Kapten Trumm kirjutas:Mingi põhjus/motiiv ju selle mootori kasutusel pidi olema, sest kõigele militaarsele lisaks oli NSVL ka juhtiv tootja maailmas erikujuliste diiselmootorite osas (näiteks tähekujulised 42-silindrilised diislid Zvezda sõjalaevadele)?
Et sõjaline juhtkond pani teadlikult vananenud ja halba mootorit peale tankidele, kui seal riigis pole kunagi sõjalistelt asjadelt raha loetud?
Kõik need õlikulud ja klapisääretihendid on pisiasjad, mida lahendatakse õlikanistri kaasa andmisega.
Nõuka mootoritel polnud kuni Lada mootoriteni üldse tänapäevaseid klapisääre tihendeid (sed asendas õlitõrjekate, ka V2 mootoritel).
Ometi oleme nende autidega sõitnud ja ei käinud igal peatusel õli peale valamas.
Ma ise pakuks esimese motiivina, et ühtlustada logistikat ja väljaõpet. Kui laoplatsidel seisis juba enne (kui relvastusse tuli T-54, siis seisid laoplatsidel veel T-34'd) arvukaid ühte tüüpi mootoriga tanke, siis polnud arukas teha midagi diametraalselt erinevat. Ja keskmisest vähem haritud traktoristist juhi kätte polnud gaasiturbiiniga tanke massiliselt anda ka hea mõte.
Kui NSVL võttis 1964 kasutusel T-64 tanki, siis järgi jooksjaks oli (veel) lääs, Euroopas sõideti veel hulk aastaid teisel pool rindejoont suht plekist tankidega.
100 mm klassi esisoomus oli tegija WWII ajal, aga mitte 60ndatel-70ndatel. T-72 oli selle odavdatud rats ja sellest omakorda olid ekspordiks tehtud veel "ratsid" välisriikidesse (sh Soome).
Võtame nii pidi, et ükskõik mis valdkonda me NSVL puhul ei vaata siis 10 aasta jooksul ikka kas asendati toode või tehti uuem/parem alternatiiv. Tempo ja uuenduste sammud olid aeglasemad kui Läänes aga siiski olemas tasapisi.
V-2 "elus hoidmine" tundub mulle täieliku müstikana.
Mis puudutab V-2 ja selle ilma üle laadimiseta sõjajärgseid versioone siis tema liitri võimsus on ainult 10%-15% kõrgem mis kolhoosi traktoritel
! . Kui hakata nüüd aastate järgi võrdlema. Eeldus on ka, et samade pöörete juures - tolle aja traktorid(tehase seades) üldiselt üle 1800 pöörde ei tee.
Ja kui hakata ülelaadimisega mootoritest rääkima siis näiteks T-150K traktor(eelseeria toodeti juba 71a) liitrivõimsus juba ületab vabalt hingavaid V-2 mudeleid. Jääb aga alla(kuid mitte palju) ülelaetud V-2 modifikatsioonidele.
Samuti peab siinkohal arvesse võtma, et traktorite puhul on seadistus kindlasti tagasihoidlikum.
Tuletan meelde, et parimad ajud ning materjalid jms läks ikka sõjatööstusse ja see mis üle jäi jaotati muude vahel laiali.
Kas siis NSVL tankimootorid oli nii kehvad või traktorimootorid nii head?
--------------
Esimesed Belaz karjääri kallurid(50.ndate teisel poolel) ka kasutasid V-2
alaforseeritud modifikatsioone kuid 60.ndate keskpaigas mindi üle Jaroslavi-240 tüüpi V12 mootorite peale - ehk siis sisuliselt esimesel võimalusel. Nimelt katsetusel Belaz-540 selgus huvitav tulemus :
Kuigi Yamz 240(360 hj , ilma ülelaadimiseta) on ainult 22L töömahtu võrreldes 38.8L siis praktika näitas 20% väiksemat kütusekulu. Õlikulu , mootori resurss ning remonditavus ja hind(mis oli nagunii kunstlik) olid ka V-2 modifikatsiooni puhul
väga suureks miinuseks.
Pole vist vaja mainida, et Belaz ja nagu ka paljud teised tootjad kes 50.-60.ndatel V-2 mootoreid üritasid kasutada siis need "sõjavõitjad" vahetati esimesel võimalusel välja ja nende juurde ka tulevikus enam tagasi ei pöördutud. Teatav hulk peamiselt(otseselt või kaudselt) sõjaväele mõeldud sõidukeid(peale tankide) jäi neid kasutama - jumal seda teab mis põhjusel. Juba 60.ndatel olid tsiviil kasutuses juba paremate erivõimsustega , ökonoomsemad , vastupidavamad ja odavamad mootorid olemas.