108. leht 666-st

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 14:31
Postitas Kirs
OLAVI kirjutas:
Kirs kirjutas:Kustkohast siis vanasõidukite-uunikumite omanikud peaksid oma sõidukitele õli soetama? Poodi selles, et vale õli ostid süüdistada on küll veidi kummaline.

Kui vana on "vana"?


No Trummi poolt ostetud API SB klassi(1930-1951) õli kasutavad sõidukid peaks ikka piisavalt vanad olema.


Mis mootorite piiramist puudutas, siis mõtlesin ikka seda, et seaduse mõistes ei saa-ei või teha. Registreerimiskohususe ja kindlustuseta kuni 25km-h nn pisimopeedid ka meil täitsa olemas. Tegemist tavaliste 50cm3 moppidega millel kuni 1kw võimsuse ja kiirusepiirang. Sõita võib vähemalt 14 aastane ja piisab jalgrattalubadest.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 15:28
Postitas Kapten Trumm
Keegi ei keela sellele 40ndate sõidukile panna samade viskoosusnäitajatega Valvoline oma, mille API on SL.
5 kanku ainult 4 euri kallim. Lihtsalt mind pani imestama, et on niivõrd mahajäänud õlifirmasid, et sellist relikti müüvad - ja rumalaid Automaailma ostumehi, kes ei loe, mida tellivad. Tavaliselt jääb see kvaliteediklass siiski sisseostetud materjali viletsuse/tootja nõrga tehnoloogilise taseme taha. Pealegi polnud sildil poole sõnagagi juttu, et on "for vintage".

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 16 Aug, 2021 15:39
Postitas Kapten Trumm
Kirs kirjutas: Ei ole tavaline. St. ei ole sädelahendusega. Mingi suvalise bensiinigolfi konega seda trikki teha ei saa.


Mootori võimsuse piiramine on üldse üks lihtsamaid asju, vot võimsuse suurendamisega läheb keerulisemaks.

Kui praktikasse vaadata, siis bensiinimootorit saab piirata sisselaske läbimõõtu kitsendades või mootori pöördeid läbi süütesüsteemi piirates (mehhaaniliselt või elektrooniliselt).

Kõikidel autodel on tänapäeval vähemalt 1 piiraja - mootori maksimaalpöörded. Lahendatud on see tänapäeval nii, et teatud pöörete saavutamisel ei anna aju enam osadele süütepoolidele süüteimpulssi, mille tagajärjel võimsus väheneb sujuvalt ja ei saa enam pöördeid lisada/kiiremini sõita.

sisselaske läbimõõtu saab kitsendada kas piirdeseibi paigaldamisega või seguklapi käigu piiramisega (mis ka vähendab sisselaskeava ristlõiget).

Mingi mopeedauto mootor ongi juba konstrueeritud nii, et sealt suuri võimsusi saada nõuab ümberehitamist - kuna soovitav võimsus on pisike, on juba sisselaskekanalid ja nukkvõlli faasid valitud tagasihoidlikud.

Papist piirdeseiviga oli piiratud näiteks aiatraktor (motoplokk) Neva, millel oli karbussi alla pandud kartongist väiksema avaga tükk kui karbuss ise oli. Papist piirdeseibe kasutati ja NSVL autodel sissesõidu perioodil, et klient ei sõidaks sisse töötamata mootorit kokku.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 15:43
Postitas Kirs
Netis infot küll, kus neil kolmepütistel 400-500cm3 mopeedauto diislitel piirajad eemaldatud ja siis üle 100km-h välja jooksevad. Üks näide kah: https://www.youtube.com/watch?v=p2_zU4VwWl8 Ei olegi vaja suuremat ümberehitust.
Sama ka näiteks kahetaktiliste 50cm3 mopeedidega. Ilma piirajateta ligi 90km-h lähevad suht vabalt. Neljataktilised veits lahjemalt, ligi 70km-h.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 16:22
Postitas Peeter
Koos ostetud atv-de ja rolleritega küsisin tootjalt kaasa lisaks pakutud varuosadele&kataloogidele&reklaamidele&mida-iganes lisaks ka service manuale ja ka sertifitseerimisdokumente. Lennult ütlen, et ühe GY-6 mootoriga rolleri või atv EEC tootjadokumentatsioon mootori võimsuse piiramise ja fikseerimise kohta on umbes 100 lehekülge pdf-i. Sisaldab endas kõikide traktide tehnilisi kirjeldusi, mõõtmeid, karakteristikuid jne Järjest on kõik kiirust ja võimsust määravad sõlmed: sisselase alates õhufiltri korpusest kuni silindri-kolvini välja; väljalase alates silindrist kuni summuti viimase otsani, säde koos skeemi, detailide ja karakterisitikute ja kõige muuga; nukkvõll; gaasijaotusmehanism; variaatorülekanne; reduktor; veljed-rehvid; spidomeeter. Kõik see kirjeldab komplektselt kuidas moodi on paljude sõlmede üheaegse piiramisega tagatud olukord, kus mootor&ülekanne vastab sertifikaadis esitatud ja määratud võimsuste ja kiirustega. Piiramissüsteem (vastavalt serdi nõuetele) on üles ehitatud sellest printsiibist lähtudes, et kui oskamatu asjamees ka ühe piiraja (kasvõi kogemata) ka peaks eemaldama, siis ei juhtu veel kohe midagi lihtsalt ülejäänud sõlmed toimivad edasi ja ikkagi suuremat võimsust ei saavutata. Kuna samal ajal olin näinud ka sama tootja piiramata (Aasia) versiooni, siis oli iga sõlme erinevused kohe eristatavad: Kuigi välismõõdud ja/või pealtnäha samad, siis tegelikult oli kõik erinev: sisselaskekollektor suurema diameetriga, klapid suuremad, seal vahel insulaatorseib samuti. Sumpas need märgistatud avad suuremad, nukkvõll teine, sädeme graafik avatud jne. Reduktor oli sama koos varioga. Ehk siis "piirajate" eemaldamine eeldab kogu mootori üle käimist.
Kirjeldasin siin praegu sertifitseeritud piiramissüsteemi, ja see ei ole üldsegi mitte ainult sissesõiduaegne piiaja, sissesõiduaegne piiraja on lihtsalt ajutine meede/lahendus kuni esimese hoolduseni, või kuidas tootja ette näeb.
Ja see on ainult ühe (pähh, kõigest mingi rolleri) mootoritüübi piiratud võimsuse sertifitseerimisdokumendid. Teine mootor, teised dokumendid...

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 16:38
Postitas Kirs
Hiina, pean silmas just seda Honda GY6 klooni puhul ei kasutata tegelikkuses korraga neid kõiki piiramisi. Kunagi omasin sama mootoriga taburetti ja sellel oli piiraja ainult karburaatoris. Kruvisin maha ja ligi 70km-h nigu maast leitud :) Levinumad piirangud ongi sellised suht lihtsalt eemaldatavad. Karbussis, variaatoris piirav puks, CDI(suht sageli piisab vaid seal teatud juhtme läbilõikamisest) või vahetad lihtsalt CDI välja piiranguta versiooni vastu.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 17:57
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas:
Kirs kirjutas:Kustkohast siis vanasõidukite-uunikumite omanikud peaksid oma sõidukitele õli soetama? Poodi selles, et vale õli ostid süüdistada on küll veidi kummaline.

Kui vana on "vana"?


Üldlevinud käsitluse järgi loetakse Oldtimeriks auto mis on vähemalt 30 aastat vana ja Youngtimeriks 20 aastat vana.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 18:01
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas:Keegi ei keela sellele 40ndate sõidukile panna samade viskoosusnäitajatega Valvoline oma, mille API on SL.


Tegelikult siiski ei sobi, osad lisandid ei klapi kokku mootoris kasutatud materjalidega

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 18:57
Postitas Peeter
Kirs kirjutas:Hiina, pean silmas just seda Honda GY6 klooni puhul ei kasutata tegelikkuses korraga neid kõiki piiramisi. Kunagi omasin sama mootoriga taburetti ja sellel oli piiraja ainult karburaatoris. Kruvisin maha ja ligi 70km-h nigu maast leitud :) Levinumad piirangud ongi sellised suht lihtsalt eemaldatavad. Karbussis, variaatoris piirav puks, CDI(suht sageli piisab vaid seal teatud juhtme läbilõikamisest) või vahetad lihtsalt CDI välja piiranguta versiooni vastu.
See on pikem ja spetsiifilisem jutt, aga tõepoolest võib olla sõltuvalt tootja suvast kas kõik või ka ainult osaliselt piirajad. Sõltub tootja renomeest. Meile tarninud firma näiteks ütles kohe, et nt see tootja (nt Benzhou) müüb ainult kui serdiga, siis täielikult kõikide piiramisnõuetega, või siis piirajateta, aga siis juba Euroopa serdita pille. Varuosi avatud mootorile- palun väga, pole probleemi, aga alati oli vaja täpsustada kummale versioonile. Samas mõnelt teiselt on võimalik osta ka osaliste piirajatega jne. Määravaks on kaup ja hind.
Need karpakaane alused punnid, millest sina siin räägid, need on primitiivsed sissesõiduaegsed pööretepiirajad. Sama ka CDI juhtmega.
Aga noh, nagu ma siin selle suure lennukitäite kaupa maskiostuteema juures ka selgitasin, siis Hiinas see sertidega jahmerdamine on hoopis eraldi teema..... Kaup on üks asi, sert sinna jurde juba nagu eraldi asi ja ostmise lisaartikkel... Kahjuks läks nende libasertidega ka meil siin paar maskiasja aia taha....

Ma lihtsalt kirjeldasin milline on serdi vormistamiseks nõutav tehniline dokumentatsioon.

Re: Autoteema

Postitatud: 16 Aug, 2021 19:20
Postitas OLAVI
Tänapäeval on juba paljud üle 5 aasta vanused autod nende omanike jaoks vanad, kui järjekordsel hooldusel esinduses ühmatakse, et: "Jälle oma rondiga siin, osta uus masin parem".

Vanematele autodele on tänapäeva mõistes "spetsiaalõlid".
Näiteks see: https://www.motonet.ee/et/toode/592062/ ... 20W-50-5-l
Pilt
Pilt
Üks teema on lisandid aga olulisem erinevus on õli molekulide pikkus ja minimaalse õlikile paksus. Vanemad õlid ei võimaldanud õhemat õlikilet, sest see rebenes ennem tööpinnalt.
90´ndatel vähendati mootorite vändasaalede vahet ca 2 korda, et lühema molekuli jaotumisel polnud paksemat õlikilet liugpindade vahele vaja ja hakati tootma erinevaid lühikese molekuliga õlisid.
Aga kui vanemale autole, mille saalede tööpilu oli suurem, kasutada lühema molekuliga ja õhema kilega õli, siis ei jaotu jõuepüür materjalile enam õieti ja laagripinna suurema erikoormuse tõttu kuluvad saaled rutem.
(Näiteks nõuka ajal oli spetsialistide poolt eelistatud Kaspiamere basseini õlid põhjamere õlidele, sest Bakuu nafta molekuliside oli tugevam ja mootor pidas paremini vastu.)

Alati tasub uurida tootja deklaratsioone ja mitte uskuda ilusat reklaamteksti.
Näiteks meil heaks peetav kaubamärk, "Mobil1Formula" on USAs tänavaliikluseks keelatud ja õlivahetusvälp on neil selle õliga soovitatud 1000km, kuna rikub (California) katalüsaatorit.

Re: Autoteema

Postitatud: 17 Aug, 2021 7:01
Postitas AMvA
Madala lisandite hulgaga mineraalõli nüüd spetsiaalõliks kutsuda, nojah :D

Aga milline see Mobil1 Formula on, mis keelatud on. Seda tahaks kohe väga teada.

Re: Autoteema

Postitatud: 17 Aug, 2021 7:32
Postitas Walter2
Näiteks meil heaks peetav kaubamärk, "Mobil1Formula" on USAs tänavaliikluseks keelatud ja õlivahetusvälp on neil selle õliga soovitatud 1000km, kuna rikub (California) katalüsaatorit.

Huvitav kuidas seda kontrollitakse - Highway Patrolil on õlilabor pakiruumis või Walmart-is Mobilit ei müüda? :D California ja tema saastenormide samastamine terve USA-ga on ka päris meelevaldne.

Re: Autoteema

Postitatud: 17 Aug, 2021 7:53
Postitas AMvA
Ei tea jah, kust see info pärit on, ilmselt elav fantaasia.

Aga igatahes Mobil USA lehel pole Mobil 1 Formula õli juures poolt sõnagi mingist kasutuspiirangust. Arvestades, kui tähtis on USA-s selliseid piiranguid märkida, et mitte saada mõnelt lollilt tarbijalt miljoninõuet, siis seda kahtlasem on see jutt.

Molekulide pikkuse jutt kah paras umbluu.

Re: Autoteema

Postitatud: 17 Aug, 2021 8:51
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: Tegelikult siiski ei sobi, osad lisandid ei klapi kokku mootoris kasutatud materjalidega


Loomulikult on asju, mis on tõsi ja kus valed õlid tekitavad probleeme. Näiteks Honda käigukastid on selline näide.
Siiski peab ültema, et 90% neist juhtudest, kus keegi väidab "väga special" õli vajadust, on tegemist järelturunduse teenega, eesmärgiga samalt kliendilt võimalikult kaua raha saada (on omane enamasti jaapani tootjatele).

Et kellelgi on saaled ussinahast, on tänapäeval juba kahtlasem, palju neid oldtimereid ikka enam on, kus originaalsaaled sees on. Tänapäeval tarvikuna toodetavad on üldiselt kõik pronksist, kaetud alumiiniumikihiga. Ka Gaz-51 omad, mis on originaalis kaetud babiidikihiga. "Tänu" Gaz-51 mootorite kasutusele võidusõidus on see teema suhteliselt ära proovitud ja praktikas ei kasuta seal keegi mingeid oldtimer tüüpi õlisid.

Re: Autoteema

Postitatud: 17 Aug, 2021 9:21
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas:Tänapäeval tarvikuna toodetavad on üldiselt kõik pronksist, kaetud alumiiniumikihiga.


Saalede korpuse materjal on ikka teras, mis on kaetud pronksi-plii või pronksi-vismuti sulami kihiga, millel on peal veel plii-indiumi sulami või babiidi kiht