Sellest transalennukist oli juba juttu ning transalennukite omamine treeningmasinate asemel ei anna mingit eelist hävituslenduri ettevalmistamisel.
Kui transalennuki kasutus on kord poole aasta tagant viia 20 meest Bagdadi või Kabuli ning tuua teised samapalju tagasi, siis ei ole väga sügavat mõtet seda osta.
Eesti territoorium on nii väike, et transpordilennuväge kui sellist pole siin eriti tarvis ja sõja-ajal pole sellega midagi teha.
Et viia 10 meest Bagdadi, võib need hommepäev pista piirivalve L-410-sse ja teha 3-4 vahemaandumist ja kogu lugu.
Lahingulennuki rahuaegne kasutus on intensiivne väljaõpe sõja puhuks, mida tehakse minimaalselt 1 lend 2 päeva kohta.
Reaktiivtreeninglennuki mõte on lahingulendurite ettevalmistamine ning reaktiivlahingulennukitega tegelemiseks kogemuste hankimine.
L-39 oli vene ajal kõikide vene pilootide kohustuslik aste enne lahingulennukit.
See muidugi ei tähenda, et treeninglennuk lahingulennukit asendab ja seda loota on naiivne.
Kuid pool muna on parem kui tühi koor ja õhk-maa rünnakut saab ka Tsehhi masinaga õppida.
Lisaks on Eesti ala nii väike, et aasta-paariga kulub see lendurile pähe ning see annab hindamatu eelise sõjaoludes - sa tead täpselt, kuhu saad peitu pugeda ja millise maantee kohal saab kõrgete puude varjus vaikselt läheneda, maandumisest rääkimata. Mõnedes kohtades on geograafilisi nüannse nagu afgaanis
Transalennuk ei anna sõjalendurite väljaõppes mitte midagi, seal kus selle õpe lõppeb, seal L-39 oma alles algab.
Transalennukile rakenduse leidmisega mujal on see küsimus, kas me peaksime oma vähesest eelarvest kuskile Ugandasse toiduainete veoks lennuki ostma, kui see meie õhuruumi kaitseks midagi ei anna.
Samas on kõik ÜRO lennud suht kahtlastes kohtades, kus on suur võimalus endale Stinger mootorisse saada ja oma kallist masinast ilma jääda. Meenutame kasvõi Sarajevosse tehtud humanitaarlende, kus abi vedanud masinad risikisid iga päev allatulistatud saada.
Samas tähendab lennuki kasutamine ÜRO missioonideks, et tegu peab olema vähemalt kapitaalremonditud või veel parem uue lennukiga, sest lennutunde koguneb seal tohutult.
Praegu üritatakse lihtsalt USA lennukitega tasuta vedamist saada ja odavaid/häid asju pole olemas. Tellige endale tsarterlennuk, viiakse kohale ja see ei maksagi nii tohutult, kui reisibüroodel kannatab 5000-kroonise tuusikuga 50 turisti Egiptusse vedada.
Mina vaataks asja mitte hinna/kasuteguri vaid hinna ja Eesti riigi otsese kaitse kasuteguri suhtega.
Seda enam, et 100M makstakse ainuüksi selle teadmise eest, et 4 lennukit kuskil Leedus olemas on, kes jõuavad kohale alles pool tundi hiljem.
Mõjust ajateenijate ja muidu rahva moraalile ei ole mõtet rääkidagi, kui ikka omad kõrvulukustava mürinaga üle polügooni tuiskavad ning ning "ründavast vaenlasest" tulemeri järgi jääb. Kaovad paugust need jutud, et ega me rootsi püssidega tehnika vastu saa.
Kui Soome Eduskunta hääletas Hornetite ostmist, siis otsustati see praktiliselt ühehäälselt. See oli siis Talvesõja ning Mig-21 mürina mõju. Liigseid küsimusi ei esitatud.
Kui uskuda andmeid, et hävitaja lennutund maksab ca 5000 dollarit (70 000 krooni) -vabandage kui on valed andmed ja parandage-, siis eskadrill 10 masinat läheb 250 tundi/a korrutada --70 000 *10*250= 175 miljonit krooni jooksvateks kuludeks (seal siis tööjõud, kütus, kulumaterjalid). Vahest väristada kätt, et NATO onud kingivad ühe 2000 tunnise ressursiga eskadrilli ja aitavad õpetamisel?
Summa igatahes ei tule oluliselt üle 300-400 miljoni ja see on võimalik, kui riigieelarve kasvab mitu miljardit aastas.