15. leht 95-st

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 11 Juun, 2018 22:02
Postitas vanahalb
kaugeltuuriv kirjutas:Kangesti kahtlen ma selles,et mõni suur autofirma hakkab siia tootmisi püsti panema.
Mäletate veel seda Laari aegset punnimist,et BMW hakkaks tootma siin,hiljem avasid nad asja hoopis Kaliningradis.
Siin on kaks asja,personali puudus(ei usu,et auto kokkupanek oleks nagu Lego) ja turg.
Selgelt need autofirmad,kes on ehitanud tootmisi Venemaale või nagu näiteks Soome,kelle juures Mersusid kokku pannakse arvestavad Vene turuga.Miks BMW tehas läks Kaliningradi on selgelt seotud tollase ja ka hetkel oleva valitseja käitumisega Eesti suhtes.Igale asjale,mis tuleb Eestist võidakse lambist midagi juurde kirjutada,seda on ju meie põhilise artikli,mis Venemaale läheb,toidukauba näol näha.
Ka on iga aasta järjest raskem ja raskem selliseid suuri nagu omal ajal näiteks Elcoteq,siia meelitada.Jah Soomest ja Rootsist aeg ajalt kinnitavad kanda aga tegemist on ikkagi harva juhtumiga.Seega kuidagi tuleb endal tootmist arendada.
Ma mäletan seda autotehase asja natuke teistmoodi. BMW otsis uuele autotehasele kohta ja Eesti oli algselt samuti konkurentsis: Asukohta pakuti Muuga sadama juurde ja Lennu-taat oli veel eestkostjaks. Lõpuks valiti tehase asukohaks minumeelest Tsehhimaa,
Küsimus polnud üldse tõõjõupuuduses või hindades vaid enamjaolt logistikas. Autod pannakse tänapäeval erinevatelt tootjatelt saadetud komponentidest kokku ja üsna mõttetu on saata detaile kuhugi Euroopa ääremaale ja valmis autosid sealt tagasi vedada. Poola, Tsehhi, Ungari, Rumeenia jne on palju magusamates paikades ja kohati odavamad.

See soomlaste autotehas, Uusikaupunkis on näinud paremaid ja halvemaid aegu. Aegade hämaruses pandi seal vist kokku Saabe, on tehtud ka Porschesid ja nüüd Mercedesed. See kui nad mingi lepingu saavad või seda pikendatakse on üsna suur sündmus ja võtab ajalehes terve lehekülje. Põhjus on täpselt sama kui Eesti hüpoteetilise autotehasega - logistiliselt elumõttetu koht. Norras ei panda samuti autosid kokku kuigi seda tööd seal ilmselt osatakse.

Kaliningradis olev BMW tehas peaks olema Avdotor ja samadel liinidel pandi samal ajal ka Kia-sid ja Hummereid kokku. Siin on põhjus Venemaa tollimaksudes. Et saada autole normaalne hind, peab see olema kokku pandud Venemaa (või oli see SNG tolliliidu ) territooriumil ja sellepärast ka koostetehased. MB ehitab praegult (kui juhuslikult juba valmis pole) Moskva kanti uut autotehast ja MB oli üldse üks vähestest suurtest, kellel Venemaal oma tehast polnud. Kogu MB sortimenti seal muidugi tegema ei hakata ja ilmselt veetakse neid ka edaspidi Euroopast juurde.

Dr.Sci väidet, et taastumatute loodusvarude väärtus aja jooksul kasvab või ka teise filosoofiaga lahata. Loodusvara ei lähe mitte kallimaks vaid raha läheb odavamaks. Seda trükitakse ausõna tagatisel kogu aeg juurde. Seetõttu pole eriliste vahet, et kas kasutada ressurssi kohe või tulevikus. Küll on aga suur vahe, mida saadud rahaga teha. Kui lihtsalt maha juua või mingite vellkomm-estonia projektide peal kulutada on raha samahea kui peldikus. Kui raha hakkab raha tekitama , on asjal jumet. Norra oleks ju samuti võinud oma naftavarude otsas tänase päevani istuda ja oodata, kuni hind tõuseb. Hind tegelikult ei tõuse, sest 1000 dollarit 1950 aastal oli palju rohkem kui 1000 dollarit täna. Norralased paigutasid minumeelest raha suht normaalselt. Nauru või mis see fosforiidisaar oligi, elanikud seevastu idiootselt.
Eestis kohe täna koppa maasse löömast takistab minumeelest see, et 95 % otsustajatest (riigikogust) ei valda teemat ja 95 % tõenäosusega läheb see algatus Nauru teed.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 13 Juun, 2018 16:59
Postitas Lemet
Haspsalu hoone kõrguseks oli kuskil kolm korrust. Pildiotsing annab kiirelt ettekujutuse.
Hispaania ärimeeste ettevõte planeerib Haapsallu Eesti suurimat andmekeskust, kuhu saaks majutada kuni 78 000 veebiserverit. 60 kuni 200 miljonit eurot maksev keskus peaks valmima järgmise aasta lõpus, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Vaata telelugu SIIT. 

„Asukoht on suurepärane, see on õige koht. Me oleme väga hästi ühendatud valgusoptilise kaabliga nii maa kui ka mere kaudu,“ märkis projekti rahastamisküsimusega tegeleva ettevõtte Algatus Finance juhatuse liige Juan Sáenz-Diez.

 

Projekti esialgne hind on 60 miljonit eurot, kuid ettevõtmise arendamise käigus ja lisainvestorite kaasamisel võib serverikeskuse arendamine nõuda kuni 200 miljonit eurot. Enamik rahastajaid on Sáenz-Diez’i sõnul pärit Hispaaniast, kuid huvi on tuntud ka teistest riikidest, näiteks üks USA investeerimisfond. 

 

Andmete säilitamiseks ehitatav serverikeskus on väga energiamahukas. Ühes päevas kulutab see kuni 25 megavatt-tundi elektrienergiat. See on sama palju, kui kogu Läänemaa ühe päeva talvine energiakulu. Keskuse energiavajaduse täitmiseks on vaja vedada läbi linna maa-alune kõrgepingekaabel. Serverikeskuse alale ehitatakse ka 78-kuupmeetrine kütusemahuti, kust toidetakse varugeneraatorit juhul kui elektriühendus katkeb. Haapsalu linnapea sõnul uus taristu elumajade vahel ohtlik ei ole.

 

„Ohtu ei kaasne ei selle kõrgepingekaabliga, mis siia tulema peaks ega ka selle kütusemahutiga, mis on faktiliselt kütusehoidla. Ega seal ju seda kütuse liikumist võib-olla üldse ei toimugi, kui elektrienergia stabiilselt tagatud on,“ märkis Sukles. 

 

Kui palju inimesi serverikeskuses tööle hakkab, ei ole veel teada. Detailplaneeringu avalikul arutelul pakkus projekteerija, et see arv võib ulatuda sajani, aga see number võib osutuda ka oluliselt väiksemaks.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 13 Juun, 2018 21:07
Postitas teeline35
https://www.err.ee/839286/rahandusminis ... -prognoosi
Selline uudis siis. Huvitav, mis maksud riigieelarve aasta lõpuks täis peavad vedama või jääb miinusesse! See aasta üldse mul huvitav . Tulumaksu tagastus polegi veel üle tulnud. Tavaliselt hiljemalt juuni alguseks tulnud. Arvatavasti oma 5-e alla 18 aastase lapse kõrvalt pean riigile, kes võitleb hirmsasti paljulapseliste perede ja pensionäride heaolu eest, andma ilma protsendita laenu! :D

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 19 Juun, 2018 14:02
Postitas kaugeltuuriv
Nende igasuguste appide ja idufirmade risk on ka see,et võimaliku uue suure majanduskriisi kumamise valguses,kui tõesti USA-Hiina otsustavad rahadega sõdima hakata,siis meite pintsaklipslastele ja seebiga teksaseid jalga ajavatele filosoofidele va seda innovatsiooniraha hakkab vähemaks jääma ning hetkel nendest vaid otsest kasu saavad inkubaatorite ehitajad ja arendajad jäävad oma moosist ilma.Seega ainuke asi,mis võib endiselt sisse tuua on tootmine.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 20 Juun, 2018 17:31
Postitas ribikardin
Aasta 2018:
Eurostati täna avaldatud andmetest selgub, et riigi elanike majanduslikku heaolu peegeldav tegelik eratarbimine ostujõu pariteedi alusel, oli Eestis eelmise aasta kokkuvõttes 72% euroliidu keskmisest ning Baltimaades jäi Leedule alla.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/gr ... d=82717319

Mis oli aasta 2008:
trummipõrin prappappappappapppapaaaa:
Eesti elanike ostujõud kohalikku hinnataset arvestades oli 2007. aastal 72 protsenti Euroopa Liidu (EL) keskmisest, selgus Eurostati uurimusest.
https://www.err.ee/475442/eesti-elanike ... keskmisest


Nagu näha, tööstust vaja ei ole, areng on jõhker. Kurb.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 20 Juun, 2018 17:47
Postitas Kriku
Mõtlemapanev.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 20 Juun, 2018 21:43
Postitas Vilks
Kapten Trummi baka-tibide teooria tõestamiseks:
https://arvamus.postimees.ee/4507431/he ... -tahistate

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 22 Juun, 2018 10:25
Postitas teeline35
https://www.err.ee/841319/tartu-apelli- ... n-voimalik
Arvestades, et tselluloosi tehase rajamine on päevakorrast maas võiks lugupeetud maastikuökoloog ja bioloogiakandidaat Ülo Mander hakata võitlema Emajõe hetkel kõige suurema reostaja Tartu linna likvideerimise eest. Tartu linna saaks ka kusagile mujale teha! :wink:

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 7:25
Postitas nimetu
Graanul Investi juht ise räägib hoopis sellist juttu:
https://www.err.ee/842295/graanul-inves ... pulatsioon
"Paberipuu hindadel on suur turumanipulatsioon Baltikumis."
"Arvan, et täna ikkagi olukorras, kus Baltikumi paberipuu on Rootsis kallim kui kohalik saepalk, päris pikaajaline lahendus ikka ei ole. Erinevad konkurentsiametid võiks uurida seda, et Skandinaavia paberipuu hind on suhteliselt paigas, aga meil hüppab üles-alla suhteliselt suures mahus. Paberipuu hindadel on suur turumanipulatsioon Baltikumis," ei pea Kirjanen olukorda normaalseks.

"See, mida Skandinaavia tselluloositehased üritavad teha, on hoida oma kodust tselluloosihinda stabiilsena, mitte lubada seal hinnatõusu ja proovida sisse osta nii palju tooret kui võimalik, kui koduturul pole võimalik nii palju metsa lõigata. Soomest ja Rootsist saadi seetõttu puitu vähem kätte, kui vaja, auku täidetakse siin. Kui lõikamismahud Skandinaavias normaliseeruvad, siis hinnasurve kaob ära. Küsimus on selles, kaua see aega võtab ja mis tasemele alla tuleb," selgitas Kirjanen.
"Tselluloositööstused on juba suhteliselt konsolideerunud nii või naa. Tööstustes on nii, et kui sul on tootmismahtu rohkem kui toorainet, tuleb midagi kinni panna. Aga metsaomanduses käib suur konsolideerumine juba tükk aega, mis toimub aktiivse roheterrorismi tulemusel - palju omanikke lahkub ummisjalu sellest varaklassist praegu, põhjuseks poliitiline palagan, mis metsanduse ümber toimub," põhjendab Kirjanen, viitega Est-For Investi tselluloositehase rajamise ümber toimuvale.
Ei näe, et keegi sektoriga seotud inimestest praeguse olukorra üle hõiskaks.

EDIT:
Lisaks veel arvamusartikkel, mis näib seda teemat mõneti illustreerivat.
https://arvamus.postimees.ee/4510098/ai ... janduskasv
Sisuliselt sama juttu ajas üks roheliste esindaja eile Vikerraadios. Tselluloositehasele oli vastu, puidu eksportimisele oli vastu ja hakkest soojus- ja elektrienergia tootmisele oli ka vastu. Ühesõnaga, lõpetage see kuradi majanduse jama üldse ära...

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 15:09
Postitas Kapten Trumm
Eilses Postimehes oli päris tabav juhtkiri, kus autor diskuteeris ühe kõrgharitud tuttavaga, enamvähem sama retoorika, mida vanahalb eespool esitles.
Ja uuringuid pole vaja teha, sest need on "kallutatud" ja Emajõgi on "niigi hukas" jne. Mulle jääb selgusetuks, kuidas eestlase hulgas soolapuhumised nii popiks saanud on.

Kui arendajale midagi ette heita, siis alustanud aasta varem - hetkel on poliitikud munadevabad, sest valimised on lähedal. Eriti kõva partii tegi Urmas Klaas - umbes nagu Ansip omal ajal Tartu vangla vastu vapralt võideldes ja tartlaste huve "kaitses".

Tänases Äripäevas üks suhtekorraldaja lahkas EstFori tegevust kommunikatsiooni alal - polevat eriti ette heita.
Ma ka kahtlen selles vingus "oleks pidanud kogukonnaga rääkima" - no ei anna see kogukond ka siis luba.
Ainus elujõuline alternatiiv oligi see, et teha eriplaneeringuga ära ja loota, et Stenbockis mune jätkub. Ei jätkunud.
Pidanuks aasta kuni kaks varem alustama (kohe peale RK valimisi).

Delfis on praegu "analüütiline võrdlus" Baikali äärse tselluloositehasega.
Jama, ütlen - oleks võinud mõne Aafrika oma võtta, oleks veel hirmsama pildi saanud.
Aga ka vene pardakk on see, mida meil just tingimata lubatakse!

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 15:19
Postitas Kapten Trumm
Muide, kas Estonian Airi töömeestele ehk lenduritele on palk lõpuks välja makstud või lastigi üle?
Ettevõtluses muide on kirjutamata reegliks, et inimesed, kellele ettevõtja loob uues ettevõttes samaväärse töökoha, ei maksta koondamisraha, vaid inimene kirjutab ise avalduse ja saab tööd.
Ja tööd ei saa vaid need, kes koondamisraha võtavad.

Samu põhimõtteid kasutas ka Kamin, kui Terras kantsleriks oli - kus ametnikud lootsid võtta kõva koondamisraha ja siis kõndida sujuvalt KV analoogsele tööle.
Ja õige ongi - koondamisraha mõte on ikka inimese äraelamine töö kaotamisel. Nädal kodus olemist ja uue kõrgepalgalise töö saamine (need "töölised" ehk piloodid ongi väga kõrgepalgalised muide) ei ole töö kaotamine.

Sestap mina ei suuda nendele EA ametühingutamistele kaasa tunda - enamik inimesi sai ju samaväärse töö Nordicas ja miks pidanuks neile mingeid koondamisrahasid üldse maksma? Oleks rahvas tänavale jäetud, oleks teine lugu. Aga antud juhtumil lõi MKM kohe uue võimaluse ja enamik endisi EA töötajaid olid mõistlikud ja kasutasid võimalust.

Kõditamas "vanahalb" sinu enesekindlust soomlaste suurest majandamistarkusest - siis eestlaste juhtimise all on Nordica olnud tunduvalt edukam kui soomlaste juhtimise all. :D

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 21:20
Postitas toomas tyrk
Kapten Trumm kirjutas: Sestap mina ei suuda nendele EA ametühingutamistele kaasa tunda - enamik inimesi sai ju samaväärse töö Nordicas ja miks pidanuks neile mingeid koondamisrahasid üldse maksma? Oleks rahvas tänavale jäetud, oleks teine lugu. Aga antud juhtumil lõi MKM kohe uue võimaluse ja enamik endisi EA töötajaid olid mõistlikud ja kasutasid võimalust.
No ega ikka ei saanud küll. Just piloodid mitte. Kui hästi meelde tuletad või vanu ajalehti võtad sirvida - Nordica alustas ilma iseseisva lennulitsentsita Adrian Airways liinilennu litsentsi ja lennukite ja pilootidega, esimesed lennud oma lennukiga tehti alles 3 kuud hiljem. Ja see oli siis 1 ja ainus. Umbes aasta hiljem jõuti seisu, et suurem osa lendudest tehti oma lennukitega. Hetkel ei suuda visata kuupäeva millal lõplikult teiste firmade lennukitest ja meeskondadest loobuti.

Ja enamik inimesi ei saanud Nordicas tööd. Tegelikult - Nordicas töö saanud inimesed ei osale selles hagis, milles endised Estonian Airi töötajad oma saamata jäänud koondamishüvitisi täna kohtu kaudu Nordica'lt nõuavad.

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 22:45
Postitas Kriku
19 lk juttu tselluloositehasest suunatud loodushoiu teemasse: http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... &start=495

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 27 Juun, 2018 22:51
Postitas vanahalb
Kapten Trumm kirjutas: Kõditamas "vanahalb" sinu enesekindlust soomlaste suurest majandamistarkusest - siis eestlaste juhtimise all on Nordica olnud tunduvalt edukam kui soomlaste juhtimise all. :D
Millist soomlast sa mõtlesid? Taskila klouni või? Selle kohta kommenteeriks, et 15 aastat on aeg edasi läinud kuid Eestis pole sittagi muutunud. Nii nagu võeti riiklike austusavaldustega vastu üldliidulise haardega huiareid Angottit ja Sposatot, kuulas Parts, näpp suus, Taskila muinaslugusid.
Minumeelest oli viimane, kes Estonian Airis üldse biiti tönkas :) , Erki Urva. Sealt edasi nägid poliitikud, et selles äris liiguvad suured rahad ning ehk libiseb ka midagi ämma sahtlisoppi ja juhtimine politiseeriti. Edasi oli ainult nägudemaa kuni loogilise lõpuni.

Üleüldiselt peaks ettevõtet (ka nõukogu tasandil) juhtima professionaal ja rasvase lõuaga poliitbroilerid tasuks kaikaga eemale peksta. Siis oleks lootust. Suht sarnaselt stardipositsioonilt alustanud Air Baltic oli Estonian Airiga võrreldes alguses tagaajaja rollis kuni Martin Gauss seal juhtimise üle võttis. Ta on lennunduse taustaga ning minuteada ka piloodipaberitega ning tulemused on silmnähtavad. Mingeil neil aegadel läks ka paar mulle tuttavat pilooti Estonian Airist üle Air Balticusse. Otsene põhjus oli EA üleminek Boeingutelt Bombardiiridele ja nende väitel elaks siis Eestis nagu pärisori. Lenduritel on tüübikinnitused või sertifikaat mingil kindlal lennukil lendamiseks. Kui Boeingu pilootidele on terve maailm tööd täis siis üsna haruldse Bombardieri paberitega tuleks EA pankrotistumisel kuuse alla kolida. See,et EA kurss p... se poole tüürib oli sealsetele töötajatele näha juba mitu aastat varem.

Praeguse Nordica puhul ma eestlaste juhtimist väga üle tähtsustada ei julgeks See on tegelikult Poola LOT, mille mõned lennukid Nordica värvides lendavad. Põhimõtteliselt on tegu sama asjaga, mida Estonian Airile juba varem soovitati - ärge punnitage naba paigast vaid ostke Air Balticult need mõned vajalikud otselennud Brüsselise ning mujale kuhul EL liikmesriigi juhtkonnal vaja on lennata. Ülejäänut reguleerib turumajandus. Siis sellest keelduti, sest uhkus ei lubanud lasta lätlastel Eesti poliitikuid vedada - enne tulgu juba pankrot.

Pankroti ja töötasudega seoses mäletan ma asja natuke teistmoodi
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=72915475

Ja tõttöelda polegi kuulnud reeglist, et töökoha muutmisel koondamistasu ei saa. Ma olen pea kogu teadliku elu soomlastega seotud ettevõtetes töötanud ja üks suurem koondamine Eestis oli 2008 a kriisi aegu. Siis maksti kõigile koondamistasu ja saamata puhkuseraha ning kes tahtis, sellele pakuti kohe Soome, samasse kontserni tööd. Räägitagu mis tahes kuid Soomes on neist, kes oskavad ja tahavad tööd teha, terav puudus. Mõned läksid, mõned mitte. Siis polnud reformierakond Töölepingu seadust veel reforminud ja suuremale osale koondatutest (kaadrivoolavus ettevõttes oli väike) laoti poole aasta palk peo peale ja öeldi, et järgmisest nädalast võib Soomes edasi põrutada. Mind ei koondatud :cry:

Niisugune kirjutamata reegel võib olla olla kuskil ehitusettevõtetes , mis alapakkumisega hankeid võidavad ning iga objekti järel pankrotti lähevad, Töölistele öeldakse, et raha ei ole ega tule kuid tööd on uue nimega ettevõttes nii et tapab. Katsuge vastu pidada. Vat jah, millega ei tegele, seda ei tea..


Tselluloositehase kommentaaridesse veel niipalju, et Äripäevas võivad suhtekorraldajad küll üksteisele õlale patsutada, et kommunikatsioonivigu polnud vaid rahvas, loll, ei saa idee geniaalsusest aru. Kuid mu pilgu järgi tehti PR-töös vähemalt kaks rämedat prohmakat:
- eriplaneering pole üldreeglina eraettevõtluse tarbeks. Mõnes riigis küll on, Saksamaal veetakse selle põhjal gaasitrasse (niipalju on Nord Streami ehitusest kuhugi mälusoppi jäänud) jms. Selle puhul tuleb aga alati arvestada taustaga. Eestlastel on fosforiidisõda siiski üsna hästi meeles. Jah, rahvas joob kuid püha taevas - mitte ometi sel määral, et 1988 jne osas juba kollektiivne mäluauk oleks . Igasugused lähenemised a' la " me siin poliitbüroos otsustasime" toovad kohe meelde Kabala fosforiidikarjääri või tuumaelektrijaama ehitamise Võrtsjärve äärde ja rohkem ei otsusta poliitbüroo enam midagi. Isegi mitte siis kui ta seda tehes parimat soovis.
Täpselt sama loogika põhjal suhtutakse Saksamaal vägagi valuliselt suitsetamise keelamisse kohvikutes. Suitsetamine oli neis keelatud kapral Aadu ajal ning kõik öiropoliitikute katsed suitsetajaid välja ajada tekitavad õigustatud küsimuse, et mis, Hitler on elus vää? Eestis saavastu suitsetajad natuke mörisevad kuid taanduvad räästa alla ja suurt tüli ei teki.
Muidugi, kui tehasemehed PR-töö kuskilt Suurbritanniast või 1993 a sündinute osaühingust sisse ostsid, siis arusaadav kuid tulemust see ei muuda.

- võimalikust kokkuleppest RMK-lt suuri mahte osta oleks võinud vait olla. See häälestas tehase vastu ka need konkurendid, kes tavapärases turumajanduses (igaüks ostab sealt kust saab) tselluloositehasesse üsna neutraalselt suhtusid. Mis tunne endal oleks kui on 20 aastat tootmisesse panustatud ja keegi ütleb, et mets saab nüüd otsa. Ei mäleta nüüd enam, et kas kokkuleppest räägiti lolli peaga või sattus ta ajakirjanike kätte nii nagu prokuratuurist ja Eesti Pangastki mõned asjad satuvad. Keegi vajutas uimase peaga " saada kõigile" ja seda enam tagasi ei too. Kuid jällegi - vahet pole kuidas see rammus kivi tehasemeeste kapsaaeda tee leidis.

Herr Trumm, Soome töökultuuris visatakse nii räpakalt tehtud PR-töö eest esitatud arved peldikusse :D

Re: Eesti majandus eile, täna ja homme.

Postitatud: 28 Juun, 2018 0:55
Postitas tuna
vanahalb kirjutas:Praeguse Nordica puhul ma eestlaste juhtimist väga üle tähtsustada ei julgeks See on tegelikult Poola LOT, mille mõned lennukid Nordica värvides lendavad.
Huvitav tõlgendus.