalt määratlemata. Ja Tartu sadam kaalus tõesti varianti paar kaatrit Pärnusse viia (sellest on Edasi-lehes kirjalik jälg olemas)
Tagantjärgi näib, et Tartu jõesadama jaoks olid uued kaatrid paras peavalu. Suure hurraaga sai neid omal ajal viis tükki tellitud ja kui nad kõik kohal olid, siis peagi selgus, et nende majandamine pole väga rentaabel. Kaks kaatrit sõitsid Ranna vahet ja mõnikord huvireise Peipsile, kolm tuuritasid lihtsalt põhjarannikul. Arvata, et äratasuv rakendus oli neil vaid ilusa ilmaga.
Juba 1968.a. viidi üks kaater reisiliiklusest välja, teenistuskaatriks. Järgnevatel aastatel seisid kaks alust kaldal, olles lihtsalt nö reservis, kolm aga kadusid kohe 1969.a. kuhugi ära. Tartusse jäänutest üks 70-te keskel samuti haihtus, teine aga anti siis jõesadama veeteede majandile, kus oli rivis veel 80-te I poolel.
Kuhu kadunud kaatrid sokutati, ei võta enam välja, pealegi oli neid 60-te jooksul tulnud Eestisse veel, nt Tallinna Merekooli ja Haapsalu vetelpäästele. Mulle tundub praegu, et järgmisest kolmikust võib mõni olla kindlasti endine Tartu jõesadama „Volga”
1)Pihkvas 70-te alguses fotole jäänu.
![Pilt]()
Polnud Pihkva sadama vaid mingi organisatsiooni oma. Kõrval olev laev kuulus DOSAAF-ile, äkki siis kaater ka
2)Värskas 70-te keskel olnud kaatrist on kirjalikke meenutusi
3)Tartu ujula juures ca 40-45 aastat tagasi resideerunud kaater. Foto meie foorumis lk 53 olemas
viewtopic.php?p=505541&hilit=volga+ujula#p505541
Populaarseid kaatreid ehitati vahemikus 1958-86 kokku 7000 lähedale. Tehti nii 5 reisijakohaga reisikaatreid kui ka mitmesuguseid teenistusaluseid. Kolmveerand kaatritest toodeti Valgevenes Homielis (Gomel). Masstootmine seati sisse ka Musta mere äärses Batumis. Nižni Novgorodis ja seal lähedal olevas Navašinos valmistati kõigest kahekohalise arvu jagu. Kaatrite pikkuseks oli 8,5 meetrit, laiuseks jõeversioonil pisut alla ja merevariandil natuke üle 2 m. Mootorid olid mitmes variandis vahemikus ca 75 – 90 hj. Kuulsaima minitiiburi kinkis seltsimees Brežnev Richard Nixonile, see oli Batumis ehitatud merevariant.
Tartu Jõesadama väiketiiburid olid Valgevene päritolu. (Jõesadama arhiiv projekti numbrit ei maini, aga peaksid olema ikkagi jõekaatrid- projekt 343). Internetis liigub versioon, et kaatritüübi algne nimi oli tegelikult „Strela” ja alles kusagil 1965 hakati neid nimetama „Volgadeks”. Igal juhul Tartu sadama paberites on nad algusest peale „Volgad” ja neid on esimest korda nimetatud 1965.a. jaanuaris allkirjastatud 1964.a. aastaaruandes.
I kaater, ehitusnumber 88 , saabus 1964 novembris. Aprillis 1965 nimeks „Kotkas”
II kaater numbriga 104 jõudis Tartusse 1965 jaanuaris. Temaga oli pisut jama, sest tehasega oli kokkulepe, et kaater jõuaks pärale vana aasta sees ning saaks kapitaalmahutuste aastaplaani kenasti täidetud. Aga saadetis hilines ja plaani täitmata jäämise pärast oli pahandus (plaanide täitmisest sõltusid mh preemiad)...nii et käsumajanduse omapärad. Nimi pandi samaaegselt esimese kaatriga ning selleks sai „Delfiin”
Maikuus alustasid mõlemad Rannale sõite. Üksikpileti hind 25 kopikat (tavalise jõetrammiga oli 15 ja lastele 5- 10 aastat 5 kop.) Kaatreid võis tellida lõbusõiduks tunnihinnaga 5 rubla. Minimaalne aeg tellimussõidule oli tegelikult pandud 30 min.
Kaater, mis 1965 juunis Emajõel vee all üle jõe ujuda üritanud purjakil noormehest üle sõitis, oli „Delfiin”.
III kaater, ehitusnumber 143 on platsis olnud septembri alguseks. Sai siis nime „Forell”. Kas ta juba sügisel vette pääses, sellest info puudub
IV ja V kaater, ehitusnumbritega vastavalt 149 ja 200, saabusid navigatsioonide vaheajal. Aprillis 1966 sai varemsaabunu nimeks „Tšaika” ja viimane ristiti järgmisel kuul. „Amfiib”
1966 suvest oli paar kaatrit Peipsi põhjarannikul. Selle aasta juures kohtab kolme erinevat nime, aga need ei pruukinud seal kõik korraga olla.
Natuke on hämamist kaatrite resideerumiskohaga. Jõesadama arhiivis on enamasti kirjas lihtsalt Kauksi turismibaasi piirkonnas, sadamakohta nimetamata. Kindel plaan oli nad käima panna Kauksist, sinna pidi 1966 juuni keskpaigaks rajatama randumissild ja Tartu-Mustvee-Rannapungerja „Raketaga” liini pidi pikendatama Kauksini. See jäi ära, sest leiti, et kasulikum on tiiburit pidada argipäeviti Pihkva suunal. Kaudsemad andmed kinnitavad, et kaatrite peatuskoht oli ikkagi Rannapungerjal, jäädes turistide põhimassist paar versta eemale.
Plaan kaks kaatrit Pärnusse viia oli 1967.a. suvel. Ei teostunud. Põhjenduseks toodi lõpuks, et Pärnus pole lihtsalt võimalik reisijatevedu korraldada.
1968. a. alguses anti „Kotkas” üle veeteede osakonnale.
1968 maikuust on pärit järgmine seik. 16.05 ilmus Edasi lehes kuulutus
Alates järgmisest õhtust on mingiks ajaks liinile saadetud „Amfiib”! Seda ei usuks, kuid vastav käskkiri on vormistatud 10 päeva hiljem. Ju siis oli reisijaid nii vähe, et oli mõistlik jõetrammi (ilmselt „Narva”) asemel kaater sõitu saata, seda enam, et Tartu-Praaga liinilaev, mis ka Ihastes peatuse tegi, väljus õhtul samal kellaajal. Suvel liikus „Amfiib” siiski Peipsi põhjarannikul. Kuidas see Ihaste liini segadus ära klaariti, ei tea. Võib-olla lükati emma-kumma liini (pigem Ihaste) kellaajad vähe hilisemaks.
Edaspidine teadaolev saatus on järgmine
* „Kotkas” kaob paberitest. Tõsi küll, veeteede osakonna alused on neis üsna juhukülalised, kuid selge, et kaua teda ei peeta
* „Tšaika” oli 1969.a. kirjas teenistuskaatrina, edaspidi haihtub
* „Delfiin” on märgitud 1970.a. reservaluseks, see on temast viimane teave
* „Forell” on vahemikus 1970-74 olemas kas reservis/ konserveerituna või kirjas teenistuskaatrina
* „Amfiib”- 1971-75 konserveeritud (arvan, et „Delfiinina” 1970 nimekirjas olnud kaater oli tegelikult tema) 1975 .a. lõpus anti veeteede osakonnale ja tööpiirkonnaks märgitud Narva jõgi ja Peipsi põhjarannik. Püsis pildis kuni 1983-84 aastani.
Nii, sai vähe pildialbumi moodi.
EDIT": ikka tuleb mõni toksimisviga, parandasin kaatrite tunnihinna õigeks