Insenerid olid mõlemal poolel tublid
Aga kust lugupeetav võtab, et venelased selle diisli ise välja mõtlesid? Diislitega tegelesid, konstrueerisid, arendasid ja paigaldasid masinatele (ka tankidele sealhulgas) peale venelaste ka teised, Junkers omas näiteks 350 hj 12-silindrilist diislit juba 1916 aastal.
1935-36 paigaldasid prantslased neljasilindrilise diiselmootori oma kergetankile FCM 36.
Ameeriklased paigaldasid "Sherman" M4A2 paaris diiselmootoreid koguvõimsusega 375 hj.
Diiselmootori kohta oli plaanis väike tõlkimistöö ette võtta, aga aeg voolab paraku niimoodi sõrmede vahelt...lugemine on igal juhul huvitav...
http://forum.guns.ru/forummessage/42/258631-24.html
Nüüd aga see väidetavalt "venelaste" ja "analooge mitteomav "B-2". Selle diiselmootori loomise kohta saame saidilt
http://www.gruzovikpress.ru/article/his ... -15_43_22/ lugeda:
"...При этом проектируемый двигатель, получивший первоначальное обозначение БД (быстроходный дизель), был схож с авиационными карбюраторными двигателями М5 и М17Т, устанавливавшимися на лёгких колёсно-гусеничных танках БТ. Это закономерно: предполагалось, что мотор будет выпускаться в танковом и авиационном вариантах...."
Niisiis, eeskujuks võeti(aga mida toonasel Venemaal see tähendas, pole tarvis eriti vist selgitada) mootorid M-5 ja M-17...vaatame, mida nende kohta teada on.
Esmalt mootor M-5. Netiandmetel...
"...Перед заводом была поставлена задача по копированию зарубежных двигателей, причем в качестве образцов были выбраны американский Либерти L-12 и французский Испано-Сюиза 8Fb мощностью соответственно 400 и 300 л.с. ..."
Seega ei mingit "nõukogude konstruktorite ja inseneride maailmas analooge mitteomavat" konstruktsiooni , vaid puhas "intellektuaalse omandi vargus", nagu tänapäeval öeldakse.
Ja mootor M-17...
"..M-17 — поршневой V-образный 12-цилиндровый авиационный двигатель с водяным охлаждением, — советская копия немецкого БМВ VI..."
Kusjuures selle viimasega on terve lustiline epopöa seotud. Nimelt ei suutnud venelased valmistada saksa mootoritega võrdseid mootoreid ei kaalus ega võimsuses-
"...Погрешности технологии, более низкое качество материалов и желание упрочнить наиболее уязвимые части привели к тому, что советские моторы оказались тяжелее немецкого оригинала (в среднем на 31 кг) и выдавали меньшую мощность...".
Võimekust ja suhtumist näitab näiteks bensiinipumbaga toimunu- Prantsuse päritolu pumpade asemel hakati paigutama kodumaiseid, mis olid...
"...скопированные с "Хорнета"...
http://engine.aviaport.ru/issues/62/page20.html
Ah jaa, küsiks veel- mis on diiselmootori juures keerukaimateks ja tehnoloogilisteimateks detailideks? Loomulikult pump ja pihustid. Millised olid DB juures kasutusel firmalt Bosch-
"..."за исключением... нефтяных насосов заграничной фирмы "Бош" и игольчатых форсунок этой же фирмы, вся машина построена целиком из советских материалов".
1936 aastal otsustati läbi Skandinaaviamaade ostetavate pumpadega lõpparve teha ja minna üle "kodumaistele" pumpadele-
"...Основой послужила отработанная германская конструкция - два спаренных насоса высокого давления с муфтой опережения впрыска..."
Lõppes siis see mootorileiutamine nende aegade Venemaale iseloomulikult-
"...В том же 1937 г. ХПЗ в числе многих предприятий и организаций захлестнула волна борьбы с "врагами народа". Началось истребление высококвалифицированных кадров руководителей, специалистов, мастеров, рабочих. Прологом этому послужило письмо военпреда П. Соколова наркому К.Е. Ворошилову "о подавляющем большинстве "бывших людей" в руководстве танкового отдела завода". Кампанию тут же поддержало партийное руководство завода, возглавлявшееся А. Епишевым. "Вредителям" был предъявлен полный набор обвинений: К.Ф. Челпан уличался "в срыве правительственного задания по производству дизель-моторов" и "умышленной организации дефектов дизелей", Г.И. Аптекмана арестовали, припомнив случавшиеся в ходе испытаний поломки, послужившие подтверждением его "вредительской" деятельности. Вместе со всеми были арестованы главный инженер ХПЗ Ф.И. Лящ, "приводивший станки в негодное состояние", главный металлург А.М. Метанцев и многие другие, "завербованные" директором ХПЗ И.П. Бондаренко, перечень обвинений к которому включал едва ли не все мыслимые и немыслимые злодейства - от "притупления бдительности" до "организации взрыва на заводе"...
"
Kodumaa avaldas oma poegadele tänu ennesõjaaegses tavapärases vormis- Tšelpan lasti Harkovi vanglas rahvakomissar Ježovi ja prokurör Võšinski(täpselt, täpselt, seesama Andrei Januarjevitš, keda rahvasuus ka Jaguarjevitši nime all tunti, kes oli süüdistajaks Nürnbergis ja kes pidas enda eeskujuks Roland Freislerit, natsliku Saksamaa kohtupalati eesistujat) otsuse põhjal maha 1938 aasta 10 märtsil, maha lasti ka tema kolleegid Aptekman, Levitin, Grutovoi ja teised.
Nõukogude Liidu peadpööritavatest edusammudest bensiinimootorite vallas- võtke ja guugeldage neid mootoritüüpe:
M-5, M-17, M-22, M-25, M-100, РД-10, РД-45
Erilist tähelepanu soovitan pöörata mootorite päritolule.