smr kirjutas: ↑07 Juul, 2022 7:09
Erkki Koort kirjutas:Siseministeeriumi sisejulgeolekupoliitika asekantsler Erkki Koorti sõnul otsustas valitsus juba 1990. aastate keskpaigas, et riik enam varjenditega ei tegele.
"Kui vaatame tänapäeva ohtusid – näiteks seda, mis toimub Ukrainas –, siis pole varjenditega tegelemiseks ka ülemäära suurt põhjust," lausus ta
https://www.ohtuleht.ee/576728/eestis-p ... varjendeid
Pikemalt siis meeldetuletuseks... kes minevikku ei mäleta, elab tulevikuta...
02.11.2008
Eestis pole varjendeid kaitsmaks elanikke Gruusia sarnase konflikti puhul, valitsus aga ei pea päästeameti direktori sõnul varjendite rajamist vajalikuks.
Külma sõja lõpuga kadus Eestist nõukogudeaegne tsiviilkaitsesüsteem, mis oli suunatud eelkõige massihävitusrelvade vastu. Tänapäeval on pommivarjendite taastamine kulukas, suvaline kelder varjendiks ei sobi, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"
Päästeamet, kes oli teatud mõttes tsiviilkaitse õigusjärglane oma funktsioonide ülesehitamisega, pöördus valitsuse poole. Valitsus hindas olukorda ja ütles, et meil praegu ei ole võimalik selle asjaga tegelda ja ei nähta ka otsest ohtu, kuna külm sõda on lõppenud," rääkis päästeameti peadirektor Kalev Timberg.
ENSV valitsuse jaoks mõeldud varjend oli alles hiljuti valminud ja üsna moodne, hindab Timberg.
"Nõukogude aja lõpus sai valmis Kosel kutsekooli juures valmis tolle aja kohta väga kaasaegne varjend koos veevarustusega, arteesia kaevudega, elektrimajandusega. Kuid
kui valitsuse liikmed tulid 1990. aastate alguses nende ehitistega tutvuma, siis nad ütlesid, et seda ei ole vaja," selgitas Timberg.
Eesti Vabariigi valitsusel on siiski kriisi ajal töötamise koht olemas. Nõukogude doktriin ei näinud ette kõigi elanike kaitsmist massihävitusrelva vastu. Mõeldi vaid sõjatehaste töötajatele.
Gruusia kogemus näitas, et
kaitset võib tarvis minna mitte massihävitusrelva vaid konventsionaalse raskerelvade tule vastu. Kalev Timberg ütleb, et tavalisest keldrist pole abi, õige konstruktsioon aga on kulukas.
"Kui ehitada pommivarjend, siis peab mõtlema, et see pole lihtsalt kelder. See peab olema konstruktsioon, mis peab vastu hoone kokkukukkumisele. Samuti peab olema võimalik sealt välja tulla, kui seal on varingud," selgitas Timberg.
https://www.err.ee/481939/eestis-puuduv ... -varjendid
8. september 2012
Varjendite aeg on möödas
Kuigi 67 aastat pole Eestis sõda olnud, näitab telekas meile igal õhtul, et sõjad pole maailmast kadunud. Ka pronksiöö ja selle võimalikud edasiarendused pole teab kui kauge minevik.
Eestimaal usutakse siiski kindlalt, et varjendite aeg on minevik ja need võibki heita ajahamba pureda. Kõik kunagi raskesse betooni valatud punkrid on kasutusel parimal juhul muuseumidena, nagu on toimitud Hiiumaal, halvimas variandis aga lihtsate sitamajadena, kus vedela ja paksu kiht hallitusega segamini kasvab.
Ohu puhuks on vanemate keldriga majade elanikel siiski kodu all pelgupaik olemas. Paneelmaja magalate inimesed nii kaitstud ei ole. Mingid keldriboksid on, aga kas sealt ka hädasireeni puhul kaitset leida, on juba kahtlasem. Praegused hanejalgadel uusehitised kätkevad alakorrustel paremal juhul vaid autode parkimispaiku ega täida mingit turvaeesmärki. Sõjad ei sobi praegusesse arhitektuuri.
https://www.ohtuleht.ee/491448/kus-asub ... mmivarjend
Eestis pole enam töökorras varjendeid
21. aprill 2014
Riik lasi nõukogude ajal ehitatud tsiviilkaitsevarjenditel lihtsalt ära laguneda, sellal kui soomlastel on neli miljonit varjendikohta – tõenäoliselt pole Eesti valmis isegi mitte tsiviilelanike linnadest evakueerimiseks.
Selles veenis mind kõigist kõige paremini siseministeeriumi sisejulgeolekupoliitika asekantsler Erkki Koort, kellelt küsisin, kas oleme valmis tsiviilelanikkonna evakueerimiseks linnadest, kui sõda algaks näiteks nädala pärast. «Peame olema valmis, meil ei ole teist valikut,» vastas ta.
Koorti sõnul otsustas valitsus juba 1990. aastate keskpaigas, et riik enam varjenditega ei tegele. «
Kui vaatame tänapäeva ohtusid – näiteks seda, mis toimub Ukrainas –, siis pole varjenditega tegelemiseks ka ülemäära suurt põhjust,» lausus ta.
Varjendid pärinevad Koorti sõnul maailmasõdade ja külma sõja ajast. «Nende sõdade ajal toimusid tsiviilelanike lauspommitamised,» lausus ta.
Tänapäeval rünnatakse Koorti sõnul pigem sõjalisi sihtmärke ning hõivatakse tähtsamad võimukeskused ja kommunikatsioonisõlmed. Lausrünnet üldjuhul tema väitel ei toimu.
Koort esindab valitsuse seisukohti ning paraku markeerivad tema seisukohad tegelikult asjaolu, et varjendid lasti lihtsalt käest ära ja järelikult ei ole ka vaja. Aga sõltumatud sõjanduseksperdid Ants Laaneots, Urmas Roosimägi ja Leo Kunnas kinnitavad, et on ikka küll vaja.
«Küsimus on ju selles, kuhu ikkagi varjub tsiviilelanikkond, kuhu lähevad lapsed-naised. Varjendid kaitsevad pommitamiste ja tavalõhkepeadega rakettide eest ning kui valmistume sõjaks, peaks selle küsimuse juurde tagasi tulema,» lausus Laaneots. «Šveitsis ehitati kõik majad varjenditega, Soomes on nii palju varjendeid, et terve Helsingi võib maa alla ära peita. Meil ei ole midagi.»
Soome ehitab juurde
Soome siseministeeriumi päästeosakonnas töötav Pekka Rajajärvi on selle riigi parim varjendiasjatundja. Tema sõnul hoiab Soome korras oma vanad varjendid ja ehitab uusi juurde.
https://www.postimees.ee/2767958/eestis ... varjendeid
Eksperdid ei pea varjendite ehitamist Eestisse otstarbekaks
20.03.2019
Eestisse eraldi varjendeid rajada oleks liialt kallis ja rünnaku korral ei pruugi need aidata, mistõttu leidsid
riigikantselei juures tegutsenud eksperdid, et kõige mõistlikum on tarvitada ohu korral juba olemasolevaid hooneid, keldreid ja maa-aluseid garaaže ning neist kõige sobilikumad võiks riik tulevikus ära märgistada.
Varjumise ekspertrühma juhtinud Priit Saar ütles ERR-ile, et näiteks Soome kombel eraldi elanikkonnakaitse varjendite ehitamine maksaks riigile sadu miljoneid eurosid. Samas ei pruugi neist häda korral abi olla.
"Kui vaadata Süüria sõjalisi konflikte, milliseid pomme seal heidetakse elupiirkondadesse, siis kohati on need väga võimsad. Need varjendid, isegi kui me ehitame need Soome standardite järgi, need ei kaitse inimesi nonde pommide eest. Peab arvestama ka teatud riskidega sõjas. Ehk täielikku kaitset ei ole võimalik pakkuda," rääkis Saar.
Sestap leidsid eksperdid, et hulga mõistlikum on õpetada inimesi, kuidas valida varjumiskohta juba olemasolevate hoonete seast.
"Näiteks välistada suurte klaaspindadega ehitisi ja väga väikesi nõrku puidust hooneid. Analüüs näitas ka seda, et nõukogude ajal ehitatud paneelmajad, mida tegelikult on Eestis veel väga palju – eriti suuremates linnades, kus on ohud ju suuremad – nende paneelmajade ka esimesed korrused on sobilikud ja peavad päris hästi vastu."
Nõukogude ajal ehitati ligi viiele protsendile ENSV elanikest ka tsiviilkaitsevarjendid, aga nendest umbes kaks kolmandikku on tänaseks kas lammutatud või lihtsalt kasutuskõlbmatud. Samas osasid kunagistest varjenditest tarvitatakse tänagi – seda küll keldri või laoruumina.
"Isegi osad neist on täiesti rahuldavas seisukorras. Ja kindlasti, kui riik hakkab tulevikus varjumiskohti ära märgistama või inimestele teadlikuks tegema, siis mõned neist võivad täiesti sobida, mis asuvad kusagil kesklinnas".
Priit Saar ütles, et potentsiaalselt kasutuskõlblikud tsiviilkaitsevarjendid on riigil juba kaardistatud. Samas varjumiskohtade põhjalikum märgistamine ja tutvustamine seisab veel ees.
"Samal ajal oleks vaja teha suur töö sellega, et ikkagi need võimalikud maa-alused ehitised, näiteks keldriruumid ja büroohoonete maa-alused korrused, korralikult üle vaadata ekspertidel. Näiteks tuleohutuse seisukohalt või kas seal on ikka piisavalt palju õhuvahetust. Ja pärast seda saab otsustada, et see hoone sobib varjumiskohaks, see hoone ei sobi."
Senikaua aga tasub inimestel lähtuda varjumise nii-öelda põhitõdedest. Kõige turvalisem on keldris, aga kui seda ei ole, siis maksab hoiduda väiksematesse, kandvate seintega ruumidesse, akendest eemale ja võimalusel raske laua alla. Ning kui vähegi aega tuleks ligi võtta valmis seatud evakuatsioonikott. Varingu alla jäädes peaks jääma rahulikuks ning arvestama, et abi kohalejõudmine võtab aega. Kui päästetööd juba käivad, peatatakse perioodiliselt kõigi seadmete töö. See lubab päästjatel kuulda neid, kes püüavad endast hüüete või koputustega märku anda.
https://www.err.ee/921760/eksperdid-ei- ... starbekaks
Varjendeid pole ega tule, rõhk on evakueerumisel
7. märts 2022
Eestis varjendeid ei ole ja seni on oldud seisukohal, et sõjategevuse alates tuleb inimesed kriisipiirkonnast evakueerida. Kuid Vene sõda Ukrainas on kannustanud looma ülevaadet, kus võiksid linnades olla varjumiskohad ootamatu rünnaku puhuks, ütles Lõuna päästekeskuse juht Margo Klaos. «Me räägime ikkagi sellest, kuidas olemasolevates hoonetes esmast kaitset saada,» selgitas ta.
Kui tekib olukord, kus väga ootamatult ja kiiresti on vaja midagi ette võtta, annab päästeamet jooksvalt soovitusi, kuidas end kõige paremini kaitsta. Ennekõike tähendab see, et tuleks püsida ruumides, eemal akendest, madalatel korrustel või keldris.
Klaos lisas, et soovitus ei saa olla, et suur hulk inimesi hakkaks kodudest avalikesse varjumiskohtadesse kogunema, sest siis tuleks tulla välja tänavale, kus oht on suurem.
Evakuatsioon ennekõike
«Ukraina näitel teame, millised piirkonnad võivad esimeses järjekorras pihta saada. Tõenäoliselt esimene rünnak ei lähe eluhoonete, vaid muu taristu suunas,» selgitas Klaos. «Avalikud varjumiskohad on eeskätt neile, kes on tänavatel või klaasfassaadiga büroodes. Ka neil peab olema võimalus kuhugi kiirelt varju minna.»
Avalikeks varjumiskohtadeks sobivatest ruumidest ülevaate saamine seisab Tartus veel ees. «Varjumise teema ei ole seni olnud siht. Oleme aktiivselt tegutsenud evakuatsiooniküsimustega, viimasel nädalal Ukrainas toimunu on pannud selle ülesande, et kui evakuatsiooniks ei jää aega, siis oleks meil pilt ees,» ütles Klaos.
On arutelu koht, kas edaspidi uute hoonete rajamisel mõelda ka näiteks maa-aluste parklate või muude hooneosade varjendina kasutamise võimalikkusele.
Avalikeks varjumiskohtadeks sobivatest ruumidest ülevaate saamine seisab Tartus veel ees.
«
Neid vaidlusi on olnud ja teiste riikide näitel, kus varjendid on olemas, on neid ettepanekuid kaalutud, aga see tõstab hoone rajamise hinda,» märkis Klaos. «Kui on mõistlikud objektid, neile ruumidele on tavaolukorras muu rakendus, siis see pole väga suur probleem.»
Esimene soovitus sõjalise konflikti alates on niisiis minna maale, eemale tiheasustusaladest.
Tuleb mõelda kaugemale
«Kogu selle Ukrainas toimuva agressiooni taustal palun, et igaüks teeb elementaarse kriisiks valmisoleku ettevalmistuse, et iga inimene ja iga pere enda seitsme päeva iseseisva hakkama saamise peale mõtleks,» rõhutas Klaos. «Käitumisjuhised on mõistlik üle vaadata ja peres rahulikult läbi arutada.»
https://tartu.postimees.ee/7470322/varj ... ueerumisel
Pommivarjendid ja sõjaaja sireenisüsteemid Eestis on osa pikast plaanist
29. aprill 2022
„Nõukogude ajal ei olnud Eestis tsiviilelanike jaoks pommivarjendite võrgustikku, mida Eesti Vabariik oleks justkui laokile jätnud,“ kummutab Päästeameti peadirektori asetäitja Tauno Suurkivi levinud müüdi pommivarjenditest ja sireenisüsteemist rääkivas saates „Soraineni sagedus“. „Sõjatööstuse ja strateegilise töötajaskonna majutamiseks olid pommivarjendid loodud kokku umbes 30 000-le inimesele, kuid ülejäänud elanikkonna puhul arvestati ka siis võimalike poomivarjenditena keldritega.“
Eesti saab õppida Soome kogemusest
Meil on palju võimalik õppida Soome näitel, kus on Soraineni partneri Paul Künnapi sõnul alates 1950-ndatest süstemaatiliselt tegeletud rahvastiku kaitse rajatistega, sh on Helsingisse loodud varjekohad 900 000-le inimesele – peaaegu kogu nn Suur-Helsingi elanikkond mahuks vajadusel varjenditesse ära. „Korraldatud on see nii, et iga vähegi suurema (alates 1200 m2) ehitise puhul – olgu selleks siis elumaja, kontor või tööstusrajatis – on nõue rajada ehitisse ka varjend. Varjendi võib rajada keldrisse, kuid selleks võib sobida ka ladu või mõni muu ruum. Nõue on, et vastavat ruumi peab olema võimalik varjendina kasutusele võtta 72 tunni jooksul,“ täpsustas Künnap.
See, kas me pikemas perspektiivis tahame Eestis jõuda aastakümnete pärast samasuguse kaitse tasemele nagu on Soomes, on ühiskondliku ja poliitilise tahte ja otsuse küsimus. Mida me saame aga oma elanikkonna kaitseks teha täna?
Päästeamet kaardistab varjekohti
„Esimene inimelu kaitse meede sõjalises olukorras on evakuatsioon – inimeste suunamine lahkuma rünnakuohtlikest piirkondadest, milleks on reeglina tiheasustusalad ja strateegiliste objektide ümbrus. Tiheasustusalal elavatel inimestel soovitame läbi mõelda, kas teil on olemas suvekodu või sõbrad-sugulased, kes asuvad suurlinnadest eemal ja oleksid valmis sõjaohu korral teid vastu võtma. Neile inimestele, kes kodust lahkuda ei saa, tuleb luua varjumise võimalused. Varjekoht peaks olema nii kodus viibivatel inimestel kui ka neil, kes satuvad võimaliku pommirünnaku ajal olema kodust eemal avalikes kohtades. Kodus viibivate inimeste jaoks on ikkagi esimene võimalus keldri varjendiks kohandamine ning see on hetkel iga eramu omaniku või korteriühistu enda initsiatiiv. Avalikuks varjumiseks mõeldud kohtade kaardistamisega tegeleb Päästeamet ning selle aasta jooksul on plaanis vastav info elanikkonnale kommunikeerida ning varjekohad ka märgistada ja need kergesti leitavaks teha,“ selgitab Suurkivi Päästeameti tänaseid lähteülesandeid.
Kohalikud omavalitsused peavad võtma juhtrolli
Kuna riigi omandis on vaid väike hulk hooneid ja rajatisi, nt parklad jms, mida ehk varjendiks kohandada saaks, siis tuleb Eestis kindlasti lahendada õiguslik probleem, kellele panna kohustus varjendite rajamise eest. Künnap soovitab siin taas võtta eeskujuks naaberriigi Soome, kus riik ja kohalikud omavalitsused tihedat koostööd teevad. „Kohalikud omavalitsused võiksid täna vaadata läbi uute rajatiste projektid ning mõelda kohe, kas oleks võimalik loodavale objektile lisada teatud hooneosa varjendiks kohandamise võimalus – selliselt täidaks üks hoone või rajatis kohe kahte eesmärki. Äkki peaks Tallinn uuesti metroo peale mõtlema? Avalike varjumiskohtade võrgustik ei saa tekkida eraomanike initsiatiivil – KOVid peavad siin võtma juhirolli. Kui rääkida elamute keldritest, siis tuleb luua toetusmeetmed nende pommivarjenditeks kohandamiseks ja võib-olla on korteriühistute motiveerimiseks vajalik siduda need mõne teise vajaliku meetmega. See ei erine oluliselt rohepöörde raames korteriühistutele ja eramu omanikele pakutavast toetusest, millega soodustatakse nt majade soojustamist. Loomulikult tuleb varjendite rajamise vajadusega hakata arvestama ka planeerimismenetlustes ja ehitusloa menetlustes,“ soovitab Künnap.
Mida tuleb Eestis teha täna ja mis jääb pikemasse plaani
Tahad rahu, valmistu sõjaks. Kuigi vahetu sõjaoht Eestile täna puudub, tuleb elanike kaitseks valmistuda. Suurkivi sõnul on elanikkonna kaitse pikk plaan ühiskondliku kokkuleppe küsimus – selle mõjud saabuvad mitmekümne aasta pärast ja see tuleb mõelda läbi rahulikult, sest kiirustamine siin häid tulemusi ei too. Lühikesest plaanist rääkides on valitsus lubanud eraldada
46 mln eurot, mille eest saab lähima paari aasta jooksul rajada strateegilistesse kohtadesse sireenid, koostada korteriühistutele ja eramuomanikele juhendid keldrite varjendiks kohandamise kohta ning tähistada kohad, kuhu saab varjuda avalikes kohtades.
Tsiviilkaitsega seotud õiguslikest küsimustest on Künnapi sõnul
esiteks vaja läbi mõelda ja paika panna, mis on KOVi kohustused ja vastutused ning mida peab tegema riik. Teiseks on vaja mõelda läbi tsiviilkaitse küsimused planeerimisseaduse ja ehituslubade menetlemise aspektist. Kolmandaks on vaja paika panna toetusmeetmed, millega meelitada korteriühistuid ja eramute omanikke keldreid varjekohtadena kasutamiseks ümber kohandama.
https://www.sorainen.com/et/valjaanded/ ... -plaanist/
*****
Riigikogu stenogrammid, kus on aruteludes vähemalt korragi mainitud varjendeid.
IX Riigikogu, I Istungjärk, täiskogu korraline istung
Esmaspäev, 12.04.1999
T. Tootsen
.../...
See sunnib ka Eestit väga kiirelt tegelema oma kodanikukaitsega. On hämmastav, kui hooletusse on see valdkond taasiseseisvumise järel jäetud. Talitatud on nii, nagu oleks Eesti julgeolek ja tema kodanike kaitse kõigi teiste, mitte aga meie enda mure. Soome ehitusseadus näeb näiteks ette, et iga suurema ehituse puhul oleks ette nähtud ka kodanike varjumise võimalus. Helsingi linnas on iga elaniku kohta 1,3 varjendikohta. Nemad, näete, mõtlevad mitte ainult oma naha päästmisele, vaid ka sellele, et Helsingis on ehk külalisi ja kui oht tekib, on vaja ka nendele varjumisvõimalust pakkuda. Eestis ei ole läbimõeldud, loogilist ja tegusat kodanikukaitset suudetud korraldada isegi mitte paberil. Varjendite korrastamisest rääkimata. Enamik kunagisi varjendeid on erastatud, neid kasutatakse saunadena või ladudena. Kodanikukaitsealased ülesanded on riigi ja kohalike omavalitsuste poolt täpselt jagamata, koolides ei anta elementaarsemaidki kodanikukaitse algteadmisi, lapsed ei oska ohu olukorras käituda. Eestis loodetakse, et keegi peaks garanteerima meie julgeoleku. Selline lootus on aga naiivne pea liiva alla peitmine....
IX Riigikogu, V Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 06.06.2001, 13:00
E. Tarto
Härra istungi juhataja! Austatud kaitseminister! Riikidel teatavasti on igasuguseid varjendeid, nii tsiviilelanikele mõeldud pommivarjendeid kui militaarstruktuuride käsutuses olevaid varjendeid. Eesti tsiviilkaitse on Siseministeeriumi ja kohalike omavalitsuste halduses, aga põhimõtteliselt on võimalik, et varjendeid oleks ka kaitsejõududel. Seepärast ma küsin teilt: milline on Vabariigi Valitsuse üldine seisukoht, loomulikult riigisaladustesse laskumata, Eestis olevate pommivarjendite korrashoiu, remondi, võimaliku ehitamise ja sellega seonduvate rahaliste kulutuste küsimuses? Aitäh!
Aseesimees
Tänan! Härra kaitseminister, ma palun teid vastata esitatud küsimusele!
J. Luik
Austatud Riigikogu juhatus! Austatud Enn Tarto! Nagu te ütlesite, kuulub tsiviilkaitse Siseministeeriumi halduse alla. Täpsemalt öeldes on see Päästeameti ning omavalitsustes vastavate struktuuriüksuste, Tallinnas näiteks Tuletõrje- ja Päästeameti tegevusvaldkonnas. Tänaseks on paljudes omavalitsustes tehtud revisjon selle kohta, milline varu meil neist varjenditest on säilinud pärandina nõukogude ajast. Tallinnas on kokku 72 varjendit, mis põhiliselt on ehitatud 1970. aastatel. Suurem osa neist on põhimõtteliselt varjendina kasutamiseks kõlblikud, kuigi praegu kasutatakse neid muul otstarbel, näiteks laona, nõupidamiste ruumina ja mõnda isegi baarina. Need varjendid, eelkõige nende filtrid, vajaksid remonti, et seal inimeste pikemaaegsel viibimisel oleks tagatud õhuvahetus. Korralikke tänapäevaseid filtreid on kahjuks praegu väga vähe, neid on ainult lennujaama, postikeskuse ja Tallinna sadama juures. Moodsa, 600-1000 inimesele rajatava varjendi maksumus on umbes 60-70 miljonit krooni. Nii et tegemist on väga kuluka ettevõtmisega. Aitäh!
Aseesimees
Tänan! Enn Tartol on täpsustav küsimus. Palun!
E. Tarto
Aitäh! Härra kaitseminister! Mul on täpsustav küsimus Tartu Linnavalitsuse palvel. Tartus teatavasti on samuti varjendeid säilinud. Linnavalitsus tahab teada, kes maksab, kui neid hakatakse remontima ja ajakohastama. Kas seda peab tegema linnavalitsus oma eelarvest või on loota, et järgmises riigieelarves nähakse ette sellekohased vahendid? Tartus on varjendid olemas, aga need vajavad korrastamist, remonti ja ajakohastamist.
Aseesimees
Tänan! Härra kaitseminister, palun!
J. Luik
Eelarvevaidluste praegusel etapil ei ole varjendite ajakohastamine erilise programmina käsitlemist leidnud. Ma olen täiesti nõus sellega, et koostöös Siseministeeriumiga ja hiljem kogu valitsuse abi kasutades peaksime välja töötama programmi, mis võimaldaks meil olemasolevaid varjendeid ajakohastada ja ära kasutada. Nagu ma ütlesin, on varjendid põhimõtteliselt olemas. Teine aspekt. Linnades ja ka maakohtades ehitatakse kogu aeg. Kindlasti peaks ehitusnormidesse olema lisatud nõue rajada keldrid sellistena, et neid saaks kasutada varjenditena või ehitada spetsiaalsed varjendid. Loomulikult ei saa me toimida sellisel moel nagu nõukogude ajal, st ehitada hiigelvarjendeid, mis on ette nähtud tuuma- või keemiarelvalöögi puhuks. Kuid teatava võimsusega varjendid Eesti elanikkonna kaitseks peaksid meil olema. Ma möönan, et selle asjaga on seni liiga vähe tegeldud.
Aseesimees
Tänan! Enn Tartol on veel üks täpsustav küsimus. Palun!
E. Tarto
Aitäh! On hea, et te puudutasite ehituseküsimust. Aga ma esitan hästi kiiresti veel ühe täpsustava küsimuse. Linnavalitsused on mures, kas kasutamislepingutest ikka piisab, et varjendite praegused kasutajad need kriisiolukorras vabastaksid. Kas ei peaks mõtlema mingi üleriikliku õigusakti koostamisele?
J. Luik
Aitäh! Sellised õigusaktid nagu eriolukorra seadus või erakorralise seisukorra seadus, rääkimata sõjaaja riigikaitse seadusest, annavad täitevvõimule üsnagi tugevad hoovad selleks, et vajaduse korral vabastada, tühjendada ja võtta kasutusele kõik varjendid. Nii et minu arvates siin väga suurt probleemi ei ole. Aga loomulikult võiks teiegi ettepanekut kaaluda.
Aseesimees
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Trivimi Vellistelt.
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Mul on tõepoolest täpsustav küsimus, mis puudutab varjendite seisundit ja võimalikku rakendust hüpoteetilises tulevikus. Kas on tehtud mingisugune esialgnegi analüüs selle kohta, missugune osa kõnealustest varjenditest on n-ö reaalsed, perspektiivsed ja võivad tulevikus kaitseotstarbelist rakendust leida? Missugune osa neist on ilmselt ebaperspektiivsed ja peaksidki jääma tsiviilkasutusse või tuleks need lasta lihtsalt ära laguneda? Ja küsimuse teine osa on: kas osa neist varjenditest on tulevikus mõeldavad ka tuumalöögi puhuks või me peame praegu silmas ainult konventsionaalset rünnakut?
Aseesimees
Härra minister, palun!
J. Luik
Aitäh! Ma ei ole selle ala suur spetsialist, kuid minu käsutuses on suhteliselt hea ülevaade näiteks Tallinna varjenditest. Sellest nähtub, et varjendite ehituslik seisund ei ole iseenesest halb. Suurem probleem, nagu ütlesin, on õhuvahetussüsteemiga. Loomulikult ei saa inimest panna kinnisesse kohta maa alla, kui ei ole piisavalt head ventilatsioonisüsteemi. Just see ongi kitsaskoht. Dvigateli, Volta ja Ilmarise taoliste suurte tehaste all olid nõukogude ajal hiigelsuured varjendid, mida need tehased ise enam ei vaja. Nii et kindlasti tuleb mõelda, mil viisil neid kasutada. Otseselt tuumalöögivarjendi ehitamine või taastamine - nõukogude ajal oli neid ka Tallinnas - sellisesse konditsiooni, et tal oleks mingi reaalne kaitseotstarve, on väga kulukas.
IX Riigikogu, VI Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 10.10.2001, 13:00
E. Truu
...
Härra kaitseminister, millised on meie võimalused kaitsta ennast - kaitsevarjendid, gaasimaskid jne -, kui midagi peaks juhtuma? Kuivõrd on seda arutatud?
J. Luik
Aitäh! Eilsel Riigikaitse Nõukogu istungil arutati neid küsimusi põhjalikult ja Arnold Rüütel ei esinenud rahustavas toonis mitte niisama või vastavalt oma iseloomule, vaid ikkagi vastavalt Riigikaitse Nõukogus arutatule. Mis puutub terrorismiohtu, siis Eestis on terrorismioht tõepoolest väga väike. Esiteks, Eestis ei ole traditsioonilist terrorismiohtu, ei ole poliitilisi organisatsioone, kes väljendaksid ennast läbi terroritegude. Teisest küljest ei ole Eestis ka selliseid rahvusvähemusi või rahvuskogukondi, kuhu saaksid peituda näiteks Araabia radikaalsed terroristid. Nii et tõenäosus terroritegudeks Eestis on äärmiselt väike.
XII Riigikogu, VI Istungjärk, Riigikogu täiendav istung
Reede, 15.11.2013, 10:00
Indrek Saar
Palun seda muudatusettepanekut kindlasti hääletada! Tahan juhtida valitsuskoalitsiooni tähelepanu selle muudatusettepaneku sisule. Nimelt näeb see muudatusettepanek ette määrata MTÜ-le Valitsuse Varjend varjendi renoveerimiseks 5000 eurot. Loodan, et valitsuskoalitsiooni liikmed kaaluvad selle ettepaneku toetamist.
Esimees Ene Ergma
Suur tänu, aga palun teha lühemalt! Me loeme selle muudatusettepaneku ise läbi ja näeme, et siin on tõesti juttu valitsuse varjendist ja see on väga tähtis asi.
Aga ma panen selle muudatusettepaneku, mille number on 272, hääletusele. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 14 ja vastu 48 Riigikogu liiget, erapooletuks ei jäänud keegi. Valitsuse varjend ei leidnud toetust.
Muudatusettepaneku nr 273 on esitanud Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon. Juhtivkomisjon on jätnud selle muudatusettepaneku arvestamata.
XII Riigikogu, IX Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 28.01.2015, 13:00
Viktor Vassiljev
Aitäh, proua juhataja! Härra peaminister! Meie kaitsevägi on tubli, relvad on tänapäevased, mehed on kõrgesti hinnatud igas maailma nurgas, kus ameeriklased nafta pärast madistavad. Aga mis seisus on see süsteem, mis peaks tagama tsiviilelanike ohutuse, kui midagi juhtub? Soomlastel näiteks on tsiviilkaitsesüsteem enam-vähem samasugune, nagu kunagi oli Nõukogude Liidus: on olemas varjendid, meeskonnad ja varustus ning inimesed enam-vähem teavad, kuhu nad peavad minema, kui neid mingi oht ähvardab. Meie ei tea mitte midagi. Kui selline süsteem on olemas, siis ta on kõvasti salastatud. Mina ei tea, miks meil sellist teavet ei ole. Kas te annaksite teavet, mis seisus on tsiviilelanike kaitset garanteerivad süsteemid? Need on vajalikud sõjaolukorras, aga ka siis, kui tekivad mingid katastroofid, näiteks plahvatavad mahutid mõnes õnnetus tehases. Kõike võib ju juhtuda.
Peaminister Taavi Rõivas
Aitäh! Ma küll päris lõpuni ei jaga teie nostalgiat, et nõukogude ajal oli selles vallas kõik imehästi. Ma ei ole päris kindel, kas need vatimarlimaskid ka tegelikult millegi vastu kaitsnud oleks. Vähemasti paberil oli nõukogude ajal mingi süsteem olemas, aga erinevalt teist mina seda nõukogude nostalgiat siin ei viljeleks. See, et riigikaitse on laiem mõiste kui otsene sõjaline riigikaitse, on fakt. See tähendab seda, et igaühel meist – Riigikogu liikmel, igal kodanikul, arstil, õpetajal – on oma roll, mõtlemaks kaasa, mida teha selleks, et Eesti riiki saaks paremini kaitsta. Ma olen kogu selle viimase paari kuu jooksul kestnud valimisdebati ajal väga ärritunud ainult ühe asja peale. Ma olen ärritunud, kui on öeldud, et julgeolek ei ole põhiteema, see on mingi kõrvaline jutt, las sellega tegelevad need, kes mundrit kannavad. Ma arvan, et see on nii vale, kui vähegi olla saab. Igaüks meist peab mõtlema selle peale, kuidas riiki paremini kaitsta. Seda mitte sellepärast, et me tahaksime ilmtingimata sõjaks valmistuda. Vastupidi, ainult siis, kui me oleme võimalikult hästi kaitseks valmistunud, saame olla päris kindlad, et mitte keegi ei võta kunagi isegi mõttesse meie ründamist. Ainult nii me saame olla kindlad, et meie riik on ka edaspidi iseseisev.
XIII Riigikogu, I Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 06.05.2015, 13:00
Mart Helme
Suur tänu, esimees! Lugupeetud peaminister! Julgeolekuküsimust on palju käsitletud viimasel ajal, ka täna. Minulgi on küsimus. Me näeme, et sõda ei jäta tsiviilelanikkonda mitte mingil juhul puudutamata. Kui suur on Eesti Vabariigi valmisolek, et tagada elanikele varjendid sõjalise konflikti puhul? Kui suured on riigi varud, et tagada elanikele – protsentuaalselt, ma mõtlen – toit, vesi, hügieeni- ja meditsiinivahendid?
Peaminister Taavi Rõivas
Aitäh, lugupeetud küsija! Ma kõigepealt ütlen, et Eesti Vabariik teeb kõik selleks, et sõda ei tuleks ja Eesti inimesed saaksid ennast oma kodumaal kindlalt tunda. Aga tõsi on ka see, et laiapindne riigikaitse tähendab, et igaüks saab oma rollist aru ja oskab erinevate ohtude korral käituda. Ma ei ole päris nõus sellega, et elanikkonna kaitse aluseks peaksid ilmtingimata olema tuhanded varjendid. Ma usun, et kõige parem elanikkonna kaitse on see, kui inimesed on hästi informeeritud sellest, kuidas tegutseda ja toime tulla. Riigikaitseõpetuse ellukutsumine kõikides gümnaasiumides on kindlasti üks asi, mis sellele kaasa aitab. Ka elanike aktiivne osalemine ajateenistuses, Kaitseliidus ja kõrgematel riigikaitsekursustel, kus ka mitmeid Riigikogu liikmeid oli rõõm kohata – kõik sellised asjad aitavad kaasa, et Eesti inimesed teaksid, kuidas ohu korral toime tulla. Aga ma veel kord rõhutan, et Eesti riik ei valmistu sõjaks. Eesti riik teeb kõik selleks, et sõda ei tuleks. Eesti on hästi kaitstud, meie kaitsevägi on väga tugev, seda kinnitab ka praegu käimasolev õppus Siil. Loomulikult teame me väga hästi, et Eesti kaitsmine ei ole mitte ainult meie asi, vaid Eesti kaitsmine on kogu NATO ühine asi. Me võime ennast kindlalt tunda.
XIII Riigikogu, I Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 10.06.2015, 13:00
Jaanus Karilaid
Aitäh! Lugupeetud kaitseminister Sven Mikser peaministri ülesannetes! Eile küsis Eesti Päevalehe ajakirjanik väga konkreetse küsimuse Kaitseväe juhataja käest. Reaalses olukorras, näiteks õhurünnaku korral, puudub Eestis varjendite võrgustik ja tegelikult on meie elanikkond kaitseta. Kaitseväe juhataja Terras üllatas avalikkust, väites, et sel juhul tuleks elanikud viia maale. Palun täpsustage seda mõtet! Kas see mõte on saadud kaitseminister Mikseri käest ja milline on siis meie maapiirkondade logistiline võimekus sellise mõtte elluviimisel?
Kaitseminister Sven Mikser
Kaitseväe juhataja ei kooskõlasta oma ajakirjanikele antavaid vastuseid ega üldse intervjuude sisu kaitseministriga. Samas on selge, et nii Kaitseväe juhataja kui ka kaitseminister lähtuvad nii oma tegevuse planeerimisel kui ka oma seisukohtade väljendamisel ikkagi kokkulepitud poliitilistest suundadest ja põhimõtetest. Mis puutub küsimusse, kas Eesti elanikkond on kaitseta, siis sellised tavakeelekasutuse järgi n-ö tsiviilkaitsega seotud teemad on Eesti avalikkuses arutusel olnud. Konkreetselt varjenditega seonduv oli viimati minu mäletamist mööda intensiivsemalt arutusel Gruusia sõja ajal 2008. aastal. Mitu järjestikust valitsust on seda teemat arutades jõudnud seisukohani, et Eesti kaitsevõimet arendades ja Eesti riigikaitselist eelarveraha kasutades tuleb eelistada n-ö reaalset sõjalist võimekust loovat tegevust, millel on väga arvestatav heidutav mõju. Mõtlen nii Eesti iseseisva kaitsevõime tugevdamist kui ka liitlaste Eestis viibimiseks vajaliku taristu ja muude tingimuste loomist. Ma ei eita üldse ka selliste nn passiivsete lahenduste olulisust reaalse kriisi puhkemise ajal, aga Eesti elanikkonna kaitse seisukohast on kindlasti konflikti ärahoidmine usutava ja tugeva heidutuse abil erakordselt oluline. See ongi seni olnud Vabariigi Valitsuse tegevuse prioriteet.
Esimees Eiki Nestor
Jaanus Karilaid, palun!
Jaanus Karilaid
Aitäh! Nagu ma aru sain, reaalse konflikti korral tuleb inimesed viia maale. Te jagasite seda seisukohta. Aga kuidas te vastate Läänemaa omavalitsusjuhtide küsimusele, miks meil siiani pole laiapõhjalist evakuatsiooniväljaõpet? Milline õigusakt selleks kohustab? Kes selle eest vastutab? Miks on kohalik kogukond tsiviilkaitsesse kaasamata?
Kaitseminister Sven Mikser
Kui te kuulsite minu vastusest väidet, et konflikti või kriisi korral tuleb elanikkond kolida linnadest maale, siis pean tähelepanu juhtima, et midagi sellist täna mina siin infotunnis sellest kõnetoolist ei ole öelnud. On tõsi, et Eesti lähtub oma riigikaitse planeerimisel n-ö laiapindse riigikaitse põhimõttest, mille kohaselt riigikaitselisi ülesandeid on lisaks Kaitseväele ja Kaitseliidule ka tsiviilüksustel – nii avaliku võimu institutsioonidel kui ka erasektoril. On väga palju inimesi, kes otseselt ei osale sõjalises riigikaitses, aga kes täidavad riigi toimimiseks olulisi funktsioone ja kes ka kriisi või sõjalise konflikti ajal peavad jääma oma tsiviilametikohtadele ja jätkama tegevust, mis on riigi toimimiseks ka kriisiolukorras vajalik. Vastavalt seadustele on võimalik inimesi kaasata ka erinevatele hädaabitöödele, kuigi see ei kuulu nende otseste tsiviilülesannete hulka. See, kuidas tsiviilelanikkond käitub kriisi või ka sõjalise konflikti korral, on erakordselt oluline. Kogu elanikkonna teavitamine sellest, kuidas käituda erinevate kriiside ajal, olgu need sõjalise iseloomuga või tsiviilkriisid, näiteks looduskatastroofid või tööstusõnnetused, on osa valitsuse ülesannetest. Sellega tegeleb Riigikantselei juures tegutsev Vabariigi Valitsuse julgeolekukomisjon. Inimeste teavitamine, sh psühholoogiline kaitse, on kahtlemata väga oluline, et garanteerida elanikkonna kaitstus mis tahes kriisi puhul.
Esimees Eiki Nestor
Martin Helme, palun!
Martin Helme
Aitäh, lugupeetud spiiker! Lugupeetud minister! Hea küll, meil ei ole varjendeid, aga mul oleks hea meel, kui te annaksite meile ülevaate, mis plaanid meil on elanikkonna varustamiseks toiduainete, elektri, vee ja arstiabiga. Kas on üldse mingeid varusid, kaasa arvatud kütus? Ja kui on, siis kas need varud on siin kohapeal Eestis, mitte kusagil ladudes Soomes või Rootsis? Äkki me loodame, et Selverist saab kõike?
Kaitseminister Sven Mikser
Aitäh! Nagu ma eelmisele küsijale vastates ütlesin, Eesti lähtub laiapindse riigikaitse mudelist, mis tähendab, et erinevaid riigikaitseks olulisi funktsioone täidavad väga erinevad valitsusasutused. Kaitseministeeriumi valitsemisalas tegeldakse valdavalt riigi sõjalise kaitse planeerimise ja riigi sõjalise kaitsevõime loomise, arendamise ja hoidmisega. Teisi riigikaitseliselt ja julgeolekuliselt olulisi funktsioone täidavad mitmed teised valitsusasutused ja ka erasektori ettevõtted. Mis puutub näiteks ravimivarudesse, siis see on selgelt Sotsiaalministeeriumi valdkond. Kohtuvõimu toimimine aga on selgelt Justiitsministeeriumi valdkond. Üks laiapindse riigikaitse olulisi põhimõtteid on see, et enamik valitsusasutusi peab täitma oma olulisi funktsioone, olgu rahuaeg või sõjaaeg. Kaitsevägi ei võta kõiki riigi toimimiseks vajalikke ülesandeid üle ka mitte sõja ajal.
Kui rääkida varudest, siis lisaks nendele varudele, mis kuuluvad riigi strateegilisse reservi, on Eesti kaitselahendis oluline koht ka sundkoormiste rakendamisel ehk tsiviilressursi kaasamisel juhul, kui see on vajalik sõjalisele ründele vastamisel või mis tahes sõjalise iseloomuga kriisis tegutsemiseks. Eesti seadusandluses tehti oluline samm edasi, kui Riigikogu eelmise koosseisu lõpus võeti vastu riigikaitseseadus. Aga mitu selle rakendamiseks vajalikku õigusakti on jäänud praegusele ja ehk ka mõnele tulevasele parlamendikoosseisule menetleda, et ka õiguslikust vaatepunktist oleks kogu riigi ressursside kaasamine kriisidele operatiivseks reageerimiseks võimalik.
XIII Riigikogu, II Istungjärk, täiskogu korraline istung
Kolmapäev, 18.11.2015, 14:00
Jaanus Karilaid
...
kui me vaatame, milline on meie merejulgeolek ja õhutõrjevõimekus, millised on meie sidesüsteemid, evakuatsiooniväljaõpe ja varjendid, kui me uurime, kas meie inimesed on kaitstud, siis võib öelda, et julgeolekus on väga palju auke, millega peaks üks riigimehelik valitsus kindlasti tegelema.
Nii et kokkuvõttes see eelarve ei tegele Eesti strateegiliste probleemidega, vaid on peost suhu elamise eelarve.
XIII Riigikogu, II Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 16.12.2015, 13:00
Uno Kaskpeit
Aitäh, härra eesistuja! Härra peaminister! Mäletan veel nõukogude ajast, et iga suurema asutuse juures oli tsiviilkaitsevarjend koos vajaliku varustusega. Varjendeid oli ka suurte elumajade all. Nüüdseks on need hävitatud koos sisustusega – mina ei tea küll üheski linnas ühtegi varjendit, mis oleks ehitatud linnaelanike tarbeks. Siit minu küsimus. Mis te arvate, härra peaminister, kas Eesti riigis on üldse vaja varjendeid tsiviilkaitse eesmärgil või on see minu nõukogude ajast pärit vale arusaam tänapäeva vajadustest?
Peaminister Taavi Rõivas
Aitäh! Ka mina mäletan tsiviilkaitset nõukogude ajal. Mäletan seda, kuidas Jevgeni Nikonovi nimelise Tallinna 17. Keskkooli õpilased, sh mina, võitlesid vapralt vatimarlimaskidega tuumarünnaku vastu, ja et me harjutasime seda, kuidas vatt ja marli peaksid meid kaitsma. Küll aga ma ei mäleta – sest seda pole olnud – ühtegi nõukogude ajal ehitatud varjendit oma elurajoonis Õismäel. Paneelmajade all tõepoolest varjendeid ei olnud ja ma usun, et ega keegi neid nüüd tagantjärele ka sinna ehitama hakka. Kui teid huvitab, kuidas oleks teoreetiliselt kõige õigem kaitsta suuri asulaid õhurünnakute vastu, siis puhttehniliselt võttes on tänapäeval kindlasti paremaid ja efektiivsemaid lahendusi kui iga maja alla varjendi ehitamine. Näiteks keskmaa-õhutõrjesse investeerimine on kindlasti selline asi, mis parandaks kaitsevõimalusi tuntavalt. Kui me räägime tõesti sellisest hüpoteetilisest, teoreetilisest olukorrast, siis mina eelistan keskenduda pigem ajakohasele õhutõrjele ega pea reaalseks, et juba ehitatud majade alla tuleks hakata varjendeid rajama.
Esimees Eiki Nestor
Uno Kaskpeit, palun!
Uno Kaskpeit
Muidugi, nii palju kui mina sõjandusest tean, ei ole keskmaa-õhutõrjerakettidega võimalik kauglaskekahurite vastu sõdida. Olen teinud palju koostööd Soome kolleegidega ja enamiku oma sõjalistest teadmistest, väljaõppest ja haridusest saanud just Soomes. Soomlased aga ei ole millegipärast oma tsiviilkaitsevarjendeid maha lammutanud. Hoopis vastupidi, nad ehitavad isegi praegu oma inimestele uute kortermajade alla pommivarjendeid. Mis on meie riigis lahti, et valitsus ei mõtle rahva turvalisusele sõja ajal? Sõdu on olnud, kaugpommitamisi on olnud, sõjad on praegugi ja need ei kao mitte kuskile. Meie naabril on väga head kauglaskekahurid. Ma soovin kuulda teie arvamust.
Peaminister Taavi Rõivas
Aitäh! Ma ei tea, mida te täpselt silmas peate kauglaskekahuri all. Kui te peate silmas näiteks ballistilisi rakette, siis nende vastu ei aita ka varjendid. Ja päris kindlasti ei ole põhjust arvata, et kellelgi oleks huvi neid mis tahes olukorras tsiviilelanikkonna vastu kasutada. Puhtsõjaliselt võttes on see ju nonsenss ja küllap te mõistate seda ka ise väga hästi.
Eesti suur heidutus selleks, et keegi ei tuleks mõttelegi Eesti suunas lasta – mitte ainult kahuriga, vaid ka tavalise püssiga –, on loomulikult see, et me oleme NATO riik. Meil on iseseisev tugev kaitsevõime, mille arendamisse me aasta-aastalt panustame. Me oleme NATO liige ning me teame ja demonstreerime seda igal võimalikul sammul, et rünnak mis tahes NATO riigi vastu oleks rünnak kõigi vastu. See on tähtis teadmine, mis aitab kõige rohkem kaasa sellele, et ei oleks otsest sõjalist ohtu Eesti riigile. Aga loomulikult me peame iga päev tegema tööd selle nimel, et heidutus oleks veenev. Kõige parem on iseseisva kaitsevõime ülesehitamine ja liitlaste kohaloleku suurendamine. Aga teil on muidugi õigus, kui te ütlete, et peab kasvama ka elanikkonna teadlikkus. Loomulikult tuleb ka sellega tegeleda. Isegi kui sõjalise rünnaku tõenäosus on väike, ei tähenda see seda, et me ei saaks paremini elanikkonda informeerida toimetulekust võimalikes kriisiolukordades, olgu kas või elektrikatkestuse puhul.
XIII Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung
Neljapäev, 21.01.2016, 10:00
...Palju on juttu olnud varjenditest, kuid valitsusliikmed on suhtunud teemasse tõrjuvalt, sest see olevat liiga kallis ja polevat ohuga proportsionaalne. Me ei pea siin silmas maasse valatud betoonpunkreid, vaid elementaarseid süsteeme. Iga korterelamu all olev kelder või maa-alune parkla on ikkagi parem varjend kui mitte midagi. Sellistele lahendustele tulekski esialgu keskenduda. Kuigi sellised kohad on juba füüsiliselt olemas, on tarvis neid pisut täiendada, et need võimaldaksid inimestel seal kuni ohu möödumiseni elada. Tarvis on tagada filtreeritud ventilatsioon, joogivesi, tualetid ja sideliin. Need on baasnõuded. Enamik tehnovõrke on peaaegu igas keldris olemas, tarvis on vaid lisada kasutuskohad. Kui elementaarnõuded on täidetud, siis on vaja, et hädaolukorras oleks tagatud sidesüsteem. Varjendite ja vastavate keldrite ehitamise nõue on olemas Soomes, kusjuures vastutus selle täitmise eest on suuresti pandud arendajatele. Riik kulutab vahendeid vaid avalike asutuste varjesüsteemidele. See on aga ebamõistlikult kallis. Alustada tuleb sellest, mis meil juba olemas on, ja vaadata, kuidas seda täiustada....
Marika Tuus-Laul
Aitäh! Hea esineja! Komisjoni ettekanne tuleb loomulikult ka, aga mind huvitab, kuidas sinu pilguga vaadates komisjonis arutelu käis. Ruuporid ei ole teab kui kallis asi. Kas ollakse nõus ja saadakse aru, et neid on vaja? Milline seis meil praegu varjenditega üldse on? Mina mäletan ja paljud siin saalis ilmselt mäletavad, et veel 1980-ndate keskel ehitati uut ja moodsat varjendit näiteks Kosele. Teatavasti sedagi enam ei eksisteeri. Milline suhtumine komisjonis oli?
Jaanus Karilaid
Parlamendis on EKRE ja Keskerakonna poliitikud korduvalt sellele nõrgale kohale osutanud. Me räägime pidevalt julgeolekuohust, sellest, et maailmas julgeolekuolukord muutub, Venemaa Föderatsioon läheb agressiivsemaks ja me peame ennast rohkem kaitsma. Retoorika, me nägime seda ka enne parlamendivalimisi, on väga aktiivseks läinud, aga seda retoorikat on vaja olnud vaid valijate häälte püüdmiseks. Tegelikult oleks rahvas reaalses sõjaolukorras kaitseta. Varjendite olukord on väga kehv, need on peaaegu olematud. Jah, Vabariigi Valitsus tegi eelmise aasta detsembris mingi rakkerühma. Suure tõenäosusega sai seegi tehtud tänu EKRE ja Keskerakonna poliitikute survele. Aga ega siis üks töörühm ei taga veel midagi. Kui me räägime, et julgeolekuolukord on muutunud, aga alles nüüd hakatakse tegema mingeid töörühmasid, ei ole paigas ei ressursid ega ajakava, siis see näitab valitsuse vastutustundetut suhtumist meie julgeolekuolukorda ja eelkõige oma rahvasse. Aga valijate häältele mõeldakse küll...
.../...
Madis Milling
....
Tänapäeva sõda ei ole selline, et läheneb pommituslennukite lüli, õhutõrjesireen hakkab huilgama ja inimesed suunduvad organiseeritud korras varjendisse. Tänapäeval läheneb Iskanderi rakett, mida keegi tähelegi ei pane ega jõua sellele reageerida. Nii et sõjaline tsiviilkaitse kui selline on tänapäeval tunduvalt komplitseeritum teema kui see, et meil on nõukogudeaegsed varjendid käest ära lastud. Küll aga olen ma sada protsenti nõus sellega, et kohalikud omavalitsused on kõhkleval seisukohal ning nende kriisikaitsekomisjonid on puhtformaalsed ega oska tõepoolest tegutseda siis, kui näiteks, nagu härra Karilaid välja tõi, Tartu kesklinnas läheb raudteel ümber ammoniaagitsistern.
XIII Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung
Esmaspäev, 21.03.2016, 15:00
Madis Milling
...
"Heidutus" on see märksõna, mille nimel on meie kaitseväge üles ehitades tegutsetud. Uskuge mind, meie võimalikku vastast ei heidutaks see, kui ka igal Eesti elanikul oleks olemas varjend puhta joogivee ja makaronidega. Teda see ei heidutaks. Teda heidutab ikkagi meie esmane kaitsevõime ja meie liitlaste kohalolek, mis ei tähenda seda, nagu ma tahaksin praegu öelda, et elanikkonnakaitse on midagi kolmandajärgulist. Raha on lihtsalt täpselt nii palju, kui on....
XIII Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung
Esmaspäev, 11.04.2016, 15:00
Jaanus Karilaid
Kui me andsime opositsiooniga üle iseseisva kaitsevõime tõstmise eelnõu, me näitasime ära riigi julgeoleku augud rannikukaitses, õhutõrjes, varjendites. Tänu nii EKRE kui ka Keskerakonna poliitikutele hakkas valitsus ennast liigutama. Me pidime viis-kuus kuud parlamendis survet avaldama, et te hakkaksite tegelema elanikkonna kaitsega: kuidas peavad inimesed hädaolukorras käituma, kuidas vallavanemad peavad tegutsema, kus on varjendid, kuidas haiglad peavad tegutsema, kuidas on tagatud toit ja veevarustus. Ja alles paar kuud tagasi te käivitasite rakkerühma, aga see rakkerühm on nii ebaefektiivne, et nad tulid meie ette ja väidavad, et saavad kontseptsiooni valmis alles aastal 2018. Ma väidan, et see on nõrk psühholoogiline kaitse, kui reaalne poliitika nii aeglases tempos käib. Kahe kuuga peaks kontseptsioon valmis olema, peaks olema ajakava, kuidas seda rakendada, kuidas seda realiseerida. Elanikkonna kaitse kohta ei peaks olema mitte kontseptsioon, vaid tegevuskava, ja see peaks laua peal olema juba täna.....
XIII Riigikogu, VI Istungjärk, täiskogu korraline istung
Esmaspäev, 11.09.2017, 15:00
Henn Põlluaas
Aitäh! Te ütlesite, et hoiatamine ja teavitamine on väga oluline. See on tõsi. Aga inimestel peab olema ka kuskile minna, kui pommituslennukid on juba õhus ja rakettidele on start antud. 60 kilomeetrit meist põhja pool on riik, kus sisuliselt iga elaniku jaoks on olemas varjendikoht. Eestis leiti 1990. aastatel kahjuks, et meil seda vaja ei ole, ja tsiviilkaitsesüsteem lammutati. Kas on mõeldud, kuidas reaalses lahinguolukorras inimesi kaitsta?
....
Peaminister Jüri Ratas
....Kõigepealt, sellist varjendite või varjumisvõimaluste baasi, nagu selles riigis, mida te mainisite, mis on meist 60 või 80 kilomeetrit põhja pool, Eestis praegu muidugi ei ole. Sellega tuleb töötada, tuleb töötada....
Uno Kaskpeit
Aitäh, härra eesistuja! Hea peaminister! Te rääkisite siin ohuhinnangust, aga see on sihuke naljanumber. Soomes on tõesti nii, et kui maja projekteeritakse ja selle pindala ületab teatud ruutmeetrite arvu, siis seal all peab olema tsiviilkaitsevarjend. Ma teie eelkäija käest, kah noore mehe ja peaministri käest seda küsisin. Tema andis mõista, et milleks need varjendid, kui meil on keskmaa-õhutõrjeraketid. Ma kardan, et see noormees ei teagi, mis on keskmaa-õhutõrjerakett. Aga see on väga tõsine asi. Ohuhinnang võib muutuda poole aastaga, aga poole aastaga varjendeid ei ehita. Nii et minu soovitus teile on, et võtke seda varjendite ehitamist ja seda nõuet tõsiselt. Jõudu teile!
Peaminister Jüri Ratas
Alustan lõpust: jõudu tarvis! Tsiviilkaitse laiapõhjalise kontseptsiooniga olen ma kokku puutunud pealinna näitel ja päris tõsiselt. Kui te soovitate võtta seda tõsiselt, siis ma sellega täiesti nõustun. Ma arvan, et seda tuleb väga tõsiselt võtta. Ma ei oska täna öelda, mitu varjendit peaks olema ja missugused peaksid täpselt olema need nõuded, milliste majade alla neid tuleks ehitada, aga selge on see, et praegu on see pigem lünk meie tegevuses.
..../...
Madis Milling
... Üks asi on veel hinge peal. Kuulge, lõpetame selle varjendijutu ükskord ära! Ka Nõukogude Liidus ei olnud igale inimesele varjendikohta olemas, Eestis ei hakka mitte kunagi olema igale inimesele varjendis kohta, see on utoopia. Helsingis ei ole ka igale inimesele varjendis kohta. Helsingis on metroo ning arvatakse, et juhul kui ..., siis viiakse inimesed sinna varju. Helsingis sai varjendite ehitamine alguse taas reaalsest kogemusest, sellest, kui talvesõja ajal Helsingit pommitati. Ma sellest kunagi ka kirjutasin, et ajaloos tehakse alati seda viga, et valmistutakse n-ö eelmiseks sõjaks. Tänapäevane sõda ei ole teine maailmasõda, kui lähenes pommituslennukite lüli, õhutõrjesireen hakkas huilgama ja inimesed läksid organiseeritud korras varjendisse. Nüüd ei jõua see sireen isegi huilgama hakata, kui tuleb Iskander-rakett, mis lendab üleülehelikiirusel. Isegi varjendist ei ole kasu, kui see ka olemas oleks.
Me alustasime riigikaitse ehitamist nullist ja panustasime Kaitseväele. Me lähtusime printsiibist, et meie riigikaitse põhiline ülesanne on heidutus: relvastus, toimiv Kaitsevägi ja toimiv Kaitseliit. Isegi kui igale Eesti inimesele oleks ette nähtud koht varjendis koos piisava makaronivaruga, ei mõju see võimalikule agressorile mitte vähemalgi määral heidutavalt. Mis me siis teeme? Istume varjendis ja ootame, kuni meid ära vallutatakse? Me valaksime siis riigikaitse arendamiseks ja relvastuseks mõeldud raha betooni. Ma ei tahaks seda varjendijuttu enam rääkida. Suur tänu!
.../...
Peaminister Jüri Ratas
....Härra Milling ütles, et kuigi EKRE fraktsioonist küsiti varjendite kohta, siis unustame need jne. Ma mõtlesin sellele, mis juhtus minuga kümmekond aastat tagasi Ameerika Ühendriikides. Meil ei ole õnneks, vähemalt siiani, olnud väga võimsaid tornaadosid. Seal on. Ma mäletan, et ma olin just ühes muuseumis, kui tuli signaal, et tornaado on tulekul. Need inimesed, kes muuseumis olid, viidi ühe hoone keldrisse. Ma ei ütleks, et see oli varjend. See oli lihtsalt tugev hoone, võib-olla oli see ehitatud natukene tugevamalt. Ma ka ei arva, et me peaksime hakkama igale inimesele varjendit ehitama, aga on vaja mõelda, kuhu on inimestel näiteks looduskatastroofi ajal – ma ei räägi mingitest rakettidest, mille teie siin näiteks tõite – võimalik varju minna. Ma arvan, et seda teemat ei peaks pelgama, see tuleks läbi arutada. Mina ka ei arva, et omavalitsuste territoorium tuleks üles künda ja ehitada sinna varjendid, ma arvan, et see aeg on läbi. Aga kui ma mõtlen selle konkreetse näite peale, siis seal oli tõesti televisiooniühendus, oli võimalik saada teada, millised on ilmastikuolud, ja ühel hetkel võis minna välja ja oma reisi jätkata.
XIII Riigikogu, VII Istungjärk, infotund
Kolmapäev, 18.04.2018, 13:00
Uno Kaskpeit
Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud peaminister! Näiteks Soomes on nii, et kui elamut planeeritakse või ehitatakse, siis on ruutmeetrite norm, millest alates peab olema maja all tsiviilkaitsevarjend. Meil on kahjuks need ruumid isegi Riigikogus unustuse hõlma jäänud, linnades on kõik nõukaaegsed varjendid hävitatud ja mingit normi ega kohustust uute hoonete ehitamisel ja projekteerimisel ei ole. Mind huvitab, kuidas on meil praegu korraldatud tsiviilkaitse ja turvalisus, eriti linnades kriisi- ja pommirünnakuolukorras.
Peaminister Jüri Ratas
Austatud härra Uno Kaskpeit! Ma arvan, et see teema, mis te tõstatate, on hästi oluline. Tihtilugu seda varjumist mingil põhjusel, mulle tundub, ei võeta tõsiselt. Võiks öelda, et mõnikord on selles isegi irooniat. Aga rasketel hetkedel – me loodame küll, et neid hetki ei tule – on inimeste varjumine loomulikult oluline küsimus. See, et Eesti riigis ei ole sellega juba päris pikalt tegeldud, vastab kahjuks tõele. Teemaga edasi minekuks ja sellega tegelemiseks on Riigikantselei juurde moodustatud rakkerühm, mille ülesanne on esitada selle aasta lõpuks valitsusele analüüs ühiskasutatavate varjumislahenduste kohta. Me arutasime seda oma kabinetinõupidamisel ja ka siis, kui me kiitsime heaks elanikkonnakaitse kontseptsiooni, samuti oleme sellest rääkinud mitmel korral Vabariigi Valitsuse julgeolekukomisjonis. Küsimused, mis tõstatuvad, ongi tegelikult sellised, millele ka teie viitasite – kes siis on nendes olukordades, nendel hetkedel need, kes inimesi suunavad, kuhu nad suunatakse ja kas meil on olemas ülevaade, millised on varjumise võimalused. Minu meelest on hästi oluline see, millele te vihjasite, et kui rajatakse suuremaid avalikus kasutuses olevaid hooneid, siis missugune on nende ehitustehniline võimekus, tugevusvaru jne.
Uno Kaskpeit
Teie eelkäija vastas minu eelmise küsimuse peale, et meil on kaugmaa-õhutõrjeraketid. See oli muidugi huvitav vastus. Rõõm on kuulda, et te olete seda teemat arutanud. Kas teil ei ole aga plaanis pöörduda Soome kolleegide poole? Nendel on selles suhtes pikaajaline kogemus, just uute elamute ehitamisel ja loomisel. Millised on tulevikuplaanid?
Peaminister Jüri Ratas
Aitäh! Nagu ma teile ütlesin, praegu meil puudub riigis selge vastutaja ja ka konkreetsed tegevused. Mida me oleme teinud? Arutelusid on olnud rohkem kui üks. Riigikantselei rakkerühm tõesti selle teemaga tegeleb kuni selle aasta lõpuni. Kas pöörduda Soome sõprade poole ja küsida kogemusi? Ma arvan, et võib-olla isegi tasub vaadata natuke laiemalt – kuidas on see lahendatud teistes Skandinaavia riikides. Kindlasti ei ole Soome poole pöördumine halb mõte. Kui see hetk tuleb ja selleks vajadus tekib, siis ma usun, et õppida oma sõprade, ütleme, Soome või teiste Skandinaavia riikide pealt on mõistlik. Igal juhul. Aga eks me mõtleme oma lahenduse lõpuks ise välja. Nagu ma aga eelmisele küsimusele vastates ütlesin, minu meelest tuleb suurte avaliku kasutusega hoonete puhul väga tõsist tähelepanu pöörata sellele, kas ehitada välja spetsiaalsed ruumid või teha teatud hooneosad nii kõva tugevusvaruga, et varjumine seal on mõeldav ja võimalik, ma pean silmas eeskätt parklaid. Kindlasti tasub meil seda diskussiooni pidada, see on õige.
XIV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung
Esmaspäev, 14.02.2022, 15:00
18:37 Henn Põlluaas
.... Aga mina tahan rääkida elanikkonnakaitsest. Me teame, kuidas Venemaa on käitunud küll Tšetšeenias, küll Süürias ja mujal. Täiesti julmalt on pommitatud tsiviilobjekte. Ja tõenäoliselt, kui kriis varem või hiljem siia peaks kanduma – loodame, et see ei jõua siia –, samad ohud varitsevad meie inimesi. Soomes näiteks on iga kodaniku, iga inimese jaoks olemas varjendikoht. Vene ajal oli ka meil palju varjendeid, täna neid ei ole. Siis viidi inimestele läbi tsiviilkaitseõppusi, et nad teaksid, mida sõjaolukorras ja lahinguolukorras teha, kuidas varjuda ja nii edasi. Meil ei ole midagi. Mida valitsus kavatseb selles küsimuses ette võtta?
18:38 Peaminister Kaja Kallas
... Mis puudutab elanikkonna kaitset, siis tõepoolest sellest on räägitud, aga väga palju samme pole astutud. Nüüd me esimest korda tegime otsuse konkreetselt laiemale elanikkonnakaitsele raha eraldada. Konkreetseid samme ma ei oska teile praegu tuua ja ma kõike võib-olla ka ei saa tuua, aga elanikkond, inimesed peaksid teadma, mida nad peaksid tegema ja kuidas – siin on palju erinevaid elemente. Selles suhtes on teadlikkuse tõstmine üks selge osa sellest tööst.
XIV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu täiendav istung
Teisipäev, 01.03.2022, 10:00
10:38 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Lugupeetud minister! Ma tuleksin sellise teema juurde nagu elanikkonnakaitse. Ukraina sõjaga seoses me kõik mõtleme, et mis saab siis, kui Eestit rünnatakse: kuidas me peaksime toimima, kuhu varjuma, kui pommid lõhkevad? Meil ju metroosid ei ole. EKRE tõstatas juba eelmises Riigikogu koosseisus küsimuse elanikkonnakaitsest, aga meie tookordsed juhid ütlesid, et selleks ei ole mingit vajadust, sest sõda ei tule. Praegune olukord on siiski tõestanud, et me peaksime hakkama kiiremas korras selle peale mõtlema. Valitsuse lauale jõuab varjendite ehitamise küsimus alles selle aasta lõpuks. Millal neid ehitama hakatakse, kuhu need ehitatakse ja millal valmivad, seda plaani pole. Me teame ju tegelikult, et sõjahullud ei oota, millal meie varjendid valmis saavad. Ja mingeid kindlaid juhiseid inimestele, kuidas selles või teises olukorras käituda, ka ei ole. Sellest on väga kahju, sest kui asjad peaksid minema väga halvaks, siis me maksame selle eest väga kallist hinda inimeste eludega. Kas saaksite Eesti rahvast rahustada, öeldes, et te juba tegutsete, mitte enam ei kaardista ega analüüsi?
10:39 Kaitseminister Kalle Laanet
Aitäh selle küsimuse ja kommentaari eest! Mis puudutab elanikkonnakaitset, siis meil oli just eile härra siseministriga telefonivestlus sellel samal teemal. Siin on kaks poolt. Esimene pool on see, et teavitada inimesi, kuidas mingite ohtude korral käituda. Mul on hea meel tõdeda, et täna hommikul juba oli rahvusringhäälingu televisioonis Päästeameti peadirektor, kes jagas informatsiooni. Ja ma jõuan uuesti tagasi selle juurde, mis puudutab laiemat elanikkonnakaitset, et eks see praegu käimasolev sõda peab väga selgelt andma meile tuleviku mõttes suuna kätte, kuidas me peaksime oma ühiskonda paremini kaitsma.
XIV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung
Esmaspäev, 07.03.2022, 15:00
15:00 Kert Kingo
Olukorras, kus Venemaa on vallandanud Ukrainas sõja, kus linnade ja külade pommitamine on tekitanud humanitaarkatastroofi ja kus Venemaa president on ähvardanud ka NATO liikmesriike, peame tähelepanu [koondama] oma riigis toimuvale. Kaitsejõudude valmisoleku kõrval on sama tähtis elanike kaitse sõjalise agressiooni korral. Elanikkonna kaitse on jäänud Eestis suures osas paberile ning Eestis ei ole sõja puhuks korras varjendit isegi põhiseaduslikel institutsioonidel, rääkimata kogu rahva varjenditesse paigutamisest.
Eesti vedelkütusevaru hoitakse suures osas välismaal ning mereblokaadi korral ei saa seda Eestisse tuua. Eesti Varude Keskus on oma töö algusjärgus. Riigi toiduvaru suurus on 1400 tonni, millega kaetakse elanikkonna toiduvajadus üksnes kolmeks päevaks. Eesti kriisideks valmisoleku oluline tõstmine on muutunud vältimatuks ja seoses sellega esitame arupärimise meie peaministrile, et saada vastuseid küsimustele, mis puudutavad meie riigi valmisolekut elanikkonna kaitseks.
XIV Riigikogu, VII istungjärk, infotund
Kolmapäev, 09.03.2022, 12:00
12:15 Helle-Moonika Helme
....Aga tulles tänasesse päeva, sõda Euroopas käib ja inimesed on väga mures. Just elanikkonnakaitse seisukohalt eelmine valitsus alustas sellekohaste töödega, ma loodan, et teie valitsus on pärast algset protsesside seiskamist nüüd tegutsema asunud. Kuuldavasti pidi küsimus varjendite ehitamisest jõudma valitsuse lauale alles selle aasta lõpus. Kas on teada, kus need on, mis seisukorras need on, kui palju neid oleks vaja juurde ehitada ja kui palju see kõik maksma läheks? Missugused eelarvelised vahendid on reaalsed – praegu, mitte siis RES-is ette nähtuna – elanikkonnakaitse tõhustamiseks ja meie esmase kaitsevõime tõstmiseks? Ja kui suured on need summad, mida te reaalselt kavatsete selleks kõigeks eraldada?
12:17 Rahandusminister Keit Pentus-Rosimannus
Suur aitäh, austatud Riigikogu esimees! Hea küsija! Olukord regioonis tervikuna ja kindlasti ka Eestis ei ole Putini alustatud sõja tõttu enam võrreldav sellega, mis ta oli aasta tagasi. Reaktsioonid on olnud kiired, on olnud Euroopa Liidu tasandil mastaapsed ja on olnud karmid.
Ka Eesti sees oleme meie teinud otsused lisaraha eraldamiseks laiale riigikaitsele. Õigupoolest tegime me need otsused enne seda, kui Putin sõda alustas. Jaanuarikuus otsustas valitsus eraldada täiendavalt 380 miljonit eurot laiale riigikaitsele. See hõlmab ka elanikkonnakaitsele mõeldud raha suurendamist. Kindlasti on mitte ilmtingimata varjendite ehitamine, vaid varjumise korraldamine, selle läbimõtlemine ja sellest teavitamine üks osa sellest tööst, mis rahastuse sai.
Ma ei jaga päriselt teie hinnangut, et valitsuse selline kiire ja paindlik reageerimine olukorra muutusele on asi, mis ei ole mõistlik, ka juhul, kui seda on vaja teha määrustega. See on olukorda arvestades olnud vajalik ja ma arvan, et nii see tõepoolest peabki olema. Aga nagu öeldud, 380 miljonit, mis jaanuarikuus otsustati täiendavalt eraldada meie julgeolekukaitse tugevdamiseks, sisaldab muu hulgas elanikkonnakaitset. Nii et ka see on juba eraldatud rahaga kaetud.
Kas on tarvilik eraldada täiendavalt raha? Mille jaoks konkreetselt? Ka selleks on kindlasti valmisolek olemas, kui selline vajadus peaks tekkima. Meil on, nagu teile kindlasti väga hästi teada, valitsuses kasutada väga äkiliselt tekkivate erakorraliste ja jooksva aasta eelarves mitte ette nähtud kulude katmiseks valitsuse reservfond. Seda on olnud võimalus ja põhjus kasutada juba sel aastal ja tõenäoliselt tuleb sel aastal veel otsuseid, mis on seotud riigi julgeoleku ja laiapindse kaitsega, võimalik, et ka elanikkonnakaitsega, mida valitsuse reservfondist kiiresti rahastada vaja on.
...järgneb