Pisut taas juttu PAK FA teemal seoses peatselt saabuva vene lennunduse 100-aastase juubeliga. Artikkel ise on märksa pikem.
...Kõige vaieldavamaks võib lugeda avaldusi rindelennuväe perspektiivse kompleksi osas(перспективному авиационному комплексу фронтовой авиации (ПАК ФА). Kindral-major Bondarev ütles selle kohta järgmist:
"Viienda generatsiooni lennukite partii saabub vägedesse katsetusteks 2013 aastal. Esimese seerialennuki saabumist vägedesse on oodata 2015 aastal."
See tähendab, et esimene lahingulennuk, mis on tervikuna projekteeritud ja ehitatud Vene Föderatsioonis viimase kahekümne aasta jooksul, on kohe-kohe seeriasse minemas, tööd tema kallal on jõudnud lõppjärku. Kas pole see põhjus fanfaarideks juubelipidustuste ajal. Eeldatakse ju, et PAK FA, mida ka T-50 nimetatakse, tuleb märkimisväärselt kergem ja odavam oma ameerika analoogist F-22"Raptor", ainsast tänaseks päevaks relvastusse võetud viienda põlvkonna lennukist. Mitmete taktikalis-tehniliste omaduste põhjal aga oodatakse masinat ameeriklast ületavat. Ülemjuhataja kinnitusel osaleb praegu katsetustel kolm masinat, lähimal ajal oodatakse veel kolme katselennuki lisandumist. Üldine kogus katsetuste läbiviimiseks vägedes on 14 lennukit. Ja üldse plaanitakse kuni 2020 aastani osta 60 sellist lennukit.
PAK FA lennud said tõsiasjaks enam kui kaks aastat tagasi. Esimene avalik demonstratsioon publikule toimus lennundusnäitusel MAKS-2011. Kuid võidukate vastukajade asemel kajastus pressis suurel hulgal ekspertide kahtlusi esitletud masina vastavuse kohta viienda põlvkonna hävitajale. Küsiti, et mis siis ikkagi lõpuks lendas.
Mitte ilmaasjata ei kutsuta T-50 "perspektiivseks lompleksiks". See peaks endast kujutama nimelt erinevate süsteemide kompleksi, mis kõik vastavad viienda generatsiooni nõudmistele. Kuid hetkel vastab neile vaid plaaneri raadiomärgatavuse tase, mida on teiste kodumaiste lennukitega võrreldes spetsiaalse aerodünaamilise kompositsiooni ja uue spetsiaalkatte arvelt kordades vähendatud. Kõik muu jääb ekspertide hinnanguil parimal juhul samale tasemele, nagu eelkäijal Su-35, mis on põlvkonna 4++viimistletud esindajaks.
Probleem on selles, et tänasel päeval on PAK FA kasutuses vaid mitmeid üksikuid katsesüsteeme, mis peaksid looma uue taseme. Ja mis peamine- põhimõtteline mittevastavus praegu lendava T-50 tehnilistele tingimustele- mootori 117M kasutamine, mis loodi Su-35 jaoks. Vahetusele anti ametlik seletus- esimeses etapis toimub T-50 plaaneri katsetus mootoritega 117M ja mitmete teiste süsteemidega seeriahävitajalt Su-35. Aga alates 2013 aastast planeeritakse hävitajat katsetada täisväärtusliku hävitajana koos kõigi selle juurde kuuluvate süsteemidega, sealhulgas mootoritega. Algab katsetuste teine etapp.
Taoline seletus oleks ju täiesti mõistetav, kui mitte käesoleva aasta algul poleks avalikuks tulnud vastuolu relvajõudude juhtkonna ja kaitsetööstuse ette võtete avaldustes. Nii teatas veebruari esimestel päevadel "Rosoboronpromi" peadirektor Andrei Reus et esimene uue põlvkonna mootor PAK FA jaoks töötatakse välja alles 2016 aastal. Ning Ühinenud mootoriehituskorporatsiooni peakonstruktor Aleksander Ivah täpsustas peagi, et T-50 mootori loomisel kasutatakse viienda põlvkonna tsiviillennunduse mootori PD-14 loomisel välja töötatud tehnoloogiaid.
"Seal põimuvad ülesanded, mida lahendavad sõja- ja tsiviillennukite mootoriehitajad," ütles Ivah, "Esimesena töötatakse välja tsiviilmootor PD-14. Seejärel teise etapina mootor PAK FA jaoks.". Konstruktor kinnitas, et sõjaväemootorit pole mingil juhul oodata enne 2016 aastat. Kuid kuidas siis mõista ülemjuhataja kinnitust esimese seeriamasina jõudmisest vägedesse 2015 aastal? Tuleb välja, et lennuk läheb seeriasse vanade mootoritega, mis seisavad praegu SU-35 peal. Mis viienda põlvkonna hävitajast me sel juhul rääkida saame?...
http://nvo.ng.ru/realty/2012-07-20/1_fantasy.html