Viimaste postituste puhul tundub, et osadel vestlejatel on arusaam sellest 10-aasta kava ja planeerimise protsessist pisut segaseks jäänud. Ega ma nüüd ka mingi riigikaitse planeerimise magister pole, aga protsessid paistavad kaugelt vaadates üsna sarnased olevat nendele, mis IT-s kasutatakse. Neist lähtuvalt ma siis ka järgnevalt targutan. Kui mõni vastava kitsama ala spetsialist vigu leiab - küll parandab
Täiesti vale on väita, et mingil hetkel pole pika-ajalist kava vaja ning tuleks tegeleda ainult mingite konkreetsete "action plannidega". Alati peab õigel juhil olema laual vähemasti 3 mappi ning kõigi nende kolmega peab tegelema. Koguaeg. Ükskõik kui rahulik või sõjakas ka olukord pole.
Lühiajaline arengukava (enamasti vormistatakse see lihtsalt järgmise aasta eelarvena)
Pika-ajaline arengukava
Tegevuskavad erinevate kriiside puhuks
Kusjuures lühiajaline kava pole lihtsalt peatükk pikaajalisest kavast. Sinna leiavad omale koha paljud ühekordsed ja ka mõned pidevad ja rutiinsed tegevused, mida ei ole mõtet pikajalises kavas kajastada. Ühekordsed tegevused näiteks siis, kui need tulevad selga nii, et "tuleb ära teha", selle tegevuse tulemus ei too kaasa tulevikus olulisi kulusi või olulisi hüvesi, või nende kulude/hüvede suurust saad sa hinnata alles peale tegevuse ärategemist ning saad neid kanda pikajalistesse kavadesse hiljem.
Pikaajaline kava tekib sul aga ilmselt kohe esimest lühiajalist tehes - alati on olulisi ja isegi vägaolulisi asju, mis ei mahu sinna esimese aastaeelarve sisse (kusjuures ma pean siin silmas "eelarvet" selle laias tähenduses, mitte ainult raha, vaid ka inimesed, aeg ja kõik muud ressursid mis sul selle ühe aastanumbri sees kasutada saavad olema). Samas - seal leiavad üsna pea oma koha ka sellised punktid, mis ei jõuagi kunagi ühtegi lühiajalisse arengukavasse - kava(de) koostamisel aluseks võetud põhimõtted ja arusaamad. Sest kusagil need peavad sul alati silma ees olema. Ning tegelikult on neid ka vaja aeg-ajalt üle vaadata.
Ning kolmandaks on muidugi kriisikavad igasugu olukordade lahendamiseks. Server sureb, teenus taastada nullist. Viiruse puhang firma võrgus. Tulekahju serveriruumis, kogu firma andmestik ning teenused taastada nullist. Ja ühtegi neist kavadest ei loeta pädevaks, kui sa pole neid testinud. Mitte muidugi serveriruumi mahapõletades, aga analoogilist õppust korraldades. ja nende tulemusi hiljem analüüsides ning oma kavasid vastavalt kohendades. Selle tegevuse jaoks peab muidugi eelnevalt planeerima ajad-rahad-ressursid nii pikaajalises kui lühiajalises arengukavas. Et kui tihti serveriruumi põletad, ja millal ütled - kettad kutud - tooge back-up.
Aga jätaks selle kriisi-kavade teema praegu kõrvale ja keskenduks neile lühiajalisele ja pikajalisele kavale ning nende suhtestumisele. Nagu arvata võib ja ka loogiline tundub (selles meie muutuvas maailmas) iga eelarve-aasta lõpus tehakse kokkuvõte ja aruanne selle täitmise kohta. Mis siis on nagu lühikese kava lõpp. Samas on see ka kontroll-punkt pika-ajalise kava jaoks. Loed lühiajalist aruannet ja võtad pikaajalise kõrvale ning tõmbad aga pliiatsiga linnukesi, %märke, kriipse ja küsimärke. Ilmselt on varem ka sõnastatud olulised mõõdikud, mida on vaja jälgida. Kus on asi roheline, kus kollane, kus kisub punaseks. Ja seejuures - asi ei pruugi punaseks minna mitte selle pärast, et midagi on valesti planeeritud, või midagi on valesti tehtud. Äkki on hoopis mõned sisendid (mida sa kava koostamisel kasutasid) oluliselt muutunud.
Ja kui sa näed, et asjad hakkavad kiskuma kohati punaseks - järgneb järgmine samm - pikaajalise kava ülevaatus. Miks asjad kisuvad punaseks, kuidas olukorras käituda. Miks asjad on punased, kuidas need mõjutavad pikajalise kava täitmist. Kui sisendid on oluliselt muutunud - kas me suudame neid kuidagi mõjutada, või peame sellega leppima. Kui peame leppima - kas meilt nõutavad väljundid on ikka samad, või saame neid ka muuta? Äkki on aga midagi hoopis viltu meie kava koostamise põhimõtetes ja me peame neid muutma?
jne jne. nii aastast aastasse kuni firma pankrotti läheb või riik ära vallutatakse.
Nii et KM aastaeelarve = lühiajaline kava
10 aasta arengukava = pika-ajaline kava
Käes on aastavahetus, uue aasta eelarve on juba vastuvõetud, selle aasta täitmise kohta on aruande mustandid ilmselt juba valmis. Ei pea olema hiromant, et öelda - mitmed sisendid on oluliselt muutunud. Üle hulga aja on Eesti pinnal jälle võõrväed, Ämarist on saamas NATO treeningbaas, õhuväele kingiti transpordilennukid, mis keerab ilmselt ka senised õhuväe kavad suht segamini, NATO loob uue Euroopa kiirreageerimisüksuse, milles Eesti on lubanud osaleda, aga seni selleks ressurssi pole planeerinud. See viimane oli juba tegelt väljund. sry. uus ja mitteplaneeritud.
Kui kamin selle peale ütleb, et alustame järgmise pikaajalise kava väljatöötamist aasta aega varem kui planeeritud, siis on see väga pehme reageering.
Aga mina oma kõrvaltvaataja arusaamiste ning ilma sise- ning salainfot omamata oskan asja kohta öelda vaid - protsessid toimivad ja just nii nagu õpikutes on ette nähtud...