Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus
Postitatud: 03 Juun, 2014 12:08
Kosmoselaeva „Sojuz-2“ äramuudetud lend…
1962. aastal algas ОКБ-1s mitmeotstarbelise mitmekohalise universaalse kosmoselaeva väljatöötamist indeksiga «7К» (11Ф615), mis hiljem sai nimetuse „Sojuz“.
Esimene piloodita katsestart toimus 28. novembril 1966. Peale orbiidilejõudmist sai laev nimeks „Kosmos-133“. Kahe päeva pärast, katsel aparaati tagasi Maale tuua, osutus trajektoor tõrke tõttu orienteerimissüsteemis trajektoor laugeks. Maandumismoodul ületas Nõukogude Liidu territooriumi ja sättis end maandumisele Hiinas. Et seda ei juhtuks, anti lennujuhtimiskeskusest käsk aparaadi iselikvideerumiseks.
1966. aasta detsembris toimus teise piloodita aparaadi stardil kanderaketi avarii. Mõni sekund enne mootorite käivitamist katkestas automaatika stardieelsed ettevalmistused. Ning ootamatult rakendus samal ajal avariipäästesüsteem. Sealjuures süttis laeva termoregulatsiooni süsteemi soojuskandja. Edasi järgnes loetud sekundite jooksul laeva kütusepaakide ja kanderaketi plahvatus.
Kolmanda piloodita katselaeva lend nimetusega „Kosmos-140“ algas 1967. aasta seitsmendal veebruaril. Lend kestis kaks ööpäeva ja möödus tervikuna normaalselt. Kuid maandumise ajal põles pidurduslõigul atmosfääris täielikult ära laskumismooduli põhja soojuskaitse. Lisaks toimus maandumine selleks mitteplaneeritud rajoonis, aparaat laskus vette Araali meres. Läbi sissepõlenud avauste tungis vesi maandumiskapslisse, mis uppus.
1966-ndal aastal ei lastud orbiidile mitte ühtegi piloteeritavat laeva. Saabus 1967 aasta- Oktoobrirevolutsiooni 50-nes aastapäev. Parteijuhtkond nõudis raketi- ja kosmosetööstuse juhtkonnalt piloteeritavate laevade uusi starte, tähistamaks järjekordsete edusammudega seda juubelit.
Arvestanud, et kolm kosmoselaeva "Sojuz" eelnenud katsetust võimaldavad selle kasutust piloteeritaval režiimil, võeti vastu otsus 1967. aasta aprillis korraga kahe piloteeritava laeva väljalaskmiseks
Lennu programm nägi ette lasta üles "Sojuz-1" ühe kosmonaudiga pardal, päeva pärast aga pidi aga startima "Sojuz-2" kolme kosmonaudiga pardal. Edasi plaaniti laevade põkkumist orbiidil ja kahe kosmonaudi üleminekut avakosmoses laevalt "Sojuz-2" laevale "Sojuz-1". Peale seda pidid laevad üksteisesteralduma ja Maale tagasi pöörduma.
Riiklik komisjon kinnitas "Sojuz-1" komandöriks Vladimir Mihhailovitš Komarovi, tema dublööriks aga Juri Aleksejevitš Gagarini. Lennuks laeval "Sojuz-2" kinnitati meeskond koosseisus Valeri Fjodorovitš Bõkovski, Aleksei Stanislavovitš Jelissejev ja Jevgeni Vassiljevitš Hrunov. Dubleeriva meeskonna kooseisuks oli Adrian Grigorjevitš Nikolajev, Valeri Nikolajevitš Kubassov ja Viktor Vassiljevitš Gorbatko.
1967. aasta 23-ndal aprillil startis kosmosesse "Sojuz-1", mida piloteeris Vladimir Komarov. Vähestele oli toona teada, et laeva olid paigaldatud veel kaks lamamisistet Jelissejevile ja Hrunovile.
Vahetult peale "Sojuz-1" orbiidileviimist hakkas tulema tõrkeid pardasüsteemides. Ei avanenud üks päikesepatarei paneelidest, mis kahekordselt vähendas laeva energeetilisi võimalusi ning tegi võimatuks põkkumise laevaga "Sojuz-2". Kõik Komarovi katsed avada kinnikiilunud päikesepaneeli lõppesid ebaõnnestumisega. Võeti vastu otsus muuta ära laeva "Sojuz-2" start, "Sojuz-1" aga tuua ennetähtaegselt Maale tagasi. Kahjuks juhtus Maale tagasipöördumise ajal veel üks laeva eluliselt tähtsa süsteemi rike- ei rakendunud langevarjusüsteem ning laev lõikus kohutaval kiirusel maasse. Kosmonaut Vladimir Komarov hukkus.
Ligi kaks aastat hiljem täideti siiski laevade "Sojuz-1" ja "Sojuz-2" lennuprogrammid piloteeritavate kosmoselaevade "Sojuz-4" ja "Sojuz-5" poolt. Ülemineku laevast laeva avakosmose kaudu viisid läbi kosmonaudid Jelissejev ja Hrunov, kes kuulusid „mittelennanud“ "Sojuz-2" meeskonda. Saatuse tahtel jäid nad ellu nimelt seetõttu, et toona, 1967. aasta aprillis, muudeti nende lend teisel "Sojuzil" ära ja nad pääsesid traagilisest surmast laeva maandumisel.
Programmide «УР500К-Л1» и «Н1-Л3» äramuudetud lennud...
1962. aastal algas ОКБ-1s mitmeotstarbelise mitmekohalise universaalse kosmoselaeva väljatöötamist indeksiga «7К» (11Ф615), mis hiljem sai nimetuse „Sojuz“.
Esimene piloodita katsestart toimus 28. novembril 1966. Peale orbiidilejõudmist sai laev nimeks „Kosmos-133“. Kahe päeva pärast, katsel aparaati tagasi Maale tuua, osutus trajektoor tõrke tõttu orienteerimissüsteemis trajektoor laugeks. Maandumismoodul ületas Nõukogude Liidu territooriumi ja sättis end maandumisele Hiinas. Et seda ei juhtuks, anti lennujuhtimiskeskusest käsk aparaadi iselikvideerumiseks.
1966. aasta detsembris toimus teise piloodita aparaadi stardil kanderaketi avarii. Mõni sekund enne mootorite käivitamist katkestas automaatika stardieelsed ettevalmistused. Ning ootamatult rakendus samal ajal avariipäästesüsteem. Sealjuures süttis laeva termoregulatsiooni süsteemi soojuskandja. Edasi järgnes loetud sekundite jooksul laeva kütusepaakide ja kanderaketi plahvatus.
Kolmanda piloodita katselaeva lend nimetusega „Kosmos-140“ algas 1967. aasta seitsmendal veebruaril. Lend kestis kaks ööpäeva ja möödus tervikuna normaalselt. Kuid maandumise ajal põles pidurduslõigul atmosfääris täielikult ära laskumismooduli põhja soojuskaitse. Lisaks toimus maandumine selleks mitteplaneeritud rajoonis, aparaat laskus vette Araali meres. Läbi sissepõlenud avauste tungis vesi maandumiskapslisse, mis uppus.
1966-ndal aastal ei lastud orbiidile mitte ühtegi piloteeritavat laeva. Saabus 1967 aasta- Oktoobrirevolutsiooni 50-nes aastapäev. Parteijuhtkond nõudis raketi- ja kosmosetööstuse juhtkonnalt piloteeritavate laevade uusi starte, tähistamaks järjekordsete edusammudega seda juubelit.
Arvestanud, et kolm kosmoselaeva "Sojuz" eelnenud katsetust võimaldavad selle kasutust piloteeritaval režiimil, võeti vastu otsus 1967. aasta aprillis korraga kahe piloteeritava laeva väljalaskmiseks
Lennu programm nägi ette lasta üles "Sojuz-1" ühe kosmonaudiga pardal, päeva pärast aga pidi aga startima "Sojuz-2" kolme kosmonaudiga pardal. Edasi plaaniti laevade põkkumist orbiidil ja kahe kosmonaudi üleminekut avakosmoses laevalt "Sojuz-2" laevale "Sojuz-1". Peale seda pidid laevad üksteisesteralduma ja Maale tagasi pöörduma.
Riiklik komisjon kinnitas "Sojuz-1" komandöriks Vladimir Mihhailovitš Komarovi, tema dublööriks aga Juri Aleksejevitš Gagarini. Lennuks laeval "Sojuz-2" kinnitati meeskond koosseisus Valeri Fjodorovitš Bõkovski, Aleksei Stanislavovitš Jelissejev ja Jevgeni Vassiljevitš Hrunov. Dubleeriva meeskonna kooseisuks oli Adrian Grigorjevitš Nikolajev, Valeri Nikolajevitš Kubassov ja Viktor Vassiljevitš Gorbatko.
1967. aasta 23-ndal aprillil startis kosmosesse "Sojuz-1", mida piloteeris Vladimir Komarov. Vähestele oli toona teada, et laeva olid paigaldatud veel kaks lamamisistet Jelissejevile ja Hrunovile.
Vahetult peale "Sojuz-1" orbiidileviimist hakkas tulema tõrkeid pardasüsteemides. Ei avanenud üks päikesepatarei paneelidest, mis kahekordselt vähendas laeva energeetilisi võimalusi ning tegi võimatuks põkkumise laevaga "Sojuz-2". Kõik Komarovi katsed avada kinnikiilunud päikesepaneeli lõppesid ebaõnnestumisega. Võeti vastu otsus muuta ära laeva "Sojuz-2" start, "Sojuz-1" aga tuua ennetähtaegselt Maale tagasi. Kahjuks juhtus Maale tagasipöördumise ajal veel üks laeva eluliselt tähtsa süsteemi rike- ei rakendunud langevarjusüsteem ning laev lõikus kohutaval kiirusel maasse. Kosmonaut Vladimir Komarov hukkus.
Ligi kaks aastat hiljem täideti siiski laevade "Sojuz-1" ja "Sojuz-2" lennuprogrammid piloteeritavate kosmoselaevade "Sojuz-4" ja "Sojuz-5" poolt. Ülemineku laevast laeva avakosmose kaudu viisid läbi kosmonaudid Jelissejev ja Hrunov, kes kuulusid „mittelennanud“ "Sojuz-2" meeskonda. Saatuse tahtel jäid nad ellu nimelt seetõttu, et toona, 1967. aasta aprillis, muudeti nende lend teisel "Sojuzil" ära ja nad pääsesid traagilisest surmast laeva maandumisel.
Programmide «УР500К-Л1» и «Н1-Л3» äramuudetud lennud...






