Asi läheb veelgi segasemaks:
Eraettevõtetel Alexela ja Infortar oli plaan rentida ujuvterminal veeldatud maagaasi ehk LNG maale toomiseks.
See hakanuks seisma Lahepere lahes (Pakrineeme sadamas), kuhu firmad ehitasid tema vastuvõtmiseks sobiliku kai.
Alexela juhataja Marti Hääl selgitas Ekspressile, et juunis said nad palve oma ujuvterminali siia mitte tuua. Säärase palve esitasid toonane majandusminister Taavi Aas, gaasivarustuse eest vastutava riigifirma Elering juhatuse esimees Taavi Veskimägi ning majandusministeeriumis energeetikateemadega tegelev asekantsler Timo Tatar. Nad väitsid, et sel juhul ei saa sama kai ääres seista teine, 291 meetri pikkune laevamürakas, mille pidi rentima Eleringi ja Soome gaasivõrgu Gasgrid ühisettevõte.
Hääl kordas seda väidet ka Facebookis. Ta mainis ühes kommentaaris, et „juunis paluti meil FSRU (ehk ujuvterminal - Ekspress) ära öelda, et teenindada Paldiskis Soome laeva“.
„Mina seda küll ei mäleta,“ ütles Aas Ekspressile. „Juunis ei olnud ma isegi enam minister. Sellest rääkisime küll, et nad peaksid soomlastega läbi rääkima, kuidas kaid kasutada.“
Eraettevõtjatel oli endiselt tagavaraplaan teine laev Eestisse tuua, kuid selle hankimine läks iga päevaga üha keerulisemaks. Pärast seda, kui Kreml keeras torugaasi kinni, said paljud Euroopa riigid aru, et ainus võimalus gaasi tarvitamist jätkata on LNG sissevedu ning nad hakkasid kiirkorras selle tarbeks ujuvterminale otsima.
Alexela ja Infortar nägid siiski õhkõrna lootust, et vajadusel saavad nad rentida omale laeva ja anda sellega Eesti rahvale ja asutustele lisakindluse, et sel talvel ei teki gaasipuudust.
Kuid Infortari juht ja suuromanik Ain Hanschmidt hoiatas, et see on võimalik vaid koostöös riigiga: „Seda ei saa mingil juhul erasektor üksi tuua, kui keegi riigiettevõtetest pärast ei lase meil gaasi põhivõrku lasta ja kliendini toimetada, siis me oleme väga suures hädas.“
Laevatäis gaasi maksab nimelt 200 miljonit eurot või isegi rohkem ja ükski siinne erafirma ei ole valmis kaotama nii suuri summasid.
Kõike seda teadis ka riigisektor.
Vaat ei tea, kes kellele käru keeras...Marti Hääl tunnistas sel nädalal Ekspressile, et Eestile selleks talveks oma terminali rentimisel on õige aeg läbi saanud.
Asi on nii ajas (laeva hankimine, selle siia sõitmine jne) kui ka hinnas. Kevadel saanuks Alexela/Infortar laeva 130 000 dollariga ööpäevas, kuid sel talvel võib hind kasvada isegi miljonini. Uuh!
Muide, kuskilt lugesin, et Elering teenib selle laeva pealt Soomes lausa mitu korda - nimelt hoiustatavat saabuvat Soome gaasi ka Lätis, ehk siis gaas läbib Baltic Connectori kõigepealt Soome-Eesti-Läti ja pärast vastupidist teed tagasi. Ei tea, kas jutul tõepõhi all?
Edit: KT jõudis artikliga ette.