17. leht 96-st

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 11:55
Postitas mx77
Kapten Trumm kirjutas:Ainus tõsiseltvõetav sarnasus on 20 kraadi paremale kallutatud plokk.
Ülejäänu kuulub suure tõenäosusega interneti fanboy'de väljamõeldiste hulka.
Märksa selgem jäljerida viib NASCAR-i suunas.
Trumm, ma seda NASCAR-i suunda väga hästi ei usu, tollased jänkimootorid olid ikka tõukurvarrastega, see ülanukkvõlliga ja läbipuhuva kaanega lahendus oli ikka pigem euroopalik, kui sa paned BMW M10, Hemi ja Mosse mootorid kõrvuti, siis sul ei teki kahtlustki, kust on snitti võetud.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 12:02
Postitas Kapten Trumm
Ei ole kõik tõukurvarrastega. Tõukurvarrastega olid tuntud Chrysler Hemi mootorid.
Fordil olid ka ülanukkvõlliga mootorid NASCARi tarbeks tehtud - seda ma kahtlustangi.
http://www.macsmotorcitygarage.com/2014 ... 7-sohc-v8/

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 13:09
Postitas Illike
Kapten Trumm kirjutas:Pagan, mul töökojas just kõrvuti laua peal, BMW 1,8 ja 2141 Uzam-331 mootor :D

Sedasi sai loetud tundide jooksul koostada täiesti töötava mootori ilma spetsiaalsete tööpinkideta ning plokikaane tasapinnalihv (eeldusel, et polnud kõver) oli tehtav käsitsi suure käiaketta peal .
No niimodi lihvides sai ikka plokikaane korralikult kõveraks. Niipalju kui mina mäletan, siis sai ikka plokikaan kruustangide vahele pandud ja siis tuli suure käiakiviga lihvida. Oi kui palju sai algul sõrmeotsi sinna kivi ja mõne ava vahele jäetud.
Oleneb, mis mootoril viga oli. Samamoodi sai loetud tundide jooksul teha ka ühte 3 BMW mootorit ilma spetsiaalsete tööpinkideta. Mis seal oli, klapid lihvida, rõngad vahetada, plokikaan üle käia, tööriistad - peoga mutrivõtmeid, klapikäi, soveldusinstrumendid, klapitõmmits (see tuli ise teha) ja mis kõige olulisem, üks parajalt pikk saba, mis oli MAZ-i kammitsast sepistatud plokikaante pingutamiseks.
Minu mäletamist mööda oli ikka suuremaks remondiks vaja juba hoonimispinki ja vända lihvimise pinki. Ei olnud need lääne mootorid mingi eriline raketiteadus. Üldine põhimõte oli kõigil sama. Räägime ikka sellest 80-ndate lõpust ja 90-ndate algusest.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 13:17
Postitas Kapten Trumm
Kui sul need 3nda bmw mootorid sõidaks AC-8 või heal juhul M-10G-1 (nõuka reaalsus) marki õliga, siis sa ilma puurimise ja hoonimiseta ei pääse, kodustel meetoditel pole aga hülsside vahetus BMW mootoril võimalik. Mosse hülsid, kolvid, rõngad jne sisaldusid vastavas komplektis, mis lihtsalt "lapati ringi". Lääne mootorid nõuka mootoriõlidega (mitte segi ajada täna Venemaal toodetavatega, kuhu on kõvasti lääne tehnoloogiat ostetud) olid tegelikult analoogse elueaga nagu vene mootorid.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 13:29
Postitas Lemet
Meil toimus plokikaante "õigeksajamine" motoristidel läbi aegade suure vändalihvimiskäia abil, mis külili laual oli ja mida mööda siis plokikaanega "sõideti". Lkf Illikese kirjeldatud meetodi kasutajad (neid ikka aeg-ajalt esines) said harilikult sõimata ja pidid hakkama enne "osakonda" sisenemist koputama...

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 13:38
Postitas Kapten Trumm
Muidugi need "ringilappamise" teemad olid sõltuvuses süsteemist - kui kasutusel on head õlid, siis pakuks, et ka selle mosse mootori eluiga on 2-3 korda pikem kui tollal normid ette nägid (olen näinud paberil 100 000 km). Ehk siis mootori tükid polnud palju kehvemad kui läänes tehti.

Vene mootorite mark lasti alla muidugi 90ndate suure vabadusega Venemaal, kus turule ilmus kõikvõimaliku saasta pakkujaid, kelle varuosad polnud mitte ainult kehvad, vaid tihti lausa ohtlikud (kui tn käändtelje polt on tehtud suvalisest terasest). Üldiselt "SSSR" tähisega ja OTK templiga asjad komisjonimüügist on tänagi toimiva kvaliteediga.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 14:05
Postitas Illike
Lemet kirjutas:Meil toimus plokikaante "õigeksajamine" motoristidel läbi aegade suure vändalihvimiskäia abil, mis külili laual oli ja mida mööda siis plokikaanega "sõideti". Lkf Illikese kirjeldatud meetodi kasutajad (neid ikka aeg-ajalt esines) said harilikult sõimata ja pidid hakkama enne "osakonda" sisenemist koputama...
Kuidas kuskil tehti. Vändalihvimiskäiaga oli see probleem, et esiteks võttis ta liiga palju ruumi ja plokikaant käia kivi peal lihvides võis kergesti tekkida ebaühtlane kulumine käial ja sellest tingitud tagajärjed. Selle Ø400 vms kiviga lihvimisel oli see iseärasus, et ühe tõuke peale pidid tegema samaaegselt pool pööret kiviga. Sellisel juhul võis tagada enam vähem ühtlase kivi kulumise.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 14:23
Postitas Lemet
Käiaga sai tegelikuses ikka vaid sellist pisemat järelaitamist teha, tõsiselt kõverad asjad läksid ikka pinki.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 14:34
Postitas Illike
Lemet kirjutas:Käiaga sai tegelikuses ikka vaid sellist pisemat järelaitamist teha, tõsiselt kõverad asjad läksid ikka pinki.
Õige, ei vaidle vastu, teema oli remont põlve otsas

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 14:43
Postitas von manstein
Nüüd on teemat kohe mõnus lugeda, valitseb arvamuste paljusus ning valemid numbridki appi võetud :D

Ja selles valguses ei paista Von Manstein enam üldse nii ullikene välja..

Küll aga mosse 2141 teemast:
Mul AZLK 2141 1.7i Niva mootoriga on tunduvalt erksam masin, kui 2.4 V6 Audi A4.
Millest see tuleb, ei tea, aga audil 1500rpm pealt pedaali litsudes hakkab vaikselt kiirust juurde koguma, mosse teeb ka 4. käiguga kohe jõulise sprindi edasi
Uhh raiska, no küll oli siis ikka käre püss.. Kahju, et nullist sajani möötmata jäi. Kasvõi stopperi abil..

Noh ja..
165 peaks juba päris kõrged pöörded olema.
Ma sain oma 5-se kastiga sama kiiruse piibel, tollesama 0.7x ülekandearvuga, tahhokas ei töödanud, aga juba siis oli pöörded piisavalt kõrgel, et seda tegevust väga pikalt mitte harrastada.
Kui ei töötanud saab ju rehkendada..

165:60=2750meetrit minutis..
Ratta pöörlemiskiirus 2750:1,95=1410 p/min..
Ja mootori pöörded,
1410x4,22x0,732=4356.. :oops: Need ju alles momendiharja magusad pöörded.

Soe soovitus tahhomeeter ära parandada, nägu naerul uuesti üritada, mootor ikka punaseks..

Aga siiski oli tegu vististi veel mootori toorikuga sest väidetakse ju järgmist..
Kui keegi viitsis mosse vändagrupi tasakaalu ajada ja kaane hingama panna,tuli uus piir ette 6500 pöörde peal-mehaaniline tulevärk enam järgi ei jõudnud.Järgmine samm oli elektronsüüde,mis andis umbes 8000 kätte.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 18:12
Postitas häh
https://www.youtube.com/watch?v=sS9Mr_V ... r_embedded

Kes pakub, paljuga seal köetakse? 170 pole see kohe kindlasti mitte. 140st on vist siiski rohkem. Pakuks 150?

edit:
Miskit on ikkagi mäda :D
Otsekäiguga teeb 412/2140 tagaratas 1374.4 pööret minutis 5800 pöörde juures (peaülekanne 4,22). Rehvi 165/65R13 ümbermõõt on 1711 mm, kokku annab see 141 km/h.

6500 pöörde juures oleks tulemuseks 157 km/h

Ummmm? Üks samasugune skaalast väljas kütmine näitas tahhomeetrit, mis näitas 5400 rpm?

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 18:29
Postitas Triple-X
Lääne mootorid nõuka mootoriõlidega (mitte segi ajada täna Venemaal toodetavatega, kuhu on kõvasti lääne tehnoloogiat ostetud) olid tegelikult analoogse elueaga nagu vene mootorid.

Omast kogemusest. Esimene mootor mille vastavatud esinduses paarimehega ette võtsime - M110
Auto Mercedes Benz 280E AMG (W123).
,,Ziguli,, õliga kestis mootor (auto omaniku sõnul) 30-35 kilomeetrit, siis oli kolin sees.
Vahetusse läksid väntvõll, kõik kuus kepsu + loomulikult kepsu, raamlaagrid.
Auto oli olnud saksamaal algusest peale kogu aeg ühe ja sama omaniku käes.
Hooldatud ainult MB hooldusvõrgus. Viimased aastad oli auto enam jaolt seisnud, kas olid
selle taga omaniku iga või tervise mured ei tea. Omaniku lapsed pidasid W123 liiga vanaaegseks.
Piirid läksid lahti ja nii otsustatigi seismajäänud aparaat Eestist külla saabunud sugulasele kinkida. Kui auto oli eestisse jõudnud siis mingil hetkel otsustas uus omanik, ehk vahetaks ikkagi mootoris õli ära ... ja nii see mootor kiirelt oma otsa leidis.
Omanik ise rääkis selle loo.
Polnud ju siis 90- alguses meil kellelgi erilisi kogemusi ...

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 19:00
Postitas Tegelane5
Kapten Trumm kirjutas:Kui sul need 3nda bmw mootorid sõidaks AC-8 või heal juhul M-10G-1 (nõuka reaalsus) marki õliga, siis sa ilma puurimise ja hoonimiseta ei pääse, kodustel meetoditel pole aga hülsside vahetus BMW mootoril võimalik. Mosse hülsid, kolvid, rõngad jne sisaldusid vastavas komplektis, mis lihtsalt "lapati ringi". Lääne mootorid nõuka mootoriõlidega (mitte segi ajada täna Venemaal toodetavatega, kuhu on kõvasti lääne tehnoloogiat ostetud) olid tegelikult analoogse elueaga nagu vene mootorid.
No ilmselge on ju et BMW ei arvestagi turgudega kus parim õli (ziguljonoki 15w30) on sama kvaliteetne kui Addinoli muruniiduki õli :dont_know: Milline idioot ostab uue BMW ja kallab sinna parimal juhul Addinoli muruniitja õli? Mingi aafrika suguharu pealik saadetaks pigem Toyota esindusse, kust ta kõige odavama Hiluxiga minema sõidaks. Kaasa pandaks vast paar vaati õli ja filtrid.

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 21:12
Postitas häh
https://www.youtube.com/watch?v=7V_Ghdw9Xc8

Üks youtube'i video veel. Lõpus on võimalik tuvastada (odomeetri järgi) kilomeetri läbimise aeg. Mina sain 24 sekundit (arvestasin lühemaks niipalju kui sai). Jämedalt vastab see 150 km/h. Kogu selle lõigu on spidomeetri osuti suurema osa ajast üle 160 või "põhjas" (algusest peale aga oluliselt üle 150). No pealkirigi ju Иж21251170 км/ч :D

Üsna kindlalt võib seega väita, et nende jurakate spidomeeter valetab vähemalt +10 km/h, sellel eksemplaril on see pigem +15 km/h (kui mitte veel enam).

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitatud: 25 Nov, 2014 21:15
Postitas EOD
Kapten Trumm kirjutas:Muidugi need "ringilappamise" teemad olid sõltuvuses süsteemist - kui kasutusel on head õlid, siis pakuks, et ka selle mosse mootori eluiga on 2-3 korda pikem kui tollal normid ette nägid (olen näinud paberil 100 000 km). Ehk siis mootori tükid polnud palju kehvemad kui läänes tehti.

Vene mootorite mark lasti alla muidugi 90ndate suure vabadusega Venemaal, kus turule ilmus kõikvõimaliku saasta pakkujaid, kelle varuosad polnud mitte ainult kehvad, vaid tihti lausa ohtlikud (kui tn käändtelje polt on tehtud suvalisest terasest). Üldiselt "SSSR" tähisega ja OTK templiga asjad komisjonimüügist on tänagi toimiva kvaliteediga.
Minu esimene auto oli M 412. Originaalis parempoolse rooliga eksportmasin, mis oli Inglismaal aastakese ostjat oodates seisnud, siis tagasi toodud ja Eestis müüdud põhimõttel "othodõ kapitalizma - peredovikam socializma" ehk maakeeli - "kapitalismi ülejäägid (või "jäätmed") - sotsialismi eesrindlastele".
Eesrindlane aga tegi autoga raske avarii, millele järgnes kerevahetus. Samas ehitati auto ümber vasakpoolsele roolile. Kuna eesrindlane jätkas joogi manustamist, jäi auto seisma. Sellise, mõne aasta seisnuna, ma auto ka ostsin.
Läbisõit oli ostuhetkel ca 250 000 km. Mootor töötas veel üldiselt hästi, kuid õlirõhk soojal mootoril oli tühikäigul olematu ja linnakiirusel ca 1 bar või tolleaegselt väljendatuna "atmosfäär".
Sain Kalalaevade Remonditehases töötanud sõbralt "Molykote" molübdeendisulfiidil põhinevat "mootoritaastajat", misjärel pidin õlitussüsteemi reduktsiooniklappi maha keerama, kuna muidu läks õlirõhu manomeeter lõppu. Mahakeeramise järgselt oli rõhk tühikäigul 1,5 - 2 ja linnakiirusel ca 4 bar.
Huvi pärast kiskusin ka plokikaane maha, kuid kuna silindritel rant puudus ja klapid petrooli pidasid, läks kaas uue tihendiga samasugusena tagasi. Nii, et osati küll, vähemalt ekspordiks, korralikke mootoreid teha.
Lõppkiirust küll ei proovinud. Seda eelistan teha õhus. :wink: