WotS kirjutas:
Fossiil sa ajad segamini "lahtise" diferentsiaali ning juhitava. Khm sinu jutu järgi jäi mul mulje nagu Sherman on sama abitu nagu suvaline auto millel üks ratas jääl ning teine kõval pinnasel! Vaevalt tankist suutis nii kiiresti pidurdada läbi libisevat roomikut nagu tänapäeval tehakse autodel kasutades stabiilsust/veojõu elektroonilisikontrolle! PS lihtne mehhaanika algtõde näitab,et oletades kui Shermanil isegi kasutati tavalist diferentsiaali siis pidurdades ühte roomikud käib teine 2x kiiremini ringi ning ikkagi on võimalik tanki koha peal keerata! Pigem oli koer maetud kummiroomikutesse,mis üldse ei pidanud jäisel pinnal ja seeläbi ei võimaldanud kitsas kohas nagu raudtee vagun sooritada vastavat toimingut.
No oled sina üks eriline tähenärija!
Kirjutasin ju suht lihtsustatud selgituse, et "umbes nagu autol", aga mitte et "täpselt nagu autol" - teinekord võiksid ikka tähelepanelikum olla. Ja kui juba Shermani diferentsiaali kommenteerida võtad, siis võiksid eelnevalt selle ehituse endale selgeks teha.. Sest su jutust paistab, et sa pole selle tööpõhimõttest isegi mööda käinud, kuna kipud aina oletama.
Aga olgu, eks katsu siis aru saada, mis toimub, kui Shermani juhtkang enda poole tõmmata: olenevalt juhtkangi asendist piduritrummel (neid oli enesestmõistetavalt kummalgi pool üks ja nad ei asunud sugugi pooltelgede küljes, pooltelg läks trumli võlli keskelt diferentsiaali korpuse keskele ja oli seal otsas oleva hammasratta kaudu (nn. päikeseratas) ühendatud oma poole sisemiste satelliitratastega) kas aeglustab pöörlemist või siis peatub täielikult ning koos sellega ka piduritrumliga samale võllile kinnituv hammasratas. Kolm VÄLIMIST satelliitratast, mis on hambumises piduritrumli võlli hammasrattaga ja ringlevad koos satelliitide korpusega, hakkavad pöörlema ümber oma telgede. Kolm SISEMIST satelliitratast, mis on välimistega samade võllide otsas, hakkavad välimiste mõjul samuti oma telgede ümber pöörlema, kandes pöördemomendi omakorda üle kolmele järgmisele SISEMISELE satelliitrattale, kuid vastupidises suunas. Kuna satelliitide pöörlemise suund kattub satelliitide korpuse pöörlemise suunaga, siis väheneb pooltelje otsas oleva hammasratta kiirus (mis on hambumises sama poole satellitratastega), teise pooltelje otsas oleva hammasratta kiirus aga suureneb eelmisega võrreldes, kuna teine pool sisemisi satelliite pöörleb vastassuunas. Seetõttu saavad roomikud erineva kiirusega ülekande ja tank hakkab pöörduma suunas, mis on vastava juhtkangiga valitud. Täielikult pidurdada üht roomikut pole võimalik, kuna piduritrumlid ei kinnitu pooltelgedele, vaid on nendega seotud eelkirjeldatud hammasratassüsteemi kaudu. Seepärast ei tohi ka mõlemat juhthooba korraga enda poole võtta, kui sidur on lahutamata: pöördemehhanismis ju mingit ühe või teise poole jõumomendi lahutamist külgülekandest ei toimu, nagu külgfriktsioonide puhul, ning selline tegevus võib kaasa tuua kas mootori seiskumise (paremal juhul) või siis hammasülekannete purunemise.
Loodan et oli ammendav selgitus, või ehk usud ikka veel ,et Shermanit sai koha peal keerata - mis siis et keegi midagi selgitab - sina ju usud vaid seda, mida ainult ise õigeks pead...

?
Vahepealset targutamist parem ei kommenteeri - lihtsalt hulk elementaarsusi targal moel üksteise otsa laotud.
Juhtimis võtetelt on külgsidur ja planetaar mehh. identne.
Vaat see väide on küll midagi täiesti uut, ehk oled istunud ka mõne külgsiduritega masina kangide taga? Ja ehk on sul välja käia tolle TD-75 jõuülekande skeem?
Planetaar mehh suurendab tugevasti töökindlust ja juhtimine on füüsiliselt kergem. Sidurite asemel on hoopis planetaar hammasrattad kus on vedav,veetav ja pidurdatav.
Aga ehk ei paneks nii kategooriliselt ja nii huupi - vähemalt vene kaheastmelise PMP sees on ka sidur olemas - muidu ju süsteem ei toimiks...
Seda kasutati paljudel IIMS Saksta tankidel ning ka Nõukogude liit võttis selle kasutusele,küll aga peale sõda. OK siin kohal unustame prototüübid ning muud katseloomad.
Odot, siin tundub jälle, et sul on teema valdamisega teatud raskusi - mida siis sakslased kasutasid/ei kasutanud? Vähemalt üheastmelisi ja kaheastmelisi PMP-sid kasutasid nad küll, samas omasid mõned saksa tankidest ka kahekontuurset jõumomendi ülekannet, mis on juba tiba keerulisem süsteem, selle algelisemat varianti rakedasid inglased oma Churchilli juures ja nad väidavad tänapäevani, et pärast ebaõnnestunud Dieppe dessanti uurisid sakslased hoolega Churchillide transmissiooni ning võtsid selle hiljem täiustatud kujul Tiigri juures kasutusele.
Miks ma kirjutan, et sul on teema valdamisega raskusi? see pole solvang, mõtle nüüd ikka kah teinekord, enne kui midagi kirjutad - ise kiidad neid tanke mis hirmus, aga samas kirjutad, et N.Liit võttis kaheastmelise PMP alles pärast sõda kasutusele - sel juhul oleksid kõik IS -tankid ja nende baasil liikursuurtükid olemata olnud, IS -i minimalistlik kompositsioon sai üleüldse võimalikuks ainult tänu kaheastmelise PMP kasutamisele.
Roomikuid erinevas suunas ja kiirusega ei võimaldanud kumbi süsteem juhtida.
Aga uuri enne veidi Tiigri kahekontuurset süsteemi ja vaata, mida sa selle võimalustest järeldad...
Pantrite,Tiigrite ja 1945+ aparaatide tehnilistest lahendusdest postitan hiljem.Materjali on tõesti palju.
Jumalauta.... aga kas seda kõike on ikka TÕEPOOLEST vaja?
Urmas.