Re: Eesti Kaitseväe suurus ja struktuur
Postitatud: 20 Jaan, 2018 13:33
Kui juba läks ... siis ma harjutan vähe kätt.
Lati kõrguse määramine
Väidetakse, et Venemaa seab meile sõjalise riigikaitse ülesehituseks lati. Viimastel aastatel olevat ta seda latti kõrgemale nihutanud ja meie pole sellele reageerinud. Tänaste otsustajate (loe: riigikaitse eest vastutajate) arvates see päris nii ei ole.
Lati kõrguse seadmist tuleb vaadata hoopis teisest küljest. Meie peaksime määrama lati kõrguse! Kõrguse, mille ületamine on vastasele sedavõrd kulukas, et ta pigem loobub. Liiga kulukas, mitte võimatu, sest võimatuks ei saa me seda muuta ka tänase süsteemi kritiseerijate teooria järgi. Nemad räägivad VF Relvajõudude Lääne-Sõjaväeringkonna jõududest – vähemalt sellele peame vastu saama ja see on meie kvalifikatsiooninormi suurus. Peame vastu saama, kuni saabub liitlane. Pange tähele, liitlastest räägivad nemadki. Vastase kirjelduseks kasutatakse näiteid viimaste aastate moderniseerimisest, Ukraina sõjast, õppusest Zapad jne.
Paraku unustatakse ära (inimlikult mitte sihilikult), et moderniseerimine ei ole piirdunud Lääne-Sõjaväeringkonnaga. Õppusel Zapad ei kasutatud ainult Lääne-Sõjaväeringkonna vahendeid, Ukraina on aga terve VF Armee polügoon, kuhu vajadusel on toodud jõude mistahes VF kaitseringkonnast. Seega, mis on siis selle teooria järgi meie sõjalise kaitse lati kõrgus? Kui VF ikkagi otsustab Eestile, või 3B-le “koha kätte näidata”, siis miks peaks ta piirduma ühe ringkonna vahenditega? Nende kolme väikeriigi löömine ei nõua mitte operatiivvajadusi (mõiste mida kasutavad tänased kriitikud), vaid strateegilisi otsuseid ja vastavaid vahendeid. NATO liikmesriigi ründamine on igal juhul strateegiline käik ja sellisel juhul ei saa piirduda elementaarsete kaitseotstarbeliste (heidutus) vahenditega, mida ongi ühe sõjaväeringkonnad vahendid. Need vahendid on küll võimelised agressiivseks ja ründavaks kaitseks, kuid mitte strateegiliseks pealetungiks tänases keskkonnas.
22.detsembril 2017 nimetas VF kaitseminister Shoigu 2018 aasta kaitse eelarve suuruseks 46 miljardit USDi, mis on 2,8% SKPst. Kas me ei peaks lati kõrgust siis hoopis sellistest numbritest arvutama? Võiks ju arutleda, et VF kulutab kaitse eelarvet veel selle ja tollele, kuid meil puudub õigus sellisteks rehkendusteks. Kui me juba ütleme, et VF määrab lati kõrguse, siis ei ole meil õige lati kõrgusest mitte ühtegi rubla vähemaks võtta. Sõjaliste võimekuste juures ei saa me seejuures lahutada tuumavõimekust.
Eesti riigi eelarve aastal 2018 on umbes 10,5 miljardit eurot … riigikaitsele kulutame veidi üle 500 miljoni. Isegi kui me kasvataks oma VF-ist 75 korda(!) väiksemat kaitse eelarvet ülejäänud riigieelarve ulatuseni, jääks me alla rohkem kui 3 korda. See oleks meie absoluutne võime olukorras, kus oponent pole praktiliselt alustanudki. Seepärast on tundub VF latist juhindumine sama trööstitu, kui siilil hipodroomi hobustega mõõduvõtmine. Meie riigi geenimaterjal lihtsalt ei võimalda meil mitte kunagi, sellel ringil vastasega võrdne olla. Sellegipoolest ei anna siil mitte kunagi alla. Kui vaja, ta võitleb oma elu eest, kuid tema peamiseks ellujäämise võimaluseks on kohanemine keskkonnaga. Isegi, kui siil suudaks omale kasvatada tiigri kihvad ja küünised, mis aitaks teda suurema kiskja vastu, hukkuks ta varsti hoopis teistel põhjustel – ta pole selleks loodud. Selles kujundis oleks ka 100 000-ne kaitsevägi, vaid sentimeetri jagu pikemad kihvad ja küünised, mis tõenäoliselt varsti siili hukutaksid.
Kui aga vaadata meie keskkonda, siis on meie ellujäämise võimalused üsna suured. Eelpool mainitud minister Shoigu tõi võrdluseks välja ka oma oponentide ja meie liitlaste kaitsekulutused. USA kulutab kaitsele 700 mld USDi, Ühendkuningriigid 60 mld USDi, Saksamaa ja Prantsusmaa kumbki pea 40 mld USDi. Kui kõrgele me siis ikkagi peame oma lati tõstma? Õigupoolest polegi see lati kõrgus meie määrata, sest tegelikult teeb seda keskkond – tegelased ja tingimused. Meie poolt lati määramine tähendab aga seda, kuidas me selles keskkonnas tegutseme.
Jätkame pärast pausi ...
Lati kõrguse määramine
Väidetakse, et Venemaa seab meile sõjalise riigikaitse ülesehituseks lati. Viimastel aastatel olevat ta seda latti kõrgemale nihutanud ja meie pole sellele reageerinud. Tänaste otsustajate (loe: riigikaitse eest vastutajate) arvates see päris nii ei ole.
Lati kõrguse seadmist tuleb vaadata hoopis teisest küljest. Meie peaksime määrama lati kõrguse! Kõrguse, mille ületamine on vastasele sedavõrd kulukas, et ta pigem loobub. Liiga kulukas, mitte võimatu, sest võimatuks ei saa me seda muuta ka tänase süsteemi kritiseerijate teooria järgi. Nemad räägivad VF Relvajõudude Lääne-Sõjaväeringkonna jõududest – vähemalt sellele peame vastu saama ja see on meie kvalifikatsiooninormi suurus. Peame vastu saama, kuni saabub liitlane. Pange tähele, liitlastest räägivad nemadki. Vastase kirjelduseks kasutatakse näiteid viimaste aastate moderniseerimisest, Ukraina sõjast, õppusest Zapad jne.
Paraku unustatakse ära (inimlikult mitte sihilikult), et moderniseerimine ei ole piirdunud Lääne-Sõjaväeringkonnaga. Õppusel Zapad ei kasutatud ainult Lääne-Sõjaväeringkonna vahendeid, Ukraina on aga terve VF Armee polügoon, kuhu vajadusel on toodud jõude mistahes VF kaitseringkonnast. Seega, mis on siis selle teooria järgi meie sõjalise kaitse lati kõrgus? Kui VF ikkagi otsustab Eestile, või 3B-le “koha kätte näidata”, siis miks peaks ta piirduma ühe ringkonna vahenditega? Nende kolme väikeriigi löömine ei nõua mitte operatiivvajadusi (mõiste mida kasutavad tänased kriitikud), vaid strateegilisi otsuseid ja vastavaid vahendeid. NATO liikmesriigi ründamine on igal juhul strateegiline käik ja sellisel juhul ei saa piirduda elementaarsete kaitseotstarbeliste (heidutus) vahenditega, mida ongi ühe sõjaväeringkonnad vahendid. Need vahendid on küll võimelised agressiivseks ja ründavaks kaitseks, kuid mitte strateegiliseks pealetungiks tänases keskkonnas.
22.detsembril 2017 nimetas VF kaitseminister Shoigu 2018 aasta kaitse eelarve suuruseks 46 miljardit USDi, mis on 2,8% SKPst. Kas me ei peaks lati kõrgust siis hoopis sellistest numbritest arvutama? Võiks ju arutleda, et VF kulutab kaitse eelarvet veel selle ja tollele, kuid meil puudub õigus sellisteks rehkendusteks. Kui me juba ütleme, et VF määrab lati kõrguse, siis ei ole meil õige lati kõrgusest mitte ühtegi rubla vähemaks võtta. Sõjaliste võimekuste juures ei saa me seejuures lahutada tuumavõimekust.
Eesti riigi eelarve aastal 2018 on umbes 10,5 miljardit eurot … riigikaitsele kulutame veidi üle 500 miljoni. Isegi kui me kasvataks oma VF-ist 75 korda(!) väiksemat kaitse eelarvet ülejäänud riigieelarve ulatuseni, jääks me alla rohkem kui 3 korda. See oleks meie absoluutne võime olukorras, kus oponent pole praktiliselt alustanudki. Seepärast on tundub VF latist juhindumine sama trööstitu, kui siilil hipodroomi hobustega mõõduvõtmine. Meie riigi geenimaterjal lihtsalt ei võimalda meil mitte kunagi, sellel ringil vastasega võrdne olla. Sellegipoolest ei anna siil mitte kunagi alla. Kui vaja, ta võitleb oma elu eest, kuid tema peamiseks ellujäämise võimaluseks on kohanemine keskkonnaga. Isegi, kui siil suudaks omale kasvatada tiigri kihvad ja küünised, mis aitaks teda suurema kiskja vastu, hukkuks ta varsti hoopis teistel põhjustel – ta pole selleks loodud. Selles kujundis oleks ka 100 000-ne kaitsevägi, vaid sentimeetri jagu pikemad kihvad ja küünised, mis tõenäoliselt varsti siili hukutaksid.
Kui aga vaadata meie keskkonda, siis on meie ellujäämise võimalused üsna suured. Eelpool mainitud minister Shoigu tõi võrdluseks välja ka oma oponentide ja meie liitlaste kaitsekulutused. USA kulutab kaitsele 700 mld USDi, Ühendkuningriigid 60 mld USDi, Saksamaa ja Prantsusmaa kumbki pea 40 mld USDi. Kui kõrgele me siis ikkagi peame oma lati tõstma? Õigupoolest polegi see lati kõrgus meie määrata, sest tegelikult teeb seda keskkond – tegelased ja tingimused. Meie poolt lati määramine tähendab aga seda, kuidas me selles keskkonnas tegutseme.
Jätkame pärast pausi ...