Re: Võta riigikaitses võim ja langeta otsused.
Postitatud: 26 Jaan, 2015 13:34
Militaar.net-i VALIMISSTUUDIO 2015 küsimustiku vastused.
Otselink siiasamasse vastustele:
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... &start=163
LEGEND:
(REF) - REFORMIERAKOND
(KESK) - KESKERAKOND
(SOTS) - SOTSIAALDEMOKRAADID
(IRL) - ISAMAA JA RES PUBLICA LIIT
(EKRE) - EESTI KONSERVATIIVNE RAHVAERAKOND
(EER) - ERAKOND EESTIMAA ROHELISED
(VABA) - EESTI VABAERAKOND
1) Kes on teie kaitseministri kandidaat?
(REF): Oleneb valimistulemustest. Selgub pärast valimisi.
(KESK): Kahjuks ei saa me sellele küsimusele hetkel veel vastata. Keskerakond ei pea varikabinetti ja valitsusse saades otsustab kandidaatide isikud juhatus demokraatlikul teel. Meie põhimõte on valida ministriteks parimad sobilikud inimesed, kelle teadmised ja oskused panustavad kõige paremini valdkonna arengusse.
(SOTS): ***Meil on hetkel tegutsev kaitseminister. Kui Sven Mikserist saab peaminister, otsustame tema mantlipärija isiku.
(IRL): Jaak Aaviksoo ja Urmas Reinsalu on olnud kaitseministri ametis. Kindlasti on teisi julgeoleku ja riigikaitse tegijaid nagu Marko Mihkelson ja Raivo Aeg.
(EKRE): Raul Öpik.
(EER): Kaitseministri kandidaat hetkel puudub, sest tegele laskmata karu naha jagamisega, kuid igal juhul eelistame ministri kohal näha valdkonda tundvat ja vähemalt sõjaväes käinud inimest.
(VABA): Meil ei ole kellegagi sellel teemal konkreetselt räägitud. Kindlasti ei ole see lihtne erakonnas paguneid teeninud poliitik, vaid omaala asjatundja ning antud valdkonda teadev inimene.
2) Mida on teil ette näidata eelmiste kaitseteemaliste valimislubaduste täitmise kohta?
(REF): Kõik eelmiste valimiste eel antud riigikaitselased lubadused on täidetud või täitmisel. Oleme Eesti kaitsekulud hoidnud püsivalt 2% sisemajanduse kogutoodangust. 2015. aasta riigieelarve näeb ette kaitsekuludeks 2,05% SKT-st seoses julgeolekuolukorra järsu halvenemisega Ida-Euroopas. Eesti on jätkanud ja jätkab üldise kaitseväeteenistuse kohustusega ja ajateenistusega. Kaitseväe ja Kaitseliidu põhiülesanne on koos NATO liitlastega Eestit kaitsta. Kaitseväele on hangitud vajalik autotransport, uus lahingutehnika – jalaväe lahingumasinad CV9035, uued Javelin-tüüpi USA tankitõrje raketikompleksid. Viimane ja oluline lubadus on hetkel Riigikogus menetluses olev riigikaitseseadus, mis on ühtlasi viimane korrastamist vajav nurgakivi riigikaitset korraldavas seadusloomes.
(KESK): Kahjuks ei midagi viimastel perioodidel, kuna me ei ole pikalt valitsuses olnud.
(SOTS): ***2015. aasta riigieelarvega tõusevad kaitsekulud 2,05 protsendini SKPst.
Aprillis vastu võetud riigi eelarvestrateegia 2015-2018 sätestab kaitsekulude hoidmise 2% tasemel SKPst. 2015. a riigieelarve näeb ette kaitsekulude tõusu 2,05
protsendini SKPst.
NATO tippkohtumise tulemusena NATO kohalolu Eestis jätkub ning tugevneb.
NATO tippkohtumisel septembri alguses Walesis kiitsid valitsusjuhid heaks NATO valmisoleku tegevuskava, millega NATO jätkab ja suurendab oma kohalolu NATO piiririikides.
Samuti lepiti tippkohtumisel kokku uue NATO ülikiire reageerimisüksuse loomises, mida on võimalik kiirelt kohale tuua vähimagi ohumärgi puhul kõikjale NATO territooriumil ning NATO kaitseplaanide kooskõlla viimises muutunud julgeolekuolukorraga.
Uus riigikaitseseadus loob aluse riigikaitse laiapõhjalisele käsitlusele.
Novembris kiitis valitsus heaks ning saatis Riigikogule riigikaitseseaduse eelnõu, mis loob aluse riigikaitse laiapõhjalisele käsitlusele ning sätestab riigi
juhtimise ja valmisoleku üleminekul rahuaegselt tegevuselt sõjaajale. Riigikaitseseaduse eelnõuga ühendati uuendatud kujul seni eraldi seadustena kehtivad rahuaja riigikaitse seadus, sõjaaja riigikaitse seadus ja rahvusvahelise sõjalise koostöö seadus.
(IRL): IRL enne eelmisi valimisi andis teada, et me ei lähe valitsusse, mis ei tõsta riigikaitse kulusid 2 %-le. Me saime sellega hakkama. Olulisemad sammud viimastest aastatest on kaitseväe palgareform, uue riigikaitse sõjalise arengukava koostamine, esimest korda ka mittesõjalise arengukava koostamine.
IRL-i vedamisel töötati välja kaitseliidu ja kaitseväe veteranide toetuspoliitika ja vastavad seadusemuudatused.
(EKRE): Eesti valija pole meile kahjuks tänaseni andnud võimalust oma lubadusi ja nägemusi ellu viia.
(EER): Roheliste edusammud puudutavad eelkõige energiajulgeolekut. Vaatamata väikesele fraktsioonile - kõigest kuus inimest - suutsime käivitada energiasäästu-, energiatootmise hajutamise ja koostootmisjaamade ehitamise programmi. Suutsime vastu seista Reformierakonna kaitsevõime lagundamise ehk palgaarmee – plaanile. Lisaks on paljud liikmed aktiivsed kaitseliitlased (Aleksei Lotman jt) ning endised liikmed Marek Strandberg ja Katrin Idla on saanud NATO teaduspreemia, mida ilusate juttude eest ei jagata.
(VABA): Vabaerakond ei ole kuulunud ennem Riigikokku ega valitsusse. Samas on meil antud valdkonnaga seotud inimesi liikmeskonnas nagu Tarmo Kõuts- endine Kaitseväe ülem, Kalle Kaljuste Piirivalve taustaga ning Märt Meesak Kaitseliidu taustaga inimene. Meil on neid veelgi.
3) Mis on teie jaoks „esmane kaitsevõime”? (s.h. kaitsevõime rakendumise kiirus, maht ja vahendid)
(REF): Riigikaitse strateegias on sellest kuus tegevussuunda, millest elutähtsate teenuste toimepidevuse kindlustamine, psühholoogiline kaitse, sisejulgeoleku tagamine, tsiviilsektori toetus sõjalisele kaitsele ja rahvusvaheline tegevus sõja ajal on seni käsitletud puudulikult ja enamasti on lähtutud rahuaja hädaolukorrast, mitte sõjast. Edasises on kõige olulisem tegevussuundade koordineerimine valitsuse julgeolekukomisjoni ja tagamine riigikantselei kaudu.
Eesti kaitsevõime kaheks ja teineteisest mitte lahutatavaks osaks on esmane iseseisev kaitsevõime ja NATO kollektiivkaitse. Eesti pole kunagi omanud illusiooni, et NATO nn vihmavari on piisav julgeolekugarantii. Seega on enesestmõistetav, et võtame väga tõsiselt oma Kaitseväe ja Kaitseliidu baasil üles ehitatavat kaitsevõimet. Eesti asub väga ohtlikus geostrateegilises asukohas. Lääne-Euroopa (NATO, EL) poolt vaadates kujutavad Balti riigid julgeoleku mõttes poolsaart. Oleme Põhja- ja Lõuna-Euroopast eraldatud Läänemerega. Ida pool asub meie peamine julgeolekuohu allikas. Partneritega Lääne-Euroopas oleme maismaal ühendatud vaid kitsa umbes 70 kilomeetri laiuse koridoriga Leedu ja Poola vahel. See teeb Balti riikide kaitse korraldamise NATO poolt üpriski keeruliseks just seetõttu, et vastaspoolel on sõja korral kerge see kitsas maismaakoridor Kaliningradi oblasti ja Venemaa vahel sulgeda. Kriisi puhul toimub NATO vägede juurdevool peamiselt meritsi või õhu kaudu, mis võtab aega. Uue tähenduse esmasele kaitsevõimele annab liitlaste kohalolek, mis on ka kasvamas.
(KESK): Meie jaoks on esmane kaitsevõime poolik lahendus ja seetõttu tahame asetada rõhu püsivale iseseisvale kaitsevõimele totaalkaitse printsiipide alusel. Kõik vajalikud protsessid peavad toimuma minimaalse viivituse, tarviliku mahu ja kõigi kasutada olevate vahenditega. Tuleb teha kõik, mis on tarvis, et oleks tagatud põhiseaduses nõutud riigi iseseisvus ja sõltumatus.
(SOTS): ***Esmane iseseisev kaitsevõime peab tagama heidutuse ja kaitse NATO kollektiivkaitse täiemahulise rakendumiseni. Tänapäevastes kiiresti arenevates konfliktides on oluline olla võimeline koheselt reageerima tekkivatele kriisidele. Kaitseväe kiirreageerimisstruktuur tuleb välja õpetada, relvastada ja varustada 21 000 kaitseväelast. Lisaks sellele tuleb välja arendada Kaitseliidu raames maakaitsevõime.
(IRL): Esmane kaitsevõime on suutlikkus kiiresti reageerida sõjaliseks kaitseks. Selleks on oluline panustada luure- ja eelhoiatusvahenditesse. Samuti on tähtis kaitseväe reservil põhineva kiirreageerimisvõime väljaarendamine.
Kiirus, maht ja vahendid peavad olema vastavuses võimaliku vastase tegevusega ja need pannakse paika juba kaitseväe sõjalise analüüsi järgi. Oluline on, et kiirreageerimisreserv oleks täielikult mehitatud, relvastatud ja varustatud.
(EKRE): Tegelikult saame me rääkida vaid esmasest iseseisevast kaitsevõimest (täielik ISESEISEV KAITSEVÕIME on näiteks Venemaal, kes suudaks sõdida näiteks India vastu ka ilma liitlasteta). Eesti riigikaitse toetub kahele sambale:
1) kollektiivkaitse NATO koosseisus;
2) esmane iseseisev kaitsevõime.
EKRE jaoks on iseseisev kaitse selle täpsemas sõnastuses "Esmane iseseisev kaitsevõime" mis on Eesti riigi ja ühiskonna vastupanu agressorile kõigi meie käsutuses olevate meetmete ja vahenditega kuni jõuab kohale meie liitlaste abi, ehk teiste sõnadega käivitub NATO lepingu artikkel 5.
EKRE arvates on esmaseks iseseisvaks kaitsevõimeks vajalikud, meetmed ja vahendid järgmised (toodud välja ka meie valimisplatvormis):
1) Piisaval määral ette valmistatud ja varustatud maavägi kahe soomusmanöövervõimelise brigaadiga (1.brigaad põhjasuuna kaitsel; teine lõuna suunal). Keskmaa õhutõrjevõime omamine ja piisav rannakaitse võimekus;
2) territoriaalkaitseks piisaval määral ette valmistatud ja varustatud kaitseliit;
3) sõjaväestatud piirivalve;
4) rakendame laiapõhjalise riigikaitse põhimõtteid kõikides tsiviilstruktuurides, et sõja korral oleks tagatud riigi täielik toimimine. Selleks valmistame ka elanikkonda piisavalt ette hädaolukordades toimetulekuks, et kõik teaks mida nad peaks sõjaolukorras tegema ja kuidas käituma.
Kõik ülaltoodud esmaseks iseseisvaks kaitsevõimeks vajalikud meetmed ja vahendid peavad tagama liitlaste saabumise ajaks olukorra, kus Eesti Riiklus funktsioneeriks veel minimaalselt sellisel määral, et toimiks vastuvõtva riigi toetuse süsteem (meritsi, maismaad pidi ja õhu kaudu saabuvate vägede maabumise kohad oleksid vabad ja toimiks meie riigi- ja omavalitsusstruktuuride võimekus appitulnutega suhelda ja neid igati toetada ja varustada hädavajalikuga, näiteks luureinfo ja tagalatoetusega).
(EER): Kõik, mis mahub aega NATO riikide sõjalise abi reaalse rakendumiseni, kuid meie jaoks algab kaitsevõime riigi patriootlikust juhtimisest. Kuna praeguseni pole selge, mis rahadega Reformierakond võimule tuli, kuhu läks VEBfondi raha ja kes manipuleerib selle teabega, siis ei saa me kindlad olla, et meie julgeolek on parimal viisil tagatud.
(VABA): Selleks saab olla siiski “roheliste mehikeste” ilmumisel see võimekus, et me suudame sellistes olukordades tagada stabiilsuse ning algfaasis panna arengutele piir. Selleks saab ja on tänases mõistes kaks organisatsiooni: Kaitseliit ja jahimehed. Täna on see tegelikult veel puudulik..
4) Nimetage riike Eestiga võrreldavas julgeoleku keskkonnas, mis on teil eeskujuks kaitsekulude suuruse ja mõistuspärasuse planeerimisel?
(REF): Riigikaitse on iga iseseisva riigi enese kujundada ja otsustada. Kõik eeskujude seadmised ja püüded häid ideid kopeerida on lõppenud ebaõnnestumistega. Nii on Eesti kaitsekulutuste suuruse kujundajaks NATO „2% SKT-st“ põhimõte ja oleme seda hoidnud viimased aastad kindlana. Üha rohkem teineteisemõistmist on tekkimas meil norrakatega, kellega oleme julgeolekuväljakutse valdkonnas leidnud palju ühist. Loomulikult on meie riigikaitse ülesehitusse jätnud tugevad jäljed meie naabrid ja algusaastatel kriitilise tähtsusega toetajad Soome ja Rootsi.
(KESK): Soome (territoriaalkaitsemudel), Poola (tugev kaitsetööstus ja oma jõu usaldamine) ja Iisrael (rahva kaitsetahe ja kiire sõjaline mõtlemine) kombineerituna.
(SOTS): ***Soome ja Norra. Eesti alustas sõjalise riigikaitse taasloomist nullist, seepärast ei ole mõistlik mehhaanilist võrdusmärki panna. Eesti panustamise protsent riigikaitsesse SKPst ei ole väike. Väike on SKP võrreldes näiteks Norra ja Soomega.
(IRL): Poola, Türgi
(EKRE): Meie eeskujuks oleks peamiselt kaks riiki: Soome kaitsevägi oma piiratud ressursside kasutamisoskusega ja Iisrael oma ühiskonna suutlikkusega minna kiiresti üle rahuajalt sõjaaja režiimile. Mõlema riigi tsiviilkaitse on samuti kohaks, kust maksab eeskuju võtta.
(EER): Arvestades meie geopoliitilist asukohta ja riigi suurust puuduvad meil otsesed eeskujud ja me peame ise otsima meile omast teed. Vaadates endisi liiduvabariike, näib, et liigume õiges suunas ja pigem peame õpetama teisi. Samas on meie suuremaks ohuks siseturvalisus - näiteks Simmi tegevus, mis sisuliselt võttis saladuseloori kõigilt meie kaitserajatistelt.
(VABA): Soome
5) Milliseid ülesandeid te näeksite maakaitsele ja üldiselt Kaitseliidule ning milliste ressurssidega on planeeritud
nende täitmine? (Reservistid ja/või vabatahtlikud; relvastus)?
(REF): Kaitseliit on meie maakaitse ja rahva riigikaitsesse kaasamise võtmeorganisatsioon, mille tähtsust pole võimalik alahinnata. Samas on siin arenguruumi, eriti valdkonnas, kuidas meie Kaitseväge ja Kaitseliitu paremini lõimida. Ja seda nii rahu kui sõja ajal.
Kriisi- ja sõjaolukorras toimivad Kaitsevägi ning Kaitseliit tervikliku ja integreeritud süsteemina. Kaitseväe peamiseks ülesandeks on kaitsetegevus vastase pealöögi suundadel. Kaitseliit tagab maakaitse, ehk julgeoleku kogu Eesti territooriumil. Kaitseliitlaste ülesanne on valvata ja kaitsta tähtsaid objekte, võidelda vaenlase väiksemate õhu- ja meredessantidega, eriüksustega, luure ja diversiooni gruppidega, viienda kolonniga mis tõenäoliselt aktiveeritakse.
Kaitseliit muutub sõjaajal Kaitseväe üheks integreeritud osaks ehk maakaitseväeks, kuna ta on sunnitud mobiliseerimise korral läbi viima täiendkomplekteerimise, sest paljud rahuaja Kaitseliidu tegevliikmed on samal ajal mobilisatsiooniplaani kohaselt määratud Kaitseväe üksustesse. Seega sõjaaja ülesannete täitmiseks viiakse läbi Kaitseliidu täiendav komplekteerimine vanemate aastate reservväelastega.
Kaitseliidul peab olema välja antud ja kasutamiseks valmis olev relvastus kogu Kaitseliidu sõjaaja koosseisule, mida hoitakse malevate ladudes ja vajadusel ka kodus. Kaitseliidu nii rahu- kui sõjaaja koosseisuga viiakse läbi regulaarseid õppuseid ja õppekogunemisi.
(KESK): Kaitseliit peaks olema riigikaitse peamine tugisammas, sest see organisatsioon on kõige motiveeritum ja kiirelt ning ulatuslikult mobiliseeruv vägi. Sõja korral peaks nende alluvusse liituma ka kõik need reservväelased, kes ei ole määratud brigaadidesse või tugistruktuuridesse. Kaitseliidu allüksused peavad olema aktiivsed lahinguvälja kujundajad, tegutsedes ülesandepõhiste (missioon command) juhiste alustel. Numbreid on jällegi raske hinnata, kuna meil puudub ametlik ülevaade tegelikust sisemisest olukorrast, kuid nii kui olukord saab auditeeritud, on selge, et tuleb vastavalt seatud ülesannetele eraldada nii inimesi kui raha Kaitseliidu vastutusrikka ülesande täitmiseks riigikaitsesüsteemis.
(SOTS): ***Kaitseliit peab planeerima maakaitse ülesande täitmiseks vajalikud ressursid. Praegu suudab katiseliit reageerida üle terve Eesti asümmeetrilistele rünnakutele,
kuna on kogu Eestit kattev turvavaip, mis on kohal kõikides Eesti piirkondades. Kaitseliidu võimet ja liikmeskonda tuleb suurendada nagu ka rahalist ressurssi Kaitseliidu arendamiseks. Kaitseliit peab saama samasuguse moodsa relvastuse nagu on kaitseväel,
nt tankitõrje raketisüsteemid Javelin.
(IRL): Uues riigikaitse arengukavas on selge Kaitseliidu sõjaline ülesanne paika pandud ja see tuleb ressurssidega tagada. 8 % reegel riigikaitse eelarvest Kaitseliidule varasema reeglina enam ei päde. Üle tuleb vaadata ka Kaitseliidu sõjaline struktuur ning vajadusel uute ülesannete täitmiseks seda suurendada. Vajalik on tagada kõigile kaitseliitlastele isikuvarustus.
(EKRE): Kaitseliidul on olemas kõik eeldused, et saada meie kõige suuremaks ja võitlusvõimelisemaks struktuuriks kaitseväe sees. Tahes-tahtmata on iga paari kuu tagant osavõttev kaitseliitlane paremini oma oskused säilitanud kui kord iga nelja aasta tagant reservõppekogunemisel käiv reservväelane.
Ühe võimalusena, mida tasub kindlasti arutada on Kaitseväest reservi arvatud jalaväe ajateenijad automaatselt suunata Kaitseliitu.
Suuremas pildis oleks siis kaitseväe õlul opereerimine keerukama rasketehnikaga (tankid, jalaväelahingmasinad, liikursuurtükid, õhukaitse jne) ning Kaitseliidul soomustatud jalaväega. Selle plussiks oleks sõja ajaks juba täiesti valmisolev struktuur, mis on mingil määral end ka kokku harjutanud.
(EER): Kaitseliidu ülesanded on loetletud Kaitseliidu seaduses, kuid Kaitseliidul peaks olema oluline roll loodavas asendusteenistuses ja keskkonnaprobleemidest/reostusest lähtuvate julgeolekuohtude puhul.
(VABA): Kaitseliidu roll ei saa olla rahvuskaardi põhine. Tegemist on vabatahtlikest koosneva organisatsiooniga, kelle liikmeskond avaldab soovi oma kodu kaitsta. Kindlasti ei saa panna Kaitseliidule juurde ainult ülesandeid, arvestamata teadmisega, et kõik need vabatahtlikud teenivad igapäevast leiba siiski muudel aladel ning selleks tegevuseks jääb aega perede arvelt. Samas kui pannake ülesanded, siis tuleb anda ka koheselt reaalsed vahendid. Selle viimasega pole just väga kiita, rühma, jao ja ükskikvõitleja tasemel. Reservistid on oluline osa ning nende panus ja väljaõpe tähtis.
6) Kas teie arvates on 2% SKT-st kaitsekulutuste tase terve Eesti kaitsmiseks piisav, ebapiisav või liiga suur?
(REF): 2% sisemajanduse kogutoodangust on meie riigi kaitsekulutuste miinimumtase. Eesti alustas kaitsejõudude loomist 1991. aasta lõpus sisuliselt nullist. On arusaadav, et kogu vajaliku relvastuse ja varustuse hankimiseks oleks tarvis rahalisi vahendeid mahus, mis ületavad 2% SKT-st. NATO nõue on olnud, et sõjalised kulutused oleksid vähemalt 2% tasandil, millest on lähtunud ka Eesti valitsus.
(KESK): Keskerakond on kinnitanud, et toetab kokkulepitud 2% miinimumtaset. Populistlik oleks lubada tõusu enne kui on selgunud täpselt, kuidas see raha kulutatakse, ehk kas seda tehakse eesmärgipäraselt. Küsimus ei ole alati peamiselt hangetes, vaid selguse saamises, kuidas Eesti ikkagi kavatseb ennast kaitsta, ehk millised meetodid ja vahendid on tegelikult efektiivsed just meie oludes. Samavõrd võib ohuanalüüs seada tingimused kaitse-eelarve kiireks tõstmiseks, kuid ka see vajadus peab selguma luureasutuste hinnangust, mitte meie soovist. Kui pädevad asutused leiavad, et kaitsekulude tõstmine on riigi püsimajäämise seisukohast vajalikud, siis seda tuleb ka teha.
(SOTS):***2% või pisut enam SKPst on panus, mida meie ühiskond suudab anda esmase iseseisva kaitsevõime ja kollektiivkaitse arendamiseks.
(IRL): Me peame 10-aastase riigikaitse arengukava iseseisva kaitsevõime eesmärgid kiiremas tempos ellu viima. See eeldab lähiaastatel rohkem kui 2 % SKP kasutamist riigikaitsesse.
(EKRE): Hetkel ebapiisav, eriti arvestades rahvusvahelist julgeoleku olukorra kiiret halvenemist. Kaitsekulutused võiks juba täna olla 2,3 % SKT-st. Teisest küljest pole valitsevad koalitsioonid pikkade aastate jooksul sedagi 2% efektiivselt kasutada osanud.
Näiteks NATO Strategic Airlift Capability projektis osalemine, kus Eesti saab aastas 45 lennutundi, mille kogukulu on 43,2 miljonit eurot 26 aasta jooksul.
(EER): 2% on küll eraldi võttes ebapiisav, kuid arvestades ühiskonna teisi vajadusi siiski mõistlik kompromiss.
(VABA): Tegelikult on antud number enamjaolt paras. Küsimus ongi, et kuhu neid vahendeid suunatakse. Me ei peaks oma väikese eelarvemahu juures hakkama seotama suuri tankipataljone. Oleme kollektiivkaitses NATO-ga ning mõistlik oleks oma partneritel lasta selline kallis tehnika pigem tuua Saksamaalt või Prantsusmaalt siia, kuna suurema tõenäosusega jõuab siiski esmalt sõda meie riigi aladele. Seega pole sellest kallist tehnikast mitte mingisugust kasu Kesk-Euroopas. NATO panustab tehnikaga, meie meeste ja väljaõppega. Nii jääks kohapeale rohkem ressurssi elementaarsete vahendite soetamiseks: side, transpordimasinad, öövaatlusseadmed jms
7) Kui on plaan kaitsekulusid tõsta, siis kui palju, mille jaoks ning millised on katteallikad?
(REF): Riigikaitses on oluline rahastuse stabiilsus. Tänases järsult halvenenud julgeolekuolukorras peaks Eesti lähtuma korrast, et kulutused moodustaks vähemalt 2% SKT-st, kuid ilmselt on tarvis ka täiendavad vahendeid infrastruktuuri loomiseks liitlasvägede või nende eelpositsioneerimisladude paigutamiseks Eesti pinnal. Julgeolekuolukorra järsul teravnemisel on kindlasti vaja täiendavaid erakorralisi summasid riigi ja kaitsejõudude valmisoleku tõstmiseks. Näiteks on sellelgi aastal kaitse-eelarve suurem kui 2% ehk 2,05%. Kokkuvõttes: kaitse-eelarve muutused on seotud julgeolekuolukorra muutustega, kuid ei tohi protsentuaalselt olla vähem kui 2% SKT-st.
(KESK): Kui on plaan kaitsekulusid tõsta, siis kui palju, mille jaoks ning millised on katteallikad?
Hetkel plaani kaitsekulusid tõsta ei ole. Küll on plaan, nagu eespool mainitud, teha audit arendusplaanide efektiivsuse ja süsteemi sihipärase toimimise kohta ning lõpetada need võimalikud protsessid, mis tegelikult ei panusta kaitsevõime tõusu. Siht on viia bürokraatia minimaalse vajaliku tasemeni ja veenduda, et ülesandeid täidavad pädevad inimesed. Kui ekspertide soovitusel on tarvis tõsta, siis seda ka teha tuleb. Katteallikad tuleb leida sel juhul teiste kohustuste arvelt, mis ei ole hetkel nii olulised.
(SOTS): ***Kaitsekulutusi on võimalik suurendada liitlasvägede Eestis kohaloleku põlistamiseks sõltuvalt julgeolekuolukorra arenemistest. Lisarahastuse võimalikud allikad on meie riigieelarve, NATO rahastamine või liitlaste panustamine kahepoolsete projektide raames.
(IRL): Siin tuleb reaalseid võimalusi ja vajadusi hinnata koos kaitseplaneerijatega. Katteallikate leidmine on eelkõige riigieelarve prioriteetide seadmise küsimus.
(EKRE): Kavatseme tõsta kaitsekulusid:
1) Kahe soomusbrigaadi väljaarendamiseks, mille koosseisus oleksid tankid, jalaväe lahingmasinad, liikursuurtükid ja lähi õhutõrje masinad. Kaugemas perspektiivis ka MLRS võimekus;
2) keskmaa õhutõrje hankimiseks;
3) rannakaitse võimekuse tekitamiseks.
Kaitsekulude tõus tuleks vastavalt vajadusele ja ei ole seotud mingisuguse abstraktse numbriga SKT-st. Me lähtume põhimõttest, et 2% SKT-st kataks ära kaitseväe tegevuskulud ja jooksvad kulud – seoses mehhaniseerituse kasvuga (tankid, jalaväe lahingmasinad, liikursuurtükid jne) suurenevad paratamatult ka kulud.
Kaitsealased hanked aga oleksid väljaspool seda numbrit ning neid rahastataks otse riigieelarvest. Seega on võimatu hetkel öelda kui palju kasvaksid kaitsekulutused.
Katteallikateks oleks (julgeolekuolukorra veelgi halvenemisel) lisamaksu kehtestamine ja laenud. Suuremas pildis hoiaksime kaitsekulud + investeeringud relvastusele umbes 2.5% juures SKT-st kuni meil on välja arendatud iseseisev esmane kaitsevõime.
(EER): Plaanis pole, kuid kui esitatakse veenev, nutikas ja asjatundjate poolt heakskiidetud plaan moodsate Eestis toodetavate kaitsetehnoloogiate arendamiseks, siis on ka laenuvõtmine mõeldav.
(VABA): Eesti Vabaerakond on välja öelnud, et Ukraina kriisi valguses oleks meil mõistlik olla valmis kaitsekulutuste tõstmiseks praeguselt 2% SKT-st 3% juhul, kui olukord maailmas veelgi pahaendelisemaks muutub. Iga riigi esmane ülesanne saab ikka olla iseseisvus ja selleks tuleb ka kõik teha. Mille arvelt on sama teemaga seotud. Kui olukord on julgeoleku olukorras ebastabiilne, ei ole kasu eelarves olevatest kõrgetest toetustest või madalatest maksudest. Hetkel on aga kõige kiirem võimalus kulude kokkuhoid riigiametites. Meie väike riik ei suuda seda ametnike ja bürokraatia süsteemi nagunii jätkusuutlikult enam kaua üleval pidada.
8.) Kas ja milliseid investeeringuid toetate? Palun põhjendage.
*Rannakaitse.
*Iseliikuvad suurtükid.
*Tankid.
*Keskmaa õhutõrje.
*nn. Rahvasoomuk.
*Väikeüksuste varustus.
(REF): Konkreetsed investeeringuplaanid on ikkagi Kaitseväe arengukavades fikseeritud ja see on tulnud professionaalide ühisseisukohana. Tooksin välja mõned prioriteedid, mida pean ise olulisemaks.
-1) Kaitseväele ja Kaitseliidule vajalike side ja juhtimise ning luurevahendite, sõjaaja juhtimispunktide tehnika ja varustuse hankimine. Sellega tagatakse kaitsejõudude juhtimisvõimekus kriisi- ja sõjaolukorras.
-2) Täielikult mehhaniseerida 1. jalaväebrigaad, sealhulgas osta puuduvad tankid ja iseliikuvad suurtükid, muu vajalik materjal. Siis oleks Kaitseväe peamine manööverüksus täielikult komplekteeritud ja lahinguvõimeline.
-3) Keskmaa õhutõrje vahendite soetamine. See on prioriteetne investeering, kuid väga kallis. Esmalt peaksime seda küsima oma liitlaste käest.
-4) Alustada rannakaitse loomist, kuid sedagi on soovitav teostada liitlaste abiga – raskeid suurtükke ja maa-meri-tüüpi raketisüsteeme ei jõua Eesti riik üksi osta.
Üksuste muu varustuse hanked on pidev protsess ega saa olla eraldi prioriteet.
(KESK): Lubage siin vastavalt järjestada ning täiendada nii, nagu on hetkel meie nägemus:
*Väikeüksuste varustus – ehk eelkõige isikukaitse ja korralik relvastus. Ilma hea jalaväelaseta on kõik muud süsteemid kasutud.
*Rannakaitse – Eestil on üle poole piirist merepiir, seda ei tohi jätta kaitseta. Näeme siin suurt ülesannet Kaitseliidule ja kodumaisele kaitsetööstusele. On ideid, kuidas tagada merepiiri kaitsmise võime soodsamate lahendustega rannikult.
*Keskmaa õhutõrje – ja samuti ka väga lühikese maa (kuni 10 km) kantavad raketisüsteemid jalaväeüksuste normaalvarustusse.
*nn. Rahvasoomuk – kui suudetakse toota ettenähtud soomuskaitse ja muude esitatud nõuetega masinaid kohapeal, siis loomulikult. Suuremas plaanis tuleb toota varustust ja tehnikat riigis sees niipalju kui võimalik, sest see suurendab omakorda riigi tulubaasi, ehk ka kaitse-eelarvet.
*Iseliikuvad suurtükid – kaudtule võimekus on oluline tugevdus jalaväele. Tahab veel täiendavat analüüsi, millisel kujul seda on parim tagada meie oludes.
*Tankid – tahab täiendavat analüüsi ja sõltub eelkõige suuremast plaanist, kuidas me hakkame võitlema.
Selliste hangete üle ei saa ka ükski erakond oma enda tarkuses ise otsustada, vaid prioriteedid peavad sündima ekspertide töö (sh. realistlikud sõjamängud) ettepanekute tulemusel. Samas on selge, et midagi ei saa hankida sellepärast, et nad näevad paraadil head välja. Iga kulutatud euro peab panustama parimal võimalikul viisil kaitsevõime eesmärgistatud tõstmisse.
(SOTS): ***Eesti on juba otsustanud välja arendada maaväe soomusmanöövri võime, mille tarvis on sõlmitud lepingud jalaväe lahingumasinate CV9035 hankimiseks. Teise suurvõimena hangib Eesti kiirendatud korras kolmanda põlvkonna tankitõrjeraketisüsteemi Javelin. Kehtiv riigikaitse arengukava aastateks 2013-2022 näeb ette liikursuurtükkide hankimise. Arengukava väljatöötamise käigus säilis ka selge vajadus keskmaaõhutõrjevõime väljaarendamise ja tankide järele.
Järgmise kümne aasta riigikaitse arengukava planeerimise käigus peavad olema otsustamiskohaks kindlasti tankid, keskmaa õhutõrje ja suure tõenäosusega ka rannakaitse.
Kaitseväelaste ja kaitseliitlaste individuaalvarustust tuleb kindlasti edasi arendada. Peame silmas kuuliveste, kiivreid ja jalaväe kergerelvastust või selle moderniseerimist.
(IRL): Esimese prioriteedina on vajalik tagada täielik varustus ja relvastus kahe brigaadi tarbeks. Välja tuleb arendada mehhaniseeritud brigaad, mille sisaldab ka tankipataljoni ning peatselt hangitavaid jalaväe lahingmasinaid. Keskmaa õhutõrje pataljon on järgmine etapp. Selle võime arendamisel peame ka liitlaste sõjalisi võimeid kaasama. Iseliikuvad suurtükid on riigikaitse arengukavas sees ning nende soetamine on lähiaastatel plaanis.
(EKRE):
*Rannakaitse.
Vastus :
Eestil on umbes 800 kilomeetrit merepiiri, mida hetkel ei suudeta kontrollida (puuduvad vastavad militaarradarid). Samuti ei oma me reaalset relvastust vaenulike sõjalaevade tõrjumiseks.
Mereteede kindlustamiseks ja dessandiohu vähendamiseks oleks ainsaks mõeldavaks lahenduseks mobiilsetel platvormidel rannakaitseraketid nagu harpoon mille patareid saaks infot mereradari võrgult. Tegemist oleks kalli, kuid vajaliku investeeringuga.
*Iseliikuvad suurtükid.
Vastus:
Tänu radaritele mis suudavad tuvastada tulistavate suurtükkide asukohti on muutunud ülimalt oluliseks võimalikult kiiresti vahetada tulepositsiooni, et mitte jääda vaenalase suurtükkide tule alla. Liikursuurtükid suurendaks oluliselt meie suurtükiväe ellujäämisvõimalusi lahingus.
Samuti annaks tänapäevased liikursuurtükid (näiteks PzH 2000-ga on võimalik tuld anda spetsiaalmoonaga ligi 48 kilomeetri kaugusele ja seda ühe meetri täpsusega) meile võime koos suurtükiväe radaritega maha suruda vastase kaugtule relvastust ja säästa oluliselt kaotusi meie jalaväes. Massiivsete tulelöökide andmiseks, näiteks vaenlase pealetungi takistamiseks on sobilikumaks relvaks MLRSid, mille hankimist peaksime samuti kaaluma.
*Tankid.
Vastus :
Edukat kaitsesõda pole võimalik pidada ainult taandudes, tuleb rünnata seal kus vaenlane on nõrk, et võtta maha rünnaku üldist hoogu. Ilma tankideta on tänapäeval igasugune rünnak avamaastikul määratud ebaõnnestuma ja tooks kaasa ainult mõttetuid kaotusi ründajale. Samuti on vajalik vaenlase kiirete ja ohtlike läbimurrete peatamiseks koondada otsustavatesse kohtadesse kiirelt palju tulejõudu, mille jaoks on tank ideaalne vahend. Ei maksa unustada ka seda, et vaenlase tanki vastu on kõige paremaks relvaks oma tank.
EKRE hinnangul vajab Eesti vähemalt kahte pataljoni tanke, kummagi brigaadi koosseisu üks, mis muudaks need brigaadid täisväärtuslikeks soomusbrigaadideks. Mudelitest kas Leopard 2 või kui ameeriklased on nõus müüma siis ka Abramsid.
*Keskmaa õhutõrje.
Vastus :
Hädavajalik meie õhuruumi minimaalseks kontrollimiseks, mis on samuti üheks eelduseks kiire abi saamisel liitlastelt.
*nn. Rahvasoomuk.
Vastus :
Vajalik suurte kaotuste vältimiseks kui vastasel on kasutada massiivselt kaugtule relvi. Hetkel tundub kõige kättesaadavam ja odavam kandidaat selleks M113 ning selle kloonid.
*Väikeüksuste varustus.
Vastus :
Kõigil sõduritel peavad olema kaasaegsed kiivrid ja soomusvestid, samuti hea sidevarustus. Kõige olulisem meie jaoks on oma sõdurite kaotuse vältimine. Uuem kerge laskurrelvastus on oluline, kuid on võimalik alles siis kui oleme suutnud oma sõdurid tänapäevaste kaitsevahenditega kindlustada. Tõde on see, et nii AK4 kui kõige uuem G36 tapavad sama edukalt oskaja käes. Kuid selleks, et oskaja näeks ka järgmist lahingut on tal vaja head varustust, et esimene kuul ei lõpetaks ta elu.
(EER):
*Rannakaitse. Jah, sest meie võimalik vaenlane võib rünnata ka merelt
*Iseliikuvad suurtükid. Võib olla, sest vajame suure tulejõuga mobiilset kaitserelvastust, kuid peame hindama konkreetsete mudelite kasutatavust Eesti maastikul.
*Tankid. Ei, sest Eesti jaoks on tank ründerelv, aga Eesti ei kavatse kedagi rünnata. Gruusia sõja kogemus näitab, et tankide kasutamine tankirünnaku tõrjeks on ebatõhus.
*Keskmaa õhutõrje. Jah, sest meie vastane võib meid väga tõenäoliselt rünnata ka õhust.
*nn. Rahvasoomuk. Võib olla, kuigi piisava soomusvõimekuse loomine võib osutuda rahaliselt kahtlaseks ja vähetõhusaks ilma õhukaitseta, kopteriteta ja tankideta.
*Väikeüksuste varustus. Jah, sest Eesti-suuruse riigi kaitseväel on väikeste üksuste tõhus ja iseseisev tegevus väga oluline.
(VABA):
*Rannakaitse.
V:Toetame. Väga oluline osa üldisest piirikaitsest ja võimekusest õigel ajal reageerida
*Iseliikuvad suurtükid.
V:Varasemalt juba kirjutatud, toetame mehitusega ja meeste koolitamisega, tehnika peaks meile koostöös partneritega võimaldatama
*Tankid.
V:Varasemalt juba kirjutatud, toetame mehitusega ja meeste koolitamisega, tehnika peaks meile koostöös partneritega võimaldatama
*Keskmaa õhutõrje.
V:Toetame. Elementaarne relvastus meiesugusele kaitsest lähtuva riigikaitsega riigile.
*nn. Rahvasoomuk.
V:Toetame. Transporivahendid ja nn rattad on igal lahinuväljal õpris olulise väärtusega.
*Väikeüksuste varustus.
V:Toetame. Palja käsi ja botastega Eesti riiki ei kaitse. Elementaarne varustus on ülioluline. Ja mitte ainult varustuse pisku, vaid reaalsed vahendid koos sellega koos käivate õpetega.
9) Milline on teie riigikaitse teostamise plaan B, kui territoriaalkaitse ebaõnnestub?
(REF): Kui territoriaalkaitse ebaõnnestub enne liitlaste saabumist, siis võimalik vastutegevus ehk võitlus agressoriga on sel juhul sissitegevus.
(KESK): Lubage korrigeerida teie küsimust. Plaan B, kui konventsionaalne kaitseplaan ebaõnnestub, ehk ka kui liitlased piisavalt kiiresti appi ei jõua – oleks vist parem sõnastus. Territoriaalkaitse ei saa tegelikult ebaõnnestuda, sest selle sisu ja toimimise printsiip on kogu oma rahva vastupanus agressorile, nagu näeb ette kehtiv Riigikaitsestrateegia (punktid 18 ja 39), kuid mida jätkuvalt kahjuks ignoreeritakse. Meie plaan on selline ignoreerimine lõpetada ja tagada parim võimalik plaan B, mis oleks tunduvalt tõsisemaks heidutuseks ja probleemiks kui iganes tugevale vastasele. Hetkel me püüame ka uude riigikaitseseaduse eelnõusse saada sisse muudatust, et mitte kellelgi ei ole õigust sõjaseisukorda lõpetada enne kui on ka tegelikult on taastatud Eesti iseseisvus ja territoriaalne terviklikus. Ehk mitte keegi ei saa anda seaduslikult käsku allaandmiseks nagu juhtus 1939. aastal.
(SOTS):***Eesti riigi kaitsmine ei saa ebaõnnestuda, sest riigikaitse on üles ehitatud esmasele iseseisvale kaitsevõimele ja NATO kollektiivkaitsele.
(IRL): Territoriaalkaitse ei tohi ebaõnnestuda. Kogu riigikaitse lähtealus peab olema sõjaline vastupanu. Eesti ei alistu ning võitlus jätkub ka territooriumil mis on vastase kontrolli all.
(EKRE): Kui kaitsevägi, reservarmee ja kaitseliit on purustatud, liitlaste abi on olnud ebapiisav ning tsentraalne juhtimine on suuremas osas hävitatud, muutub igasugune planeeritud kaitsetegevus praktiliselt võimatuks - on hävitatud plaan A.
Sissisõda vaenlase poolt vallutatud tagalas on õigustatud vaid juhul kui selle lähedal on endiselt veel olemas rindejoon, mille kaudu saaks sisse varustada ja luureinfot vahetada. Üksi ja ilma toetuseta jäänud sissigrupid hävitataks varem või hiljem ning nende edasine võitlus ei omaks enam mõju lõpptulemusele – okupatsiooni kehtestamisele.
Seega meil on ainult plaan A milles me ei tohi ebaõnnestuda.
(EER): Sõjalise lüüasaamise korral tuleb käivitada massiivne kodanikuallumatus okupantide suhtes. Sellealane väljaõpe (mis praegu puudub) peaks saama kodaniku- ja riigikaitseõpetuse osaks.
(VABA): Üksuste oskuse ja varustuse võimekus iseseisvalt hakkama saada ja lokaalseid olukordi tekitada ning hallata.
10) Kuidas suhtute võimalusse kaitsekulude tõstmiseks Eesti riigisektori võlakoormuse või muude kohustuste suurendamise abil? Olukorra eskaleerumisel muutub kommertsalustel krediidi saamine küsitavaks.
(REF): Kaitsekulude tõstmine Eesti riigisektori võlakoormuse või muude kohustuste suurendamise abil on vajalik sõjaolukorras, kus kehtib erikord. Tavaolukorras ei ole mingit põhjust erakorraliste lahenduste leidmiseks. Kõigepealt kasutame ära kõik riigi vahendid, siis reservid ning vajadusel võtame teistelt riikidelt laenu, nagu seda alati tehtud on. On võimalik ka relvastust võlgu võtta ning pärast selle eest tasuda või see tagastada omanikule. Võime arvestada ka liitlaste poolt antava sõjaks vajaliku materiaalse abiga. Finantsvahendeid riigikaitseks saab mitmel moel suurendada. Esiteks võttes raha reservfondidest ja kui sellest ei piisa, siis on krediiti võimalik võtta partnerriikidelt. Lisaks võib paljud kaitseväe puuduvad vahendid nagu tehnika võtta tsiviilühiskonnast ka riigikaitseliste sundkoormiste seadusega.
(KESK): Positiivselt, kuid mitte kergekäeliselt. Nagu eelpool mainitud, siis vastavad hinnangud ja ettepanekud usaldame erakonnaülese ekspertgrupi analüüsida ning vastavalt nende soovitustele ka tegutseme.
(SOTS): ***Lisarahastuse võimalikud allikad on meie riigieelarve, NATO rahastamine või liitlaste panustamine kahepoolsete projektide raames. Riigieelarve suurendamiseks on võimalik maksude tõstmine või riiklike võlakirjade trükkimine.
(IRL): Sõjalise kriisi eskaleerumisel peab kogu riigi ressurss ja finantsreservid olema suunatud kaitsele. Riigikaitse võlakiri on üks reaalne võimalus täiendavate vahendite kaasamiseks.
(EKRE): Võlakoormuse tõus sisaldab endas riske, aga alternatiivina on igasugune sõjaline konflikt sadades, kui mitte tuhandetes kordades kallim kui meie laenukoormuse kasv näiteks 10% ulatuses. Kui me suudame tugevat kaitseväge omades vältida sõda, siis on laenudega seotud riskid väheolulised.
(EER): Suhtume suure kahtlusega, kuid vaata p nr 7 vastust.
(VABA): Ei toeta. Riigikaitse on iga riigiks olemise põhialus ning antud vahendid tuleb leida sisemiste ressursside arvelt. Võlakoormust on mõistlik suurenada investeeringuteks, mitte riigi püsikulude tõstmiseks.
---------------
***Sotsiaaldemokraadid saatsid oma vastused 4,5 tundi peale seda kui ülejäänud erakondade vastused olid juba avalikult väljas.
SDE sai viivitamisega ebaausa eelise, kus oli võimalik oma vastuseid viimasel hetkel kohandada.
Palun arvestage sellega ja kahtlemise korral eelistage alternatiivi.
Järgmised 10 küsimust koos vastustega on järgmises postis, kuna foorum lubab ühte postitusse 60.000 tähemärki.
EDIT1 ja EDIT4: Sättisin kujundust. Kustutasin "Meie värv on punane." ära. Kustutasin topelt kuvatud küsimuse ära 4) punkti all.
EDIT5-EDIT6: Reformi kollane pisut tumedamaks.
EDIT7-EDIT10: Sotsiaaldemokraatide vastuste lisamine. Pealkirja ja otselingi lisamine, ning parandamine.
EDIT11: Lisatud LEGEND, sest kõik ei pruugi teada akronüüme.
Otselink siiasamasse vastustele:
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... &start=163
LEGEND:
(REF) - REFORMIERAKOND
(KESK) - KESKERAKOND
(SOTS) - SOTSIAALDEMOKRAADID
(IRL) - ISAMAA JA RES PUBLICA LIIT
(EKRE) - EESTI KONSERVATIIVNE RAHVAERAKOND
(EER) - ERAKOND EESTIMAA ROHELISED
(VABA) - EESTI VABAERAKOND
1) Kes on teie kaitseministri kandidaat?
(REF): Oleneb valimistulemustest. Selgub pärast valimisi.
(KESK): Kahjuks ei saa me sellele küsimusele hetkel veel vastata. Keskerakond ei pea varikabinetti ja valitsusse saades otsustab kandidaatide isikud juhatus demokraatlikul teel. Meie põhimõte on valida ministriteks parimad sobilikud inimesed, kelle teadmised ja oskused panustavad kõige paremini valdkonna arengusse.
(SOTS): ***Meil on hetkel tegutsev kaitseminister. Kui Sven Mikserist saab peaminister, otsustame tema mantlipärija isiku.
(IRL): Jaak Aaviksoo ja Urmas Reinsalu on olnud kaitseministri ametis. Kindlasti on teisi julgeoleku ja riigikaitse tegijaid nagu Marko Mihkelson ja Raivo Aeg.
(EKRE): Raul Öpik.
(EER): Kaitseministri kandidaat hetkel puudub, sest tegele laskmata karu naha jagamisega, kuid igal juhul eelistame ministri kohal näha valdkonda tundvat ja vähemalt sõjaväes käinud inimest.
(VABA): Meil ei ole kellegagi sellel teemal konkreetselt räägitud. Kindlasti ei ole see lihtne erakonnas paguneid teeninud poliitik, vaid omaala asjatundja ning antud valdkonda teadev inimene.
2) Mida on teil ette näidata eelmiste kaitseteemaliste valimislubaduste täitmise kohta?
(REF): Kõik eelmiste valimiste eel antud riigikaitselased lubadused on täidetud või täitmisel. Oleme Eesti kaitsekulud hoidnud püsivalt 2% sisemajanduse kogutoodangust. 2015. aasta riigieelarve näeb ette kaitsekuludeks 2,05% SKT-st seoses julgeolekuolukorra järsu halvenemisega Ida-Euroopas. Eesti on jätkanud ja jätkab üldise kaitseväeteenistuse kohustusega ja ajateenistusega. Kaitseväe ja Kaitseliidu põhiülesanne on koos NATO liitlastega Eestit kaitsta. Kaitseväele on hangitud vajalik autotransport, uus lahingutehnika – jalaväe lahingumasinad CV9035, uued Javelin-tüüpi USA tankitõrje raketikompleksid. Viimane ja oluline lubadus on hetkel Riigikogus menetluses olev riigikaitseseadus, mis on ühtlasi viimane korrastamist vajav nurgakivi riigikaitset korraldavas seadusloomes.
(KESK): Kahjuks ei midagi viimastel perioodidel, kuna me ei ole pikalt valitsuses olnud.
(SOTS): ***2015. aasta riigieelarvega tõusevad kaitsekulud 2,05 protsendini SKPst.
Aprillis vastu võetud riigi eelarvestrateegia 2015-2018 sätestab kaitsekulude hoidmise 2% tasemel SKPst. 2015. a riigieelarve näeb ette kaitsekulude tõusu 2,05
protsendini SKPst.
NATO tippkohtumise tulemusena NATO kohalolu Eestis jätkub ning tugevneb.
NATO tippkohtumisel septembri alguses Walesis kiitsid valitsusjuhid heaks NATO valmisoleku tegevuskava, millega NATO jätkab ja suurendab oma kohalolu NATO piiririikides.
Samuti lepiti tippkohtumisel kokku uue NATO ülikiire reageerimisüksuse loomises, mida on võimalik kiirelt kohale tuua vähimagi ohumärgi puhul kõikjale NATO territooriumil ning NATO kaitseplaanide kooskõlla viimises muutunud julgeolekuolukorraga.
Uus riigikaitseseadus loob aluse riigikaitse laiapõhjalisele käsitlusele.
Novembris kiitis valitsus heaks ning saatis Riigikogule riigikaitseseaduse eelnõu, mis loob aluse riigikaitse laiapõhjalisele käsitlusele ning sätestab riigi
juhtimise ja valmisoleku üleminekul rahuaegselt tegevuselt sõjaajale. Riigikaitseseaduse eelnõuga ühendati uuendatud kujul seni eraldi seadustena kehtivad rahuaja riigikaitse seadus, sõjaaja riigikaitse seadus ja rahvusvahelise sõjalise koostöö seadus.
(IRL): IRL enne eelmisi valimisi andis teada, et me ei lähe valitsusse, mis ei tõsta riigikaitse kulusid 2 %-le. Me saime sellega hakkama. Olulisemad sammud viimastest aastatest on kaitseväe palgareform, uue riigikaitse sõjalise arengukava koostamine, esimest korda ka mittesõjalise arengukava koostamine.
IRL-i vedamisel töötati välja kaitseliidu ja kaitseväe veteranide toetuspoliitika ja vastavad seadusemuudatused.
(EKRE): Eesti valija pole meile kahjuks tänaseni andnud võimalust oma lubadusi ja nägemusi ellu viia.
(EER): Roheliste edusammud puudutavad eelkõige energiajulgeolekut. Vaatamata väikesele fraktsioonile - kõigest kuus inimest - suutsime käivitada energiasäästu-, energiatootmise hajutamise ja koostootmisjaamade ehitamise programmi. Suutsime vastu seista Reformierakonna kaitsevõime lagundamise ehk palgaarmee – plaanile. Lisaks on paljud liikmed aktiivsed kaitseliitlased (Aleksei Lotman jt) ning endised liikmed Marek Strandberg ja Katrin Idla on saanud NATO teaduspreemia, mida ilusate juttude eest ei jagata.
(VABA): Vabaerakond ei ole kuulunud ennem Riigikokku ega valitsusse. Samas on meil antud valdkonnaga seotud inimesi liikmeskonnas nagu Tarmo Kõuts- endine Kaitseväe ülem, Kalle Kaljuste Piirivalve taustaga ning Märt Meesak Kaitseliidu taustaga inimene. Meil on neid veelgi.
3) Mis on teie jaoks „esmane kaitsevõime”? (s.h. kaitsevõime rakendumise kiirus, maht ja vahendid)
(REF): Riigikaitse strateegias on sellest kuus tegevussuunda, millest elutähtsate teenuste toimepidevuse kindlustamine, psühholoogiline kaitse, sisejulgeoleku tagamine, tsiviilsektori toetus sõjalisele kaitsele ja rahvusvaheline tegevus sõja ajal on seni käsitletud puudulikult ja enamasti on lähtutud rahuaja hädaolukorrast, mitte sõjast. Edasises on kõige olulisem tegevussuundade koordineerimine valitsuse julgeolekukomisjoni ja tagamine riigikantselei kaudu.
Eesti kaitsevõime kaheks ja teineteisest mitte lahutatavaks osaks on esmane iseseisev kaitsevõime ja NATO kollektiivkaitse. Eesti pole kunagi omanud illusiooni, et NATO nn vihmavari on piisav julgeolekugarantii. Seega on enesestmõistetav, et võtame väga tõsiselt oma Kaitseväe ja Kaitseliidu baasil üles ehitatavat kaitsevõimet. Eesti asub väga ohtlikus geostrateegilises asukohas. Lääne-Euroopa (NATO, EL) poolt vaadates kujutavad Balti riigid julgeoleku mõttes poolsaart. Oleme Põhja- ja Lõuna-Euroopast eraldatud Läänemerega. Ida pool asub meie peamine julgeolekuohu allikas. Partneritega Lääne-Euroopas oleme maismaal ühendatud vaid kitsa umbes 70 kilomeetri laiuse koridoriga Leedu ja Poola vahel. See teeb Balti riikide kaitse korraldamise NATO poolt üpriski keeruliseks just seetõttu, et vastaspoolel on sõja korral kerge see kitsas maismaakoridor Kaliningradi oblasti ja Venemaa vahel sulgeda. Kriisi puhul toimub NATO vägede juurdevool peamiselt meritsi või õhu kaudu, mis võtab aega. Uue tähenduse esmasele kaitsevõimele annab liitlaste kohalolek, mis on ka kasvamas.
(KESK): Meie jaoks on esmane kaitsevõime poolik lahendus ja seetõttu tahame asetada rõhu püsivale iseseisvale kaitsevõimele totaalkaitse printsiipide alusel. Kõik vajalikud protsessid peavad toimuma minimaalse viivituse, tarviliku mahu ja kõigi kasutada olevate vahenditega. Tuleb teha kõik, mis on tarvis, et oleks tagatud põhiseaduses nõutud riigi iseseisvus ja sõltumatus.
(SOTS): ***Esmane iseseisev kaitsevõime peab tagama heidutuse ja kaitse NATO kollektiivkaitse täiemahulise rakendumiseni. Tänapäevastes kiiresti arenevates konfliktides on oluline olla võimeline koheselt reageerima tekkivatele kriisidele. Kaitseväe kiirreageerimisstruktuur tuleb välja õpetada, relvastada ja varustada 21 000 kaitseväelast. Lisaks sellele tuleb välja arendada Kaitseliidu raames maakaitsevõime.
(IRL): Esmane kaitsevõime on suutlikkus kiiresti reageerida sõjaliseks kaitseks. Selleks on oluline panustada luure- ja eelhoiatusvahenditesse. Samuti on tähtis kaitseväe reservil põhineva kiirreageerimisvõime väljaarendamine.
Kiirus, maht ja vahendid peavad olema vastavuses võimaliku vastase tegevusega ja need pannakse paika juba kaitseväe sõjalise analüüsi järgi. Oluline on, et kiirreageerimisreserv oleks täielikult mehitatud, relvastatud ja varustatud.
(EKRE): Tegelikult saame me rääkida vaid esmasest iseseisevast kaitsevõimest (täielik ISESEISEV KAITSEVÕIME on näiteks Venemaal, kes suudaks sõdida näiteks India vastu ka ilma liitlasteta). Eesti riigikaitse toetub kahele sambale:
1) kollektiivkaitse NATO koosseisus;
2) esmane iseseisev kaitsevõime.
EKRE jaoks on iseseisev kaitse selle täpsemas sõnastuses "Esmane iseseisev kaitsevõime" mis on Eesti riigi ja ühiskonna vastupanu agressorile kõigi meie käsutuses olevate meetmete ja vahenditega kuni jõuab kohale meie liitlaste abi, ehk teiste sõnadega käivitub NATO lepingu artikkel 5.
EKRE arvates on esmaseks iseseisvaks kaitsevõimeks vajalikud, meetmed ja vahendid järgmised (toodud välja ka meie valimisplatvormis):
1) Piisaval määral ette valmistatud ja varustatud maavägi kahe soomusmanöövervõimelise brigaadiga (1.brigaad põhjasuuna kaitsel; teine lõuna suunal). Keskmaa õhutõrjevõime omamine ja piisav rannakaitse võimekus;
2) territoriaalkaitseks piisaval määral ette valmistatud ja varustatud kaitseliit;
3) sõjaväestatud piirivalve;
4) rakendame laiapõhjalise riigikaitse põhimõtteid kõikides tsiviilstruktuurides, et sõja korral oleks tagatud riigi täielik toimimine. Selleks valmistame ka elanikkonda piisavalt ette hädaolukordades toimetulekuks, et kõik teaks mida nad peaks sõjaolukorras tegema ja kuidas käituma.
Kõik ülaltoodud esmaseks iseseisvaks kaitsevõimeks vajalikud meetmed ja vahendid peavad tagama liitlaste saabumise ajaks olukorra, kus Eesti Riiklus funktsioneeriks veel minimaalselt sellisel määral, et toimiks vastuvõtva riigi toetuse süsteem (meritsi, maismaad pidi ja õhu kaudu saabuvate vägede maabumise kohad oleksid vabad ja toimiks meie riigi- ja omavalitsusstruktuuride võimekus appitulnutega suhelda ja neid igati toetada ja varustada hädavajalikuga, näiteks luureinfo ja tagalatoetusega).
(EER): Kõik, mis mahub aega NATO riikide sõjalise abi reaalse rakendumiseni, kuid meie jaoks algab kaitsevõime riigi patriootlikust juhtimisest. Kuna praeguseni pole selge, mis rahadega Reformierakond võimule tuli, kuhu läks VEBfondi raha ja kes manipuleerib selle teabega, siis ei saa me kindlad olla, et meie julgeolek on parimal viisil tagatud.
(VABA): Selleks saab olla siiski “roheliste mehikeste” ilmumisel see võimekus, et me suudame sellistes olukordades tagada stabiilsuse ning algfaasis panna arengutele piir. Selleks saab ja on tänases mõistes kaks organisatsiooni: Kaitseliit ja jahimehed. Täna on see tegelikult veel puudulik..
4) Nimetage riike Eestiga võrreldavas julgeoleku keskkonnas, mis on teil eeskujuks kaitsekulude suuruse ja mõistuspärasuse planeerimisel?
(REF): Riigikaitse on iga iseseisva riigi enese kujundada ja otsustada. Kõik eeskujude seadmised ja püüded häid ideid kopeerida on lõppenud ebaõnnestumistega. Nii on Eesti kaitsekulutuste suuruse kujundajaks NATO „2% SKT-st“ põhimõte ja oleme seda hoidnud viimased aastad kindlana. Üha rohkem teineteisemõistmist on tekkimas meil norrakatega, kellega oleme julgeolekuväljakutse valdkonnas leidnud palju ühist. Loomulikult on meie riigikaitse ülesehitusse jätnud tugevad jäljed meie naabrid ja algusaastatel kriitilise tähtsusega toetajad Soome ja Rootsi.
(KESK): Soome (territoriaalkaitsemudel), Poola (tugev kaitsetööstus ja oma jõu usaldamine) ja Iisrael (rahva kaitsetahe ja kiire sõjaline mõtlemine) kombineerituna.
(SOTS): ***Soome ja Norra. Eesti alustas sõjalise riigikaitse taasloomist nullist, seepärast ei ole mõistlik mehhaanilist võrdusmärki panna. Eesti panustamise protsent riigikaitsesse SKPst ei ole väike. Väike on SKP võrreldes näiteks Norra ja Soomega.
(IRL): Poola, Türgi
(EKRE): Meie eeskujuks oleks peamiselt kaks riiki: Soome kaitsevägi oma piiratud ressursside kasutamisoskusega ja Iisrael oma ühiskonna suutlikkusega minna kiiresti üle rahuajalt sõjaaja režiimile. Mõlema riigi tsiviilkaitse on samuti kohaks, kust maksab eeskuju võtta.
(EER): Arvestades meie geopoliitilist asukohta ja riigi suurust puuduvad meil otsesed eeskujud ja me peame ise otsima meile omast teed. Vaadates endisi liiduvabariike, näib, et liigume õiges suunas ja pigem peame õpetama teisi. Samas on meie suuremaks ohuks siseturvalisus - näiteks Simmi tegevus, mis sisuliselt võttis saladuseloori kõigilt meie kaitserajatistelt.
(VABA): Soome
5) Milliseid ülesandeid te näeksite maakaitsele ja üldiselt Kaitseliidule ning milliste ressurssidega on planeeritud
nende täitmine? (Reservistid ja/või vabatahtlikud; relvastus)?
(REF): Kaitseliit on meie maakaitse ja rahva riigikaitsesse kaasamise võtmeorganisatsioon, mille tähtsust pole võimalik alahinnata. Samas on siin arenguruumi, eriti valdkonnas, kuidas meie Kaitseväge ja Kaitseliitu paremini lõimida. Ja seda nii rahu kui sõja ajal.
Kriisi- ja sõjaolukorras toimivad Kaitsevägi ning Kaitseliit tervikliku ja integreeritud süsteemina. Kaitseväe peamiseks ülesandeks on kaitsetegevus vastase pealöögi suundadel. Kaitseliit tagab maakaitse, ehk julgeoleku kogu Eesti territooriumil. Kaitseliitlaste ülesanne on valvata ja kaitsta tähtsaid objekte, võidelda vaenlase väiksemate õhu- ja meredessantidega, eriüksustega, luure ja diversiooni gruppidega, viienda kolonniga mis tõenäoliselt aktiveeritakse.
Kaitseliit muutub sõjaajal Kaitseväe üheks integreeritud osaks ehk maakaitseväeks, kuna ta on sunnitud mobiliseerimise korral läbi viima täiendkomplekteerimise, sest paljud rahuaja Kaitseliidu tegevliikmed on samal ajal mobilisatsiooniplaani kohaselt määratud Kaitseväe üksustesse. Seega sõjaaja ülesannete täitmiseks viiakse läbi Kaitseliidu täiendav komplekteerimine vanemate aastate reservväelastega.
Kaitseliidul peab olema välja antud ja kasutamiseks valmis olev relvastus kogu Kaitseliidu sõjaaja koosseisule, mida hoitakse malevate ladudes ja vajadusel ka kodus. Kaitseliidu nii rahu- kui sõjaaja koosseisuga viiakse läbi regulaarseid õppuseid ja õppekogunemisi.
(KESK): Kaitseliit peaks olema riigikaitse peamine tugisammas, sest see organisatsioon on kõige motiveeritum ja kiirelt ning ulatuslikult mobiliseeruv vägi. Sõja korral peaks nende alluvusse liituma ka kõik need reservväelased, kes ei ole määratud brigaadidesse või tugistruktuuridesse. Kaitseliidu allüksused peavad olema aktiivsed lahinguvälja kujundajad, tegutsedes ülesandepõhiste (missioon command) juhiste alustel. Numbreid on jällegi raske hinnata, kuna meil puudub ametlik ülevaade tegelikust sisemisest olukorrast, kuid nii kui olukord saab auditeeritud, on selge, et tuleb vastavalt seatud ülesannetele eraldada nii inimesi kui raha Kaitseliidu vastutusrikka ülesande täitmiseks riigikaitsesüsteemis.
(SOTS): ***Kaitseliit peab planeerima maakaitse ülesande täitmiseks vajalikud ressursid. Praegu suudab katiseliit reageerida üle terve Eesti asümmeetrilistele rünnakutele,
kuna on kogu Eestit kattev turvavaip, mis on kohal kõikides Eesti piirkondades. Kaitseliidu võimet ja liikmeskonda tuleb suurendada nagu ka rahalist ressurssi Kaitseliidu arendamiseks. Kaitseliit peab saama samasuguse moodsa relvastuse nagu on kaitseväel,
nt tankitõrje raketisüsteemid Javelin.
(IRL): Uues riigikaitse arengukavas on selge Kaitseliidu sõjaline ülesanne paika pandud ja see tuleb ressurssidega tagada. 8 % reegel riigikaitse eelarvest Kaitseliidule varasema reeglina enam ei päde. Üle tuleb vaadata ka Kaitseliidu sõjaline struktuur ning vajadusel uute ülesannete täitmiseks seda suurendada. Vajalik on tagada kõigile kaitseliitlastele isikuvarustus.
(EKRE): Kaitseliidul on olemas kõik eeldused, et saada meie kõige suuremaks ja võitlusvõimelisemaks struktuuriks kaitseväe sees. Tahes-tahtmata on iga paari kuu tagant osavõttev kaitseliitlane paremini oma oskused säilitanud kui kord iga nelja aasta tagant reservõppekogunemisel käiv reservväelane.
Ühe võimalusena, mida tasub kindlasti arutada on Kaitseväest reservi arvatud jalaväe ajateenijad automaatselt suunata Kaitseliitu.
Suuremas pildis oleks siis kaitseväe õlul opereerimine keerukama rasketehnikaga (tankid, jalaväelahingmasinad, liikursuurtükid, õhukaitse jne) ning Kaitseliidul soomustatud jalaväega. Selle plussiks oleks sõja ajaks juba täiesti valmisolev struktuur, mis on mingil määral end ka kokku harjutanud.
(EER): Kaitseliidu ülesanded on loetletud Kaitseliidu seaduses, kuid Kaitseliidul peaks olema oluline roll loodavas asendusteenistuses ja keskkonnaprobleemidest/reostusest lähtuvate julgeolekuohtude puhul.
(VABA): Kaitseliidu roll ei saa olla rahvuskaardi põhine. Tegemist on vabatahtlikest koosneva organisatsiooniga, kelle liikmeskond avaldab soovi oma kodu kaitsta. Kindlasti ei saa panna Kaitseliidule juurde ainult ülesandeid, arvestamata teadmisega, et kõik need vabatahtlikud teenivad igapäevast leiba siiski muudel aladel ning selleks tegevuseks jääb aega perede arvelt. Samas kui pannake ülesanded, siis tuleb anda ka koheselt reaalsed vahendid. Selle viimasega pole just väga kiita, rühma, jao ja ükskikvõitleja tasemel. Reservistid on oluline osa ning nende panus ja väljaõpe tähtis.
6) Kas teie arvates on 2% SKT-st kaitsekulutuste tase terve Eesti kaitsmiseks piisav, ebapiisav või liiga suur?
(REF): 2% sisemajanduse kogutoodangust on meie riigi kaitsekulutuste miinimumtase. Eesti alustas kaitsejõudude loomist 1991. aasta lõpus sisuliselt nullist. On arusaadav, et kogu vajaliku relvastuse ja varustuse hankimiseks oleks tarvis rahalisi vahendeid mahus, mis ületavad 2% SKT-st. NATO nõue on olnud, et sõjalised kulutused oleksid vähemalt 2% tasandil, millest on lähtunud ka Eesti valitsus.
(KESK): Keskerakond on kinnitanud, et toetab kokkulepitud 2% miinimumtaset. Populistlik oleks lubada tõusu enne kui on selgunud täpselt, kuidas see raha kulutatakse, ehk kas seda tehakse eesmärgipäraselt. Küsimus ei ole alati peamiselt hangetes, vaid selguse saamises, kuidas Eesti ikkagi kavatseb ennast kaitsta, ehk millised meetodid ja vahendid on tegelikult efektiivsed just meie oludes. Samavõrd võib ohuanalüüs seada tingimused kaitse-eelarve kiireks tõstmiseks, kuid ka see vajadus peab selguma luureasutuste hinnangust, mitte meie soovist. Kui pädevad asutused leiavad, et kaitsekulude tõstmine on riigi püsimajäämise seisukohast vajalikud, siis seda tuleb ka teha.
(SOTS):***2% või pisut enam SKPst on panus, mida meie ühiskond suudab anda esmase iseseisva kaitsevõime ja kollektiivkaitse arendamiseks.
(IRL): Me peame 10-aastase riigikaitse arengukava iseseisva kaitsevõime eesmärgid kiiremas tempos ellu viima. See eeldab lähiaastatel rohkem kui 2 % SKP kasutamist riigikaitsesse.
(EKRE): Hetkel ebapiisav, eriti arvestades rahvusvahelist julgeoleku olukorra kiiret halvenemist. Kaitsekulutused võiks juba täna olla 2,3 % SKT-st. Teisest küljest pole valitsevad koalitsioonid pikkade aastate jooksul sedagi 2% efektiivselt kasutada osanud.
Näiteks NATO Strategic Airlift Capability projektis osalemine, kus Eesti saab aastas 45 lennutundi, mille kogukulu on 43,2 miljonit eurot 26 aasta jooksul.
(EER): 2% on küll eraldi võttes ebapiisav, kuid arvestades ühiskonna teisi vajadusi siiski mõistlik kompromiss.
(VABA): Tegelikult on antud number enamjaolt paras. Küsimus ongi, et kuhu neid vahendeid suunatakse. Me ei peaks oma väikese eelarvemahu juures hakkama seotama suuri tankipataljone. Oleme kollektiivkaitses NATO-ga ning mõistlik oleks oma partneritel lasta selline kallis tehnika pigem tuua Saksamaalt või Prantsusmaalt siia, kuna suurema tõenäosusega jõuab siiski esmalt sõda meie riigi aladele. Seega pole sellest kallist tehnikast mitte mingisugust kasu Kesk-Euroopas. NATO panustab tehnikaga, meie meeste ja väljaõppega. Nii jääks kohapeale rohkem ressurssi elementaarsete vahendite soetamiseks: side, transpordimasinad, öövaatlusseadmed jms
7) Kui on plaan kaitsekulusid tõsta, siis kui palju, mille jaoks ning millised on katteallikad?
(REF): Riigikaitses on oluline rahastuse stabiilsus. Tänases järsult halvenenud julgeolekuolukorras peaks Eesti lähtuma korrast, et kulutused moodustaks vähemalt 2% SKT-st, kuid ilmselt on tarvis ka täiendavad vahendeid infrastruktuuri loomiseks liitlasvägede või nende eelpositsioneerimisladude paigutamiseks Eesti pinnal. Julgeolekuolukorra järsul teravnemisel on kindlasti vaja täiendavaid erakorralisi summasid riigi ja kaitsejõudude valmisoleku tõstmiseks. Näiteks on sellelgi aastal kaitse-eelarve suurem kui 2% ehk 2,05%. Kokkuvõttes: kaitse-eelarve muutused on seotud julgeolekuolukorra muutustega, kuid ei tohi protsentuaalselt olla vähem kui 2% SKT-st.
(KESK): Kui on plaan kaitsekulusid tõsta, siis kui palju, mille jaoks ning millised on katteallikad?
Hetkel plaani kaitsekulusid tõsta ei ole. Küll on plaan, nagu eespool mainitud, teha audit arendusplaanide efektiivsuse ja süsteemi sihipärase toimimise kohta ning lõpetada need võimalikud protsessid, mis tegelikult ei panusta kaitsevõime tõusu. Siht on viia bürokraatia minimaalse vajaliku tasemeni ja veenduda, et ülesandeid täidavad pädevad inimesed. Kui ekspertide soovitusel on tarvis tõsta, siis seda ka teha tuleb. Katteallikad tuleb leida sel juhul teiste kohustuste arvelt, mis ei ole hetkel nii olulised.
(SOTS): ***Kaitsekulutusi on võimalik suurendada liitlasvägede Eestis kohaloleku põlistamiseks sõltuvalt julgeolekuolukorra arenemistest. Lisarahastuse võimalikud allikad on meie riigieelarve, NATO rahastamine või liitlaste panustamine kahepoolsete projektide raames.
(IRL): Siin tuleb reaalseid võimalusi ja vajadusi hinnata koos kaitseplaneerijatega. Katteallikate leidmine on eelkõige riigieelarve prioriteetide seadmise küsimus.
(EKRE): Kavatseme tõsta kaitsekulusid:
1) Kahe soomusbrigaadi väljaarendamiseks, mille koosseisus oleksid tankid, jalaväe lahingmasinad, liikursuurtükid ja lähi õhutõrje masinad. Kaugemas perspektiivis ka MLRS võimekus;
2) keskmaa õhutõrje hankimiseks;
3) rannakaitse võimekuse tekitamiseks.
Kaitsekulude tõus tuleks vastavalt vajadusele ja ei ole seotud mingisuguse abstraktse numbriga SKT-st. Me lähtume põhimõttest, et 2% SKT-st kataks ära kaitseväe tegevuskulud ja jooksvad kulud – seoses mehhaniseerituse kasvuga (tankid, jalaväe lahingmasinad, liikursuurtükid jne) suurenevad paratamatult ka kulud.
Kaitsealased hanked aga oleksid väljaspool seda numbrit ning neid rahastataks otse riigieelarvest. Seega on võimatu hetkel öelda kui palju kasvaksid kaitsekulutused.
Katteallikateks oleks (julgeolekuolukorra veelgi halvenemisel) lisamaksu kehtestamine ja laenud. Suuremas pildis hoiaksime kaitsekulud + investeeringud relvastusele umbes 2.5% juures SKT-st kuni meil on välja arendatud iseseisev esmane kaitsevõime.
(EER): Plaanis pole, kuid kui esitatakse veenev, nutikas ja asjatundjate poolt heakskiidetud plaan moodsate Eestis toodetavate kaitsetehnoloogiate arendamiseks, siis on ka laenuvõtmine mõeldav.
(VABA): Eesti Vabaerakond on välja öelnud, et Ukraina kriisi valguses oleks meil mõistlik olla valmis kaitsekulutuste tõstmiseks praeguselt 2% SKT-st 3% juhul, kui olukord maailmas veelgi pahaendelisemaks muutub. Iga riigi esmane ülesanne saab ikka olla iseseisvus ja selleks tuleb ka kõik teha. Mille arvelt on sama teemaga seotud. Kui olukord on julgeoleku olukorras ebastabiilne, ei ole kasu eelarves olevatest kõrgetest toetustest või madalatest maksudest. Hetkel on aga kõige kiirem võimalus kulude kokkuhoid riigiametites. Meie väike riik ei suuda seda ametnike ja bürokraatia süsteemi nagunii jätkusuutlikult enam kaua üleval pidada.
8.) Kas ja milliseid investeeringuid toetate? Palun põhjendage.
*Rannakaitse.
*Iseliikuvad suurtükid.
*Tankid.
*Keskmaa õhutõrje.
*nn. Rahvasoomuk.
*Väikeüksuste varustus.
(REF): Konkreetsed investeeringuplaanid on ikkagi Kaitseväe arengukavades fikseeritud ja see on tulnud professionaalide ühisseisukohana. Tooksin välja mõned prioriteedid, mida pean ise olulisemaks.
-1) Kaitseväele ja Kaitseliidule vajalike side ja juhtimise ning luurevahendite, sõjaaja juhtimispunktide tehnika ja varustuse hankimine. Sellega tagatakse kaitsejõudude juhtimisvõimekus kriisi- ja sõjaolukorras.
-2) Täielikult mehhaniseerida 1. jalaväebrigaad, sealhulgas osta puuduvad tankid ja iseliikuvad suurtükid, muu vajalik materjal. Siis oleks Kaitseväe peamine manööverüksus täielikult komplekteeritud ja lahinguvõimeline.
-3) Keskmaa õhutõrje vahendite soetamine. See on prioriteetne investeering, kuid väga kallis. Esmalt peaksime seda küsima oma liitlaste käest.
-4) Alustada rannakaitse loomist, kuid sedagi on soovitav teostada liitlaste abiga – raskeid suurtükke ja maa-meri-tüüpi raketisüsteeme ei jõua Eesti riik üksi osta.
Üksuste muu varustuse hanked on pidev protsess ega saa olla eraldi prioriteet.
(KESK): Lubage siin vastavalt järjestada ning täiendada nii, nagu on hetkel meie nägemus:
*Väikeüksuste varustus – ehk eelkõige isikukaitse ja korralik relvastus. Ilma hea jalaväelaseta on kõik muud süsteemid kasutud.
*Rannakaitse – Eestil on üle poole piirist merepiir, seda ei tohi jätta kaitseta. Näeme siin suurt ülesannet Kaitseliidule ja kodumaisele kaitsetööstusele. On ideid, kuidas tagada merepiiri kaitsmise võime soodsamate lahendustega rannikult.
*Keskmaa õhutõrje – ja samuti ka väga lühikese maa (kuni 10 km) kantavad raketisüsteemid jalaväeüksuste normaalvarustusse.
*nn. Rahvasoomuk – kui suudetakse toota ettenähtud soomuskaitse ja muude esitatud nõuetega masinaid kohapeal, siis loomulikult. Suuremas plaanis tuleb toota varustust ja tehnikat riigis sees niipalju kui võimalik, sest see suurendab omakorda riigi tulubaasi, ehk ka kaitse-eelarvet.
*Iseliikuvad suurtükid – kaudtule võimekus on oluline tugevdus jalaväele. Tahab veel täiendavat analüüsi, millisel kujul seda on parim tagada meie oludes.
*Tankid – tahab täiendavat analüüsi ja sõltub eelkõige suuremast plaanist, kuidas me hakkame võitlema.
Selliste hangete üle ei saa ka ükski erakond oma enda tarkuses ise otsustada, vaid prioriteedid peavad sündima ekspertide töö (sh. realistlikud sõjamängud) ettepanekute tulemusel. Samas on selge, et midagi ei saa hankida sellepärast, et nad näevad paraadil head välja. Iga kulutatud euro peab panustama parimal võimalikul viisil kaitsevõime eesmärgistatud tõstmisse.
(SOTS): ***Eesti on juba otsustanud välja arendada maaväe soomusmanöövri võime, mille tarvis on sõlmitud lepingud jalaväe lahingumasinate CV9035 hankimiseks. Teise suurvõimena hangib Eesti kiirendatud korras kolmanda põlvkonna tankitõrjeraketisüsteemi Javelin. Kehtiv riigikaitse arengukava aastateks 2013-2022 näeb ette liikursuurtükkide hankimise. Arengukava väljatöötamise käigus säilis ka selge vajadus keskmaaõhutõrjevõime väljaarendamise ja tankide järele.
Järgmise kümne aasta riigikaitse arengukava planeerimise käigus peavad olema otsustamiskohaks kindlasti tankid, keskmaa õhutõrje ja suure tõenäosusega ka rannakaitse.
Kaitseväelaste ja kaitseliitlaste individuaalvarustust tuleb kindlasti edasi arendada. Peame silmas kuuliveste, kiivreid ja jalaväe kergerelvastust või selle moderniseerimist.
(IRL): Esimese prioriteedina on vajalik tagada täielik varustus ja relvastus kahe brigaadi tarbeks. Välja tuleb arendada mehhaniseeritud brigaad, mille sisaldab ka tankipataljoni ning peatselt hangitavaid jalaväe lahingmasinaid. Keskmaa õhutõrje pataljon on järgmine etapp. Selle võime arendamisel peame ka liitlaste sõjalisi võimeid kaasama. Iseliikuvad suurtükid on riigikaitse arengukavas sees ning nende soetamine on lähiaastatel plaanis.
(EKRE):
*Rannakaitse.
Vastus :
Eestil on umbes 800 kilomeetrit merepiiri, mida hetkel ei suudeta kontrollida (puuduvad vastavad militaarradarid). Samuti ei oma me reaalset relvastust vaenulike sõjalaevade tõrjumiseks.
Mereteede kindlustamiseks ja dessandiohu vähendamiseks oleks ainsaks mõeldavaks lahenduseks mobiilsetel platvormidel rannakaitseraketid nagu harpoon mille patareid saaks infot mereradari võrgult. Tegemist oleks kalli, kuid vajaliku investeeringuga.
*Iseliikuvad suurtükid.
Vastus:
Tänu radaritele mis suudavad tuvastada tulistavate suurtükkide asukohti on muutunud ülimalt oluliseks võimalikult kiiresti vahetada tulepositsiooni, et mitte jääda vaenalase suurtükkide tule alla. Liikursuurtükid suurendaks oluliselt meie suurtükiväe ellujäämisvõimalusi lahingus.
Samuti annaks tänapäevased liikursuurtükid (näiteks PzH 2000-ga on võimalik tuld anda spetsiaalmoonaga ligi 48 kilomeetri kaugusele ja seda ühe meetri täpsusega) meile võime koos suurtükiväe radaritega maha suruda vastase kaugtule relvastust ja säästa oluliselt kaotusi meie jalaväes. Massiivsete tulelöökide andmiseks, näiteks vaenlase pealetungi takistamiseks on sobilikumaks relvaks MLRSid, mille hankimist peaksime samuti kaaluma.
*Tankid.
Vastus :
Edukat kaitsesõda pole võimalik pidada ainult taandudes, tuleb rünnata seal kus vaenlane on nõrk, et võtta maha rünnaku üldist hoogu. Ilma tankideta on tänapäeval igasugune rünnak avamaastikul määratud ebaõnnestuma ja tooks kaasa ainult mõttetuid kaotusi ründajale. Samuti on vajalik vaenlase kiirete ja ohtlike läbimurrete peatamiseks koondada otsustavatesse kohtadesse kiirelt palju tulejõudu, mille jaoks on tank ideaalne vahend. Ei maksa unustada ka seda, et vaenlase tanki vastu on kõige paremaks relvaks oma tank.
EKRE hinnangul vajab Eesti vähemalt kahte pataljoni tanke, kummagi brigaadi koosseisu üks, mis muudaks need brigaadid täisväärtuslikeks soomusbrigaadideks. Mudelitest kas Leopard 2 või kui ameeriklased on nõus müüma siis ka Abramsid.
*Keskmaa õhutõrje.
Vastus :
Hädavajalik meie õhuruumi minimaalseks kontrollimiseks, mis on samuti üheks eelduseks kiire abi saamisel liitlastelt.
*nn. Rahvasoomuk.
Vastus :
Vajalik suurte kaotuste vältimiseks kui vastasel on kasutada massiivselt kaugtule relvi. Hetkel tundub kõige kättesaadavam ja odavam kandidaat selleks M113 ning selle kloonid.
*Väikeüksuste varustus.
Vastus :
Kõigil sõduritel peavad olema kaasaegsed kiivrid ja soomusvestid, samuti hea sidevarustus. Kõige olulisem meie jaoks on oma sõdurite kaotuse vältimine. Uuem kerge laskurrelvastus on oluline, kuid on võimalik alles siis kui oleme suutnud oma sõdurid tänapäevaste kaitsevahenditega kindlustada. Tõde on see, et nii AK4 kui kõige uuem G36 tapavad sama edukalt oskaja käes. Kuid selleks, et oskaja näeks ka järgmist lahingut on tal vaja head varustust, et esimene kuul ei lõpetaks ta elu.
(EER):
*Rannakaitse. Jah, sest meie võimalik vaenlane võib rünnata ka merelt
*Iseliikuvad suurtükid. Võib olla, sest vajame suure tulejõuga mobiilset kaitserelvastust, kuid peame hindama konkreetsete mudelite kasutatavust Eesti maastikul.
*Tankid. Ei, sest Eesti jaoks on tank ründerelv, aga Eesti ei kavatse kedagi rünnata. Gruusia sõja kogemus näitab, et tankide kasutamine tankirünnaku tõrjeks on ebatõhus.
*Keskmaa õhutõrje. Jah, sest meie vastane võib meid väga tõenäoliselt rünnata ka õhust.
*nn. Rahvasoomuk. Võib olla, kuigi piisava soomusvõimekuse loomine võib osutuda rahaliselt kahtlaseks ja vähetõhusaks ilma õhukaitseta, kopteriteta ja tankideta.
*Väikeüksuste varustus. Jah, sest Eesti-suuruse riigi kaitseväel on väikeste üksuste tõhus ja iseseisev tegevus väga oluline.
(VABA):
*Rannakaitse.
V:Toetame. Väga oluline osa üldisest piirikaitsest ja võimekusest õigel ajal reageerida
*Iseliikuvad suurtükid.
V:Varasemalt juba kirjutatud, toetame mehitusega ja meeste koolitamisega, tehnika peaks meile koostöös partneritega võimaldatama
*Tankid.
V:Varasemalt juba kirjutatud, toetame mehitusega ja meeste koolitamisega, tehnika peaks meile koostöös partneritega võimaldatama
*Keskmaa õhutõrje.
V:Toetame. Elementaarne relvastus meiesugusele kaitsest lähtuva riigikaitsega riigile.
*nn. Rahvasoomuk.
V:Toetame. Transporivahendid ja nn rattad on igal lahinuväljal õpris olulise väärtusega.
*Väikeüksuste varustus.
V:Toetame. Palja käsi ja botastega Eesti riiki ei kaitse. Elementaarne varustus on ülioluline. Ja mitte ainult varustuse pisku, vaid reaalsed vahendid koos sellega koos käivate õpetega.
9) Milline on teie riigikaitse teostamise plaan B, kui territoriaalkaitse ebaõnnestub?
(REF): Kui territoriaalkaitse ebaõnnestub enne liitlaste saabumist, siis võimalik vastutegevus ehk võitlus agressoriga on sel juhul sissitegevus.
(KESK): Lubage korrigeerida teie küsimust. Plaan B, kui konventsionaalne kaitseplaan ebaõnnestub, ehk ka kui liitlased piisavalt kiiresti appi ei jõua – oleks vist parem sõnastus. Territoriaalkaitse ei saa tegelikult ebaõnnestuda, sest selle sisu ja toimimise printsiip on kogu oma rahva vastupanus agressorile, nagu näeb ette kehtiv Riigikaitsestrateegia (punktid 18 ja 39), kuid mida jätkuvalt kahjuks ignoreeritakse. Meie plaan on selline ignoreerimine lõpetada ja tagada parim võimalik plaan B, mis oleks tunduvalt tõsisemaks heidutuseks ja probleemiks kui iganes tugevale vastasele. Hetkel me püüame ka uude riigikaitseseaduse eelnõusse saada sisse muudatust, et mitte kellelgi ei ole õigust sõjaseisukorda lõpetada enne kui on ka tegelikult on taastatud Eesti iseseisvus ja territoriaalne terviklikus. Ehk mitte keegi ei saa anda seaduslikult käsku allaandmiseks nagu juhtus 1939. aastal.
(SOTS):***Eesti riigi kaitsmine ei saa ebaõnnestuda, sest riigikaitse on üles ehitatud esmasele iseseisvale kaitsevõimele ja NATO kollektiivkaitsele.
(IRL): Territoriaalkaitse ei tohi ebaõnnestuda. Kogu riigikaitse lähtealus peab olema sõjaline vastupanu. Eesti ei alistu ning võitlus jätkub ka territooriumil mis on vastase kontrolli all.
(EKRE): Kui kaitsevägi, reservarmee ja kaitseliit on purustatud, liitlaste abi on olnud ebapiisav ning tsentraalne juhtimine on suuremas osas hävitatud, muutub igasugune planeeritud kaitsetegevus praktiliselt võimatuks - on hävitatud plaan A.
Sissisõda vaenlase poolt vallutatud tagalas on õigustatud vaid juhul kui selle lähedal on endiselt veel olemas rindejoon, mille kaudu saaks sisse varustada ja luureinfot vahetada. Üksi ja ilma toetuseta jäänud sissigrupid hävitataks varem või hiljem ning nende edasine võitlus ei omaks enam mõju lõpptulemusele – okupatsiooni kehtestamisele.
Seega meil on ainult plaan A milles me ei tohi ebaõnnestuda.
(EER): Sõjalise lüüasaamise korral tuleb käivitada massiivne kodanikuallumatus okupantide suhtes. Sellealane väljaõpe (mis praegu puudub) peaks saama kodaniku- ja riigikaitseõpetuse osaks.
(VABA): Üksuste oskuse ja varustuse võimekus iseseisvalt hakkama saada ja lokaalseid olukordi tekitada ning hallata.
10) Kuidas suhtute võimalusse kaitsekulude tõstmiseks Eesti riigisektori võlakoormuse või muude kohustuste suurendamise abil? Olukorra eskaleerumisel muutub kommertsalustel krediidi saamine küsitavaks.
(REF): Kaitsekulude tõstmine Eesti riigisektori võlakoormuse või muude kohustuste suurendamise abil on vajalik sõjaolukorras, kus kehtib erikord. Tavaolukorras ei ole mingit põhjust erakorraliste lahenduste leidmiseks. Kõigepealt kasutame ära kõik riigi vahendid, siis reservid ning vajadusel võtame teistelt riikidelt laenu, nagu seda alati tehtud on. On võimalik ka relvastust võlgu võtta ning pärast selle eest tasuda või see tagastada omanikule. Võime arvestada ka liitlaste poolt antava sõjaks vajaliku materiaalse abiga. Finantsvahendeid riigikaitseks saab mitmel moel suurendada. Esiteks võttes raha reservfondidest ja kui sellest ei piisa, siis on krediiti võimalik võtta partnerriikidelt. Lisaks võib paljud kaitseväe puuduvad vahendid nagu tehnika võtta tsiviilühiskonnast ka riigikaitseliste sundkoormiste seadusega.
(KESK): Positiivselt, kuid mitte kergekäeliselt. Nagu eelpool mainitud, siis vastavad hinnangud ja ettepanekud usaldame erakonnaülese ekspertgrupi analüüsida ning vastavalt nende soovitustele ka tegutseme.
(SOTS): ***Lisarahastuse võimalikud allikad on meie riigieelarve, NATO rahastamine või liitlaste panustamine kahepoolsete projektide raames. Riigieelarve suurendamiseks on võimalik maksude tõstmine või riiklike võlakirjade trükkimine.
(IRL): Sõjalise kriisi eskaleerumisel peab kogu riigi ressurss ja finantsreservid olema suunatud kaitsele. Riigikaitse võlakiri on üks reaalne võimalus täiendavate vahendite kaasamiseks.
(EKRE): Võlakoormuse tõus sisaldab endas riske, aga alternatiivina on igasugune sõjaline konflikt sadades, kui mitte tuhandetes kordades kallim kui meie laenukoormuse kasv näiteks 10% ulatuses. Kui me suudame tugevat kaitseväge omades vältida sõda, siis on laenudega seotud riskid väheolulised.
(EER): Suhtume suure kahtlusega, kuid vaata p nr 7 vastust.
(VABA): Ei toeta. Riigikaitse on iga riigiks olemise põhialus ning antud vahendid tuleb leida sisemiste ressursside arvelt. Võlakoormust on mõistlik suurenada investeeringuteks, mitte riigi püsikulude tõstmiseks.
---------------
***Sotsiaaldemokraadid saatsid oma vastused 4,5 tundi peale seda kui ülejäänud erakondade vastused olid juba avalikult väljas.
SDE sai viivitamisega ebaausa eelise, kus oli võimalik oma vastuseid viimasel hetkel kohandada.
Palun arvestage sellega ja kahtlemise korral eelistage alternatiivi.
Järgmised 10 küsimust koos vastustega on järgmises postis, kuna foorum lubab ühte postitusse 60.000 tähemärki.
EDIT1 ja EDIT4: Sättisin kujundust. Kustutasin "Meie värv on punane." ära. Kustutasin topelt kuvatud küsimuse ära 4) punkti all.
EDIT5-EDIT6: Reformi kollane pisut tumedamaks.
EDIT7-EDIT10: Sotsiaaldemokraatide vastuste lisamine. Pealkirja ja otselingi lisamine, ning parandamine.
EDIT11: Lisatud LEGEND, sest kõik ei pruugi teada akronüüme.