Tuletaks nüüd vahelduseks meelde, et mis ajast need programmid toimivad. Avalikke pommivarjendeid hakati nii Rootsis kui Soomes rajama juba enna 2. ms. Maailmasõja ajal ehitati neid palju juurde ning kohandati ka keldreid jms ajutisteks varjendeiks. Peale 2. ms loodi seadusega kohustus teatud ehitise suuruse juures sinna rajada ka varjend.
Tänased, minimaalselt 1 kg/cm2 vastupidavust nõudvad normid tehtivad siiski 60ndatest.
Ka Tallinna vanades linnajagudes on hulgaliselt varjendeid, mille ehitusaeg on 1930-1950, enamasti on need vastupidavuselt klass V (kõige nõrgem võimalik, vastupidavusega 0,5 kg/cm2. Seda võib kergesti märgata, kui sirvida siitki läbi käinud varjendite nimekirja 1994. aastast.
WII eel ja ajal ning toonaste arusaamadega ehitatud varjendid on tänases kontekstis ebapiisavad.
Helsinki avalike varjendite kaart on sealse PA kodukal väljas - seal hulgas on üksikuid objekte, mis pärinevad WWII eelsest või sõja ajast.
Ühte tean kindlasti - see on grantiitmäe sees asuv tunnelvarjend, kus toimuvad varjendite eest vastutavate koolitused.
Miks neid täna pole? Sest 1900-ndate algupoole hoonestuse keldrit on üsna keeruline (ja 1kg/cm2 kontekstis ka võimatu) varjendiks kohandada.
Ehk siis programmi kestus mõlemis riigis on ca 90 aastat.
Jätame selle jama hetkeks kõrvale (ülalpool seletasin, et tänapäevased nõuded kehtivad seal 60ndatest) ja vaatame meid. Taasiseseisvumisest on augustis täis 32 aastat. See on umbes 1/3 ajast 90 aastat ja umbes pool ajast 70 aastat.
Selle aja jooksul on ehitatud sadu tuhandeid ruutmeetreid suuremaid avaliku kasutusega ehitisi ja korteralamud. Jätame eramajad kõrvale, ka Soomes pole eramajal varjendinõuet. Kõik need sajad tuhanded ruutmeetrid tähendasid või tähendanuks ka sadu tuhandeid ruutmeetreid keldreid või solklikorruseid, mida õigel ajal nõudeid kehtestades võinuks kõik ehitada mitte kehvemini kui Soomes. Kuna varjendi üldpinna ruuminõue on 0,75 m3 inimese kohta (Soomes ka), siis iga 100 000 m2 tähendab ruumi 133 000 inimesele. See on rohkem kui ENSV-s oli.
See kõik on tegemata ja poliit/ametnikuvorstidel jääb õigust ülegi. "Riigile pole see jõukohane". Misasi pole jõukohane? Palgata Päästeametisse kümmekond inimest kontrollima, koostada ehitusnormid vastavalt (vajadusel Soome omad eesti keelde tõlkides) ja kehtestada see seaduse jõuga.
Päästeametnikud ja sisemin ajab tänaseni seda lolli kelbast, et "eelarves pole varjenditele raha". Soomes on ka seda raha väga vähe. Nii vähe, et sunnitakse kinnisvaraarendajd ehitama ja elanikud läbi natuke kallima kinnisvara hinna (ajalooline ehitushinna kallinemine seeläbi on Soomes 7%) seda ostma....
30 aastaga võinuks ju 1/3 ikka tehtud saada? Näide: Mustamäel endise Kadaka turu (seal asub Mustika keskus) ümbruse kortermajades varjendeid pole (pole kunagi olnud). Mustamäel olid üksikud ametkondlikud varjendid ainult. Kui 1990ndate lõpus rajati Mustika keskus, siis seal on maa-alune parkla.
Selle kõik saanuks ju teha 5000 inimest mahutavaks suurvarjendiks, kui normid kehtinuks õigel ajal.
Aga Mart Laari valitsus võttis omal ajal vastu otsuse, et riik varjenditega ei tegele. Ilmselt ei teadnud siis ei Laar ega tema ametnikud, et riik peabki vaid kontrollima.
Kui nüüd kehtestada nõue teatud ehitise suuruse juures tuleb sinna rajada ka pommivarjend, siis selle tegelik mõju ilmneb alles aastakümnete pärast ning praegust olukorda kuidagi ei paranda.
Aga viga ongi "NÜÜD kehtestada" (ega see praegu ka hea meelega ei tule....), siis oleme 32 aastat juba kaotanud. Mil võinuks tegutseda.
Loomulikult 90 või 70 aastat on tohutu edumaa ajas - aga see on pooltõde ilma arusaamata, et meil on 32 aastat raisatud aega.
Soomes muide ei lõpetatud varjendiehitust 1990ndatel ära - mitmed suurvarjendid, näiteks Soome suurim Forum-Kamppi varjendid (vist 15 000 elanikku) valmis 1990ndate teisel poolel.
Ja neid meie tegematajätmisi ei ole vaja siin eduraporteerida. See on vale ja selle eest tegelikult peaks keegi ka vastutama.